Ναυτιλία : Πέφτουν κι άλλο οι προβλέψεις για το ύψος των ναύλων

Πέντε μήνες πέρασαν από τότε που οι ναύλοι της φορτηγού ναυτιλίας άγγιξαν τον βυθό και έκτοτε … σέρνονται.

Αυτοί που κάθονται πάνω σε πολλά λεφτά περιμένουν να πέσουν κι άλλο οι τιμές, ενώ εκείνοι που έχουν υπερεπενδύσει σε πλοία δικαιολογημένα ανησυχούν.

Περισσότερο φαίνεται να ανησυχούν οι χρηματοδοτικοί οργανισμοί, οι οποίοι όμως είναι υποχρεωμένοι να δείξουν καλή συμπεριφορά εν μέσω φόβων ότι θα γράψουν τεράσ

Πέντε μήνες πέρασαν από τότε που οι ναύλοι της φορτηγού ναυτιλίας άγγιξαν τον βυθό και έκτοτε … σέρνονται.

Αυτοί που κάθονται πάνω σε πολλά λεφτά περιμένουν να πέσουν κι άλλο οι τιμές, ενώ εκείνοι που έχουν υπερεπενδύσει σε πλοία δικαιολογημένα ανησυχούν.

Περισσότερο φαίνεται να ανησυχούν οι χρηματοδοτικοί οργανισμοί, οι οποίοι όμως είναι υποχρεωμένοι να δείξουν καλή συμπεριφορά εν μέσω φόβων ότι θα γράψουν τεράστιες ζημίες αν κινηθούν.

Με τα μέχρι τώρα δεδομένα και λαμβάνοντας υπόψη τις προσπάθειες που γίνονται παγκοσμίως για την αντιμετώπιση της χρηματοπιστωτικής κρίσης, θα είναι δύσκολο αλλά όχι ακατόρθωτο να υπάρξει ανάκαμψη του δείκτη BDI (Baltic Dry Index).

Η έλλειψη εμπιστοσύνης μεταξύ των τραπεζών για την έκδοση (Letter Of Credits) με σκοπό την απελευθέρωση φορτίων δείχνει σιγά-σιγά να ξεπερνιέται και αυτό είναι ένα πρώτο βήμα για την αρχή της αποκατάστασης του διεθνούς εμπορίου.

Βέβαια, η αλλαγή ψυχολογίας του καταναλωτικού κοινού είναι κάτι που θα πάρει χρόνο και θα χρειαστούν συντονισμένες προσπάθειες των 8 ισχυρότερων κρατών έτσι ώστε να ανατραπεί το μέχρι τώρα αρνητικό κλίμα. Αυτό επεσήμανε ο κ. Νίκος Μητρούλης, managing director της «ML Marine Integrated Systems».

Αλλάζουν εκτιμήσεις για τους πρώτους μήνες

Πολλοί αναλυτές επαναπροσδιορίζουν τις προβλέψεις τους για τα επίπεδα των ναύλων τους πρώτους μήνες του 2009. Ηδη η πτώση αγγίζει το 90% στα ναυλοσύμφωνα των capesizes, σύμφωνα με πρόσφατες αναλύσεις των «Jefferies».

Για παράδειγμα, ένα capesize που πραγματοποιούσε τη γραμμή μεταξύ Βραζιλίας και Ρότερνταμ μεταφέροντας σιδηρομετάλλευμα είχε ημερήσιο ναύλο που ξεπερνούσε τα 185.000 δολάρια, τώρα ο ναύλος μετά βίας αγγίζει τα 8.000 δολάρια.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλοί εφοπλιστές να αντιμετωπίζουν άμεσα οικονομικά προβλήματα, κυρίως αυτοί που έχουν μεγάλα δάνεια.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, οι προβλέψεις πολλών οικονομικών αναλυτών για τις τιμές των ναύλων ξηρού φορτίου έχουν αλλάξει, έτσι η «Dahlman Rose» υπολογίζει πως ένα panamax θα τρέχει κατά μέσο όρο μέσα στο 2009 στα 25.000 δολάρια από 30.000 που ήταν η αρχική εκτίμησή της στα μέσα Σεπτεμβρίου του 2008, ενώ για τα handymaxes ο ημερήσιος ναύλος, πάντα σύμφωνα με την «Dahlman Rose», υπολογίζεται πως θα είναι γύρω στα 20.000 από 24.000 που ήταν η αρχική εκτίμηση.

Για τα capesizes οι ναύλοι υπολογίζονται πως δεν θα ξεπερνούν τα 45.000, έχοντας αρχική εκτίμηση τα 60.000. Τέλος, η πρόβλεψη για τα handysizes είναι πως ο ναύλος τους θα κυμαίνεται περίπου στα 17.000 από τα αρχικά 20.400, επισημαίνει ο Νίκος Μητρούλης.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr