ΟΛΘ: Από μηδενική βάση ο σχεδιασμός για τον ΣΕΜΠΟ

Από την αρχή ξεκινάει ο σχεδιασμός για το εμπορικό λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Η κακή χρονική συγκυρία, με την οικονομική κρίση να στέκεται εμπόδιο στην ολοκλήρωση της συμφωνίας για παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΘ στην κοινοπραξία Hutchison - Alapis, δημιούργησε αρχικά αμηχανία τόσο στη διοίκηση του Οργανισμού όσο και στην κυβέρνηση που είχε στις βασικές προτεραιότητές της τη λιμενική μεταρρύθμιση και του Πειραιά και τ

Από την αρχή ξεκινάει ο σχεδιασμός για το εμπορικό λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Η κακή χρονική συγκυρία, με την οικονομική κρίση να στέκεται εμπόδιο στην ολοκλήρωση της συμφωνίας για παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΘ στην κοινοπραξία Hutchison - Alapis, δημιούργησε αρχικά αμηχανία τόσο στη διοίκηση του Οργανισμού όσο και στην κυβέρνηση που είχε στις βασικές προτεραιότητές της τη λιμενική μεταρρύθμιση και του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.

Στο πρωθυπουργικό γραφείο έφτασαν εισηγήσεις με τα σενάρια για την επόμενη ημέρα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τρία εκ των οποίων είναι τα βασικότερα. Το ένα αφορά στη συνέχιση της διαγωνιστικής διαδικασίας και την έναρξη διαπραγματεύσεων με τον δεύτερο του διαγωνισμού, την εταιρεία «Cosco», η οποία όμως έχει πάρει ήδη και στον ΣΕΜΠΟ στον Πειραιά.

Η άποψη που φαίνεται να κυριαρχεί είναι πως πρέπει να θεωρείται πολύ δύσκολο να παραχωρηθούν τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας σε μία και μόνο εταιρεία, καθώς ακόμα και με τη σημερινή μη ανταγωνιστική μορφή εξασφαλίζει την οικονομική και απρόσκοπτη ροή εμπορευμάτων από και προς την ενδοχώρα των λιμένων. Το δεύτερο σενάριο είναι να σταματήσει εδώ η διαδικασία για τη Θεσσαλονίκη και να πραγματοποιηθεί ο σχεδιασμός όταν συνέλθει η παγκόσμια οικονομία. Ομως, τα χαρακτηριστικά της λιμενικής αγοράς επιβάλλουν άμεσες αποφάσεις αναδιάρθρωσης του ελληνικού λιμενικού συστήματος.

Επίσης, υπάρχει η θέση των εργαζομένων στον ΟΛΘ, οι οποίοι όπως και οι αντίστοιχοι του Πειραιά τον τελευταίο χρόνο πραγματοποιούν διαρκείς κινητοποιήσεις κατά των παραχωρήσεων. Οι εργαζόμενοι του ΟΛΘ έχουν σαφέστατα διαμηνύσει: «Σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να δούμε την “Cosco” στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αν και κάτι τέτοιο είναι ούτως ή άλλως δύσκολο να γίνει, αφενός λόγω της μεγάλης διαφοράς του τιμήματος με τη “Hutchison” που είχε προσφέρει καθαρό τίμημα 419 εκατ. ευρώ χωρίς να συνυπολογίζονται οι επενδύσεις έναντι 131 εκατ. και αφετέρου εξαιτίας του γεγονότος ότι οι Κινέζοι μπαίνουν ήδη στο λιμάνι του Πειραιά».

Ο επανασχεδιασμός

Το πρωθυπουργικό γραφείο έχει σταθεί ιδιαίτερα στο τρίτο σενάριο: τον άμεσο ανασχεδιασμό του μοντέλου παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΘ. Στον σχεδιασμό προτείνεται να μην κυριαρχήσει αποκλειστικά η εισπρακτική λογική και να συνυπάρχουν αυστηροί αναπτυξιακοί, περιβαλλοντικοί και τιμολογιακοί όροι συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στην παροχή λιμενικών υπηρεσιών.

Επίσης, θα εξεταστεί η πιθανότητα συμμετοχής του ΟΛΘ στο συγκεκριμένο σχήμα και θα επανεξεταστεί το θέμα του μονοπωλίου που δημιουργείται. Στο λιμάνι του Πειραιά μπορεί η «Cosco» να αναλαμβάνει δύο προβλήτες αλλά και ο ΟΛΠ θα διαχειρίζεται μία, κάνοντας το σχήμα ανταγωνιστικό.

Η άμεση έναρξη του επανασχεδιασμού δίνει στον ΟΛΘ και το πλεονέκτημα του χρόνου, αφού μέχρι να ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες και να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός μπορεί να έχει περάσει η κρίση που μαστίζει την παγκόσμια οικονομία.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr