Τα ψιλά και τα ρουσφέτια του ανασχηματισμού, η γραβάτα και η επική ατάκα του Βορίδη, ο Vivino υπουργός και οι Ειδοί του Μαρτίου του Δοξιάδη
17.03.2025
07:15
Χαίρετε, ηλιόλουστο σαββατοκύριακο περάσαμε, αναμένουμε λίγο κρύο και πάλι, από τα τελευταία πριν την Άνοιξη και βαδίζουμε ολοταχώς προς ένα ένδοξο ελληνικό τετραημεράκι, της 25ης Μαρτίου

Ουφ, ξεμπερδέψαμε και από το μακρύ ρεπορτάζ του ανασχηματισμού που, φαντάζομαι τόσες ημέρες κούρασε, από εσάς και εμάς, μέχρι τον ίδιο τον Μητσοτάκη, που τον έκανε. Λογικό είναι να κουράστηκε γιατί όταν τον κάνεις με το... πιστόλι στο κεφάλι λόγω πίεσης από την υπόθεση των Τεμπών, με τα γκάλοπ να σε δείχνουν στο πιο χαμηλό σημείο της πενταετίας και να είναι και ο τελευταίος προ κάλπης, ε, δεν είναι κι εύκολο. Επίσης, εκ των πραγμάτων θα αφήσεις και πολλούς δυσαρεστημένους, αλλά τι να κάνουμε, τα έχει αυτά η δουλειά του πρωθυπουργού. Τώρα μιας και δεν τα είπαμε για τον ανασχηματισμό από εδώ, σημειώνω μερικά συμπεράσματα δικά μου. Έχει ένα αφήγημα ο ανασχηματισμός αυτός, τους πιο φρέσκους 40άρηδες σε κρίσιμα πόστα, τον Πιερρακάκη, τον Δήμα και τον Κυρανάκη, έχει ένα ρουσφέτι στο πάνω ράφι κρίσιμου τομέα, τον Παπασταύρου (ευχόμεθα καλά ξεμπερδέματα με τις εκκρεμότητες του υπ. Περιβάλλοντος κυρίως), αλλά έχει και αρκετές κινήσεις και μετακινήσεις ισορροπιών και σκοπιμότητας -κυρίως υφυπουργών- για τα εσωτερικά του κόμματος.
Χατζηδάκης
-Ξεχωρίζω τη μετακίνηση του Χατζηδάκη, ο οποίος έκανε πολύ καλή δουλειά ως υπουργός Οικονομικών και μένει να δούμε αν θα τα καταφέρει στο νέο του ρόλο, ή θα... χαθεί στη μετάφραση και στις μπλεγμένες αρμοδιότητες του Μ.Μ., με τον Σκέρτσο που θα παρακολουθεί λέει τα μισά υπουργεία, τα μη παραγωγικά δηλαδή, τα κοινωνικά, ενώ τα οικονομικά θα τα βλέπει ο νέος αντιπρόεδρος. Άλλο κέντρο ο Μυλωνάκης, άλλο κέντρο ο Μαρινάκης, άλλο ο Πιερρακάκης και άλλο «Το Ρουσφέτι». Μακάρι να τα βρουν οι άνθρωποι να συντονιστούν και να πετύχουν γιατί, by the way, η αναβάθμιση της Moody's είναι πολύ σοβαρή και θετικότατη εξέλιξη για τη χώρα. Μέχρι να γίνει μπάχαλο η κατάσταση, αν πέσει (στο δρόμο) η κυβέρνηση Μητσοτάκη, ή προκύψει καμία νέα κυβέρνηση Ειδικού Σκοπού (Ζωίτσα, Νικολάκης και ψιλοφάμελοι) με θέμα τα Τέμπη… όποιος πρόλαβε είδε τον Κύριο για καμιά δουλειά στην έρημη Ελλάδα, βιαστείτε λοιπόν.
Βορίδης - Έπος
-Είναι πασιφανές ότι από τον προχθεσινό ανασχηματισμό το μάρμαρο το πλήρωσε ο Βορίδης, ο οποίος κατέληξε από το Μ.Μ. στο Μεταναστευτικής Πολιτικής (από τη γνωστή καραμπόλα), οπότε στην προχθεσινή ορκωμοσία ήταν εμφανώς δύσθυμος, αλλά δεν έχασε και το καυστικό χιούμορ του. Εμφανίστηκε κομψότατος και με γραβάτα που είχε πάνω ελληνικές σημαίες και εις επήκοον καμία δεκαριά συναδέλφων του, όταν τον ρώτησαν «τι γίνεται Μάκη πώς τα βλέπεις», απάντησε με ένα σαρδόνιο χαμογελάκι: «καλά είμαι, όλοι τώρα θα υποστούμε τις συνέπειες της τοποθέτησής μου στο υπουργείο Μετανάστευσης». Θεός ο Μάκης…
Και η Δόμνα …
-Ομολογώ επίσης ότι βρήκα περίεργο την επαναφορά της Δόμνας σε θέση υπουργού μόλις εννέα μήνες μετά την απομάκρυνσή της, δεν το λες και συνηθισμένο βρε παιδάκι μου. Προβλέπω τώρα που μας τελείωσε ο tv star Κασσελάκης από τα πρωινάδικα να... γεννάει on camera στην Τσιμτσιλή η Δόμνα που, όπως και να το κάνουμε, είναι ωραία, πιασάρικη τηλεοπτικά εικόνα με την κοιλίτσα στο υπουργείο. Αναμένω επίσης με ενδιαφέρον την Όλγα υπουργό Τουρισμού με την Άννα Καραμανλή στον ίδιο χώρο.
Και ο Vivino
-Εξίσου αναπάντεχο ήταν και ο διορισμός του νεαρού και συμπαθούς Γιάννη Κεφαλογιάννη, έως προχθές υφυπουργού Άμυνας και τώρα υπουργού Πολιτικής Προστασίας, υπό την έννοια ότι βρε παιδί μου πολύ βαρύ πόστο, αλλά είπαμε… τόπο στα νιάτα. Λοιπόν τώρα δεν ξέρω πώς θα τα πάει εκεί και μακάρι το παιδί να πετύχει -να πω ότι ο Κικίλιας έδωσε μάχη δύο χρόνια και τα πήγε όσο το δυνατόν καλύτερα- αλλά τον βλέπω να κόβει λόγω όγκου εργασίας το αγαπημένο του χόμπι. Που δεν είναι άλλο από την κριτική κρασιών, που μπαίνει και κάνει επωνύμως στο πασίγνωστο Vivino, application για τις τιμές και την ποιότητα οίνου. Να σημειώσω ότι ο νέος υπουργός προτιμάει τα ελληνικά κρασιά.
Οι… αυτοψίες Κυρανάκη
-Τώρα δυο λόγια ξεχωριστά για τον Κυρανάκη, ένα νέο παιδί που ανέλαβε τα τρένα, πήγε χθες πρώτη του ημέρα στο πόστο του, στον σταθμό Λαρίσης είδε πώς δουλεύουν οι σταθμάρχες, πώς διαχειρίζονται τους συρμούς, αν υπάρχει επόπτης στις αμαξοστοιχίες, μπήκε στο κόκπιτ ενός μηχανοδηγού, κ.λπ. Τις επόμενες μέρες θα συνεχίσει -μου λένε- τις επισκέψεις σε αρκετά σημεία του σιδηροδρόμου, χωρίς να είναι σε συνεννόηση με τη διοίκηση του ΟΣΕ. Άλλωστε, για να είμαστε ειλικρινείς, η νυν διοίκηση του ΟΣΕ λογικά, μετράει μέρες. Σημειωτέον, σήμερα ο νέος αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών θα πάει στη Βουλή να απαντήσει σε ερώτηση της Ζωής. Όλα αυτά καλά, αλλά τι θέλουν τις διαρροές από το Μαξίμου ότι πήγε χωρίς κάμερες… αλλά με διαρροές και φωτογράφους. Ψυχραιμία θέλει παίδες…
Γκρίνιες και παράπονα στη γαλάζια ΚΟ
Χατζηδάκης
-Ξεχωρίζω τη μετακίνηση του Χατζηδάκη, ο οποίος έκανε πολύ καλή δουλειά ως υπουργός Οικονομικών και μένει να δούμε αν θα τα καταφέρει στο νέο του ρόλο, ή θα... χαθεί στη μετάφραση και στις μπλεγμένες αρμοδιότητες του Μ.Μ., με τον Σκέρτσο που θα παρακολουθεί λέει τα μισά υπουργεία, τα μη παραγωγικά δηλαδή, τα κοινωνικά, ενώ τα οικονομικά θα τα βλέπει ο νέος αντιπρόεδρος. Άλλο κέντρο ο Μυλωνάκης, άλλο κέντρο ο Μαρινάκης, άλλο ο Πιερρακάκης και άλλο «Το Ρουσφέτι». Μακάρι να τα βρουν οι άνθρωποι να συντονιστούν και να πετύχουν γιατί, by the way, η αναβάθμιση της Moody's είναι πολύ σοβαρή και θετικότατη εξέλιξη για τη χώρα. Μέχρι να γίνει μπάχαλο η κατάσταση, αν πέσει (στο δρόμο) η κυβέρνηση Μητσοτάκη, ή προκύψει καμία νέα κυβέρνηση Ειδικού Σκοπού (Ζωίτσα, Νικολάκης και ψιλοφάμελοι) με θέμα τα Τέμπη… όποιος πρόλαβε είδε τον Κύριο για καμιά δουλειά στην έρημη Ελλάδα, βιαστείτε λοιπόν.
Βορίδης - Έπος
-Είναι πασιφανές ότι από τον προχθεσινό ανασχηματισμό το μάρμαρο το πλήρωσε ο Βορίδης, ο οποίος κατέληξε από το Μ.Μ. στο Μεταναστευτικής Πολιτικής (από τη γνωστή καραμπόλα), οπότε στην προχθεσινή ορκωμοσία ήταν εμφανώς δύσθυμος, αλλά δεν έχασε και το καυστικό χιούμορ του. Εμφανίστηκε κομψότατος και με γραβάτα που είχε πάνω ελληνικές σημαίες και εις επήκοον καμία δεκαριά συναδέλφων του, όταν τον ρώτησαν «τι γίνεται Μάκη πώς τα βλέπεις», απάντησε με ένα σαρδόνιο χαμογελάκι: «καλά είμαι, όλοι τώρα θα υποστούμε τις συνέπειες της τοποθέτησής μου στο υπουργείο Μετανάστευσης». Θεός ο Μάκης…
Και η Δόμνα …
-Ομολογώ επίσης ότι βρήκα περίεργο την επαναφορά της Δόμνας σε θέση υπουργού μόλις εννέα μήνες μετά την απομάκρυνσή της, δεν το λες και συνηθισμένο βρε παιδάκι μου. Προβλέπω τώρα που μας τελείωσε ο tv star Κασσελάκης από τα πρωινάδικα να... γεννάει on camera στην Τσιμτσιλή η Δόμνα που, όπως και να το κάνουμε, είναι ωραία, πιασάρικη τηλεοπτικά εικόνα με την κοιλίτσα στο υπουργείο. Αναμένω επίσης με ενδιαφέρον την Όλγα υπουργό Τουρισμού με την Άννα Καραμανλή στον ίδιο χώρο.
Και ο Vivino
-Εξίσου αναπάντεχο ήταν και ο διορισμός του νεαρού και συμπαθούς Γιάννη Κεφαλογιάννη, έως προχθές υφυπουργού Άμυνας και τώρα υπουργού Πολιτικής Προστασίας, υπό την έννοια ότι βρε παιδί μου πολύ βαρύ πόστο, αλλά είπαμε… τόπο στα νιάτα. Λοιπόν τώρα δεν ξέρω πώς θα τα πάει εκεί και μακάρι το παιδί να πετύχει -να πω ότι ο Κικίλιας έδωσε μάχη δύο χρόνια και τα πήγε όσο το δυνατόν καλύτερα- αλλά τον βλέπω να κόβει λόγω όγκου εργασίας το αγαπημένο του χόμπι. Που δεν είναι άλλο από την κριτική κρασιών, που μπαίνει και κάνει επωνύμως στο πασίγνωστο Vivino, application για τις τιμές και την ποιότητα οίνου. Να σημειώσω ότι ο νέος υπουργός προτιμάει τα ελληνικά κρασιά.
Οι… αυτοψίες Κυρανάκη
-Τώρα δυο λόγια ξεχωριστά για τον Κυρανάκη, ένα νέο παιδί που ανέλαβε τα τρένα, πήγε χθες πρώτη του ημέρα στο πόστο του, στον σταθμό Λαρίσης είδε πώς δουλεύουν οι σταθμάρχες, πώς διαχειρίζονται τους συρμούς, αν υπάρχει επόπτης στις αμαξοστοιχίες, μπήκε στο κόκπιτ ενός μηχανοδηγού, κ.λπ. Τις επόμενες μέρες θα συνεχίσει -μου λένε- τις επισκέψεις σε αρκετά σημεία του σιδηροδρόμου, χωρίς να είναι σε συνεννόηση με τη διοίκηση του ΟΣΕ. Άλλωστε, για να είμαστε ειλικρινείς, η νυν διοίκηση του ΟΣΕ λογικά, μετράει μέρες. Σημειωτέον, σήμερα ο νέος αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών θα πάει στη Βουλή να απαντήσει σε ερώτηση της Ζωής. Όλα αυτά καλά, αλλά τι θέλουν τις διαρροές από το Μαξίμου ότι πήγε χωρίς κάμερες… αλλά με διαρροές και φωτογράφους. Ψυχραιμία θέλει παίδες…
Γκρίνιες και παράπονα στη γαλάζια ΚΟ
-Γκρίνια και παράπονα σήκωσε ο ανασχηματισμός στις τάξεις των βουλευτών της ΝΔ. Σε ένα βαθμό ήταν αναμενόμενο, καθώς όπως λένε οι μπαρουτοκαπνισμένοι συνάδελφοι του πολιτικού ρεπορτάζ, ο ανασχηματισμός συνήθως προκαλεί περισσότερα προβλήματα από όσα λύνει. Άλλωστε, κανείς πρωθυπουργός έως σήμερα δεν κατάφερε να βολέψει σε κυβερνητικές θέσεις όλους τους βουλευτές του. Μαθαίνω λοιπόν, πως ο παραγκωνισμός βουλευτών που στις εθνικές εκλογές τερμάτισαν πρώτοι σε «σταυρούς» και η παράλληλη υφυπουργοποίηση συναδέλφων τους που εξελέγησαν τελευταίοι, δεν «έγραψε» καλά στο εσωτερικό της «γαλάζιας» ΚΟ. Ως χαρακτηριστικά παραδείγματα μού αναφέρουν την Ημαθία όπου αξιοποιήθηκε ο 3ος σε σειρά εκλογής Λάζαρος Τσαβδαρίδης, ενώ έμεινε εκτός ο 1ος σε ψήφους Απόστολος Βεσυρόπουλος (ο οποίος βέβαια θήτευσε ως υφυπουργός Οικονομικών σε προηγούμενα σχήματα) και ο 2ος Τάσος Μπαρτζώκας. Από την Λακωνία επιβραβεύτηκε με θέση υφυπουργού στο Εθνικής Άμυνας ο Θανάσης Δαβάκης ο οποίος είχε καταψηφίσει τον γάμο των ομόφυλων, ενώ ο 1ος σε «σταυρούς» και υπέρ του νομοσχεδίου Νεοκλής Κρητικός πήγε στην «παραμεθόριο» ως μέλος της προανακριτικής για τα Τέμπη. Στα «κάγκελα» ανέβηκε και ο βουλευτής Καβάλας Μακάριος Λαζαρίδης καθώς θεωρεί ότι η «σίγουρη» είσοδός του στην κυβέρνηση κόπηκε για να μην δυσαρεστηθεί περισσότερο ο καρατομηθείς υπουργός Μετανάστευσης και συνυποψήφιός του στην περιοχή, Νίκος Παναγιωτόπουλος. Σφόδρα δυσαρεστημένοι φέρονται και οι Δημήτρης Καλογερόπουλος και Περικλής Μαντάς, όχι γιατί οι ίδιοι περίμεναν να μπουν στην κυβέρνηση, αλλά με την αξιοποίηση των συνυποψηφίων τους Γιάννη Λοβέρδου και Γιάννη Λαμπροπούλου, αντίστοιχα. Δεν θα απορήσω αν τις επόμενες ώρες μάθουμε ότι οι συγκεκριμένοι δύο βουλευτές θα ζητήσουν την εξαίρεσή τους από τη σύνθεση της προανακριτικής επιτροπής για τα Τέμπη.
Αθηνοκεντρική κυβέρνηση
-Πάντως, πέραν των προσωπικών παραπόνων, οι παρατηρήσεις των βουλευτών έχουν και ορισμένες εύλογες ανησυχίες. Σημειώνουν για παράδειγμα πως από τη Βόρεια Ελλάδα, όπου το κόμμα εμφανίζει δημοσκοπική οπισθοχώρηση, η παρουσία υπουργών περιορίστηκε αντί να ενισχυθεί. «Ξεκινώντας από την Αλεξανδρούπολη πρέπει να φτάσουμε στην Καρδίτσα για να βρούμε υπουργό» αναφέρουν χαρακτηριστικά και εξηγούν πως Έβρος, Θράκη και Μακεδονία έχει ορισμένους υφυπουργούς αλλά κανέναν υπουργό. Συνολικά δε, το υπουργικό συμβούλιο έχει μόλις 3 εκλεγμένους στην επαρχία, τον Κώστα Τσιάρα στην Καρδίτσα, τον Χρίστο Δήμα στην Κόρινθο και τον Γιάννη Κεφαλογιάννη στο Ρέθυμνο, όλοι οι άλλοι εκλέγονται στο λεκανοπέδιο.
Κυριάκος επί δύο
-Κι επειδή σήμερα είναι μια άλλη ημέρα κι όπως είπαμε τελειώσαμε με τον ανασχηματισμό, ο Πρωθυπουργός σήμερα πρόκειται να επισκεφθεί στο ΥΠΟΙΚ τον Κυριάκο Πιερρακάκη. Το τι θα συζητηθεί θα το μάθουμε μετά τη συνάντηση, με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως οι πρώτοι στόχοι του νέου υπουργού (εκτός από τους μισθούς, τη στέγη, τις επαγγελματικές ευκαιρίες και τη χρηματοδότηση νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών, όπως δήλωσε ο ίδιος) είναι και η πλήρης και οριστική κατάργηση των φορολογικών τεκμηρίων, όπως και η ελάφρυνση των βαρών στους ελεύθερους επαγγελματίες. Επιπλέον, σημειώστε πως από τις πρώτες συναντήσεις του νέου υπουργού Οικονομικών θα είναι με την ΑΑΔΕ και τον ΣΔΟΕ.
Προφητικός ο Δοξιάδης!
-Προχθές ορκίστηκε ο φουκαράς ο Αρίστος Δοξιάδης υφυπουργός Ανάπτυξης και λίγες ώρες μετά έκανε μια σιβυλλική ανάρτηση στο Χ, λες και ήξερε (;) τι τον περίμενε. Έγραψε: «Ειδοί του Μαρτίου σήμερα. Πρώτη μέρα της πολιτικής μου θητείας. Ελπίζω να μην προοιωνίζεται κάτι». Δεν πέρασε μία ημέρα και φαγώθηκε για ένα μάλλον... τραβηγμένο θέμα, ότι, λέει, είχε καταδικαστεί η εταιρεία Απόλλων, της οποίας ήταν νόμιμος εκπρόσωπος, δύο φορές από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, το 2009, για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης. Μάλιστα, το ενδιαφέρον είναι, ότι το ΜΜ λέει ότι παραιτήθηκε μόνος του. Και εγώ έτσι έμαθα, αλλά έμαθα και ότι χρωστάει ακόμα η εταιρεία ένα τεράστιο πρόστιμο τύπου 10 εκατ. ευρώ, οπότε δεν είναι για να το σκαλίζεις. Τώρα, ποιος έκανε τον γνωστό προ υπουργοποίησης έλεγχο του Δοξιάδη στο ΜΜ και άφησε να περάσει κάτι τέτοιο; Όχι ο... αρμόδιος Μυλωνάκης πάντως, ο οποίος χθες το έλεγε κιόλας, «μην κοιτάτε εμένα». Άρα ποιον κοιτάμε;
Μητσοτάκης - Χαρδαλιάς
-Διατρέχοντας κάθετα την ανάρτηση Μητσοτάκη στο Facebook, ο προσεκτικός αναγνώστης θα βρει μια κολακευτική αναφορά του Κ.Μ. για τον Νίκο Χαρδαλιά και τη δωρεά 52 νέων ασθενοφόρων από την Περιφέρεια Αττικής στο ΕΚΑΒ. Το γεγονός αυτό είναι από μόνο του είδηση, με δεδομένο ότι οι σχέσεις Μητσοτάκη και Χαρδαλιά βρέθηκαν στο ναδίρ για μήνες -βοήθησαν και κάτι ενδιάμεσοι που έβαζαν λόγια. Πάντως, τα πράγματα πλέον άλλαξαν, η σχέση βελτιώθηκε σημαντικά, ενώ και ο Χαρδαλιάς εθεάθη στο Μαξίμου προ κάποιων ημερών.
Όταν στην Εθνική έμαθαν ότι χάνουν την Ασφαλιστική
-Και πάμε τώρα στα νέα της αγοράς, αρχίζοντας από τα παρασκήνια που έμαθε η στήλη για το deal της Τρ. Πειραιώς με την Εθνική Ασφαλιστική. Οι άνθρωποι του CVC όταν ξεκίνησαν να μιλάνε με την Τρ. Πειραιώς, κατέβηκαν μέχρι την Αιόλου και ενημέρωσαν τη διοίκηση της Εθνικής. Δεν ειπώθηκαν φυσικά λεπτομέρειες και η ενημέρωση αφορούσε την ύπαρξη σοβαρού ενδιαφέροντος από european financial institution, όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά. Υποθέτω, ότι η ενημέρωση στην Εθνική τράπεζα έγινε και για να τηρηθούν τα προσχήματα, αλλά και με την ελπίδα να προκληθεί μια πλειοδοσία. Στην Εθνική μόλις άκουσαν τα νέα προσέλαβαν την Deutsche Bank και την Goldman Sachs για να κατεβάσουν ανταγωνιστική προσφορά. Μάλιστα μέσω της Deutsche Bank έγινε μια προσπάθεια να κινητοποιηθεί ασφαλιστική εταιρεία και να κατέβει κοινή πρόταση με την Εθνική τράπεζα. Ωστόσο, η προσπάθεια δεν τελεσφόρησε, πιθανότατα γιατί η ασφαλιστική δεν ανταποκρίθηκε 100%. Όλη αυτήν τη δραστηριότητα παρακολουθούσαν από την απέναντι πλευρά η διοίκηση της Τρ. Πειραιώς με την UBS, που ήταν ο σύμβουλος τους και αποφάσισαν να επιταχύνουν τη διαδικασία, όπως και έγινε, προκειμένου να ακυρώσουν εν τη γενέσει κάθε προσπάθεια αντίδρασης. Αυτός είναι και ο λόγος που οι διαπραγματεύσεις της Πειραιώς με το CVC ολοκληρώθηκαν χωρίς καθυστέρηση, πριν εξαντληθεί η χρονική διάρκεια της αποκλειστικότητας. Όπως καταλαβαίνετε τώρα, για τις σχέσεις Εθνικής - Πειραιώς έχει ξεκινήσει μια νέα φάση, που είναι κάπως άβολη.
Η Τρ. Πειραιώς συναντά σήμερα τους αναλυτές στο Λονδίνο
-Στο μεταξύ, το επιτελείο της Τράπεζας Πειραιώς είναι σήμερα στο Λονδίνο και παρουσιάζει σε θεσμικούς επενδυτές τις αλλαγές στο business plan της τράπεζας, καθώς με την εξαγορά της Εθνικής Ασφαλιστικής αποκτά αυτό που αποκαλούμε «ασφαλιστικό κίνδυνο». Η τράπεζα θα απαντήσει σε ερωτήσεις των αναλυτών για τα πάντα, από τις επιδράσεις που έχει η εξαγορά στον ισολογισμό, στα κεφάλαια και στα αποτελέσματα, μέχρι τη διαχείριση της ασφαλιστικής εταιρείας και τις προοπτικές της. Οι σημερινές συναντήσεις αποτελούν κατά κάποιο τρόπο προοίμιο για το επιτελείο της τράπεζας, που θα συνεχίσει στο roadshow της Morgan Stanley που ξεκινάει στις 18 Μαρτίου στη Βρετανική πρωτεύουσα.
Νέα επένδυση 600 εκατ. από την AEGEAN για 8 αεροπλάνα
-Κομβική για την ανάπτυξη και το business plan της AEGEAN είναι η παραγγελία 8 επιπλέον αεροσκαφών A321neo που πραγματοποίησε η εταιρεία, επεκτείνοντας ξανά, για τρίτη φορά, την αρχική συμφωνία που έχει συνάψει με την Airbus (από το 2018 με την πρώτη παράδοση το 2020) για αεροσκάφη της οικογένειας A320/321 neo. Η διοίκηση μάλιστα επιλέγει τη μεγαλύτερη σε χωρητικότητα αλλά και σε δυνητικό βεληνεκές πτήσεων έκδοση του A321 neo, ενώ τέσσερα αεροσκάφη είναι κατηγορίας Airbus A321neo LR (Long Range) για εξυπηρέτηση νέων προορισμών με διάρκεια πτήσεων έως 7,5 ωρών. Πηγές, με γνώση της αεροπορικής αγοράς, εκτιμούν ότι η επένδυση της AEGEAN για την απόκτηση των οκτώ νέων αεροσκαφών ανέρχεται σε περίπου 600 εκατομμύρια δολάρια, ποσό που εφόσον αποτυπωθεί και επίσημα ανεβάζει τη συνολική αξία της παραγγελίας των 58 αεροσκαφών στα 3,5 δισ. δολάρια. Σήμερα η εταιρεία ανακοινώνει τις οικονομικές της επιδόσεις για το 2024.
Πάμε για νέο ρεκόρ κερδοφορίας
-Εξελίσσεται ο κύκλος των αποτελεσμάτων χρήσης 2024 για τις εισηγμένες εταιρείες και όλα δείχνουν ότι οδεύουμε σε ένα νέο ρεκόρ με την κερδοφορία να φτάνει ήδη τα 8 δισ. ευρώ. Οι αναλυτές μιλούν με αρκετή ασφάλεια για θετική εικόνα, καθώς οι μέχρι στιγμής ανακοινώσεις αντιπροσωπεύουν πάνω από το 60% της κεφαλαιοποίησης του ΧΑ, με τις τράπεζες να συνεισφέρουν το μεγαλύτερο μέρος των κερδών και την Μetlen από τις εμποροβιομηχανικές εισηγμένες να έχει την υψηλότερη κερδοφορία. Τέλος Απριλίου που ολοκληρώνεται η προθεσμία για τις σχετικές ανακοινώσεις θα ξέρουμε αν επιτεύχθηκε νέο ρεκόρ κερδοφορίας σε σχέση με το 2023, που ήταν 10,8 δισ. ευρώ.
Οι κορυφές του ΟΠΑΠ
-Όχι μόνο έσπασε το φράγμα των 17 ευρώ ο ΟΠΑΠ αλλά η μετοχή έπιασε και την υψηλότερη τιμή της από τον Σεπτέμβριο του 2009. Το υψηλό 16ετίας για τον ΟΠΑΠ, στα 17,50 ευρώ, αποτυπώνεται λίγες ημέρες πριν την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του Οργανισμού για το 2024, που επίσης αναμένεται να πιάσουν νέες κορυφές. Μεθαύριο, Τετάρτη, αναμένονται τα αποτελέσματα και μια ημέρα μετά θα γίνει η τηλεδιάσκεψη με τους επενδυτές. Οι αναλυτές αναμένουν ένα ισχυρό σετ αποτελεσμάτων με σημαντική αύξηση του GGR έναντι του 2023 και υπέρβαση του guidance για τα EBITDA. Στο πλαίσιο αυτό, η JP Morgan έχει δώσει ήδη σύσταση «υπεραπόδοση» για τη μετοχή, με τιμή-στόχο τον Δεκέμβριο του 2025 στα €21,50. Πέραν των άλλων, οι επενδυτές αναμένουν και τα νέα για το προτεινόμενο μέρισμα, καθώς ήδη έχει δοθεί προμέρισμα 0,60 ευρώ. Η κεφαλαιοποίηση του ΟΠΑΠ έφτασε ήδη στα 6,47 δισ. ευρώ.
Συνεχίζει στο υπουργείο Οικονομικών
-Ένα από τα πρόσωπα που σηκώνουν το βάρος της προβολής των μεταρρυθμίσεων στα ΜΜΕ είναι ο Εκπρόσωπος Τύπου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Όμηρος Τσάπαλος. Ανήκει στη νέα γενιά στελεχών της Νέας Δημοκρατίας και της κυβέρνησης, τα έχει πάει καλά και αυτό επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι θα συνεχίσει να εκπροσωπεί το πρώτο υπουργείο της χώρας και υπό τον νέο υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη. Για την ιστορία, να σημειώσουμε πως ο Κ. Χατζηδάκης, αφού δοκίμασε τον Ομ. Τσάπαλο στον ΕΦΚΑ, ήταν ο πρώτος που καθιέρωσε τον θεσμό του επίσημου «Εκπροσώπου υπουργείου Οικονομικών», ο οποίος ισχύει σε διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες, όπως π.χ. στη Γερμανία όπου υπάρχουν περισσότεροι από 10 «Εκπρόσωποι υπουργείων».
Πόσο ακόμη πάνω έχει η αγορά;
-Η αγορά δείχνει πως έχει βάλει πλώρη για τις 1.700 μονάδες, πατώντας πάνω στο κύμα από την επενδυτική βαθμίδα που έδωσε η Moody’s. Ο Γενικός Δείκτης γράφει ήδη απόδοση άνω του +15% φέτος, σε τιμές που είχε να δει από τον Φεβρουάριο του 2011. Σταθερός «σύμμαχος» ο τραπεζικός κλάδος, με τις συστημικές να διευρύνουν τα πολυετή ρεκόρ τους. Την Παρασκευή ήταν η σειρά της Τράπεζας Πειραιώς να «λάμψει», υπερβαίνοντας με άνεση τα 5 ευρώ για πρώτη φορά από τον Απρίλιο του 2021. Ρεκόρ 8ετίας για την Alpha Bank, η οποία άγγιξε τα 2,25 ευρώ, κάτι που είχε να συμβεί από τον Ιούλιο του 2017. Σε τιμές που είχαν να διεκδικήσουν από την ανακεφαλαιοποίηση του Νοεμβρίου 2015 συνεχίζουν να «ταξιδεύουν» η Eurobank και η Εθνική Τράπεζα, με τη δεύτερη να εδραιώνεται πάνω από τα 10 ευρώ. Επίσης, πάνω από τα 38 ευρώ έκλεισε η Metlen, «φλερτάροντας» πλέον με το ιστορικό υψηλό των 39,56 ευρώ που σημείωσε τον Ιανουάριο του 2024. Υπάρχουν πάντως ορατά σημάδια υπερθέρμανσης της αγοράς και αυτό θέλει προσοχή.
Γιατί ανεβαίνουν οι τραπεζικές μετοχές
-Ωστόσο, στο πεδίο της οικονομίας συμβαίνουν σημαντικές εξελίξεις, όπως π.χ. η αναβάθμιση της Moody’s που κλείνει και τυπικά ένα οδυνηρό κύκλο. Οι τραπεζικές μετοχές πρωταγωνιστούν και αυτό, εκτός των άλλων, συμβαίνει επειδή οι τράπεζες αγοράζουν Ελληνικά Ομόλογα και ταυτόχρονα πωλούν ισόποσα Γερμανικά. Με τον τρόπο αυτό «κλειδώνουν» το spread, δηλαδή, τη διαφορά επιτοκίου μεταξύ Ελληνικών και Γερμανικών ομολόγων, η οποία μέχρι χθες ήταν κάτω από 80 μονάδες βάσης. Τώρα, με την αναβάθμιση σε επενδυτική βαθμίδα και με τις δανειακές ανάγκες του Δημοσίου πλήρως καλυμμένες για φέτος, το spread, η διαφορά επιτοκίου μεταξύ Ελληνικών και Γερμανικών ομολόγων, θα μειωθεί ακόμη περισσότερο, ανεξάρτητα από το ύψος των επιτοκίων. Οι τράπεζες κερδίζουν πολλά από τη μείωση του spread και φυσικά από τη συνολική μείωση του κόστους δανεισμού για τα δικά τους ομόλογα (MREL), το ύψος των οποίων είναι μεγάλο.
Το «παγοθραυστικό»
-Για κάθε 10 δισ. ευρώ Δημοσίου Χρέους, το άμεσο όφελος από την πλήρη αναβάθμιση της χώρας σε επενδυτική βαθμίδα, εκτιμάται -από πηγές του ΟΔΔΗΧ- σε 150 εκατ. ευρώ, κάθε χρόνο. Στα 10 χρόνια το κέρδος ανεβαίνει στο 1,5 δισ. ευρώ. Το τεράστιο όφελος, ήρθε από τις αναβαθμίσεις των πρώτων Οίκων, το 2023. Τότε, το όφελος από τις πρώτες αναβαθμίσεις των Οίκων, έφτασε και τις 80 μονάδες βάσης (-0,8%) και ήδη ξεπέρασε τα 850 εκατ. ευρώ. Σήμερα, ο ΟΔΔΗΧ δεν βγαίνει στις αγορές επειδή το Ελληνικό Δημόσια δεν χρειάζεται χρήματα. Με 41 δισ. ευρώ ταμειακά διαθέσιμα, οι πραγματικές δανειακές ανάγκες του Δημοσίου είναι μικρές. Ο ΟΔΔΗΧ όμως λειτουργεί ως «παγοθραυστικό». Σπάει τον πάγο, ανοίγει τον δρόμο και επιτρέπει στις ελληνικές επιχειρήσεις και τις τράπεζες να δανείζονται με πολύ ευνοϊκότερους όρους και χαμηλότερα επιτόκια. Φέτος, σε μια χρονιά που η Ευρώπη ολόκληρη, θα χρειαστεί να δανειστεί 850 δισ. ευρώ περισσότερα από πέρυσι, το Ελληνικό Δημόσιο, με τον ΟΔΔΗΧ, κρατά την καμπύλη των ομολόγων σταθερή, διευκολύνει τον δανεισμό των Ελληνικών επιχειρήσεων και τραπεζών και ταυτόχρονα ετοιμάζεται για «ευχάριστες εκπλήξεις» όσον αφορά τη διαχείριση του χρέους. Ίσως γι’ αυτό σήμερα, ο Πρωθυπουργός στην επίσκεψή του στο υπουργείο Οικονομικών, που λέγαμε παραπάνω, ζήτησε και την παρουσία του επικεφαλής του ΟΔΔΗΧ, Δημήτρη Τσάκωνα.
Τρία νέα καθεστώτα στον Αναπτυξιακό Νόμο
-Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος θα προβλέπει τρία επιπλέον αναπτυξιακά καθεστώτα συνολικού προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, τα οποία θα αφορούν την εξωστρέφεια, τις σύγχρονες τεχνολογίες/καινοτομία και την ενίσχυση της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, αποκάλυψε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος. Ο γεωγραφικός προσανατολισμός είναι η Ελληνική περιφέρεια με στόχο να μειωθούν οι κοινωνικές ανισότητες και το δημογραφικό. Επίσης, το υπουργείο Ανάπτυξης ετοιμάζει νομοσχέδιο για τον περιορισμό κατά 25% του διοικητικού γραφειοκρατικού βάρους, καθώς και για όλο το σύστημα διαπίστευσης και πιστοποίησης προϊόντων και υπηρεσιών με την καθιέρωση του Εθνικού Ψηφιακού Μητρώου για τις επιχειρήσεις, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που διακινούν.
Γιατί ο Τραμπ προσπαθεί να προσεταιριστεί τους Έλληνες εφοπλιστές
-Οι ΗΠΑ κυριαρχούν σε πολλούς τομείς της παγκόσμιας οικονομίας, αλλά η ναυτιλία δεν είναι ένας από αυτούς. Η Ευρώπη, με πρώτη δύναμη την Ελλάδα και κατόπιν τη Γερμανία και τη Δανία, επισκιάζει τις ΗΠΑ σε πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Οι μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο είναι η Maersk (Δανία), η MSC (Ελβετία) και η CMA CGM (Γαλλία). Όλες ευρωπαϊκές. Η Oldendorff, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία χύδην φορτίου στον κόσμο, είναι Γερμανική. Η επιρροή των ΗΠΑ σ’ αυτή την αγορά είναι μηδαμινή. Η χύδην ναυτιλία είναι κρίσιμη για τη μεταφορά σιδηρομεταλλευμάτων, άνθρακα και σιτηρών. Οι Έλληνες εφοπλιστές, με 5.300 πλοία, ελέγχουν περισσότερο από το 30% όλων των πετρελαιοφόρων και πάνω από το 20% του παγκόσμιου στόλου υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) βάσει χωρητικότητας. Η Ασία (Κίνα, Ιαπωνία, Νότια Κορέα) από την πλευρά της διαδραματίζει επίσης τεράστιο ρόλο στη ναυπηγική βιομηχανία. Σε επίπεδο ιδιοκτησίας όμως, η Ευρώπη κυριαρχεί. Γι’ αυτό ακριβώς ο Ντόναλντ Τραμπ -με τη γνωστή τακτική «καρότο και μαστίγιο» προσεγγίζει τους Έλληνες εφοπλιστές. Τους καλεί να μεταφέρουν τις ναυπηγοεπισκευαστικές τους δραστηριότητες από την Κίνα στην Ινδία. Προσπαθεί να τροχιοδρομήσει τις εξελίξεις στον κλάδο στον οποίο οι ΗΠΑ υστερούν.
Οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες πληρώνουν ακριβά το DOGE
-To πρόγραμμα κυβερνητικής αποτελεσματικότητας που υλοποιεί ο Έλον Μασκ, έχει τα πρώτα επιχειρηματικά θύματά του. Οι μετοχές των αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών μέσα στις τελευταίες 4 εβδομάδες, έχουν χάσει 20 δισ. δολάρια από την κεφαλαιοποίηση τους. Πρώτη η United Airlines ανακοίνωσε επισήμως, στις 19 Φεβρουαρίου, ότι οι μετακινήσεις κυβερνητικών στελεχών έχουν μειωθεί δραματικά από την ημέρα που ο Τραμπ ανέλαβε την εξουσία. Η United Airlines εισπράττει κάθε χρόνο περισσότερα από 1 δισ. δολάρια από τα ταξίδια κυβερνητικών αξιωματούχων. Λίγες εβδομάδες αργότερα, στις 11 Μαρτίου, η Delta Air Lines, ανακοίνωσε ότι αναθεωρεί τις προοπτικές κερδών του 1ου τριμήνου του 2025 από +8% σε +3,5%. Αυτομάτως οι προσδοκίες για κέρδη ανά μετοχή μειώθηκαν κατά περισσότερο από 50%. Την ίδια αρνητική αναθεώρηση των προβλέψεών της ανακοίνωσε αμέσως και η American Airlines, η οποία δεν δίστασε να εξαγγείλει μείωση των δρομολογίων της από και προς την πρωτεύουσα Ουάσινγκτον. Όλα αυτά οδήγησαν σε κατάρρευση των μετοχών των 3 αεροπορικών εταιρειών στην Wall Street.
Πηγή: newmoney.gr
Αθηνοκεντρική κυβέρνηση
-Πάντως, πέραν των προσωπικών παραπόνων, οι παρατηρήσεις των βουλευτών έχουν και ορισμένες εύλογες ανησυχίες. Σημειώνουν για παράδειγμα πως από τη Βόρεια Ελλάδα, όπου το κόμμα εμφανίζει δημοσκοπική οπισθοχώρηση, η παρουσία υπουργών περιορίστηκε αντί να ενισχυθεί. «Ξεκινώντας από την Αλεξανδρούπολη πρέπει να φτάσουμε στην Καρδίτσα για να βρούμε υπουργό» αναφέρουν χαρακτηριστικά και εξηγούν πως Έβρος, Θράκη και Μακεδονία έχει ορισμένους υφυπουργούς αλλά κανέναν υπουργό. Συνολικά δε, το υπουργικό συμβούλιο έχει μόλις 3 εκλεγμένους στην επαρχία, τον Κώστα Τσιάρα στην Καρδίτσα, τον Χρίστο Δήμα στην Κόρινθο και τον Γιάννη Κεφαλογιάννη στο Ρέθυμνο, όλοι οι άλλοι εκλέγονται στο λεκανοπέδιο.
Κυριάκος επί δύο
-Κι επειδή σήμερα είναι μια άλλη ημέρα κι όπως είπαμε τελειώσαμε με τον ανασχηματισμό, ο Πρωθυπουργός σήμερα πρόκειται να επισκεφθεί στο ΥΠΟΙΚ τον Κυριάκο Πιερρακάκη. Το τι θα συζητηθεί θα το μάθουμε μετά τη συνάντηση, με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως οι πρώτοι στόχοι του νέου υπουργού (εκτός από τους μισθούς, τη στέγη, τις επαγγελματικές ευκαιρίες και τη χρηματοδότηση νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών, όπως δήλωσε ο ίδιος) είναι και η πλήρης και οριστική κατάργηση των φορολογικών τεκμηρίων, όπως και η ελάφρυνση των βαρών στους ελεύθερους επαγγελματίες. Επιπλέον, σημειώστε πως από τις πρώτες συναντήσεις του νέου υπουργού Οικονομικών θα είναι με την ΑΑΔΕ και τον ΣΔΟΕ.
Προφητικός ο Δοξιάδης!
-Προχθές ορκίστηκε ο φουκαράς ο Αρίστος Δοξιάδης υφυπουργός Ανάπτυξης και λίγες ώρες μετά έκανε μια σιβυλλική ανάρτηση στο Χ, λες και ήξερε (;) τι τον περίμενε. Έγραψε: «Ειδοί του Μαρτίου σήμερα. Πρώτη μέρα της πολιτικής μου θητείας. Ελπίζω να μην προοιωνίζεται κάτι». Δεν πέρασε μία ημέρα και φαγώθηκε για ένα μάλλον... τραβηγμένο θέμα, ότι, λέει, είχε καταδικαστεί η εταιρεία Απόλλων, της οποίας ήταν νόμιμος εκπρόσωπος, δύο φορές από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, το 2009, για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης. Μάλιστα, το ενδιαφέρον είναι, ότι το ΜΜ λέει ότι παραιτήθηκε μόνος του. Και εγώ έτσι έμαθα, αλλά έμαθα και ότι χρωστάει ακόμα η εταιρεία ένα τεράστιο πρόστιμο τύπου 10 εκατ. ευρώ, οπότε δεν είναι για να το σκαλίζεις. Τώρα, ποιος έκανε τον γνωστό προ υπουργοποίησης έλεγχο του Δοξιάδη στο ΜΜ και άφησε να περάσει κάτι τέτοιο; Όχι ο... αρμόδιος Μυλωνάκης πάντως, ο οποίος χθες το έλεγε κιόλας, «μην κοιτάτε εμένα». Άρα ποιον κοιτάμε;
Μητσοτάκης - Χαρδαλιάς
-Διατρέχοντας κάθετα την ανάρτηση Μητσοτάκη στο Facebook, ο προσεκτικός αναγνώστης θα βρει μια κολακευτική αναφορά του Κ.Μ. για τον Νίκο Χαρδαλιά και τη δωρεά 52 νέων ασθενοφόρων από την Περιφέρεια Αττικής στο ΕΚΑΒ. Το γεγονός αυτό είναι από μόνο του είδηση, με δεδομένο ότι οι σχέσεις Μητσοτάκη και Χαρδαλιά βρέθηκαν στο ναδίρ για μήνες -βοήθησαν και κάτι ενδιάμεσοι που έβαζαν λόγια. Πάντως, τα πράγματα πλέον άλλαξαν, η σχέση βελτιώθηκε σημαντικά, ενώ και ο Χαρδαλιάς εθεάθη στο Μαξίμου προ κάποιων ημερών.
Όταν στην Εθνική έμαθαν ότι χάνουν την Ασφαλιστική
-Και πάμε τώρα στα νέα της αγοράς, αρχίζοντας από τα παρασκήνια που έμαθε η στήλη για το deal της Τρ. Πειραιώς με την Εθνική Ασφαλιστική. Οι άνθρωποι του CVC όταν ξεκίνησαν να μιλάνε με την Τρ. Πειραιώς, κατέβηκαν μέχρι την Αιόλου και ενημέρωσαν τη διοίκηση της Εθνικής. Δεν ειπώθηκαν φυσικά λεπτομέρειες και η ενημέρωση αφορούσε την ύπαρξη σοβαρού ενδιαφέροντος από european financial institution, όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά. Υποθέτω, ότι η ενημέρωση στην Εθνική τράπεζα έγινε και για να τηρηθούν τα προσχήματα, αλλά και με την ελπίδα να προκληθεί μια πλειοδοσία. Στην Εθνική μόλις άκουσαν τα νέα προσέλαβαν την Deutsche Bank και την Goldman Sachs για να κατεβάσουν ανταγωνιστική προσφορά. Μάλιστα μέσω της Deutsche Bank έγινε μια προσπάθεια να κινητοποιηθεί ασφαλιστική εταιρεία και να κατέβει κοινή πρόταση με την Εθνική τράπεζα. Ωστόσο, η προσπάθεια δεν τελεσφόρησε, πιθανότατα γιατί η ασφαλιστική δεν ανταποκρίθηκε 100%. Όλη αυτήν τη δραστηριότητα παρακολουθούσαν από την απέναντι πλευρά η διοίκηση της Τρ. Πειραιώς με την UBS, που ήταν ο σύμβουλος τους και αποφάσισαν να επιταχύνουν τη διαδικασία, όπως και έγινε, προκειμένου να ακυρώσουν εν τη γενέσει κάθε προσπάθεια αντίδρασης. Αυτός είναι και ο λόγος που οι διαπραγματεύσεις της Πειραιώς με το CVC ολοκληρώθηκαν χωρίς καθυστέρηση, πριν εξαντληθεί η χρονική διάρκεια της αποκλειστικότητας. Όπως καταλαβαίνετε τώρα, για τις σχέσεις Εθνικής - Πειραιώς έχει ξεκινήσει μια νέα φάση, που είναι κάπως άβολη.
Η Τρ. Πειραιώς συναντά σήμερα τους αναλυτές στο Λονδίνο
-Στο μεταξύ, το επιτελείο της Τράπεζας Πειραιώς είναι σήμερα στο Λονδίνο και παρουσιάζει σε θεσμικούς επενδυτές τις αλλαγές στο business plan της τράπεζας, καθώς με την εξαγορά της Εθνικής Ασφαλιστικής αποκτά αυτό που αποκαλούμε «ασφαλιστικό κίνδυνο». Η τράπεζα θα απαντήσει σε ερωτήσεις των αναλυτών για τα πάντα, από τις επιδράσεις που έχει η εξαγορά στον ισολογισμό, στα κεφάλαια και στα αποτελέσματα, μέχρι τη διαχείριση της ασφαλιστικής εταιρείας και τις προοπτικές της. Οι σημερινές συναντήσεις αποτελούν κατά κάποιο τρόπο προοίμιο για το επιτελείο της τράπεζας, που θα συνεχίσει στο roadshow της Morgan Stanley που ξεκινάει στις 18 Μαρτίου στη Βρετανική πρωτεύουσα.
Νέα επένδυση 600 εκατ. από την AEGEAN για 8 αεροπλάνα
-Κομβική για την ανάπτυξη και το business plan της AEGEAN είναι η παραγγελία 8 επιπλέον αεροσκαφών A321neo που πραγματοποίησε η εταιρεία, επεκτείνοντας ξανά, για τρίτη φορά, την αρχική συμφωνία που έχει συνάψει με την Airbus (από το 2018 με την πρώτη παράδοση το 2020) για αεροσκάφη της οικογένειας A320/321 neo. Η διοίκηση μάλιστα επιλέγει τη μεγαλύτερη σε χωρητικότητα αλλά και σε δυνητικό βεληνεκές πτήσεων έκδοση του A321 neo, ενώ τέσσερα αεροσκάφη είναι κατηγορίας Airbus A321neo LR (Long Range) για εξυπηρέτηση νέων προορισμών με διάρκεια πτήσεων έως 7,5 ωρών. Πηγές, με γνώση της αεροπορικής αγοράς, εκτιμούν ότι η επένδυση της AEGEAN για την απόκτηση των οκτώ νέων αεροσκαφών ανέρχεται σε περίπου 600 εκατομμύρια δολάρια, ποσό που εφόσον αποτυπωθεί και επίσημα ανεβάζει τη συνολική αξία της παραγγελίας των 58 αεροσκαφών στα 3,5 δισ. δολάρια. Σήμερα η εταιρεία ανακοινώνει τις οικονομικές της επιδόσεις για το 2024.
Πάμε για νέο ρεκόρ κερδοφορίας
-Εξελίσσεται ο κύκλος των αποτελεσμάτων χρήσης 2024 για τις εισηγμένες εταιρείες και όλα δείχνουν ότι οδεύουμε σε ένα νέο ρεκόρ με την κερδοφορία να φτάνει ήδη τα 8 δισ. ευρώ. Οι αναλυτές μιλούν με αρκετή ασφάλεια για θετική εικόνα, καθώς οι μέχρι στιγμής ανακοινώσεις αντιπροσωπεύουν πάνω από το 60% της κεφαλαιοποίησης του ΧΑ, με τις τράπεζες να συνεισφέρουν το μεγαλύτερο μέρος των κερδών και την Μetlen από τις εμποροβιομηχανικές εισηγμένες να έχει την υψηλότερη κερδοφορία. Τέλος Απριλίου που ολοκληρώνεται η προθεσμία για τις σχετικές ανακοινώσεις θα ξέρουμε αν επιτεύχθηκε νέο ρεκόρ κερδοφορίας σε σχέση με το 2023, που ήταν 10,8 δισ. ευρώ.
Οι κορυφές του ΟΠΑΠ
-Όχι μόνο έσπασε το φράγμα των 17 ευρώ ο ΟΠΑΠ αλλά η μετοχή έπιασε και την υψηλότερη τιμή της από τον Σεπτέμβριο του 2009. Το υψηλό 16ετίας για τον ΟΠΑΠ, στα 17,50 ευρώ, αποτυπώνεται λίγες ημέρες πριν την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του Οργανισμού για το 2024, που επίσης αναμένεται να πιάσουν νέες κορυφές. Μεθαύριο, Τετάρτη, αναμένονται τα αποτελέσματα και μια ημέρα μετά θα γίνει η τηλεδιάσκεψη με τους επενδυτές. Οι αναλυτές αναμένουν ένα ισχυρό σετ αποτελεσμάτων με σημαντική αύξηση του GGR έναντι του 2023 και υπέρβαση του guidance για τα EBITDA. Στο πλαίσιο αυτό, η JP Morgan έχει δώσει ήδη σύσταση «υπεραπόδοση» για τη μετοχή, με τιμή-στόχο τον Δεκέμβριο του 2025 στα €21,50. Πέραν των άλλων, οι επενδυτές αναμένουν και τα νέα για το προτεινόμενο μέρισμα, καθώς ήδη έχει δοθεί προμέρισμα 0,60 ευρώ. Η κεφαλαιοποίηση του ΟΠΑΠ έφτασε ήδη στα 6,47 δισ. ευρώ.
Συνεχίζει στο υπουργείο Οικονομικών
-Ένα από τα πρόσωπα που σηκώνουν το βάρος της προβολής των μεταρρυθμίσεων στα ΜΜΕ είναι ο Εκπρόσωπος Τύπου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Όμηρος Τσάπαλος. Ανήκει στη νέα γενιά στελεχών της Νέας Δημοκρατίας και της κυβέρνησης, τα έχει πάει καλά και αυτό επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι θα συνεχίσει να εκπροσωπεί το πρώτο υπουργείο της χώρας και υπό τον νέο υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη. Για την ιστορία, να σημειώσουμε πως ο Κ. Χατζηδάκης, αφού δοκίμασε τον Ομ. Τσάπαλο στον ΕΦΚΑ, ήταν ο πρώτος που καθιέρωσε τον θεσμό του επίσημου «Εκπροσώπου υπουργείου Οικονομικών», ο οποίος ισχύει σε διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες, όπως π.χ. στη Γερμανία όπου υπάρχουν περισσότεροι από 10 «Εκπρόσωποι υπουργείων».
Πόσο ακόμη πάνω έχει η αγορά;
-Η αγορά δείχνει πως έχει βάλει πλώρη για τις 1.700 μονάδες, πατώντας πάνω στο κύμα από την επενδυτική βαθμίδα που έδωσε η Moody’s. Ο Γενικός Δείκτης γράφει ήδη απόδοση άνω του +15% φέτος, σε τιμές που είχε να δει από τον Φεβρουάριο του 2011. Σταθερός «σύμμαχος» ο τραπεζικός κλάδος, με τις συστημικές να διευρύνουν τα πολυετή ρεκόρ τους. Την Παρασκευή ήταν η σειρά της Τράπεζας Πειραιώς να «λάμψει», υπερβαίνοντας με άνεση τα 5 ευρώ για πρώτη φορά από τον Απρίλιο του 2021. Ρεκόρ 8ετίας για την Alpha Bank, η οποία άγγιξε τα 2,25 ευρώ, κάτι που είχε να συμβεί από τον Ιούλιο του 2017. Σε τιμές που είχαν να διεκδικήσουν από την ανακεφαλαιοποίηση του Νοεμβρίου 2015 συνεχίζουν να «ταξιδεύουν» η Eurobank και η Εθνική Τράπεζα, με τη δεύτερη να εδραιώνεται πάνω από τα 10 ευρώ. Επίσης, πάνω από τα 38 ευρώ έκλεισε η Metlen, «φλερτάροντας» πλέον με το ιστορικό υψηλό των 39,56 ευρώ που σημείωσε τον Ιανουάριο του 2024. Υπάρχουν πάντως ορατά σημάδια υπερθέρμανσης της αγοράς και αυτό θέλει προσοχή.
Γιατί ανεβαίνουν οι τραπεζικές μετοχές
-Ωστόσο, στο πεδίο της οικονομίας συμβαίνουν σημαντικές εξελίξεις, όπως π.χ. η αναβάθμιση της Moody’s που κλείνει και τυπικά ένα οδυνηρό κύκλο. Οι τραπεζικές μετοχές πρωταγωνιστούν και αυτό, εκτός των άλλων, συμβαίνει επειδή οι τράπεζες αγοράζουν Ελληνικά Ομόλογα και ταυτόχρονα πωλούν ισόποσα Γερμανικά. Με τον τρόπο αυτό «κλειδώνουν» το spread, δηλαδή, τη διαφορά επιτοκίου μεταξύ Ελληνικών και Γερμανικών ομολόγων, η οποία μέχρι χθες ήταν κάτω από 80 μονάδες βάσης. Τώρα, με την αναβάθμιση σε επενδυτική βαθμίδα και με τις δανειακές ανάγκες του Δημοσίου πλήρως καλυμμένες για φέτος, το spread, η διαφορά επιτοκίου μεταξύ Ελληνικών και Γερμανικών ομολόγων, θα μειωθεί ακόμη περισσότερο, ανεξάρτητα από το ύψος των επιτοκίων. Οι τράπεζες κερδίζουν πολλά από τη μείωση του spread και φυσικά από τη συνολική μείωση του κόστους δανεισμού για τα δικά τους ομόλογα (MREL), το ύψος των οποίων είναι μεγάλο.
Το «παγοθραυστικό»
-Για κάθε 10 δισ. ευρώ Δημοσίου Χρέους, το άμεσο όφελος από την πλήρη αναβάθμιση της χώρας σε επενδυτική βαθμίδα, εκτιμάται -από πηγές του ΟΔΔΗΧ- σε 150 εκατ. ευρώ, κάθε χρόνο. Στα 10 χρόνια το κέρδος ανεβαίνει στο 1,5 δισ. ευρώ. Το τεράστιο όφελος, ήρθε από τις αναβαθμίσεις των πρώτων Οίκων, το 2023. Τότε, το όφελος από τις πρώτες αναβαθμίσεις των Οίκων, έφτασε και τις 80 μονάδες βάσης (-0,8%) και ήδη ξεπέρασε τα 850 εκατ. ευρώ. Σήμερα, ο ΟΔΔΗΧ δεν βγαίνει στις αγορές επειδή το Ελληνικό Δημόσια δεν χρειάζεται χρήματα. Με 41 δισ. ευρώ ταμειακά διαθέσιμα, οι πραγματικές δανειακές ανάγκες του Δημοσίου είναι μικρές. Ο ΟΔΔΗΧ όμως λειτουργεί ως «παγοθραυστικό». Σπάει τον πάγο, ανοίγει τον δρόμο και επιτρέπει στις ελληνικές επιχειρήσεις και τις τράπεζες να δανείζονται με πολύ ευνοϊκότερους όρους και χαμηλότερα επιτόκια. Φέτος, σε μια χρονιά που η Ευρώπη ολόκληρη, θα χρειαστεί να δανειστεί 850 δισ. ευρώ περισσότερα από πέρυσι, το Ελληνικό Δημόσιο, με τον ΟΔΔΗΧ, κρατά την καμπύλη των ομολόγων σταθερή, διευκολύνει τον δανεισμό των Ελληνικών επιχειρήσεων και τραπεζών και ταυτόχρονα ετοιμάζεται για «ευχάριστες εκπλήξεις» όσον αφορά τη διαχείριση του χρέους. Ίσως γι’ αυτό σήμερα, ο Πρωθυπουργός στην επίσκεψή του στο υπουργείο Οικονομικών, που λέγαμε παραπάνω, ζήτησε και την παρουσία του επικεφαλής του ΟΔΔΗΧ, Δημήτρη Τσάκωνα.
Τρία νέα καθεστώτα στον Αναπτυξιακό Νόμο
-Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος θα προβλέπει τρία επιπλέον αναπτυξιακά καθεστώτα συνολικού προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, τα οποία θα αφορούν την εξωστρέφεια, τις σύγχρονες τεχνολογίες/καινοτομία και την ενίσχυση της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, αποκάλυψε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος. Ο γεωγραφικός προσανατολισμός είναι η Ελληνική περιφέρεια με στόχο να μειωθούν οι κοινωνικές ανισότητες και το δημογραφικό. Επίσης, το υπουργείο Ανάπτυξης ετοιμάζει νομοσχέδιο για τον περιορισμό κατά 25% του διοικητικού γραφειοκρατικού βάρους, καθώς και για όλο το σύστημα διαπίστευσης και πιστοποίησης προϊόντων και υπηρεσιών με την καθιέρωση του Εθνικού Ψηφιακού Μητρώου για τις επιχειρήσεις, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που διακινούν.
Γιατί ο Τραμπ προσπαθεί να προσεταιριστεί τους Έλληνες εφοπλιστές
-Οι ΗΠΑ κυριαρχούν σε πολλούς τομείς της παγκόσμιας οικονομίας, αλλά η ναυτιλία δεν είναι ένας από αυτούς. Η Ευρώπη, με πρώτη δύναμη την Ελλάδα και κατόπιν τη Γερμανία και τη Δανία, επισκιάζει τις ΗΠΑ σε πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Οι μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο είναι η Maersk (Δανία), η MSC (Ελβετία) και η CMA CGM (Γαλλία). Όλες ευρωπαϊκές. Η Oldendorff, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία χύδην φορτίου στον κόσμο, είναι Γερμανική. Η επιρροή των ΗΠΑ σ’ αυτή την αγορά είναι μηδαμινή. Η χύδην ναυτιλία είναι κρίσιμη για τη μεταφορά σιδηρομεταλλευμάτων, άνθρακα και σιτηρών. Οι Έλληνες εφοπλιστές, με 5.300 πλοία, ελέγχουν περισσότερο από το 30% όλων των πετρελαιοφόρων και πάνω από το 20% του παγκόσμιου στόλου υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) βάσει χωρητικότητας. Η Ασία (Κίνα, Ιαπωνία, Νότια Κορέα) από την πλευρά της διαδραματίζει επίσης τεράστιο ρόλο στη ναυπηγική βιομηχανία. Σε επίπεδο ιδιοκτησίας όμως, η Ευρώπη κυριαρχεί. Γι’ αυτό ακριβώς ο Ντόναλντ Τραμπ -με τη γνωστή τακτική «καρότο και μαστίγιο» προσεγγίζει τους Έλληνες εφοπλιστές. Τους καλεί να μεταφέρουν τις ναυπηγοεπισκευαστικές τους δραστηριότητες από την Κίνα στην Ινδία. Προσπαθεί να τροχιοδρομήσει τις εξελίξεις στον κλάδο στον οποίο οι ΗΠΑ υστερούν.
Οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες πληρώνουν ακριβά το DOGE
-To πρόγραμμα κυβερνητικής αποτελεσματικότητας που υλοποιεί ο Έλον Μασκ, έχει τα πρώτα επιχειρηματικά θύματά του. Οι μετοχές των αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών μέσα στις τελευταίες 4 εβδομάδες, έχουν χάσει 20 δισ. δολάρια από την κεφαλαιοποίηση τους. Πρώτη η United Airlines ανακοίνωσε επισήμως, στις 19 Φεβρουαρίου, ότι οι μετακινήσεις κυβερνητικών στελεχών έχουν μειωθεί δραματικά από την ημέρα που ο Τραμπ ανέλαβε την εξουσία. Η United Airlines εισπράττει κάθε χρόνο περισσότερα από 1 δισ. δολάρια από τα ταξίδια κυβερνητικών αξιωματούχων. Λίγες εβδομάδες αργότερα, στις 11 Μαρτίου, η Delta Air Lines, ανακοίνωσε ότι αναθεωρεί τις προοπτικές κερδών του 1ου τριμήνου του 2025 από +8% σε +3,5%. Αυτομάτως οι προσδοκίες για κέρδη ανά μετοχή μειώθηκαν κατά περισσότερο από 50%. Την ίδια αρνητική αναθεώρηση των προβλέψεών της ανακοίνωσε αμέσως και η American Airlines, η οποία δεν δίστασε να εξαγγείλει μείωση των δρομολογίων της από και προς την πρωτεύουσα Ουάσινγκτον. Όλα αυτά οδήγησαν σε κατάρρευση των μετοχών των 3 αεροπορικών εταιρειών στην Wall Street.
Πηγή: newmoney.gr
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr