Αντ.Στελλιάτος: «Καταστρεπτική η κατάσταση στον ελληνικό θαλάσσιο τουρισμό»
Αντ.Στελλιάτος: «Καταστρεπτική η κατάσταση στον ελληνικό θαλάσσιο τουρισμό»
Ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού μιλάει στο «Πρώτο ΘΕΜΑ», καταγγέλλοντας τα κακώς κείμενα αλλά και παραθέτοντας προτάσεις-λύσεις.
Εν μέσω αναζήτησης της αναπτυξιακής πολιτικής που θα ωθήσει την Ελλάδα να ξεφύγει από το οικονομικό τέλμα στο οποίο βρίσκεται, το προνομιακό πεδίο στο οποίο πρέπει να επενδύσει η χώρα είναι ο θαλάσσιος τουρισμός. Η ορθολογική αξιοποίηση της ελληνικής αυτής, μοναδικής κληρονομιάς μπορεί να αποτελέσει τον μοχλό για την οικονομική ανάπτυξη όσο και για την αύξηση θέσεων απασχόλησης.
Χρειάζονται μέτρα με όραμα για την ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού τα οποία θα ευνοήσουν όχι μόνο τον κλάδο αλλά και μία σειρά από φορείς και υπηρεσίες που συνεργάζονται μαζί του ενδυναμώνοντας την Οικονομία μας με το τουριστικό συνάλλαγμα.
Έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος όμως η ελπίδα πεθαίνει τελευταία. Ο θαλάσσιος τουρισμός δεν βρίσκεται «στο παρά πέντε αλλά «στο και πέντε».
Ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού κ. Αντώνης Στελλιάτος, που δίνει έναν σκληρό αγώνα τα τελευταία χρόνια για να μην καταστραφεί ο κλάδος και χαθούν όλα τα οφέλη για την Ελλάδα, μιλώντας στο «Πρώτο ΘΕΜΑ» ξεκαθάρισε το τοπίο, καταγγέλλοντας τα κακώς κείμενα αλλά και παραθέτοντας προτάσεις-λύσεις.
«Η κατάσταση η οποία επικρατεί στον ελληνικό θαλάσσιο τουρισμό δυστυχώς είναι καταστρεπτική παρόλο που το ελληνικό yachting θα μπορούσε να αποτελέσει έναν από τους πυλώνες για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Θα αναφερθώ αρχικά στο Νόμο που διέπει τα επαγγελματικά τουριστικά πλοία. Tα τελευταία δυόμισι χρόνια το Υπουργείο Ναυτιλίας άλλαξε 6 υπουργούς και 3 φορές όνομα με αποτέλεσμα ένα σχέδιο νόμου να περιφέρεται μέσα από γραφεία 6 Υπουργών, να κατατεθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο 2 φορές, όπου τη μία φορά να σταματήσει για άγνωστους λόγους και τη δεύτερη φορά να περάσει χωρίς όμως να υπάρχει η Βουλή για ψήφιση καθώς του είχε κλείσει ενόψη εκλογών» τόνισε ο Αντώνης Στελλιάτος και προσέθεσε:
Χρειάζονται μέτρα με όραμα για την ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού τα οποία θα ευνοήσουν όχι μόνο τον κλάδο αλλά και μία σειρά από φορείς και υπηρεσίες που συνεργάζονται μαζί του ενδυναμώνοντας την Οικονομία μας με το τουριστικό συνάλλαγμα.
Έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος όμως η ελπίδα πεθαίνει τελευταία. Ο θαλάσσιος τουρισμός δεν βρίσκεται «στο παρά πέντε αλλά «στο και πέντε».
Ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού κ. Αντώνης Στελλιάτος, που δίνει έναν σκληρό αγώνα τα τελευταία χρόνια για να μην καταστραφεί ο κλάδος και χαθούν όλα τα οφέλη για την Ελλάδα, μιλώντας στο «Πρώτο ΘΕΜΑ» ξεκαθάρισε το τοπίο, καταγγέλλοντας τα κακώς κείμενα αλλά και παραθέτοντας προτάσεις-λύσεις.
«Η κατάσταση η οποία επικρατεί στον ελληνικό θαλάσσιο τουρισμό δυστυχώς είναι καταστρεπτική παρόλο που το ελληνικό yachting θα μπορούσε να αποτελέσει έναν από τους πυλώνες για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Θα αναφερθώ αρχικά στο Νόμο που διέπει τα επαγγελματικά τουριστικά πλοία. Tα τελευταία δυόμισι χρόνια το Υπουργείο Ναυτιλίας άλλαξε 6 υπουργούς και 3 φορές όνομα με αποτέλεσμα ένα σχέδιο νόμου να περιφέρεται μέσα από γραφεία 6 Υπουργών, να κατατεθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο 2 φορές, όπου τη μία φορά να σταματήσει για άγνωστους λόγους και τη δεύτερη φορά να περάσει χωρίς όμως να υπάρχει η Βουλή για ψήφιση καθώς του είχε κλείσει ενόψη εκλογών» τόνισε ο Αντώνης Στελλιάτος και προσέθεσε:
«Ωστόσο μέσα σε αυτή την απαράδεκτη κατάσταση υπάρχει και μία ελπίδα. Είναι η επανίδρυση του Υπουργείου Ναυτιλίας και η επανίδρυση του Υπουργείου Τουρισμού. Είμαι πεπεισμένος ότι η συνεργασία του Υπουργού Ναυτιλίας και της Υπουργού Τουρισμού μαζί με τους φορείς του ελληνικού yachting θα οδηγήσει ώστε να βρεθεί λύση όσον αφορά το βασανισμένο σχέδιο νόμου ώστε να συζητηθεί με τους φορείς από την αρχή και να φτιάξουμε όλοι μαζί ένα νόμο για το ελληνικό επαγγελματικό yachting ώστε να είναι αναπτυξιακός και όχι φοροεισπρακτικός».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού στο φορολογικό πλαίσιο που σφίγγει τον κλάδο:
«Η αστάθεια των φορολογικών διατάξεων και του νομοθετικού πλαισίου δημιούργησε ανασφάλεια στους ιδιοκτήτες των σκαφών που είχαν επιλέξει την Ελλάδα για βάση. Αντίθετα με τις γείτονες χώρες όπου η σταθερότητα σε φορολογία και νόμους προσελκύουν τα σκάφη. Πρέπει να υπάρχει ένα απλό και σταθερό φορολογικό πλαίσιο που να είναι ανταγωνιστικό με τις γείτονες χώρες που αναπτύσσουν το yachting. Ενδεικτικά: - μείωση του ΦΠΑ που είναι 23 % στην Ελλάδα και για την ανταγωνιστική χώρα 0%.
- Να γνωρίζουν τα σκάφη που επισκέπτονται την Ελλάδα τι θα πληρώνουν και ποιο αντίστοιχο χρονικό διάστημα θα μπορούν να παραμένουν στη χώρα μας. Διότι σήμερα δεν γνωρίζουν τι θα πληρώσουν: έκτακτη εισφορά, ειδικό φόρο, μετά από πόσο χρονικό διάστημα παραμονής τους και τι ποσό και σε ποια υπηρεσία; Λόγω αυτής της ασάφειας οι μαρίνες έχουν απολέσει 30% των ελλιμενοζομένων σκαφών τα οποία είτε αποχωρούν για Τουρκία- Κροατία – Μαυροβούνιο είτε ακυρώνουν την άφιξη τους και την παραμονή τους στη χώρα μας».
Στη συνέχεια ο Αντώνης Στελλιάτος αναφέρθηκε στο επικοινωνιακό κομμάτι μέσω του οποίου συγχέονται οι επαγγελματίες που διαθέτουν τουριστικά σκάφη προς εκμετάλλευση με τους «σκαφάτους» δηλαδή τους ιδιώτες:
«Στους λόγους για τους οποίους φτάσαμε μέχρι εδώ συγκαταλέγεται και ένας τρίτος πολύ σημαντικός. Πιο συγκεκριμένα, από το 2009 και μετά συνεχίζεται να παίζεται στα ΜΜΕ το έργο οι «Σκαφατοι» , «οι Σκαφάτοι στα δίχτυα του ΣΔΟΕ», « οι Σκαφάτοι παρανομούν». Ας ξεκαθαρίσουμε λοιπόν μια και καλή ένα πράγμα. Εάν υπάρχει καταστρατήγηση του νόμου για τα 500 σκάφη τα οποία έχουν ελεγχθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες τότε ας επιβληθούν κυρώσεις διαφορετικά ας αφήσουν τους επαγγελματίες μέσα στην πρωτόγνωρη κρίση που αντιμετωπίζουν να μπορέσουν να περισώσουν ότι έχει απομείνει. Διότι στο εξωτερικό υπάρχει η εντύπωση τόσο σε υποψήφιους ναυλωτές σκαφών όσο και στα ΜΜΕ εξωτερικού ότι το ελληνικό επαγγελματικό τουριστικό πλοίο είναι υπό διωγμό και εμφανίζονται προβληματισμένοι να επισκεφθούν τη χώρα μας και να κάνουν διακοπές με ένα επαγγελματικό yacht» και συμπλήρωσε:
«Και οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες μετά από τόσους ελέγχους και από τα 500 δεσμευμένα σκάφη ας ξεκαθαρίσουν τον πραγματικό επαγγελματία από τον ιδιώτη.
Το δυσφημιστικό όνομα της Ελλάδος στο εξωτερικό ως πρώτο θέμα στα διεθνή ΜΜΕ όπως μόλις ανέφερα σε συνδυασμό με την ασταθή και ανασφαλή πολιτική κατάσταση που επικρατούσε στην έναρξη της τουριστικής περιόδου και η έλλειψη διαφήμισης και ειδικά στοχευμένης διαφήμισης και προβολής της χώρας μας ως προορισμό για yachting, συνεχίζουν την πτώση των ναυλώσεων και ουδείς γνωρίζει που θα σταματήσει. Πλέον η πρωτοφανής οικονομική κρίση, οδεύει προς το να αποτελειώσει τις επιχειρήσεις μέσα σε ένα αποπνικτικό για τον θαλάσσιο τουρισμό περιβάλλον, ενώ η ασταμάτητη δυσφήμηση της χώρας ως προορισμού συνέβαλλε στη συνεχή μείωση των ναυλώσεων».
Με βάση το αρχείο της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, στο οποίο είναι εγγεγραμμένα 3.500 πλοία, απασχολούνται 3.000 Έλληνες ναυτικοί, ασφαλισμένοι στο ΝΑΤ αλλά και 10.000 εποχιακοί που εργάζονται 7 με 8 μήνες κατά τη διάρκεια των οποίων ναυλώνονται τα σκάφη και προσλαμβάνονται για τη επάνδρωση των ξενοδοχειακών μερών των πλοίων, όπως μάγειροι καμαρότοι. Επίσης, εργάζονται και πέραν της οργανικής συνθέσεως ναύτες και ναυτόπαιδες καθώς και skippers για τα ιστιοπλοϊκά.
Όμως ο κατάλογος με τα επαγγέλματα που σχετίζονται άμεσα με τον κλάδο είναι πολλά. Απασχολούνται άτομα στις επισκευαστικές ζώνες και στα ναυπηγεία. Ειδικότητες που ασχολούνται στο Πέραμα κατά την ετήσια συντήρηση των σκαφών είναι: Ξυλουργοί, ηλεκτρολόγοι, ταπετσιέρηδες, τεχνίτες σιδήρου, οξυγονοκολλητές, μηχανικοί, ψυκτικοί, καταστήματα με ανταλλακτικά πλοίων. Σημαντικός είναι ο αριθμός των εργαζομένων, περίπου 25.000, που απασχολούνται σε γραφεία των Πλοιοκτητριών Εταιρειών, Ναυλομεσιτών και ασφαλιστών σκαφών.
«Η Ελλάδα, έχει τις προδιαγραφές για να είναι το κέντρο του θαλάσσιου τουρισμού στη Μεσόγειο και γιατί όχι παγκοσμίως. Για να ξεπεράσει ο κλάδος το σκόπελο της κατάρρευσης είναι απαραίτητη η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, η εξαφάνιση ή έστω μείωση της γραφειοκρατίας, η διεθνής προβολή της Ελλάδας ως ασφαλής προορισμός και η αντιμετώπιση του κλάδου όχι ως ευκαιρία για την κάλυψη των όποιων οικονομικών ελλειμμάτων» καταλήγει ο Αντώνης Στελλιάτος.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού στο φορολογικό πλαίσιο που σφίγγει τον κλάδο:
«Η αστάθεια των φορολογικών διατάξεων και του νομοθετικού πλαισίου δημιούργησε ανασφάλεια στους ιδιοκτήτες των σκαφών που είχαν επιλέξει την Ελλάδα για βάση. Αντίθετα με τις γείτονες χώρες όπου η σταθερότητα σε φορολογία και νόμους προσελκύουν τα σκάφη. Πρέπει να υπάρχει ένα απλό και σταθερό φορολογικό πλαίσιο που να είναι ανταγωνιστικό με τις γείτονες χώρες που αναπτύσσουν το yachting. Ενδεικτικά: - μείωση του ΦΠΑ που είναι 23 % στην Ελλάδα και για την ανταγωνιστική χώρα 0%.
- Να γνωρίζουν τα σκάφη που επισκέπτονται την Ελλάδα τι θα πληρώνουν και ποιο αντίστοιχο χρονικό διάστημα θα μπορούν να παραμένουν στη χώρα μας. Διότι σήμερα δεν γνωρίζουν τι θα πληρώσουν: έκτακτη εισφορά, ειδικό φόρο, μετά από πόσο χρονικό διάστημα παραμονής τους και τι ποσό και σε ποια υπηρεσία; Λόγω αυτής της ασάφειας οι μαρίνες έχουν απολέσει 30% των ελλιμενοζομένων σκαφών τα οποία είτε αποχωρούν για Τουρκία- Κροατία – Μαυροβούνιο είτε ακυρώνουν την άφιξη τους και την παραμονή τους στη χώρα μας».
Στη συνέχεια ο Αντώνης Στελλιάτος αναφέρθηκε στο επικοινωνιακό κομμάτι μέσω του οποίου συγχέονται οι επαγγελματίες που διαθέτουν τουριστικά σκάφη προς εκμετάλλευση με τους «σκαφάτους» δηλαδή τους ιδιώτες:
«Στους λόγους για τους οποίους φτάσαμε μέχρι εδώ συγκαταλέγεται και ένας τρίτος πολύ σημαντικός. Πιο συγκεκριμένα, από το 2009 και μετά συνεχίζεται να παίζεται στα ΜΜΕ το έργο οι «Σκαφατοι» , «οι Σκαφάτοι στα δίχτυα του ΣΔΟΕ», « οι Σκαφάτοι παρανομούν». Ας ξεκαθαρίσουμε λοιπόν μια και καλή ένα πράγμα. Εάν υπάρχει καταστρατήγηση του νόμου για τα 500 σκάφη τα οποία έχουν ελεγχθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες τότε ας επιβληθούν κυρώσεις διαφορετικά ας αφήσουν τους επαγγελματίες μέσα στην πρωτόγνωρη κρίση που αντιμετωπίζουν να μπορέσουν να περισώσουν ότι έχει απομείνει. Διότι στο εξωτερικό υπάρχει η εντύπωση τόσο σε υποψήφιους ναυλωτές σκαφών όσο και στα ΜΜΕ εξωτερικού ότι το ελληνικό επαγγελματικό τουριστικό πλοίο είναι υπό διωγμό και εμφανίζονται προβληματισμένοι να επισκεφθούν τη χώρα μας και να κάνουν διακοπές με ένα επαγγελματικό yacht» και συμπλήρωσε:
«Και οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες μετά από τόσους ελέγχους και από τα 500 δεσμευμένα σκάφη ας ξεκαθαρίσουν τον πραγματικό επαγγελματία από τον ιδιώτη.
Το δυσφημιστικό όνομα της Ελλάδος στο εξωτερικό ως πρώτο θέμα στα διεθνή ΜΜΕ όπως μόλις ανέφερα σε συνδυασμό με την ασταθή και ανασφαλή πολιτική κατάσταση που επικρατούσε στην έναρξη της τουριστικής περιόδου και η έλλειψη διαφήμισης και ειδικά στοχευμένης διαφήμισης και προβολής της χώρας μας ως προορισμό για yachting, συνεχίζουν την πτώση των ναυλώσεων και ουδείς γνωρίζει που θα σταματήσει. Πλέον η πρωτοφανής οικονομική κρίση, οδεύει προς το να αποτελειώσει τις επιχειρήσεις μέσα σε ένα αποπνικτικό για τον θαλάσσιο τουρισμό περιβάλλον, ενώ η ασταμάτητη δυσφήμηση της χώρας ως προορισμού συνέβαλλε στη συνεχή μείωση των ναυλώσεων».
Με βάση το αρχείο της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, στο οποίο είναι εγγεγραμμένα 3.500 πλοία, απασχολούνται 3.000 Έλληνες ναυτικοί, ασφαλισμένοι στο ΝΑΤ αλλά και 10.000 εποχιακοί που εργάζονται 7 με 8 μήνες κατά τη διάρκεια των οποίων ναυλώνονται τα σκάφη και προσλαμβάνονται για τη επάνδρωση των ξενοδοχειακών μερών των πλοίων, όπως μάγειροι καμαρότοι. Επίσης, εργάζονται και πέραν της οργανικής συνθέσεως ναύτες και ναυτόπαιδες καθώς και skippers για τα ιστιοπλοϊκά.
Όμως ο κατάλογος με τα επαγγέλματα που σχετίζονται άμεσα με τον κλάδο είναι πολλά. Απασχολούνται άτομα στις επισκευαστικές ζώνες και στα ναυπηγεία. Ειδικότητες που ασχολούνται στο Πέραμα κατά την ετήσια συντήρηση των σκαφών είναι: Ξυλουργοί, ηλεκτρολόγοι, ταπετσιέρηδες, τεχνίτες σιδήρου, οξυγονοκολλητές, μηχανικοί, ψυκτικοί, καταστήματα με ανταλλακτικά πλοίων. Σημαντικός είναι ο αριθμός των εργαζομένων, περίπου 25.000, που απασχολούνται σε γραφεία των Πλοιοκτητριών Εταιρειών, Ναυλομεσιτών και ασφαλιστών σκαφών.
«Η Ελλάδα, έχει τις προδιαγραφές για να είναι το κέντρο του θαλάσσιου τουρισμού στη Μεσόγειο και γιατί όχι παγκοσμίως. Για να ξεπεράσει ο κλάδος το σκόπελο της κατάρρευσης είναι απαραίτητη η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, η εξαφάνιση ή έστω μείωση της γραφειοκρατίας, η διεθνής προβολή της Ελλάδας ως ασφαλής προορισμός και η αντιμετώπιση του κλάδου όχι ως ευκαιρία για την κάλυψη των όποιων οικονομικών ελλειμμάτων» καταλήγει ο Αντώνης Στελλιάτος.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα