Τα ΕΛΤΑ… ανοιγοκλείνουν και ο Πιερρ αναλαμβάνει τη δουλειά, ο ΠτΔ και η πρέσβης, ο Πελετίδης και οι τράπεζες, ο Βενέτης και η Δωδώνη, οι εφοπλιστές χτίζουν 650 πλοία
Τα ΕΛΤΑ… ανοιγοκλείνουν και ο Πιερρ αναλαμβάνει τη δουλειά, ο ΠτΔ και η πρέσβης, ο Πελετίδης και οι τράπεζες, ο Βενέτης και η Δωδώνη, οι εφοπλιστές χτίζουν 650 πλοία
Χαίρετε, τώρα που μας τελείωσε ο «Αγνωστος Στρατιώτης» πιάσαμε καινούργιο κοσκινάκι, τα ΕΛΤΑ, δουλειά δεν είχε ο διάολος και… έβριζε τα παιδιά του που λέει και η παραφρασμένη παροιμία
Τέλος πάντων, βέβαιον ήταν ότι εκείνος ο φουκαράς ο τσέο των ΕΛΤΑ θα την πλήρωνε και εξίσου πιο βέβαιον ότι η αντιπολίτευση θα ασχολιόταν τόσο πολύ με ένα θέμα, όπως τα ΕΛΤΑ, που παίζει να μη νοιάζει κανέναν πλην των βουλευτών. Της αντιπολίτευσης γιατί δεν ξέρουν πώς να βρουν κάτι πιο σοβαρό και ουσιαστικό από τα δεκάδες θέματα που υπάρχουν στην καθημερινότητα, αλλά και της συμπολίτευσης που απλώς τσαντίζονται (οι βουλευτές) γιατί δεν τους παίζει ο Μητσοτάκης για υπουργούς. Θα μου πείτε έχουν άδικο, όλοι οι βουλευτές στοχεύουν στην υπουργοποίηση επί των ημερών διακυβέρνησης του κόμματός τους. Σωστό κι αυτό αλλά πάντως ειλικρινά αν πιστεύουν ότι θα πάρουν ψήφους για τη μάχη που έδωσαν να μην κλείσουν τα ΕΛΤΑ της Κολοπετινίτσας μάλλον σε σύγχυση είναι.
Η κατάληξη…
-Ξαναείπαμε ότι ο χειρισμός των ΕΛΤΑ είναι το απόλυτο case study κατά συρροήν λαθών κυβερνητικών χειρισμών. Και η τεράστια «μαύρη τρύπα» management καθημερινών ζητημάτων που προφανώς αντιμετωπίζει το Μ.Μ. Με δεδομένο πάντοτε ότι η δεύτερη τετραετία, ειδικά προς το τέλος, είναι κάτι σαν τα εφτά χρόνια φαγούρα στους γάμους, οπότε όλα είναι πιο δύσκολα.
Επί της ουσίας…
-Τώρα επί της ουσίας την πλήρωσε είπαμε ο τσέο των ΕΛΤΑ, θα παγώσουν τα σχέδια κλεισίματος καταστημάτων της επαρχίας και θα αναλάβει ο Πιερρακάκης αφού βρουν καινούργιο CEO να προχωρήσουν μετά από 3-4 μήνες τις περικοπές χωρίς να δημιουργηθεί τζάμπα και βερεσέ τόση φασαρία. Ητοι θα αφήσουν μερικά καταστήματα ανοιχτά στα απομονωμένα χωριά ή θα δώσουν τη δουλειά (πόση δουλειά άραγε;) σε καμία κοινότητα ή μικρό δήμο, σε κανένα μπακάλικο να πηγαίνει η γιαγιά να πληρώνει τους λογαριασμούς της ή να παίρνει τη σύνταξή της αν δεν υπάρχει εκεί ΑΤΜ. Ξαναλέω, δεν πρόκειται να πέσει η κυβέρνηση από τέτοια θέματα όπως είναι τα ΕΛΤΑ ή ο «Αγνωστος Στρατιώτης» αλλά σίγουρα δεν βοηθάει καθόλου στην προσπάθεια ανάκτησης του χαμένου κόσμου της ΝΔ. Γιατί ξέρετε υπάρχει και κόσμος που ψήφισε τη ΝΔ για να τελειώνει με αυτά και όχι για να τα καταπίνει.
Ρελάνς με φορολογικό
-Σε αυτό το κλίμα, είναι σαφές ότι το Μ.Μ θέλει να απεγκλωβιστεί από τη συζήτηση για τα ΕΛΤΑ. Μια καλή πλατφόρμα είναι το φορολογικό νομοσχέδιο του Πιερρ που περνάει από τη Βουλή την Πέμπτη. Ακούω ότι ο Κ.Μ εξετάζει το σενάριο να πάει να μιλήσει (θα αποφασίσει σήμερα), ενώ παίζει η ΝΔ να ζητήσει ονομαστική ψηφοφορία για να… δει την αντιπολίτευση να καταψηφίζει(;) θετικά μέτρα.
Οι εντυπώσεις του Τασούλα
-Κοντά μια ώρα έκατσε η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ στον καναπέ του Προεδρικού και τα είπε με τον Τασούλα, ο οποίος από Αγγλικά πάει καλά, καθότι έχει δουλέψει και σε δικηγορική εταιρεία του Λονδίνου στο τέλος των 80s. Καταλαβαίνω από μια συζήτηση με την πηγή μου στο Προεδρικό ότι η πρέσβης άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις, καθώς μια χαρά τα ξέρει τα θέματα. Με τον Τασούλα και την Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου επίσης παρούσα συζήτησαν πολύ για τα ενεργειακά που θα είναι στον πυρήνα της αποστολής της Γκίλφοϊλ, ενώ έπιασαν και τα Ελληνοτουρκικά. Ο Τασούλας μαθαίνω ότι μετά έλεγε σε συνεργάτες του ότι η πρέσβης ήρθε ενημερωμένη και ετοιμοπόλεμη και αυτό μόνο θετικό είναι.
Το Μ.Μ και η δεξίωση
-Ως προς το σημερινό πρόγραμμα της κυρίας Γκίλφοϊλ, έχει να πάει δύο φορές στο Μ.Μ, μια κατά τις 10:00 για να δει και επί ελληνικού εδάφους τον Κ.Μ, τον οποίον είχε γνωρίσει στη Νέα Υόρκη, ενώ το απόγευμα θα ξαναπάει μαζί με τους υπουργούς Νταγκ Μπέργκαμ και Κρις Ράιτ που έρχονται για το μεγάλο ενεργειακό φόρουμ P-TEC που ξεκινάει στο Ζάππειο την Πέμπτη. Μάλιστα, προς τιμήν των Αμερικανών αξιωματούχων που έρχονται, η κυρία Γκίλφοϊλ παραθέτει απόψε και την πρώτη δεξίωση της εποχής της στο Jefferson House, με προσκεκλημένους τους συμμετέχοντες του Φόρουμ που θα είναι αποβραδίς στην Αθήνα, παράγοντες της ναυτιλίας και της ενέργειας και βεβαίως πολλούς υπουργούς. Με μια πρόχειρη γύρα, στην κατοικία της αναμένεται να δώσουν το «παρών» ο Παπασταύρου με τον Τσάφο που είναι οι Έλληνες οικοδεσπότες της διάσκεψης, ο Πιερρακάκης, η Κεραμέως, ο Θεοδωρικάκος, ο Κικίλιας, ο Άδωνις και αρκετοί ακόμα Ελληνες κυβερνητικοί παράγοντες.
Πελετίδης γίγαντας
Η κατάληξη…
-Ξαναείπαμε ότι ο χειρισμός των ΕΛΤΑ είναι το απόλυτο case study κατά συρροήν λαθών κυβερνητικών χειρισμών. Και η τεράστια «μαύρη τρύπα» management καθημερινών ζητημάτων που προφανώς αντιμετωπίζει το Μ.Μ. Με δεδομένο πάντοτε ότι η δεύτερη τετραετία, ειδικά προς το τέλος, είναι κάτι σαν τα εφτά χρόνια φαγούρα στους γάμους, οπότε όλα είναι πιο δύσκολα.
Επί της ουσίας…
-Τώρα επί της ουσίας την πλήρωσε είπαμε ο τσέο των ΕΛΤΑ, θα παγώσουν τα σχέδια κλεισίματος καταστημάτων της επαρχίας και θα αναλάβει ο Πιερρακάκης αφού βρουν καινούργιο CEO να προχωρήσουν μετά από 3-4 μήνες τις περικοπές χωρίς να δημιουργηθεί τζάμπα και βερεσέ τόση φασαρία. Ητοι θα αφήσουν μερικά καταστήματα ανοιχτά στα απομονωμένα χωριά ή θα δώσουν τη δουλειά (πόση δουλειά άραγε;) σε καμία κοινότητα ή μικρό δήμο, σε κανένα μπακάλικο να πηγαίνει η γιαγιά να πληρώνει τους λογαριασμούς της ή να παίρνει τη σύνταξή της αν δεν υπάρχει εκεί ΑΤΜ. Ξαναλέω, δεν πρόκειται να πέσει η κυβέρνηση από τέτοια θέματα όπως είναι τα ΕΛΤΑ ή ο «Αγνωστος Στρατιώτης» αλλά σίγουρα δεν βοηθάει καθόλου στην προσπάθεια ανάκτησης του χαμένου κόσμου της ΝΔ. Γιατί ξέρετε υπάρχει και κόσμος που ψήφισε τη ΝΔ για να τελειώνει με αυτά και όχι για να τα καταπίνει.
Ρελάνς με φορολογικό
-Σε αυτό το κλίμα, είναι σαφές ότι το Μ.Μ θέλει να απεγκλωβιστεί από τη συζήτηση για τα ΕΛΤΑ. Μια καλή πλατφόρμα είναι το φορολογικό νομοσχέδιο του Πιερρ που περνάει από τη Βουλή την Πέμπτη. Ακούω ότι ο Κ.Μ εξετάζει το σενάριο να πάει να μιλήσει (θα αποφασίσει σήμερα), ενώ παίζει η ΝΔ να ζητήσει ονομαστική ψηφοφορία για να… δει την αντιπολίτευση να καταψηφίζει(;) θετικά μέτρα.
Οι εντυπώσεις του Τασούλα
-Κοντά μια ώρα έκατσε η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ στον καναπέ του Προεδρικού και τα είπε με τον Τασούλα, ο οποίος από Αγγλικά πάει καλά, καθότι έχει δουλέψει και σε δικηγορική εταιρεία του Λονδίνου στο τέλος των 80s. Καταλαβαίνω από μια συζήτηση με την πηγή μου στο Προεδρικό ότι η πρέσβης άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις, καθώς μια χαρά τα ξέρει τα θέματα. Με τον Τασούλα και την Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου επίσης παρούσα συζήτησαν πολύ για τα ενεργειακά που θα είναι στον πυρήνα της αποστολής της Γκίλφοϊλ, ενώ έπιασαν και τα Ελληνοτουρκικά. Ο Τασούλας μαθαίνω ότι μετά έλεγε σε συνεργάτες του ότι η πρέσβης ήρθε ενημερωμένη και ετοιμοπόλεμη και αυτό μόνο θετικό είναι.
Το Μ.Μ και η δεξίωση
-Ως προς το σημερινό πρόγραμμα της κυρίας Γκίλφοϊλ, έχει να πάει δύο φορές στο Μ.Μ, μια κατά τις 10:00 για να δει και επί ελληνικού εδάφους τον Κ.Μ, τον οποίον είχε γνωρίσει στη Νέα Υόρκη, ενώ το απόγευμα θα ξαναπάει μαζί με τους υπουργούς Νταγκ Μπέργκαμ και Κρις Ράιτ που έρχονται για το μεγάλο ενεργειακό φόρουμ P-TEC που ξεκινάει στο Ζάππειο την Πέμπτη. Μάλιστα, προς τιμήν των Αμερικανών αξιωματούχων που έρχονται, η κυρία Γκίλφοϊλ παραθέτει απόψε και την πρώτη δεξίωση της εποχής της στο Jefferson House, με προσκεκλημένους τους συμμετέχοντες του Φόρουμ που θα είναι αποβραδίς στην Αθήνα, παράγοντες της ναυτιλίας και της ενέργειας και βεβαίως πολλούς υπουργούς. Με μια πρόχειρη γύρα, στην κατοικία της αναμένεται να δώσουν το «παρών» ο Παπασταύρου με τον Τσάφο που είναι οι Έλληνες οικοδεσπότες της διάσκεψης, ο Πιερρακάκης, η Κεραμέως, ο Θεοδωρικάκος, ο Κικίλιας, ο Άδωνις και αρκετοί ακόμα Ελληνες κυβερνητικοί παράγοντες.
Πελετίδης γίγαντας
-Πάμε τώρα στην Πάτρα, όπου ο δήμαρχος ΚΚΕ Πελετίδης αφού πήρε τις χορηγίες από τις τράπεζες στο πλαίσιο του κρατικού προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου» για τη βελτίωση και ανακατασκευή των σχολικών κτηρίων, ξήλωσε τις πλακέτες από τα σχολεία που ανέφεραν τους χορηγούς. Εκανε μία δήλωση κανονικής κομμουνιστικής παπάτζας «σήμερα προχωρήσαμε στο ξήλωμα των πινακίδων που προβάλλουν τις τράπεζες, αυτές που έχουν καθίσει στο σβέρκο μας, έχουν λιώσει τη ζωή του λαού και τώρα μας παρουσιάζονται σαν σωτήρες» και όλα καλά. Τα λεφτάκια από τους τραπεζίτες που ρουφάνε το αίμα του λαού τα πήρε για τα σχολεία που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του δήμου, αλλά και το κομμάτι του το έκανε. Είπατε κάτι;
Η Motor Oil και η πώληση του 49% της ΑΝΕΜΟΣ
-Σύμφωνα με πληροφορίες η Μοrgan Stanley τρέχει -εδώ και αρκετό διάστημα- διαγωνισμό για λογαριασμό της Motor Oil με αντικείμενο την πώληση του 49% της ΑΝΕΜΟΣ. Υπενθυμίζεται ότι η Motor Oil ελέγχει το 100% της ΑΝΕΜΟΣ, οπότε η πώληση του 49% θα αποφέρει σημαντικό όφελος στον ισολογισμό και ενδεχομένως έναν ισχυρό συνεταίρο καθώς φαίνεται ότι από τη σχετική διαδικασία -είπαμε ότι είναι σε προχωρημένο στάδιο- έχει αποκτήσει προβάδισμα μεγάλο ενεργειακό μαγαζί με βασικό χαρακτηριστικό τις πολύ... βαθιές τσέπες. Αν λάβουμε υπόψη ότι το 25% της ΑΝΕΜΟΣ το οποίο πουλήθηκε (το 2023) στη Motor Oil σε δεύτερη φάση μετά την απόκτηση του 75% άλλαξε χέρια με τίμημα 123,5 εκατ. ευρώ, εφόσον κλείσει η συμφωνία θα έχουμε ένα σημαντικό από οικονομικής άποψης deal. Το σημαντικότερο όμως ίσως είναι η δημιουργία ενός ισχυρού επιχειρηματικού φορέα στον τομέα των ΑΠΕ με διεθνείς επιχειρησιακές και επενδυτικές δυνατότητες.
Ο Βενέτης ανασταίνει τα “Παγωτά Δωδώνη”
-Έξι μήνες μετά την επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης και τη μεταβίβαση όλου του ενεργητικού της “Παγωτά Δωδώνη” στην "Κρεμερία Δωδώνη” του Παναγιώτη Μονεμβασιώτη (Βενέτης) έχει αρχίσει ήδη η προσπάθεια για το comeback του πάλαι ποτέ κραταιού brand στην αγορά του παγωτού. Ήδη πριν από λίγες ημέρες ο βασικός μέτοχος της “Βενέτης” έριξε 4,5 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο αύξησης μετοχικού κεφαλαίου στην “Κρεμερία Δωδώνη” ως βάση του επενδυτικού πλάνου της εταιρείας. Το τελευταίο σε πρώτη φάση αναμένεται να φθάσει συνολικά τα 10 εκατ. ευρώ και πέραν των παρεμβάσεων στην παραγωγική μονάδα που βρίσκεται στην Παλλήνη και της ανάπτυξης νέου concept καταστημάτων με σημαντικές συνέργειες με τη “Βενέτης”, περιλαμβάνει και την εξαγορά φάρμας στη Βοιωτία για τη διασφάλιση της πρώτης ύλης. Για την ιστορία, το μετοχικό κεφάλαιο της “Κρεμερία Δωδώνη”, μετά την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με την καταβολή μετρητών, φθάνει τα 4,6 εκατ. ευρώ.
Στο υπουργείο Τουρισμού μαζεύουν τα τασάκια (κάλλιο αργά...)
-Το κάπνισμα στο υπουργείο Τουρισμού κόβει η Ολγα Κεφαλογιάννη, κάτι που θεωρητικά θα έπρεπε να είναι… αυτονόητο, αλλά μάλλον στην πράξη δεν είναι και τόσο. Με απόφαση της υπουργού που δημοσιεύθηκε στη χθεσινή «Διαύγεια» το υπουργείο προχωρά στην «κατάρτιση σχεδίου για την αποτροπή του καπνίσματος και την εφαρμογή της αντικαπνιστικής νομοθεσίας στις εγκαταστάσεις του υπουργείου (Κεντρική Υπηρεσία, Περιφερειακές Υπηρεσίες Τουρισμού και Εκπαιδευτικές Μονάδες)». Στο σχέδιο περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η απαγόρευση του καπνίσματος σε όλους τους εσωτερικούς χώρους, τη σχετική σήμανση, τη λήψη μέτρων αποτροπής καπνίσματος με -ενδεικτικά- την απομάκρυνση σταχτοδοχείων, αναπτήρων, ανάρτηση ανακοινώσεων, την ενημέρωση του προσωπικού για τη σχετική νομοθεσία περί απαγόρευσης του καπνίσματος και της κατανάλωσης καπνικών προϊόντων στις εγκαταστάσεις (τα ηλεκτρονικά τσιγάρα, τα νέα προϊόντα καπνού και τα φυτικά προϊόντα για κάπνισμα, αυτά εξομοιώνονται με τα προϊόντα καπνού, ως προς τη χρήση τους) κ.ά. Επιπλέον, ορίζονται και υπεύθυνοι για την εφαρμογή του σχεδίου όπως π.χ. οι προϊστάμενοι μονάδων, ενώ ορίζεται και διοικητικό πρόστιμο 100 ευρώ για τον καπνιστή σε εσωτερικό χώρο εργασίας και 500 ευρώ για τον υπεύθυνο διαχείρισης-προϊστάμενο, που διπλασιάζεται σε περίπτωση επανάληψης-υποτροπής.
Σε ρόλο – κλειδί ο Χρήστος Χαρπαντίδης στην ΡΜΙ
-Ακόμη πιο ψηλά στην ιεραρχία της Philip Morris International (PMI) ανεβαίνει ο Χρήστος Χαρπαντίδης, πρώην CEO της Παπαστράτος, στο πλαίσιο του νέου διοικητικού μετασχηματισμού της πολυεθνικής που ανακοινώνεται πολύ σύντομα. Ο Χαρπαντίδης που ανέδειξε την Παπαστράτος σε περιφερειακό πόλο της ΡΜΙ και ο ίδιος διετέλεσε Αντιπρόεδρος ΝΑ Ευρώπης και επικεφαλής του σκέλους Εξωτερικών Υποθέσεων με απευθείας αναφορά στον CEO του Ομίλου Jacek Olczak, αναλαμβάνει το δύσκολο έργο να αλλάξει την εικόνα της εταιρείας στις περισσότερες από 150 αγορές που δραστηριοποιείται, αλλά κυρίως να ανοίξει τις πόρτες των κέντρων λήψης αποφάσεων που σε αρκετές χώρες παγκοσμίως παραμένουν ορμητικά κλειστές για την καπνοβιομηχανία. Συγκεκριμένα, αναλαμβάνει διευρυμένα καθήκοντα και ηγετικό ρόλο στη νέα holding του Ομίλου που θα καθορίσει το μέλλον της εταιρείας παγκοσμίως, μεταξύ των οποίων και το άνοιγμα σε νέες αγορές και υπηρεσίες.
Αρχίζει να εισπράττει ο Γκριμάλντι από την Ηγουμενίτσα
-Σε λίρα 100 αποδεικνύεται για τον Εμανουέλ Γκριμάλντι η επένδυση στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας καθώς η κερδοφορία αυξάνεται ραγδαία, φουσκώνοντας, φυσικά και τα μερίσματα… Μάλιστα, η Εταιρεία Συμμετοχών Λιμένος Ηγουμενίτσας υπό τον Πολ Κυπριανού, το “όχημα” δηλαδή με το οποίο η κοινοπραξία Grimaldi Euromed, Minoan Lines S.A. και EKEB AE, έλαβαν το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας το 2023 σε μία συμφωνία ύψους 84,17 εκατ. ευρώ, θα δώσει φέτος και προμέρισμα. Στις προσωρινές καταστάσεις που δημοσιοποίησε, και οι οποίες αφορούν την οκτάμηνη περίοδο Ιανουάριος – Αύγουστος 2025, τα καθαρά κέρδη της Εταιρείας Συμμετοχών έφθασαν τα 3,94 εκατ. ευρώ.
Η ΔΕΗ, τα Data Centers και οι εξελίξεις (που οσμίζεται η αγορά)
-Οι ανακοινώσεις της διοίκησης της ΔΕΗ στις 16 Νοεμβρίου, σύμφωνα με πληροφορίες, θα περιλαμβάνουν πολλές ενδιαφέρουσες ειδήσεις για τους επενδυτές όσον αφορά τις επενδύσεις στα Data Centers, ενώ δεν αποκλείεται να ακούσουμε και τη νέα τιμολογιακή πολιτική για το βιομηχανικό ρεύμα. Το project Data Centers της ΔΕΗ είναι πολυδάπανο (συνολικά και σε βάθος χρόνου μπορεί να φτάσει τα 8 δισ. ευρώ) και θα απαιτήσει νέες κεφαλαιακές και μετοχικές συνεργασίες. Αυτό δεν είναι άσχετο με τους σχεδιασμούς της CVC Capital η οποία έχει ήδη ολοκληρώσει τον πρώτο επενδυτικό κερδοφόρο κύκλο συμμετοχής στην αναγέννηση της ΔΕΗ. Η αγορά «μυρίζεται» εξελίξεις και η μετοχή ξεχωρίζει στο Χρηματιστήριο οδεύοντας ολοταχώς προς την κεφαλαιοποίηση των 6 δισ. ευρώ.
Ποια Temu; Ο Βακάκης
-Ένα πολύ εντυπωσιακό εύρημα κρυβόταν στο report της Eurobank Equities για την Jumbo (4 Νοεμβρίου 2025). O αναλυτής Σταμάτης Δραζιώτης που υπογράφει την έκθεση, μεταξύ άλλων προσέγγισε και το κατά πόσον η Jumbo απειλείται από τη γνωστή κινέζικη πλατφόρμα Temu. Πραγματοποίησε μια συγκριτική ανάλυση τιμών - ένα λεγόμενο «price audit» - σε πενήντα προϊόντα μεταξύ του ηλεκτρονικού καταστήματος e-jumbo.gr και του temu.com, καλύπτοντας βασικές κατηγορίες ειδών. Από αυτή τη σύγκριση προέκυψε ότι η διάμεση διαφορά τιμής μεταξύ των δύο ήταν μόλις 0,21 ευρώ ανά προϊόν. Μια τόσο μικρή απόκλιση θεωρείται πρακτικά αμελητέα, ειδικά όταν ληφθούν υπόψη οι πρόσθετοι παράγοντες που επηρεάζουν την τελική αγοραστική εμπειρία. Η Eurobank επισημαίνει ότι η Temu, αν και δραστηριοποιείται με ιδιαίτερα επιθετική πολιτική χαμηλών τιμών, αντιμετωπίζει μειονεκτήματα σε ζητήματα παράδοσης και εξυπηρέτησης. Οι χρόνοι αποστολής είναι σημαντικά μεγαλύτεροι - πολλές φορές από μία έως και τρεις εβδομάδες - ενώ υπάρχουν και πιθανά εμπόδια όπως καθυστερήσεις στα τελωνεία ή περιορισμένη υποστήριξη μετά την αγορά. Έτσι, ακόμα και αν η Temu προσφέρει οριακά χαμηλότερες τιμές, το συνολικό όφελος για τον καταναλωτή περιορίζεται από την καθυστέρηση και την αβεβαιότητα γύρω από την ποιότητα και την παράδοση. Αντίθετα, η Jumbo προσφέρει άμεση διαθεσιμότητα προϊόντων, δυνατότητα φυσικής παραλαβής και αξιόπιστη εμπειρία εξυπηρέτησης, στοιχεία που ενισχύουν την αξία της αγοράς μέσω του δικτύου της. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι η Jumbo διατηρεί ισχυρή ανταγωνιστικότητα σε κατηγορίες που δημιουργούν σταθερή ροή πελατών και επαναλαμβανόμενη επισκεψιμότητα, ενισχύοντας τη μακροχρόνια σχέση εμπιστοσύνης με το κοινό της. Η Eurobank συμπεραίνει ότι η απειλή της Temu για την Jumbo είναι περισσότερο «οπτική», καθώς προβάλλει μια εικόνα χαμηλότερου κόστους, παρά «δομική» και η Temu δεν φαίνεται να διαθέτει προς το παρόν τη δυνατότητα να επηρεάσει σημαντικά τα περιθώρια κέρδους ή τη θέση της Jumbo στην αγορά.
Οι ελληνικές τράπεζες στην Κύπρο
-Ισχυρός ο ανταγωνισμός στην Κύπρο μεταξύ των τραπεζών καθώς κονταροχτυπιούνται με τα επιτόκια. Ο ανταγωνισμός γίνεται οξύς τουλάχιστον μεταξύ των τριών (Eurobank LTD, Τράπεζα Κύπρου και Alpha Bank Κύπρου) μεγάλων πλέον τραπεζών του συστήματος. Οι τράπεζες μπαίνουν δυναμικά στην αγορά προκειμένου να αποσπάσουν ή και να συντηρήσουν τα μερίδια αγοράς, κυρίως στον επιχειρηματικό κλάδο. Ταυτόχρονα, οι τράπεζες που λειτουργούν στην Κύπρο, αποκαλύπτουν μια συστηματική και σταδιακή διεύρυνση του χαρτοφυλακίου δανείων στη ναυτιλία. Η Eurobank ανακοίνωσε ότι διαθέτει ήδη ένα πακέτο 500 εκατ. δολαρίων σε ναυτιλιακά δάνεια. Η Τράπεζα Κύπρου έχει ήδη χορηγήσει δάνεια στη ναυτιλία αντίστοιχου μεγέθους, ενώ δυναμικά μπαίνει στο παιχνίδι η Alpha Bank με την Astro. To σύνολο ξεπερνά το 1,3 δισ. δολάρια. Οι Έλληνες εφοπλιστές χρησιμοποιούν το ευέλικτο, φορολογικά ελκυστικό, wealth management των ελληνικών τραπεζών στην Κύπρο ως επιπλέον εξασφάλιση, για τα δάνεια που «σηκώνουν» από τη Μεγαλόνησο. Δομείται έτσι ένα τριπλό προστατευτικό δίχτυ: Ελλάδα-Κύπρος-Ντουμπάι. Η Λευκωσία αναδεικνύεται σε κομβικό σημείο, προσφέροντας το ευρωπαϊκό πλαίσιο με τη φορολογική ευελιξία της κυπριακής δικαιοδοσίας. Το Ντουμπάι, από την άλλη, παρέχει τη δυτική εναλλακτική για εκείνους που αναζητούν άφθονη ρευστότητα χωρίς πολλές ερωτήσεις. Ένα είναι σίγουρο: το τρίγωνο Αθήνα-Λευκωσία-Ντουμπάι καθιερώνεται ως μία πολύ ισχυρή βάση ναυτιλιακής χρηματοδότησης.
Πάνω από 650 πλοία είναι υπό ναυπήγηση για ελληνικά συμφέροντα
-Πρωταγωνιστούν και στις ναυπηγήσεις οι Έλληνες εφοπλιστές καθώς πάνω από 650 πλοία είναι υπό ναυπήγηση για ελληνικά συμφέροντα σε όλους τους βασικούς τύπους. Οι Greeks κατέχουν σχεδόν το 18% των παγκόσμιων παραγγελιών, από bulk carriers και tankers μέχρι containerships και LNG/LPG carriers. Πολλοί απορούν τι έχουν πάθει οι Έλληνες. Θα σας λύσω την απορία. Πριν από λίγες ημέρες συνάντησα σε εκδήλωση έναν από αυτούς, με μεγάλη δραστηριότητα στην κεφαλαιαγορά της Νέας Υόρκης και του έθεσα το ερώτημα. Μου είπε λοιπόν ότι έχουν βγάλει τόσα πολλά λεφτά τα τελευταία χρόνια και συνεχίζουν να βγάζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες “που δεν ξέρουν τι να τα κάνουν”. Και συνέχισε: “Όντως οι παραγγελίες που έχουμε βάλει όλοι μας και συνεχίζουμε να βάζουμε είναι παρά πολλές” και αναρωτήθηκε χαμογελώντας: “Να δω τι θα τα κάνουμε τόσα πλοία”. Στη συνέχεια μου εξήγησε τη σκέψη πίσω από τις παραγγελίες: “Με τόσα λεφτά στα ταμεία επιλέγουμε οι περισσότεροι να ενισχύσουμε τους στόλους μας. Είναι ακριβές οι ναυπηγήσεις, ακριβά όμως και τα second hand πλοία. Οπότε επιλέγουμε να τα δώσουμε στα νεότευκτα τα οποία δεν πρόκειται να χάσουν την αξία τους. Ακόμα και αν γυρίσει η αγορά θα μπορούμε να το ελέγξουμε. Ενώ τα μεταχειρισμένα, υπό τις ίδιες συνθήκες θα έχουν χαμηλή μεταπωλητική αξία. That simple”.
«Πράσινη θάλασσα» με… κόκκινα νούμερα για την ακτοπλοΐα το 2026 (1)
-Σε μια περίοδο που η ελληνική ακτοπλοΐα δοκιμάζει τα όριά της ανάμεσα στις αυξανόμενες περιβαλλοντικές υποχρεώσεις και το υψηλό ενεργειακό κόστος, το 2026 προδιαγράφεται ως χρονιά ισορροπιών και προσαρμογής. Οι εταιρείες μπαίνουν σε φάση προσεκτικών κινήσεων, με το βλέμμα στραμμένο τόσο στη βιωσιμότητα των δρομολογίων όσο και στην απαραίτητη ανανέωση του στόλου, που καθίσταται πλέον αναπόφευκτη. Η προκήρυξη του διαγωνισμού για τις νέες τετραετείς συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας δημιουργεί ένα πιο σταθερό πλαίσιο για τις λεγόμενες άγονες γραμμές, προσφέροντας στις εταιρείες την «ανάσα» προβλεψιμότητας που χρειάζονται για να επενδύσουν σε πιο «πράσινες» τεχνολογίες. Την ίδια στιγμή, όμως, η εφαρμογή του EU ETS και ο επικείμενος κανονισμός FuelEU Maritime επιβαρύνουν σημαντικά το λειτουργικό κόστος, φέρνοντας στο προσκήνιο το αίτημα για ένα ειδικό ταμείο «Fund & Reward», ώστε να επιστρέφονται στον κλάδο τα έσοδα από τα δικαιώματα εκπομπών. Οι ακτοπλόοι ζητούν σταθερό φορολογικό περιβάλλον και επανεξέταση του πλαισίου δρομολογήσεων, ώστε να αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα μιας αγοράς με έντονη εποχικότητα.
Ανοιχτή η συζήτηση και για μείωση του ΦΠΑ (2)
-Η συζήτηση για τη μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια παραμένει ανοιχτή, με την Ελλάδα να διατηρεί έναν από τους υψηλότερους συντελεστές στην Ευρώπη, γεγονός που επηρεάζει άμεσα την ανταγωνιστικότητα των εταιρειών και το κόστος για τον επιβάτη. Το υπουργείο Ναυτιλίας από την πλευρά του, επιχειρεί να εξισορροπήσει την πίεση με τη μείωση των λιμενικών τελών και την προώθηση μέτρων στήριξης, αναγνωρίζοντας τον ρόλο της ακτοπλοΐας όχι μόνο ως οικονομικού κλάδου, αλλά και ως κρίσιμου κοινωνικού συνδέσμου για τα νησιά. Όπως επεσήμαναν στελέχη του κλάδου, το 2026 θα είναι χρονιά αποφάσεων.
Χέρι χέρι ΔΕΗ και ΟΤΕ
-Αν και έχει δημιουργηθεί ένα δίπολο μεταξύ του ΟΤΕ και της ΔΕΗ μετά την είσοδο της δεύτερης στις τηλεπικοινωνίες, χθες αμφότερες έμειναν μακριά από την αρνητική εικόνα της αγοράς και ήταν τα δύο από τα τέσσερα blue chips που σημείωσαν κέρδη άνω του 1%. Η ΔΕΗ έφτασε μία ανάσα από τα 16 ευρώ και διαπραγματεύεται σε τιμές που έχει να δει από τον Σεπτέμβριο του 2009. Ο τζίρος ανήλθε στα 17,2 εκατ. ευρώ, πολύ πιο πάνω από συνηθισμένα επίπεδα και διακινήθηκαν συνολικά περισσότερα από 1 εκατ. τεμάχια. Φέτος ενισχύεται κατά 28,6%. Ο ΟΤΕ έχει ανεβάσει επίσης στροφές και έκλεισε πάνω από τα 16,5 ευρώ, που αποτελούν υψηλό έξι εβδομάδων. Απέχει, ωστόσο, αρκετά ακόμη από το υψηλό έτους των 17,7 ευρώ. Σε πρόσφατο report της Deutsche Bank για την κόντρα με τη ΔΕΗ στα telecoms, ο γερμανικός οίκος τοποθέτησε τον πήχη για τον ΟΤΕ στα 20 ευρώ, δηλαδή σε επίπεδα Μαΐου 2008. Την ίδια τιμή στόχο δίνει και η Morgan Stanley, τονίζοντας πως πρόκειται για έναν από τους πιο ελκυστικούς τίτλους στα ευρωπαϊκά telecoms.
Το όνειρο που έγινε εφιάλτης για την Palantir
-Η Palantir Technologies είναι μια αμερικανική εταιρεία λογισμικού που ειδικεύεται στην ανάλυση δεδομένων (data analytics) και τεχνητή νοημοσύνη. Ιδρύθηκε το 2003 από τον Peter Thiel (συνιδρυτή του PayPal) και άλλους ισχυρούς επενδυτές. Συνεργάζεται στενά με τις αμερικανικές κυβερνητικές υπηρεσίες σε θέματα ασφάλεια και εποπτείας ιδιαίτερα στο μεταναστευτικό. Παράλληλα, θεωρείται μια από τις πιο καινοτόμες τεχνολογικές εταιρείες στην ανάλυση δεδομένων αφού μπορεί να μετατρέπει το χάος των δεδομένων σε συγκεκριμένες πολιτικές είτε για να εντοπίσει τρομοκράτες είτε για να βοηθήσει μια εταιρεία να βελτιώσει τις λειτουργίες της. Χθες το πρωί (ώρα ΗΠΑ) η μετοχή της Palantir είχε αγγίξει νέα ύψη ρεκόρ ενόψει της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων της. Λίγες ώρες αργότερα, το όνειρο έγινε εφιάλτης αφού η μετοχή κατέρρευσε -14% από τα 214 δολάρια στα 191-192. Ο όγκος συναλλαγών δείχνει σοβαρές θεσμικές πωλήσεις αφού πολλοί έκριναν ότι η χρηματιστηριακή της αποτίμηση είχε προεξοφλήσει υπερβολικά την ανάπτυξη. Με P/E στα ύψη και το AI hype να δείχνει σημάδια κόπωσης, το sell-off τάραξε τη Wall Street. Aυτό ωστόσο που προκαλεί ενδιαφέρον είναι πως η Palantir έχει εξελιχθεί σε «bellwether για το AI trade». Όταν πέφτει η Palantir παρασέρνει και την Nvidia, τη Microsoft και το σύνολο του οικοσυστήματος Τεχνητής Νοημοσύνης.
Μεγάλη διόρθωση και στα κρυπτονομίσματα, με οδηγό το Bitcoin
-Kάποιοι μιλούν για το τέλος του Bull Run. Κάποιοι άλλοι υποψιάζονται «παγίδα Τραμπ» αφού κυκλοφορούν φήμες στην Ουάσιγκτον ότι η κυβέρνηση εξετάζει νέους κανονισμούς για τα κρυπτονομίσματα, παρά την προεκλογική ρητορική περί "crypto-friendly" πολιτικής. Η Αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς σφίγγει τον κλοιό γύρω από τα ανταλλακτήρια κρυπτονομισμάτων, ενώ οι φήμες επεκτείνονται ακόμη και για φορολογική επιβάρυνση των συναλλαγών σε κρυπτονομίσματα. Χθες, το Bitcoin υποχώρησε στα 103.923 δολάρια, καταγράφοντας πτώση 2.625 δολ. τις τελευταίες δύο μέρες, αγγίζοντας τα χαμηλότερα επίπεδα από τον Ιούνιο 2025. Η βίαιη διόρθωση ξεκίνησε από τα επίπεδα των 111.500$. Το Bitcoin έσπασε κρίσιμα την τεχνική υποστήριξη των 106.000$ και 105.000$ με μεγάλους όγκους συναλλαγών. Οι τεχνικοί αναλυτές παρακολουθούν πλέον το ψυχολογικό όριο των 100.000$. Αν σπάσει, επόμενη στήριξη βρίσκεται στα 95.000 δολάρια κι αυτό θα σηματοδοτούσε μια διόρθωση -15% από τα πρόσφατα υψηλά. Οι αισιόδοξοι ονειρεύονται τα 150.000 δολάρια για ένα bitcoin.
Πηγή: www.newmoney.gr
Η Motor Oil και η πώληση του 49% της ΑΝΕΜΟΣ
-Σύμφωνα με πληροφορίες η Μοrgan Stanley τρέχει -εδώ και αρκετό διάστημα- διαγωνισμό για λογαριασμό της Motor Oil με αντικείμενο την πώληση του 49% της ΑΝΕΜΟΣ. Υπενθυμίζεται ότι η Motor Oil ελέγχει το 100% της ΑΝΕΜΟΣ, οπότε η πώληση του 49% θα αποφέρει σημαντικό όφελος στον ισολογισμό και ενδεχομένως έναν ισχυρό συνεταίρο καθώς φαίνεται ότι από τη σχετική διαδικασία -είπαμε ότι είναι σε προχωρημένο στάδιο- έχει αποκτήσει προβάδισμα μεγάλο ενεργειακό μαγαζί με βασικό χαρακτηριστικό τις πολύ... βαθιές τσέπες. Αν λάβουμε υπόψη ότι το 25% της ΑΝΕΜΟΣ το οποίο πουλήθηκε (το 2023) στη Motor Oil σε δεύτερη φάση μετά την απόκτηση του 75% άλλαξε χέρια με τίμημα 123,5 εκατ. ευρώ, εφόσον κλείσει η συμφωνία θα έχουμε ένα σημαντικό από οικονομικής άποψης deal. Το σημαντικότερο όμως ίσως είναι η δημιουργία ενός ισχυρού επιχειρηματικού φορέα στον τομέα των ΑΠΕ με διεθνείς επιχειρησιακές και επενδυτικές δυνατότητες.
Ο Βενέτης ανασταίνει τα “Παγωτά Δωδώνη”
-Έξι μήνες μετά την επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης και τη μεταβίβαση όλου του ενεργητικού της “Παγωτά Δωδώνη” στην "Κρεμερία Δωδώνη” του Παναγιώτη Μονεμβασιώτη (Βενέτης) έχει αρχίσει ήδη η προσπάθεια για το comeback του πάλαι ποτέ κραταιού brand στην αγορά του παγωτού. Ήδη πριν από λίγες ημέρες ο βασικός μέτοχος της “Βενέτης” έριξε 4,5 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο αύξησης μετοχικού κεφαλαίου στην “Κρεμερία Δωδώνη” ως βάση του επενδυτικού πλάνου της εταιρείας. Το τελευταίο σε πρώτη φάση αναμένεται να φθάσει συνολικά τα 10 εκατ. ευρώ και πέραν των παρεμβάσεων στην παραγωγική μονάδα που βρίσκεται στην Παλλήνη και της ανάπτυξης νέου concept καταστημάτων με σημαντικές συνέργειες με τη “Βενέτης”, περιλαμβάνει και την εξαγορά φάρμας στη Βοιωτία για τη διασφάλιση της πρώτης ύλης. Για την ιστορία, το μετοχικό κεφάλαιο της “Κρεμερία Δωδώνη”, μετά την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με την καταβολή μετρητών, φθάνει τα 4,6 εκατ. ευρώ.
Στο υπουργείο Τουρισμού μαζεύουν τα τασάκια (κάλλιο αργά...)
-Το κάπνισμα στο υπουργείο Τουρισμού κόβει η Ολγα Κεφαλογιάννη, κάτι που θεωρητικά θα έπρεπε να είναι… αυτονόητο, αλλά μάλλον στην πράξη δεν είναι και τόσο. Με απόφαση της υπουργού που δημοσιεύθηκε στη χθεσινή «Διαύγεια» το υπουργείο προχωρά στην «κατάρτιση σχεδίου για την αποτροπή του καπνίσματος και την εφαρμογή της αντικαπνιστικής νομοθεσίας στις εγκαταστάσεις του υπουργείου (Κεντρική Υπηρεσία, Περιφερειακές Υπηρεσίες Τουρισμού και Εκπαιδευτικές Μονάδες)». Στο σχέδιο περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η απαγόρευση του καπνίσματος σε όλους τους εσωτερικούς χώρους, τη σχετική σήμανση, τη λήψη μέτρων αποτροπής καπνίσματος με -ενδεικτικά- την απομάκρυνση σταχτοδοχείων, αναπτήρων, ανάρτηση ανακοινώσεων, την ενημέρωση του προσωπικού για τη σχετική νομοθεσία περί απαγόρευσης του καπνίσματος και της κατανάλωσης καπνικών προϊόντων στις εγκαταστάσεις (τα ηλεκτρονικά τσιγάρα, τα νέα προϊόντα καπνού και τα φυτικά προϊόντα για κάπνισμα, αυτά εξομοιώνονται με τα προϊόντα καπνού, ως προς τη χρήση τους) κ.ά. Επιπλέον, ορίζονται και υπεύθυνοι για την εφαρμογή του σχεδίου όπως π.χ. οι προϊστάμενοι μονάδων, ενώ ορίζεται και διοικητικό πρόστιμο 100 ευρώ για τον καπνιστή σε εσωτερικό χώρο εργασίας και 500 ευρώ για τον υπεύθυνο διαχείρισης-προϊστάμενο, που διπλασιάζεται σε περίπτωση επανάληψης-υποτροπής.
Σε ρόλο – κλειδί ο Χρήστος Χαρπαντίδης στην ΡΜΙ
-Ακόμη πιο ψηλά στην ιεραρχία της Philip Morris International (PMI) ανεβαίνει ο Χρήστος Χαρπαντίδης, πρώην CEO της Παπαστράτος, στο πλαίσιο του νέου διοικητικού μετασχηματισμού της πολυεθνικής που ανακοινώνεται πολύ σύντομα. Ο Χαρπαντίδης που ανέδειξε την Παπαστράτος σε περιφερειακό πόλο της ΡΜΙ και ο ίδιος διετέλεσε Αντιπρόεδρος ΝΑ Ευρώπης και επικεφαλής του σκέλους Εξωτερικών Υποθέσεων με απευθείας αναφορά στον CEO του Ομίλου Jacek Olczak, αναλαμβάνει το δύσκολο έργο να αλλάξει την εικόνα της εταιρείας στις περισσότερες από 150 αγορές που δραστηριοποιείται, αλλά κυρίως να ανοίξει τις πόρτες των κέντρων λήψης αποφάσεων που σε αρκετές χώρες παγκοσμίως παραμένουν ορμητικά κλειστές για την καπνοβιομηχανία. Συγκεκριμένα, αναλαμβάνει διευρυμένα καθήκοντα και ηγετικό ρόλο στη νέα holding του Ομίλου που θα καθορίσει το μέλλον της εταιρείας παγκοσμίως, μεταξύ των οποίων και το άνοιγμα σε νέες αγορές και υπηρεσίες.
Αρχίζει να εισπράττει ο Γκριμάλντι από την Ηγουμενίτσα
-Σε λίρα 100 αποδεικνύεται για τον Εμανουέλ Γκριμάλντι η επένδυση στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας καθώς η κερδοφορία αυξάνεται ραγδαία, φουσκώνοντας, φυσικά και τα μερίσματα… Μάλιστα, η Εταιρεία Συμμετοχών Λιμένος Ηγουμενίτσας υπό τον Πολ Κυπριανού, το “όχημα” δηλαδή με το οποίο η κοινοπραξία Grimaldi Euromed, Minoan Lines S.A. και EKEB AE, έλαβαν το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας το 2023 σε μία συμφωνία ύψους 84,17 εκατ. ευρώ, θα δώσει φέτος και προμέρισμα. Στις προσωρινές καταστάσεις που δημοσιοποίησε, και οι οποίες αφορούν την οκτάμηνη περίοδο Ιανουάριος – Αύγουστος 2025, τα καθαρά κέρδη της Εταιρείας Συμμετοχών έφθασαν τα 3,94 εκατ. ευρώ.
Η ΔΕΗ, τα Data Centers και οι εξελίξεις (που οσμίζεται η αγορά)
-Οι ανακοινώσεις της διοίκησης της ΔΕΗ στις 16 Νοεμβρίου, σύμφωνα με πληροφορίες, θα περιλαμβάνουν πολλές ενδιαφέρουσες ειδήσεις για τους επενδυτές όσον αφορά τις επενδύσεις στα Data Centers, ενώ δεν αποκλείεται να ακούσουμε και τη νέα τιμολογιακή πολιτική για το βιομηχανικό ρεύμα. Το project Data Centers της ΔΕΗ είναι πολυδάπανο (συνολικά και σε βάθος χρόνου μπορεί να φτάσει τα 8 δισ. ευρώ) και θα απαιτήσει νέες κεφαλαιακές και μετοχικές συνεργασίες. Αυτό δεν είναι άσχετο με τους σχεδιασμούς της CVC Capital η οποία έχει ήδη ολοκληρώσει τον πρώτο επενδυτικό κερδοφόρο κύκλο συμμετοχής στην αναγέννηση της ΔΕΗ. Η αγορά «μυρίζεται» εξελίξεις και η μετοχή ξεχωρίζει στο Χρηματιστήριο οδεύοντας ολοταχώς προς την κεφαλαιοποίηση των 6 δισ. ευρώ.
Ποια Temu; Ο Βακάκης
-Ένα πολύ εντυπωσιακό εύρημα κρυβόταν στο report της Eurobank Equities για την Jumbo (4 Νοεμβρίου 2025). O αναλυτής Σταμάτης Δραζιώτης που υπογράφει την έκθεση, μεταξύ άλλων προσέγγισε και το κατά πόσον η Jumbo απειλείται από τη γνωστή κινέζικη πλατφόρμα Temu. Πραγματοποίησε μια συγκριτική ανάλυση τιμών - ένα λεγόμενο «price audit» - σε πενήντα προϊόντα μεταξύ του ηλεκτρονικού καταστήματος e-jumbo.gr και του temu.com, καλύπτοντας βασικές κατηγορίες ειδών. Από αυτή τη σύγκριση προέκυψε ότι η διάμεση διαφορά τιμής μεταξύ των δύο ήταν μόλις 0,21 ευρώ ανά προϊόν. Μια τόσο μικρή απόκλιση θεωρείται πρακτικά αμελητέα, ειδικά όταν ληφθούν υπόψη οι πρόσθετοι παράγοντες που επηρεάζουν την τελική αγοραστική εμπειρία. Η Eurobank επισημαίνει ότι η Temu, αν και δραστηριοποιείται με ιδιαίτερα επιθετική πολιτική χαμηλών τιμών, αντιμετωπίζει μειονεκτήματα σε ζητήματα παράδοσης και εξυπηρέτησης. Οι χρόνοι αποστολής είναι σημαντικά μεγαλύτεροι - πολλές φορές από μία έως και τρεις εβδομάδες - ενώ υπάρχουν και πιθανά εμπόδια όπως καθυστερήσεις στα τελωνεία ή περιορισμένη υποστήριξη μετά την αγορά. Έτσι, ακόμα και αν η Temu προσφέρει οριακά χαμηλότερες τιμές, το συνολικό όφελος για τον καταναλωτή περιορίζεται από την καθυστέρηση και την αβεβαιότητα γύρω από την ποιότητα και την παράδοση. Αντίθετα, η Jumbo προσφέρει άμεση διαθεσιμότητα προϊόντων, δυνατότητα φυσικής παραλαβής και αξιόπιστη εμπειρία εξυπηρέτησης, στοιχεία που ενισχύουν την αξία της αγοράς μέσω του δικτύου της. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι η Jumbo διατηρεί ισχυρή ανταγωνιστικότητα σε κατηγορίες που δημιουργούν σταθερή ροή πελατών και επαναλαμβανόμενη επισκεψιμότητα, ενισχύοντας τη μακροχρόνια σχέση εμπιστοσύνης με το κοινό της. Η Eurobank συμπεραίνει ότι η απειλή της Temu για την Jumbo είναι περισσότερο «οπτική», καθώς προβάλλει μια εικόνα χαμηλότερου κόστους, παρά «δομική» και η Temu δεν φαίνεται να διαθέτει προς το παρόν τη δυνατότητα να επηρεάσει σημαντικά τα περιθώρια κέρδους ή τη θέση της Jumbo στην αγορά.
Οι ελληνικές τράπεζες στην Κύπρο
-Ισχυρός ο ανταγωνισμός στην Κύπρο μεταξύ των τραπεζών καθώς κονταροχτυπιούνται με τα επιτόκια. Ο ανταγωνισμός γίνεται οξύς τουλάχιστον μεταξύ των τριών (Eurobank LTD, Τράπεζα Κύπρου και Alpha Bank Κύπρου) μεγάλων πλέον τραπεζών του συστήματος. Οι τράπεζες μπαίνουν δυναμικά στην αγορά προκειμένου να αποσπάσουν ή και να συντηρήσουν τα μερίδια αγοράς, κυρίως στον επιχειρηματικό κλάδο. Ταυτόχρονα, οι τράπεζες που λειτουργούν στην Κύπρο, αποκαλύπτουν μια συστηματική και σταδιακή διεύρυνση του χαρτοφυλακίου δανείων στη ναυτιλία. Η Eurobank ανακοίνωσε ότι διαθέτει ήδη ένα πακέτο 500 εκατ. δολαρίων σε ναυτιλιακά δάνεια. Η Τράπεζα Κύπρου έχει ήδη χορηγήσει δάνεια στη ναυτιλία αντίστοιχου μεγέθους, ενώ δυναμικά μπαίνει στο παιχνίδι η Alpha Bank με την Astro. To σύνολο ξεπερνά το 1,3 δισ. δολάρια. Οι Έλληνες εφοπλιστές χρησιμοποιούν το ευέλικτο, φορολογικά ελκυστικό, wealth management των ελληνικών τραπεζών στην Κύπρο ως επιπλέον εξασφάλιση, για τα δάνεια που «σηκώνουν» από τη Μεγαλόνησο. Δομείται έτσι ένα τριπλό προστατευτικό δίχτυ: Ελλάδα-Κύπρος-Ντουμπάι. Η Λευκωσία αναδεικνύεται σε κομβικό σημείο, προσφέροντας το ευρωπαϊκό πλαίσιο με τη φορολογική ευελιξία της κυπριακής δικαιοδοσίας. Το Ντουμπάι, από την άλλη, παρέχει τη δυτική εναλλακτική για εκείνους που αναζητούν άφθονη ρευστότητα χωρίς πολλές ερωτήσεις. Ένα είναι σίγουρο: το τρίγωνο Αθήνα-Λευκωσία-Ντουμπάι καθιερώνεται ως μία πολύ ισχυρή βάση ναυτιλιακής χρηματοδότησης.
Πάνω από 650 πλοία είναι υπό ναυπήγηση για ελληνικά συμφέροντα
-Πρωταγωνιστούν και στις ναυπηγήσεις οι Έλληνες εφοπλιστές καθώς πάνω από 650 πλοία είναι υπό ναυπήγηση για ελληνικά συμφέροντα σε όλους τους βασικούς τύπους. Οι Greeks κατέχουν σχεδόν το 18% των παγκόσμιων παραγγελιών, από bulk carriers και tankers μέχρι containerships και LNG/LPG carriers. Πολλοί απορούν τι έχουν πάθει οι Έλληνες. Θα σας λύσω την απορία. Πριν από λίγες ημέρες συνάντησα σε εκδήλωση έναν από αυτούς, με μεγάλη δραστηριότητα στην κεφαλαιαγορά της Νέας Υόρκης και του έθεσα το ερώτημα. Μου είπε λοιπόν ότι έχουν βγάλει τόσα πολλά λεφτά τα τελευταία χρόνια και συνεχίζουν να βγάζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες “που δεν ξέρουν τι να τα κάνουν”. Και συνέχισε: “Όντως οι παραγγελίες που έχουμε βάλει όλοι μας και συνεχίζουμε να βάζουμε είναι παρά πολλές” και αναρωτήθηκε χαμογελώντας: “Να δω τι θα τα κάνουμε τόσα πλοία”. Στη συνέχεια μου εξήγησε τη σκέψη πίσω από τις παραγγελίες: “Με τόσα λεφτά στα ταμεία επιλέγουμε οι περισσότεροι να ενισχύσουμε τους στόλους μας. Είναι ακριβές οι ναυπηγήσεις, ακριβά όμως και τα second hand πλοία. Οπότε επιλέγουμε να τα δώσουμε στα νεότευκτα τα οποία δεν πρόκειται να χάσουν την αξία τους. Ακόμα και αν γυρίσει η αγορά θα μπορούμε να το ελέγξουμε. Ενώ τα μεταχειρισμένα, υπό τις ίδιες συνθήκες θα έχουν χαμηλή μεταπωλητική αξία. That simple”.
«Πράσινη θάλασσα» με… κόκκινα νούμερα για την ακτοπλοΐα το 2026 (1)
-Σε μια περίοδο που η ελληνική ακτοπλοΐα δοκιμάζει τα όριά της ανάμεσα στις αυξανόμενες περιβαλλοντικές υποχρεώσεις και το υψηλό ενεργειακό κόστος, το 2026 προδιαγράφεται ως χρονιά ισορροπιών και προσαρμογής. Οι εταιρείες μπαίνουν σε φάση προσεκτικών κινήσεων, με το βλέμμα στραμμένο τόσο στη βιωσιμότητα των δρομολογίων όσο και στην απαραίτητη ανανέωση του στόλου, που καθίσταται πλέον αναπόφευκτη. Η προκήρυξη του διαγωνισμού για τις νέες τετραετείς συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας δημιουργεί ένα πιο σταθερό πλαίσιο για τις λεγόμενες άγονες γραμμές, προσφέροντας στις εταιρείες την «ανάσα» προβλεψιμότητας που χρειάζονται για να επενδύσουν σε πιο «πράσινες» τεχνολογίες. Την ίδια στιγμή, όμως, η εφαρμογή του EU ETS και ο επικείμενος κανονισμός FuelEU Maritime επιβαρύνουν σημαντικά το λειτουργικό κόστος, φέρνοντας στο προσκήνιο το αίτημα για ένα ειδικό ταμείο «Fund & Reward», ώστε να επιστρέφονται στον κλάδο τα έσοδα από τα δικαιώματα εκπομπών. Οι ακτοπλόοι ζητούν σταθερό φορολογικό περιβάλλον και επανεξέταση του πλαισίου δρομολογήσεων, ώστε να αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα μιας αγοράς με έντονη εποχικότητα.
Ανοιχτή η συζήτηση και για μείωση του ΦΠΑ (2)
-Η συζήτηση για τη μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια παραμένει ανοιχτή, με την Ελλάδα να διατηρεί έναν από τους υψηλότερους συντελεστές στην Ευρώπη, γεγονός που επηρεάζει άμεσα την ανταγωνιστικότητα των εταιρειών και το κόστος για τον επιβάτη. Το υπουργείο Ναυτιλίας από την πλευρά του, επιχειρεί να εξισορροπήσει την πίεση με τη μείωση των λιμενικών τελών και την προώθηση μέτρων στήριξης, αναγνωρίζοντας τον ρόλο της ακτοπλοΐας όχι μόνο ως οικονομικού κλάδου, αλλά και ως κρίσιμου κοινωνικού συνδέσμου για τα νησιά. Όπως επεσήμαναν στελέχη του κλάδου, το 2026 θα είναι χρονιά αποφάσεων.
Χέρι χέρι ΔΕΗ και ΟΤΕ
-Αν και έχει δημιουργηθεί ένα δίπολο μεταξύ του ΟΤΕ και της ΔΕΗ μετά την είσοδο της δεύτερης στις τηλεπικοινωνίες, χθες αμφότερες έμειναν μακριά από την αρνητική εικόνα της αγοράς και ήταν τα δύο από τα τέσσερα blue chips που σημείωσαν κέρδη άνω του 1%. Η ΔΕΗ έφτασε μία ανάσα από τα 16 ευρώ και διαπραγματεύεται σε τιμές που έχει να δει από τον Σεπτέμβριο του 2009. Ο τζίρος ανήλθε στα 17,2 εκατ. ευρώ, πολύ πιο πάνω από συνηθισμένα επίπεδα και διακινήθηκαν συνολικά περισσότερα από 1 εκατ. τεμάχια. Φέτος ενισχύεται κατά 28,6%. Ο ΟΤΕ έχει ανεβάσει επίσης στροφές και έκλεισε πάνω από τα 16,5 ευρώ, που αποτελούν υψηλό έξι εβδομάδων. Απέχει, ωστόσο, αρκετά ακόμη από το υψηλό έτους των 17,7 ευρώ. Σε πρόσφατο report της Deutsche Bank για την κόντρα με τη ΔΕΗ στα telecoms, ο γερμανικός οίκος τοποθέτησε τον πήχη για τον ΟΤΕ στα 20 ευρώ, δηλαδή σε επίπεδα Μαΐου 2008. Την ίδια τιμή στόχο δίνει και η Morgan Stanley, τονίζοντας πως πρόκειται για έναν από τους πιο ελκυστικούς τίτλους στα ευρωπαϊκά telecoms.
Το όνειρο που έγινε εφιάλτης για την Palantir
-Η Palantir Technologies είναι μια αμερικανική εταιρεία λογισμικού που ειδικεύεται στην ανάλυση δεδομένων (data analytics) και τεχνητή νοημοσύνη. Ιδρύθηκε το 2003 από τον Peter Thiel (συνιδρυτή του PayPal) και άλλους ισχυρούς επενδυτές. Συνεργάζεται στενά με τις αμερικανικές κυβερνητικές υπηρεσίες σε θέματα ασφάλεια και εποπτείας ιδιαίτερα στο μεταναστευτικό. Παράλληλα, θεωρείται μια από τις πιο καινοτόμες τεχνολογικές εταιρείες στην ανάλυση δεδομένων αφού μπορεί να μετατρέπει το χάος των δεδομένων σε συγκεκριμένες πολιτικές είτε για να εντοπίσει τρομοκράτες είτε για να βοηθήσει μια εταιρεία να βελτιώσει τις λειτουργίες της. Χθες το πρωί (ώρα ΗΠΑ) η μετοχή της Palantir είχε αγγίξει νέα ύψη ρεκόρ ενόψει της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων της. Λίγες ώρες αργότερα, το όνειρο έγινε εφιάλτης αφού η μετοχή κατέρρευσε -14% από τα 214 δολάρια στα 191-192. Ο όγκος συναλλαγών δείχνει σοβαρές θεσμικές πωλήσεις αφού πολλοί έκριναν ότι η χρηματιστηριακή της αποτίμηση είχε προεξοφλήσει υπερβολικά την ανάπτυξη. Με P/E στα ύψη και το AI hype να δείχνει σημάδια κόπωσης, το sell-off τάραξε τη Wall Street. Aυτό ωστόσο που προκαλεί ενδιαφέρον είναι πως η Palantir έχει εξελιχθεί σε «bellwether για το AI trade». Όταν πέφτει η Palantir παρασέρνει και την Nvidia, τη Microsoft και το σύνολο του οικοσυστήματος Τεχνητής Νοημοσύνης.
Μεγάλη διόρθωση και στα κρυπτονομίσματα, με οδηγό το Bitcoin
-Kάποιοι μιλούν για το τέλος του Bull Run. Κάποιοι άλλοι υποψιάζονται «παγίδα Τραμπ» αφού κυκλοφορούν φήμες στην Ουάσιγκτον ότι η κυβέρνηση εξετάζει νέους κανονισμούς για τα κρυπτονομίσματα, παρά την προεκλογική ρητορική περί "crypto-friendly" πολιτικής. Η Αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς σφίγγει τον κλοιό γύρω από τα ανταλλακτήρια κρυπτονομισμάτων, ενώ οι φήμες επεκτείνονται ακόμη και για φορολογική επιβάρυνση των συναλλαγών σε κρυπτονομίσματα. Χθες, το Bitcoin υποχώρησε στα 103.923 δολάρια, καταγράφοντας πτώση 2.625 δολ. τις τελευταίες δύο μέρες, αγγίζοντας τα χαμηλότερα επίπεδα από τον Ιούνιο 2025. Η βίαιη διόρθωση ξεκίνησε από τα επίπεδα των 111.500$. Το Bitcoin έσπασε κρίσιμα την τεχνική υποστήριξη των 106.000$ και 105.000$ με μεγάλους όγκους συναλλαγών. Οι τεχνικοί αναλυτές παρακολουθούν πλέον το ψυχολογικό όριο των 100.000$. Αν σπάσει, επόμενη στήριξη βρίσκεται στα 95.000 δολάρια κι αυτό θα σηματοδοτούσε μια διόρθωση -15% από τα πρόσφατα υψηλά. Οι αισιόδοξοι ονειρεύονται τα 150.000 δολάρια για ένα bitcoin.
Πηγή: www.newmoney.gr
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα