Αναταράξεις σε όλους, πλην
Tesla, φαίνεται ότι προκαλεί ο εμπορικός πόλεμος που ξεκίνησε ο
Ντόναλντ Τραμπ, επιβάλλοντας δασμούς 25% στις εισαγωγές ξένων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ.
Κι ενώ η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε αναταραχή, η κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων Tesla του στενού του συμβούλου και πολιτικού και όχι μόνο φίλου
Έλον Μασκ, φαίνεται ότι δεν επηρεάζεται τόσο από τις εξελίξεις.
Σύμφωνα με το Reuters, η εταιρεία με έδρα το Τέξας ήταν από τις σπάνιες περιπτώσεις μετοχών που διαπραγματεύτηκαν στο «πράσινο» καθώς οι αναλυτές δήλωσαν ότι τόσο η εφοδιαστική αλυσίδα όσο και οι οικονομικές της επιδόσεις μπορεί να μην επηρεαστούν, πρωτίστως λόγω της σε μεγάλο βαθμό εγχώριας παραγωγής.
Ωστόσο, παρά την ανακούφιση που προκαλεί η είδηση στον
Έλον Μασκ, που έχει επιφορτιστεί με την ταχεία περικοπή ομοσπονδιακών δαπανών, η εταιρεία ενδέχεται να μην δει τη φήμη της να βελτιώνεται σε παγκόσμιο επίπεδο.
Οι μετοχές της Tesla έχουν σημειώσει πτώση άνω του 40% από την κορύφωσή τους στα μέσα Δεκεμβρίου, την ώρα που ένα κίνημα διαμαρτυρίας κατά της εταιρείας έχει ξεσπάσει τόσο στις ΗΠΑ όσο και σε όλο τον κόσμο. Παράλληλα, ο Έλον Μασκ και η νεοσύστατη
Υπηρεσία Κυβερνητικής Αποτελεσματικότητας βρίσκονται στο στόχαστρο, καθώς κατηγορούνται ότι κυνηγούν τους εργαζόμενους στο ομοσπονδιακό κράτος.
Ουδέτεροι ή καλοί για την Tesla οι δασμοί που ανακοίνωσε ο Ντόναλντ Τραμπ
Οι δασμοί αναμένεται ότι θα προκαλέσουν αναταράξεις, θα αυξήσουν το κόστος των οχημάτων στις ΗΠΑ και θα πιέσουν τα κέρδη των αυτοκινητοβιομηχανιών. Οι μετοχές της Ford, της General Motors και της Chrysler Stellantis υποχώρησαν μεταξύ 1,2% και 5,8%.
Αν και η Tesla κάνει εισαγωγές εξαρτημάτων από όλον τον κόσμο, τα οχήματά της παράγονται σε μεγάλο βαθμό στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με τον
Ντόναλντ Τραμπ, οι δασμοί θα μπορούσαν να είναι καθαρά ουδέτεροι ή ακόμη και καλοί για την Tesla. Ο Αμερικανός πρόεδρος υποστήριξε ότι ο
Έλον Μασκ δεν του έδωσε συμβουλές για τους δασμούς αυτοκινήτων.
Αρκετοί κυβερνητικοί αξιωματούχοι υπερασπίστηκαν την Tesla σε δημόσια σχόλια τις τελευταίες ημέρες, από την προτροπή προς τους πολίτες να αγοράσουν τις μετοχές της μέχρι την έναρξη ερευνών για βανδαλισμούς σε αντιπροσωπείες της Tesla.
Παρόλα αυτά, ο Μασκ δήλωσε την Τετάρτη: «Για να είμαστε ξεκάθαροι, αυτό θα επηρεάσει την τιμή των εξαρτημάτων στα αυτοκίνητα Tesla που προέρχονται από άλλες χώρες. Ο αντίκτυπος στο κόστος δεν είναι ασήμαντος».
Η αυτοκινητοβιομηχανία εισάγει μπαταρίες ιόντων λιθίου από την
κινεζική Contemporary Amperex Technology Ltd αλλά και άλλα εξαρτήματα από χώρες όπως η
Νότια Κορέα, η
Ιαπωνία και το
Μεξικό, σύμφωνα με τα στοιχεία για τις καταθέσεις εισαγωγών μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου που δόθηκαν στο Reuters από την ImportYeti.
Αυξήσεις στις τιμές
Οι τιμές των αυτοκινήτων θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 5.000 έως 15.000 δολάρια εάν διατηρηθεί ο δασμός 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα, σύμφωνα με την
Goldman Sachs.
Την ίδια ώρα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πιθανό να μετακυλήσουν τον αντίκτυπο των δασμών στους πελάτες, αυξάνοντας τις τιμές, με αποτέλεσμα το κλείσιμο του χάσματος τιμών μεταξύ του ηλεκτρικού οχήματος της Tesla και των ανταγωνιστικών αυτοκινήτων που κινούνται με φυσικό αέριο, ανέφεραν οι αναλυτές.
«Η Tesla είναι σχετικά ωφελημένη, δεδομένου του αποτυπώματος παραγωγής 100% στις ΗΠΑ» υποστήριξαν αναλυτές της TD Cowen σε σημείωμά τους.
Σε δυσμενή θέση σε Ευρώπη και Καναδά
Κι αν οι πολιτικές αποφάσεις του Ντόναλντ Τραμπ αναμένεται ότι θα ωφελήσουν την Tesla στις ΗΠΑ, το κλίμα είναι διαφορετικό σε Ευρώπη και Καναδά, όπου το πολιτικό κλίμα και τα μειωμένα κίνητρα για ηλεκτρικά οχήματα διαβρώνουν την ανταγωνιστική της θέση.
Στη Βρετανία και την Ευρωπαϊκή Ένωση, η Tesla παλεύει με πολιτικούς αντίθετους ανέμους και συρρικνούμενες επιδοτήσεις που απειλούν να μειώσουν τη ζήτηση και να επιβραδύνουν την αναπτυξιακή της πορεία. Παράλληλα, ο Καναδάς έχει παγώσει ένα πρόγραμμα εκπτώσεων για τα Tesla.
«Αν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες αυξήσουν τις τιμές για να μετακυλήσουν πλήρως τις επιπτώσεις των δασμών, αυτό θα καταστήσει την Tesla φθηνότερη σε σχέση με άλλα πολυτελή αυτοκίνητα», δήλωσε ο Seth Goldstein, αναλυτής της Morningstar.