ΟΤΟΕ : Το … στρες πνίγει τους τραπεζοϋπαλλήλους
Eξοντωτικοί και εξωπραγματικοί χαρακτηρίζονται οι ατομικοί στόχοι που θέτουν οι τράπεζες στα στελέχη και στους υπαλλήλους τους, με αποτέλεσμα να δημιουργείται πίεση και στρες στους εργαζόμενους οι οποίοι προσπαθούν να γεφυρώσουν το κενό ανάμεσα στις προσδοκίες που έχουν από τη δουλειά τους και στους απαιτητικούς στόχους που τους επιβάλλουν οι εργοδότες.
Σύμφωνα με την έρευνα της ΟΤΟΕ για το εργασιακό στρες που παρου
Eξοντωτικοί και εξωπραγματικοί χαρακτηρίζονται οι ατομικοί στόχοι που θέτουν οι τράπεζες στα στελέχη και στους υπαλλήλους τους, με αποτέλεσμα να δημιουργείται πίεση και στρες στους εργαζόμενους οι οποίοι προσπαθούν να γεφυρώσουν το κενό ανάμεσα στις προσδοκίες που έχουν από τη δουλειά τους και στους απαιτητικούς στόχους που τους επιβάλλουν οι εργοδότες.
Σύμφωνα με την έρευνα της ΟΤΟΕ για το εργασιακό στρες που παρουσιάστηκε σε ευρωπαϊκή συνδιάσκεψη ο επηρεασμός των αποδοχών από την επίτευξη ή μη των στόχων των στελεχών είναι πάρα πολύ μεγάλος (95%) αλλά και των υπαλλήλων δεν περνά απαρατήρητος (33%).
Το ότι τα ποσοστά αυτά είναι σε υψηλά επίπεδα αυξάνει τα επίπεδα εργασιακού άγχους που αισθάνονται οι εργαζόμενοι καθώς το αποτέλεσμα της δουλειάς τους δηλ. οι αμοιβές τους εξαρτάται από την ικανότητα τους στις πωλήσεις. Επίσης η δυσκολία που έχουν τα συνδικάτα να παρέμβουν στις εργασιακές σχέσεις εντείνει περισσότερο το εργασιακό στρες καθώς ο εργαζόμενοι νιώθουν μόνοι και αδύναμοι.
Τα μπόνους φέρνουν άγχος
Ο πρόσκαιρος και ευκαιριακός χαρακτήρας της σύνδεσης των στόχων με πρόσθετα bonus (65%) τα οποία είναι αυθαίρετα μεταβαλλόμενα κατά την απόλυτη κρίση της επιχείρησης είναι άλλος ένας παράγοντας που προκαλεί αβεβαιότητα για το αποτέλεσμα της εργασίας του και κατά συνέπεια εργασιακό στρες.
Σήμερα στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα , σύμφωνα με τις απαντήσεις της έρευνας , οι εργοδότες θέτουν στόχους στα στελέχη κατά 66% και στους υπαλλήλους κατά 63% . Άλλο ένα σημαντικό εύρημα της έρευνας, είναι ότι η επίτευξη των στόχων υπολογίζεται κατά 99% στην αξιολόγηση της απόδοσης των στελεχών και κατά 61% για την αξιολόγηση των υπαλλήλων .
Στόχοι επιβάλλονται στους τομείς .
α) της πώλησης προϊόντων δανείων - καταθέσεων, πιστωτικών καρτών, ασφαλιστικών προγραμμάτων (55%)
β) της αύξησης των συναλλαγών στα ταμεία με πληρωμές λογαριασμών(μισθοδοσίες επιχειρήσεων, τηλεφωνίας, ηλεκτρικού ρεύματος, τελών κυκλοφορίας, κίνησης κεφαλαίων 14% κλπ)
γ) των εργασιών με ενοικιαζόμενους εργαζόμενους (17%) ,
δ) στα call centers (3%),
ενώ η βελτίωση των υπηρεσιών προς τον πελάτη, παρά το λεγόμενο πελατοκεντρικό σύστημα διαχείρισης των τραπεζών βρίσκεται σε πολύ χαμηλά ποσοστά (5%). Τέλος η βελτίωση γνώσεων και ικανοτήτων των εργαζομένων, η εφαρμογή καινοτόμων δράσεων και βελτίωσης της ποιότητας των προϊόντων είναι παντελώς ανύπαρκτη.
Οι ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η ατομική στοχοθεσία έχει καθαρά «ποσοτικά» χαρακτηριστικά, και μηδαμινά ως ανύπαρκτα, σε σημαντικούς τομείς για τον άνθρωπο και για την κοινωνία ευρύτερα, «ποιοτικά» χαρακτηριστικά τα οποία συμβάλλουν στην ατομική πρόοδο και στην ανάπτυξη της κοινωνίας.
Η αξιολόγηση των ατομικών στόχων, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας κρίνονται :
Α) ως αυθαίρετοι (42%)
Β) ως εξοντωτικοί (28%) και εξωπραγματικοί (27%)
Άλλο ένα αρνητικό αποτέλεσμα της ατομικής στοχοθεσίας, είναι και η απόλυτη σχέση της με την εξέλιξη της καριέρας των στελεχών σε ποσοστά 98%..
Η εικόνα για τους υπαλλήλους είναι σαφώς «καλύτερη», χωρίς να αποκλείει τη σχέση-εξάρτησή της, με την επίτευξη των ατομικών στόχων.
Δουλεύουν πολύ περισσότερο
Το χειρότερο εύρημα της έρευνας είναι η σαφής εξάρτηση της ατομικής στοχοθεσίας με την διεύρυνση του πραγματικού χρόνου εργασίας των στελεχών σε ποσοστά 100% αλλά και των υπαλλήλων σε 71% από αρκετά ως πολύ.
Συνέπεια αυτού του φαινομένου είναι ο ελάχιστος ως ανύπαρκτος ελεύθερος χρόνος των εργαζομένων για προσωπική – οικογενειακή ζωή, που αν συνδυαστεί με το εργασιακό στρες που βιώνουν κατά την εργασία τους, φτιάχνει ένα εκρηκτικό μείγμα «προσωπικότητας» με βλαβερές συνέπειες για την ψυχική και σωματική τους υγεία.
Οι συνέπειες
Ποια είναι τα στοιχεία που προκαλούν περισσότερο στρες – σύμφωνα με την έρευνα- και επηρεάζουν περισσότερο την ποιότητα ζωής των τραπεζοϋπαλλήλων ; Οι συνέπειες για τα στελέχη είναι :
- Αυταρχισμός - πίεση στους υφισταμένους – έντονα λοιπόν συναισθήματα εργασιακού στρες 33%
- Διευρυμένα ωράρια εργασίας με απλήρωτες υπερωρίες 18%
- Ψυχοσωματικές ασθένειες 12%
- Εργασιακή ανασφάλεια 9%
- Προβλήματα στην οικογένεια 9%
- Ευκαιρίες ανάδειξης και καριέρας στην επιχείρηση 9%
- Απογοήτευση 5%
- Συνέπειες για τους Υπάλληλους είναι :
- Διευρυμένα ωράρια εργασίας με απλήρωτες υπερωρίες 28%
- Αυταρχισμός-πίεση στους υφισταμένους – έντονα λοιπόν συναισθήματα εργασιακού στρες 17%
- Ψυχοσωματικές ασθένειες 14%
- Απογοήτευση 13%
- Προβλήματα στην οικογένεια 11%
- Εργασιακή ανασφάλεια 5%
- Ανταγωνισμός – κακές σχέσεις με συναδέλφους 4%
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr