Τράπεζες : Πιέσεις και από την μείωση της αξίας των πλοίων

Σε κάθε ναυτιλιακή κρίση το πρώτο και πιο το σοβαρό θέμα είναι η διατήρηση των αξιών των πλοίων λόγω του ανωτέρω ζητήματος. Στην παρούσα κατάσταση δεν είχε τεθεί μέχρι πρόσφατα τέτοιο ζήτημα, μέχρι τη στιγμή που ανακοινώθηκαν αγοραπωλησίες σε τιμές μέχρι και 70% χαμηλότερες από την τιμή κτήσεως.

Αυτό το γεγονός έχει ήδη ανατρέψει τα δεδομένα, με αποτέλεσμα ένας μεγάλος αριθμός περιπτώσεων να αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημ

Σε κάθε ναυτιλιακή κρίση το πρώτο και πιο το σοβαρό θέμα είναι η διατήρηση των αξιών των πλοίων λόγω του ανωτέρω ζητήματος. Στην παρούσα κατάσταση δεν είχε τεθεί μέχρι πρόσφατα τέτοιο ζήτημα, μέχρι τη στιγμή που ανακοινώθηκαν αγοραπωλησίες σε τιμές μέχρι και 70% χαμηλότερες από την τιμή κτήσεως.

Αυτό το γεγονός έχει ήδη ανατρέψει τα δεδομένα, με αποτέλεσμα ένας μεγάλος αριθμός περιπτώσεων να αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα.

Η περίπτωση αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον κάθε φορά που η πλοιοκτήτρια δηλώνει ότι δεν είναι σε θέση να προσφέρει τις πρόσθετες εγγυήσεις που απαιτεί η τράπεζα. Η τράπεζα με τη σειρά της θα αντιμετωπίσει το δίλημμα: να προβεί σε περαιτέρω ενέργειες κατά της πλοιοκτήτριας ή να συνεχίσει κάνοντας τα στραβά μάτια, εφόσον το δάνειο εξυπηρετείται κανονικά.

Η απάντηση σε τέτοια διλήμματα είναι αυτή που ξεχωρίζει τις ναυτιλιακές τράπεζες από εκείνες οι οποίες μπήκαν σε αυτό τον χώρο με αποκλειστικό κίνητρο το κέρδος, χωρίς να γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες αυτής της κυκλικής βιομηχανίας.

Tα πλοία που έχουν αγοραστεί, όπως και τα πλοία τα οποία ήδη κατασκευάζονται, έχουν συμφωνηθεί σε ιδιαίτερα υψηλές τιμές, οι οποίες σήμερα δεν ισχύουν.

Σύμφωνα με τους όρους δανειοδότησης, η τράπεζα έχει το δικαίωμα διατήρησης του συμφωνηθέντος ποσοστού δανειοδότησης σε όλες τις φάσεις του κύκλου. Με άλλα λόγια, όταν παρατηρείται μείωση αξιών των πλοίων η τράπεζα έχει το δικαίωμα να απαιτήσει πρόσθετες εγγυήσεις διότι η εμπράγματη εξασφάλιση της υποθήκης επί του πλοίου δεν καλύπτει το οφειλόμενο στην τράπεζα υπόλοιπο.

Σε αυτές τις περιπτώσεις η τράπεζα έχει το δικαίωμα να απαιτήσει προσκόμιση εγγυήσεων υπό τη μορφή υποθήκης επί άλλων πλοίων ή άλλων μορφών εγγύησης, περιλαμβανομένων και μετρητών.

Για παράδειγμα, για ένα πλοίο αξίας 100 εκατ. δολ. η τράπεζα χορήγησε δάνειο 80 εκατ. δολ. Σήμερα το συγκεκριμένο πλοίο αξίζει 30 εκατ. δολ. Η τράπεζα, εάν κάποιος το αγόραζε σήμερα, θα του δάνειζε 24 εκατ. δολ.

Οπότε υπάρχει μια διαφορά 56 εκατ. δολ. από το δάνειο των 80 εκατ. που έχει ήδη χορηγήσει με αυτό που θα έδινε σήμερα για το ίδιο πλοίο. Ετσι οι τράπεζες ζητάνε από τους πλοιοκτήτες να δώσουν εγγυήσεις για τη διαφορά αυτή.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr