Στα τσιμεντάδικα η λάσπη της Ψυττάλειας
Η δαπάνη για τη μονάδα επεξεργασίας των λυμάτων ανήλθε σε 34,8 εκατ. ευρώ, ενώ για τη μεταφορά και αξιοποίηση του προϊόντος της ξήρανσης το κόστος για την επόμενη τριετία θα εκτιναχθεί στα 35 εκατ. ευρώ!
Πρόκειται για το υλικό που προκύπτει από την επεξεργασία των λυμάτων και το οποίο, λόγω της θερμικής του δύναμης (αντίστοιχης του λιγνίτη), μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμη ύλη από τη βιομηχανία (τσιμεντάδικα κ.λπ.). Για τις ανάγκες του έργου η ΕΥΔΑΠ έχει συνάψει συμφωνία με δ
Η δαπάνη για τη μονάδα επεξεργασίας των λυμάτων ανήλθε σε 34,8 εκατ. ευρώ, ενώ για τη μεταφορά και αξιοποίηση του προϊόντος της ξήρανσης το κόστος για την επόμενη τριετία θα εκτιναχθεί στα 35 εκατ. ευρώ!
Πρόκειται για το υλικό που προκύπτει από την επεξεργασία των λυμάτων και το οποίο, λόγω της θερμικής του δύναμης (αντίστοιχης του λιγνίτη), μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμη ύλη από τη βιομηχανία (τσιμεντάδικα κ.λπ.). Για τις ανάγκες του έργου η ΕΥΔΑΠ έχει συνάψει συμφωνία με δύο τεχνικές εταιρείες, οι οποίες έναντι αμοιβής 119 ευρώ ανά τόνο και 125 ευρώ αντίστοιχα, καλούνται να σηκώσουν το βαρύ φορτίο της παραλαβής, μεταφοράς και διάθεσης του εναλλακτικού αυτού καυσίμου σε τσιμεντοβιομηχανίες ή άλλους αποδέκτες με βιομηχανική δραστηριότητα.
Ποιοι πήραν τη δουλειά
Ο σχετικός διαγωνισμός ολοκληρώθηκε στις αρχές του καλοκαιριού και η ΕΥΔΑΠ ανέδειξε δύο προσωρινούς αναδόχους: την τεχνική εταιρεία «Ακτωρ» (η ίδια μαζί με την κατασκευαστική εταιρεία «Αθηνά» λειτουργούν και το εργοστάσιο ξήρανσης στην Ψυττάλεια), η προσφορά της οποίας ανήλθε σε 5,3 εκατ. ευρώ και την « Polyeco Α.Ε.», εξειδικευμένη περιβαλλοντική εταιρεία που ελέγχεται μετοχικά από τον κ. Γιάννη Πολυχρονόπουλο. Το ύψος της συγκεκριμένης προσφοράς ανήλθε σε 25 εκατ. ευρώ. Περίπου πέντε μήνες μετά την επιλογή των δύο αναδόχων, από την Ψυττάλεια δεν έχει μεταφερθεί ούτε ένα κιλό αποξηραμένης ιλύος. Ο λόγος είναι ότι δεν έχει υπογραφεί ακόμα η σύμβαση! Αφορμή για τις πολύμηνες καθυστερήσεις προβάλλουν μια σειρά από εγγυήσεις και αδειοδοτήσεις που πρέπει να πληρούν οι δύο εταιρείες (άδειες μεταφοράς, διάθεσης, αξιοποίησης υλικού κ.λπ.), όσο και οι βιομηχανίες που θα είναι οι τελικοί αποδέκτες του αποξηραμένου υλικού. Πριν από λίγες μέρες εκδόθηκε η πρώτη Κοινή Υπουργική Απόφαση (των υπουργείων ΠΕΧΩΔΕ, Ανάπτυξης και Οικονομικών) για την έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης που είχε υποβάλλει η τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ, η οποία σκοπεύει να «κάψει» στις εγκαταστάσεις της 30.000 τόνους ξηραμένης ιλύος ετησίως. Ανάλογες συζητήσεις που όμως προσκρούουν στην έγκριση των σχετικών αδειών από τις αρμόδιες νομαρχίες αλλά και στις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών που εναντιώνονται στην καύση της βιομάζας, εκκρεμούν για τις «ΑΓΕΤ Ηρακλής» και «Χάλυψ-Δομικά Υλικά Α.Ε.». Οι δύο τελευταίες, αφού ξεπεράσουν τα εμπόδια που έχουν ανακύψει, εκτιμάται ότι θα μπορούν να αξιοποιήσουν σε ετήσια βάση 30.000 και 20.000 τόνους αντίστοιχα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ανάλογες συζητήσεις έχουν γίνει από την ΕΥΔΑΠ και με τη ΔΕΗ, χωρίς προς το παρόν να υπάρχει συγκεκριμένη συμφωνία.
Μέρος της αποξηραμένης λυματολάσπης θα εξαχθεί και σε αντίστοιχες μονάδες στην Κύπρο (σχετική συμφωνία έχει υπογράψει η «Άκτωρ»), ενώ ενδιαφέρον για την αξιοποίηση του υλικού επιδεικνύουν σύμφωνα με τους αναδόχους και εργοστάσια από τη Γερμανία και την Ισπανία. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΕΥΔΑΠ έχει υπολογίσει τη μεταφορά 330 τόνων σε ημερήσια βάση, στόχευση όμως που είναι πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί με τις παρούσες συνθήκες (δεν υπάρχουν οι τελικοί αποδέκτες). Για τον λόγο αυτό, τον πρώτο χρόνο εκτιμάται ότι δεν θα μπορούν να διατεθούν περισσότεροι από 120-150 τόνοι αποξηραμένων λυμάτων την ημέρα.Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr