Πίσω το πετρέλαιο θέρμανσης, στο ύψος της η αμόλυβδη
Σε αρκετές περιοχές της χώρας η νόμιμη διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης δεν θα μπορεί να ξεκινήσει την Τετάρτη, αλλά δύο με τρεις ημέρες αργότερα. Την ίδια ώρα, η τιμή της αμόλυβδης δεν λέει να ακολουθήσει την μεγάλη πτώση των διεθνών τιμών.
Το δε ξεκίνημα της σεζόν προκαλεί συναγερμό στο υπ. Ανάπτυξης, όπου αύριο έχει προγραμματιστεί σειρά επαφών της πολιτικής ηγεσίας με τους εμπλεκόμενους φορείς.
Είναι χαρακτ
Σε αρκετές περιοχές της χώρας η νόμιμη διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης δεν θα μπορεί να ξεκινήσει την Τετάρτη, αλλά δύο με τρεις ημέρες αργότερα. Την ίδια ώρα, η τιμή της αμόλυβδης δεν λέει να ακολουθήσει την μεγάλη πτώση των διεθνών τιμών.
Το δε ξεκίνημα της σεζόν προκαλεί συναγερμό στο υπ. Ανάπτυξης, όπου αύριο έχει προγραμματιστεί σειρά επαφών της πολιτικής ηγεσίας με τους εμπλεκόμενους φορείς.
Είναι χαρακτηριστικό ότι για την εβδομάδα που τελείωσε την Παρασκευή, το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε μέση τιμή αμόλυβδης βενζίνης στην εγχώρια αγορά στα 1,122 ευρώ το λίτρο.
Η τιμή αυτή είναι μεν μειωμένη κατά 2,7% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά θα έπρεπε να είναι σαφώς χαμηλότερη.
Για του λόγου το αληθές, από την αρχή του έτους, η διεθνής τιμή της αμόλυβδης, έχει υποχωρήσει κατά 23,4% και ενώ το δολάριο έχει αυξηθεί μόλις κατά 8,1%, η δική μας αμόλυβδη εμφανίζεται αυξημένη κατά 2,3%!
Γράφαμε την Κυριακή στο Πρώτο Θέμα ότι η μέση τιμή πρέπει πια να κινηθεί προς τα 1,95 ευρώ το λίτρο αλλά ενώ στην Αττική βρίσκεις πλέον βενζινάδικα με τιμές και κάτω από το 1 ευρώ, στην περιφέρεια το πράγμα φωνάζει για … παρέμβαση!
Γιατί τι άλλο να περιμένουμε όταν Λασήθι, Κεφαλονιά, Ηλεία, Ηγουμενίτσα, Γιάννενα, Κάλυμνος, Κέρκυρα, Ηράκλειο, Ρέθυμνο, Χανιά και Σύρος πουλάνε πάνω από τα 1,20 ευρώ και μέχρι τα 1,24 ευρώ ανά λίτρο, πάντα κατά μέσο όρο;
Ανοικτό, λοιπόν, το μέτωπο της τιμής της αμόλυβδης στην εγχώρια αγορά, αλλά φαίνεται ότι ανοίγει κι άλλο ένα, έστω και περιορισμένης διάρκειας.
Όπως επισημαίνει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ), σε αρκετές περιοχές της χώρας η νόμιμη διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης δεν θα μπορεί να ξεκινήσει την Τετάρτη, αλλά δύο με τρεις ημέρες αργότερα.
Ο Σύνδεσμος τονίζει πως οι καθυστερήσεις είναι συνέπεια της εφαρμογής του προγράμματος «Ήφαιστος», το οποίο αφορά την διακίνηση του πετρελαίου θέρμανσης.
«Με την εφαρμογή του νέου συστήματος, οι Εταιρίες Εμπορίας Πετρελαιοειδών δεν μπορούν να εκτελωνίσουν πετρέλαιο θέρμανσης πριν το πρωί της 15/10/2008. Έτσι, σε ορισμένες περιοχές της χώρας (νησιά και περιοχές της Βόρειας Ελλάδας) για τον εφοδιασμό των οποίων, απαιτείται μεταφορά με δεξαμενόπλοια, δεν θα είναι εφικτός ο εφοδιασμός της αγοράς με πετρέλαιο θέρμανσης από τις 15/10/2008 αφού θα πρέπει πρώτα να εκτελωνισθεί το προϊόν και εν συνεχεία να μεταφερθεί εκεί», αναφέρει χαρακτηριστικά ο ΣΕΕΠΕ
ΠΟΥ ΘΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Κάποιες από αυτές τις περιοχές είναι λ.χ. η Αλεξανδρούπολη, η Ηγουμενίτσα, η Χίος και οι εταιρείες τονίζουν ότι για να αποφευχθούν τα προβλήματα είχε ζητήσει να γίνει ο εκτελωνισμός μία εβδομάδα νωρίτερα.
Το αίτημα, ωστόσο, δεν ήταν δυνατό να γίνει δεκτό από το υπουργείο Οικονομικών, καθώς το σύστημα «Ήφαιστος» έχει επιλεγεί για την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας και της φοροδιαφυγής που προέκυπτε από την διακίνηση του ατελούς πετρελαίου θέρμανσης ως πετρελαίου κίνησης στην αγορά.
Το θέμα είναι ότι, πέραν από τις … δεήσεις των κατοίκων αυτών των περιοχών προκειμένου να μην προκύψει κάποια επιδείνωση του καιρού, οι καταναλωτές θα πρέπει να δείξουν μεγάλη προσοχή σε φαινόμενα αισχροκέρδειας από επιτήδειους που θα σπεύσουν αν εκμεταλλευθούν τις όποιες ελλείψεις και να πουλήσουν ακριβότερα από όσο πρέπει το πετρέλαιο θέρμανσης.
Η διεθνής τιμή του πετρελαίου θέρμανσης βρέθηκε την Παρασκευή στα χαμηλά 14 μηνών, συγκεκριμένα στα 533 ευρώ το λίτρο. Στο τέλος Απριλίου, το πετρέλαιο θέρμανσης τιμολογείτο στα 82 με 83 λεπτά το λίτρο, ενώ η διεθνής τιμή ήταν σαφώς πάνω από τα 600 ευρώ ο τόνος.
ΓΥΡΩ ΣΤΑ 75 ΛΕΠΤΑ
Ακόμη κι αν υπολογίσουμε ότι από 1ης Μαϊου έχει επιβαρυνθεί η τιμή κατά 2 με 3 λεπτά το λίτρο, λόγω της εισόδου του πετρελαίου με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, η μέση τιμή στην αγορά είναι λογικό να βγει προς τα 75 λεπτά, ίσως και χαμηλότερα.
Πάντως, ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Γιώργος Βλάχος συναντήθηκε σήμερα με τα προεδρεία της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας και της Ένωσης Εμπόρων Υγρών Καυσίμων Νομού Αττικής, στα οποία επέστησε την προσοχή σε «για σεβασμό στους καταναλωτές και στους νόμους της πολιτείας».
Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης,
- η διακίνηση πρέπει να γίνεται πάντα με παραστατικά, με τα πιστοποιημένα βυτιοφόρα.
- πρέπει να παραδίδονται οι σωστές ποσότητες με τα απαραίτητα δικαιολογητικά που τις συνοδεύουν.
- το πετρέλαιο θέρμανσης έχει μια μόνο και πολύ συγκεκριμένη ποιότητα.
- η τιμή πρέπει να αναγράφεται στο χώρο πώλησης, με τον τρόπο που ορίζει ο νόμος και αφορά πάντα την παράδοση στο σπίτι. Εάν η τιμή δεν αφορά όλες τις ποσότητες,
αυτό πρέπει να αναγράφεται σε εμφανές σημείο από τους επαγγελματίες, χωρίς να χρειάζεται «ανάκριση» από τους καταναλωτές για να μάθουν την πραγματική τιμή.
Το υπουργείο Ανάπτυξης έχει ενεργοποιήσει και την γραμμή 1520 για την ενημέρωση των καταναλωτών, ενώ για την Τρίτη ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χρήστος Φώλιας έχει καλέσει σε συνάντηση τα διυλιστήρια και τις εταιρείες.
ΑΓΟΡΑΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ
Ο Υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Γιώργος Βλάχος υπέγραψε την με αρ.13 Αγορανομική Διάταξη με την οποία υποχρεώνονται οι πρατηριούχοι λιανικής πώλησης υγρών καυσίμων, να ενημερώνουν άμεσα το Υπουργείο Ανάπτυξης, σε περίπτωση μεταβολής των τιμών λιανικής πώλησης του είδους.
Σύμφωνα με την Αγορανομική Διάταξη κάθε πρατηριούχος, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, υποχρεούται από τη θέση σε ισχύ της παρούσης Αγορανομικής Διάταξης να γνωστοποιεί την τιμή λιανικής πώλησης, για κάθε ένα είδος καυσίμου (βενζίνη Αμόλυβδη 95 ή Unleaded 95, βενζίνη νέα σούπερ ή Super LRP, βενζίνη S. αμόλυβδη 98 ή S.Unleaded 98, βενζίνη S. αμόλυβδη 100 ή S.Unleaded 100, πετρέλαιο κίνησης ή Diesel, πετρέλαιο θέρμανσης) χωριστά, ανά λίτρο, στο Υπουργείο Ανάπτυξης – Τομέας Ενέργειας/ Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων μέσω του Διαδικτύου ή γραπτού τηλεφωνικού μηνύματος (sms).
Σημειώνεται ότι ο πρατηριούχος είναι υποχρεωμένος να καταχωρεί οιαδήποτε αλλαγή στις λιανικές τιμές των προϊόντων που έχει εισαγάγει, κατά το χρόνο που αυτή επέρχεται.
Επίσης σημειώνεται ότι οι παραβάτες της παρούσας Α.Δ, που ισχύει σε όλη τη Χώρα από την 15η Οκτωβρίου 2008, διώκονται και τιμωρούνται με τον ισχύοντα Αγορανομικό Κώδικα.
Ο Υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Γιώργος Βλάχος υπέγραψε την με αρ.13 Αγορανομική Διάταξη με την οποία υποχρεώνονται οι πρατηριούχοι λιανικής πώλησης υγρών καυσίμων, να ενημερώνουν άμεσα το Υπουργείο Ανάπτυξης, σε περίπτωση μεταβολής των τιμών λιανικής πώλησης του είδους.
Σύμφωνα με την Αγορανομική Διάταξη κάθε πρατηριούχος, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, υποχρεούται από τη θέση σε ισχύ της παρούσης Αγορανομικής Διάταξης να γνωστοποιεί την τιμή λιανικής πώλησης, για κάθε ένα είδος καυσίμου (βενζίνη Αμόλυβδη 95 ή Unleaded 95, βενζίνη νέα σούπερ ή Super LRP, βενζίνη S. αμόλυβδη 98 ή S.Unleaded 98, βενζίνη S. αμόλυβδη 100 ή S.Unleaded 100, πετρέλαιο κίνησης ή Diesel, πετρέλαιο θέρμανσης) χωριστά, ανά λίτρο, στο Υπουργείο Ανάπτυξης – Τομέας Ενέργειας/ Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων μέσω του Διαδικτύου ή γραπτού τηλεφωνικού μηνύματος (sms).
Σημειώνεται ότι ο πρατηριούχος είναι υποχρεωμένος να καταχωρεί οιαδήποτε αλλαγή στις λιανικές τιμές των προϊόντων που έχει εισαγάγει, κατά το χρόνο που αυτή επέρχεται.
Επίσης σημειώνεται ότι οι παραβάτες της παρούσας Α.Δ, που ισχύει σε όλη τη Χώρα από την 15η Οκτωβρίου 2008, διώκονται και τιμωρούνται με τον ισχύοντα Αγορανομικό Κώδικα.
Πυρά ΠΑΣΟΚ
Παρέμβαση για το θέμα των καυσίμων πραγματοποίησε και ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης για λογαριασμό του ΠΑΣΟΚ. Οπως τόνισε, «από τις αρχές του περασμένου Ιουλίου μέχρι σήμερα, έχουμε καταγγείλει επανειλημμένα ότι παρά τη ραγδαία αποκλιμάκωση στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, η ελληνική αγορά καυσίμων κερδοσκοπεί προκλητικά σε βάρος του Ελληνα καταναλωτή. Με ένα καπέλο της τάξης των 10 λεπτών ανά λίτρο, κάποιοι επιτήδειοι έχουν βάλει στην τσέπη τους τουλάχιστον 165 εκατ. ευρώ, καθώς αποδίδουν στον καταναλωτή ένα μικρό μόνο μέρος των μειώσεων που όφειλαν κανονικά να περάσουν στην τελική τιμή των καυσίμων. Με άλλα λόγια, το κύκλωμα των καυσίμων έβγαλε διά της κερδοσκοπίας, σε διάστημα μόλις 13 εβδομάδων, όσα χρήματα θα κοστίσει το επίδομα θέρμανσης που η κυβέρνηση επίμονα αρνιόταν να χορηγήσει τα τελευταία χρόνια στις ασθενέστερες ομάδες του πληθυσμού.
Απέναντι σε αυτή την από κάθε άποψη προκλητική λεηλασία του εισοδήματος των πολιτών, η κυβέρνηση επί εβδομάδες τώρα παρακολουθεί τους κερδοσκόπους ανήμπορη να αντιδράσει. Αντιθέτως, αναγάγει τη γραφειοκρατία σε πολιτική και με κενές περιεχομένου εξαγγελίες που δεν συμβάλουν ούτε κατ’ ελάχιστον στη συστηματική και ολοκληρωμένη εποπτεία της αγοράς (τιμές πετρελαιοειδών, κόστος κτήσης της πρώτης ύλης κ.λπ.) θέλει να δώσει την εντύπωση ότι επιχειρεί να την ελέγξει. Οι στρεβλώσεις όμως που παρατηρούνται στην ελληνική αγορά καυσίμων απαιτούν γενναίες πολιτικές παρεμβάσεις και όχι ανούσια διοικητικά μέτρα». =
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr