Ανοικτά τα εμπορικά κέντρα (και των πόλεων) και την Κυριακή!

«Σκάνδαλο» χαρακτηρίζει το φαινόμενο το ίδιο προϊόν να πωλείται στη χώρα μας ακριβότερα απ’ ότι σε άλλες χώρες της ΕΕ ο Ευάγγελος Βενιζέλος. Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ανακοίνωσε πως θα επικοινωνήσει με την ΕΕ προκειμένου η Ελλάδα να πάψει να είναι το θύμα των ενδοομιλικών συναλλαγών στη ζώνη του ευρώ. Δεσμεύθηκε, ακόμη, πως θα υποστηρίξει την καθιέρωση αποζημίωσης για τον καταναλωτή που πέφτει στα δίχτυα αθέμιτων πρακτικών και ότι θα υποστηρίξει το κίνημα της πατάτας. Σε δηλώσεις του που έγιναν το πρωί της Παρασκευής, πριν μεταβεί στην Κρήτη, ο Ευάγγελος Βενιζέλος μίλησε επίσης για νομοθετική ρύθμιση των ανοικτών εμπορικών κέντρων. Θέμα που ισοδυναμεί με υπό όρους και σε συγκεκριμένες περιοχές των πόλεων απελευθέρωση του ωραρίου.

«Σκάνδαλο» χαρακτηρίζει το φαινόμενο το ίδιο προϊόν να πωλείται στη χώρα μας ακριβότερα απ’ ότι σε άλλες χώρες της ΕΕ ο Ευάγγελος Βενιζέλος. Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ανακοίνωσε πως θα επικοινωνήσει με την ΕΕ προκειμένου η Ελλάδα να πάψει να είναι το θύμα των ενδοομιλικών συναλλαγών στη ζώνη του ευρώ. Δεσμεύθηκε, ακόμη, πως θα υποστηρίξει την καθιέρωση αποζημίωσης για τον καταναλωτή που πέφτει στα δίχτυα αθέμιτων πρακτικών και ότι θα υποστηρίξει το κίνημα της πατάτας. Σε δηλώσεις του που έγιναν το πρωί της Παρασκευής, πριν μεταβεί στην Κρήτη, ο Ευάγγελος Βενιζέλος μίλησε επίσης για νομοθετική ρύθμιση των ανοικτών εμπορικών κέντρων. Θέμα που ισοδυναμεί με υπό όρους και σε συγκεκριμένες περιοχές των πόλεων απελευθέρωση του ωραρίου.
 
1. Το πρώτο θεσμικό μέτρο είναι η αναγκαία στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην οποία και απευθύνομαι με έγγραφό μου, ώστε ν’ αξιοποιήσουμε στο έπακρο, στο μέγιστο δυνατό βαθμό τα περιθώρια που μας δίνει το Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Δίκαιο για να μη γινόμαστε θύματα ενός σκανδάλου που εξελίσσεται μετά την ένταξη της Ελλάδας στην ΟΝΕ: Πολλά τυποποιημένα προϊόντα της ευρωπαϊκής αγοράς να πωλούνται στην Ελλάδα και ιδίως στις αλυσίδες, πολύ πιο ακριβά απ’ ό,τι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Αυτό απαιτεί έλεγχο των ενδοομιλικών συναλλαγών όχι μόνο σ’ ελληνικό αλλά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Και πρέπει να κινηθούν μαζί μ’ εμάς συντονισμένα οι Υπηρεσίες των Βρυξελλών.
 
2. Το δεύτερο διαρθρωτικό μέτρο είναι πως καθιερώνουμε το Εθνικό Συμβούλιο Καταναλωτών και Αγοράς. Μπροστά στο Συμβούλιο αυτό θα λογοδοτούν κάθε τρίμηνο ουσιαστικά όλες οι ανεξάρτητες Αρχές που έχουν ρυθμιστικές αρμοδιότητες και σχετίζονται με την αγορά. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και κάθε σχετικό όργανο.
 
3. Τρίτο διαρθρωτικό μέτρο: Θ’ αξιοποιήσουμε όλη τη διεθνή τεχνική βοήθεια ώστε να σαρωθεί το σύνολο της αγοράς, όλοι οι κλάδοι, να εντοπισθούν και να ξεριζωθούν όλες οι στρεβλώσεις. Δεν θα μείνει καμία στρέβλωση. Κλειστά επαγγέλματα, διοικητικό κόστος, καρτέλ, τραστ, ενδοομιλικές συναλλαγές. Άρα, σε καθημερινή βάση συντονίζεται απόλυτα η δράση του ΣΔΟΕ, της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, της Οικονομικής Αστυνομίας και της Δημοτικής Αστυνομίας.
 
4. Τέταρτο διαρθρωτικό μέτρο: Καθιερώνεται νομοθετικά αποζημίωση και για τους καταναλωτές αλλά και για τις επιχειρήσεις, ιδίως τις παραγωγικές επιχειρήσεις ή τις μικρότερες εμπορικές επιχειρήσεις, που πέφτουν θύματα παραβάσεων του Δικαίου του Ανταγωνισμού.
 
5. Πέμπτο διαρθρωτικό μέτρο: Νομοθετικά ρυθμίζεται το καθεστώς των ανοιχτών εμπορικών κέντρων. Αυτό θα τονώσει την εμπορική κίνηση στα κέντρα των μεγάλων πόλεων, της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και σε όλες τις περιφερειακές αγορές, στους περιφερειακούς Δήμους των μεγάλων πολεοδομικών συγκροτημάτων. Γιατί μόνον έτσι μπορεί να επιβιώσουν χιλιάδες επιχειρήσεων. Έρχομαι τώρα στις άμεσες παρεμβάσεις.
 
6. Ξεκινώ από το δείκτη που πρέπει να χρησιμοποιούμε. Καθιερώνεται ως δείκτης αναφοράς, όχι γενικά και μόνο ο δείκτης τιμών καταναλωτή, αλλά ο «πληθωρισμός του φτωχού». Όχι ένα αόριστο και θεωρητικό «καλάθι νοικοκυράς», αλλά το καλάθι της νοικοκυράς του μέσου και φτωχού νοικοκυριού.
Ο καταναλωτής που κινείται σε μέσα και χαμηλά επίπεδα, κυρίως στρέφεται προς τα τρόφιμα και στα είδη καθημερινής ανάγκης. Δυστυχώς, σε αυτό τον τομέα έχουμε εξαιρετικά υψηλό ποσοστό εισαγομένων και άρα πρέπει να ξέρουμε σε αυτό τον τομέα ποιος είναι ο πραγματικός δείκτης αναφοράς. Αυτό είναι το έκτο μέτρο.
 
7. Το επόμενο μέτρο, είναι η κινητοποίηση της Τοπικής και της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης για την καθιέρωση ενός νέου θεσμού. Πρόκειται για τα Τοπικά Σύμφωνα Μικροπαραγωγών και Λιανεμπόρων, έτσι ώστε ν’ αποκτήσουν πρόσβαση οι περιφερειακοί παραγωγοί στις μεγάλες αλυσίδες διάθεσης. Πρέπει, από την άποψη αυτή, να εξαντλήσουμε τα περιθώρια της Κοινοτικής νομοθεσίας και να την εφαρμόσουμε πλήρως, για να ελεγχθεί η συμπεριφορά των αλυσίδων ως προς την τοποθέτηση των προϊόντων στα ράφια. Το κρίσιμο στοιχείο για τα ελληνικά προϊόντα, για τα εισαγόμενα προϊόντα, για τη συμπεριφορά του καταναλωτή, είναι το πώς προβάλλεται και τοποθετείται το κάθε προϊόν στα ράφια του σούπερ μάρκετ.
 
8. Όγδοο μέτρο: Η εμπειρία από το λεγόμενο «κίνημα της πατάτας» είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Θεσμοθετείται η ηλεκτρονική πλατφόρμα, νομοθετημένη, με απόλυτη διαφάνεια, για την απευθείας πώληση από τους παραγωγούς, σε λιανέμπορους και καταναλωτές. Εδώ υπάρχουν συναφείς θεσμοί που προωθεί το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Τα δημοπρατήρια αγροτικών προϊόντων όπου έχουμε θεσμούς ηλεκτρονικού εμπορίου και ηλεκτρονικής δημοπρασίας, αλλά και οργανωμένες αποθήκες και οργανωμένη διακίνηση για άμεση μείωση του κόστους. Δεύτερος συναφής θεσμός, οι αγροτοδιατροφικές συμπράξεις οι οποίες επιτρέπουν στην τοπική παραγωγή να λύνει πολύ σοβαρά προβλήματα της τοπικής ζήτησης και της τοπικής αγοράς.
 
9. Το ένατο μέτρο είναι κατά τη γνώμη μου και το πιο κρίσιμο, γιατί το μεγάλο μας θέμα είναι το ελλειμματικό εμπορικό ισοζύγιο, το γεγονός ότι παρά την κρίση, παρά τη μείωση των εισοδημάτων, παρά την ακρίβεια, εξακολουθούμε να έχουμε ένα πολύ μεγάλο έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, ένα αδικαιολόγητα μεγάλο έλλειμμα του εμπορικού μας ισοζυγίου που δείχνει έλλειμμα παραγωγής.
Άρα πρέπει να ενισχύσουμε την εσωτερική παραγωγή για ν’ αποδεσμευθούμε από τις εισαγωγές. Αυτό δε μπορεί να γίνει μόνο με την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών. Μπορεί όμως να γίνει σε συνάφεια με τα μέτρα που ανακοίνωσα για την παροχή ρευστότητας στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr