Eκλιπαρεί Έλληνες επιχειρηματίες να αγοράσουν την Ο.Α.
Την ύστατη προσπάθεια για την εξεύρεση μέσα στο Φεβρουάριο ενός επενδυτή που θα δεχθεί να αναλάβει το «πηδάλιο» της Ολυμπιακής Αεροπορίας θα καταβάλει η κυβέρνηση, μετά το «άδοξο τέλος» της πρώτης φάσης του διαγωνισμού.
Στη νέα φάση που ξεκινά άμεσα, σε συνεννόηση με την Κομισιόν, θα μπορεί να μετέχει οποιοσδήποτε επενδυτής, ασχέτως αν είχε μετάσχει ως τώρα στη διαδικασία.
Η κυβέρνηση σκέφτεται πλέον «α λ
Την ύστατη προσπάθεια για την εξεύρεση μέσα στο Φεβρουάριο ενός επενδυτή που θα δεχθεί να αναλάβει το «πηδάλιο» της Ολυμπιακής Αεροπορίας θα καταβάλει η κυβέρνηση, μετά το «άδοξο τέλος» της πρώτης φάσης του διαγωνισμού.
Στη νέα φάση που ξεκινά άμεσα, σε συνεννόηση με την Κομισιόν, θα μπορεί να μετέχει οποιοσδήποτε επενδυτής, ασχέτως αν είχε μετάσχει ως τώρα στη διαδικασία.
Η κυβέρνηση σκέφτεται πλέον «α λα ιταλικά» και, όπως συνέβη στην περίπτωση της Alitalia, απευθύνεται κυρίως στον «πατριωτισμό» των ελλήνων επιχειρηματιών -καθώς οι ξένοι δεν έδειξαν να διακατέχονται από αγωνία για την τύχη του εθνικού μας αεροματαφορέα - με εξαίρεση την Aegean, για λόγους αποτροπής της δημιουργίας μονοπωλίου στον κλάδο.
Η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων που συνεδρίασε μέχρι αργά το βράδυ υπό την προεδρία του υπουργού Οικονομίας Γιάννη Παπαθανασίου και με τη συμμετοχή του αρμοδίου Επιτρόπου Παρακολούθησης και των υπουργών Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη, Απασχόλησης Φάνης Πάλλη – Πετραλιά και Μεταφορών Ευριπίδη Στυλιανίδη, κατέληξε στην απόφαση να κηρύξει άγονο το διαγωνισμό, λόγω των πολύ χαμηλών προσφορών που υπεβλήθησαν.
Όπως δήλωσε ο κύριος Χατζηδάκης, οι υψηλότερες προσφορές που κατέθεσαν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές:
α) για το πτητικό έργο με χρήση του σήματος της ΟΑ και ορισμένα slots που προσφέρθηκαν, ήταν 24,5 εκατ. ευρώ από την Athens Airways/SkyOne, ενώ η αποτίμηση από τον ανεξάρτητο εκτιμητή όριζε κατ’ ελάχιστο 45,7 εκατ. ευρώ,
β) για την επίγεια εξυπηρέτηση ήταν 33 εκατ. ευρώ από την Swissport ενώ η αποτίμηση όριζε ελάχιστο τίμημα τα 44,8 εκατ. ευρώ και
γ) την τεχνική βάση (μόνο από την Swissport) 15 εκατ. ευρώ, με αποτίμηση στα 16,7 εκατ. ευρώ.
Την απόφαση να κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός και να ξεκινήσει μια σύντομη νέα διαδικασία εισηγήθηκαν και οι τέσσερεις επενδυτικοί σύμβουλοι της κυβέρνησης (Lazard, Alpha Bank, Εμπορική, Εθνική Τράπεζα), καθώς και οι νομικοί της σύμβουλοι. Στο πλαίσιο αυτό η διϋπουργική αποφάσισε:
1. Να μην αποδεχθεί τις προσφορές που κατατέθηκαν, καθώς οι προσφορές που πληρούσαν τους όρους ήταν χαμηλότερες σε σχέση με τις αντίστοιχες αποτιμήσεις του ανεξάρτητου εκτιμητή, ενώ ορισμένες από τις προσφορές που κατατέθηκαν δεν πληρούσαν τους όρους και τις προϋποθέσεις του διαγωνισμού.
2. Να συνεχίσει τη διαδικασία αποκρατικοποίησης για λίγες ημέρες ή εβδομάδες, κάνοντας χρήση του νόμου περί αποκρατικοποιήσεων και απευθύνοντας δημόσια ανοικτή πρόταση σε επιχειρηματικούς ομίλους - πολύ περισσότερο σε επιχειρηματικούς ομίλους που αντιλαμβάνονται την αξία της Ολυμπιακής για την Ελλάδα - με τη μέθοδο της απευθείας διαπραγμάτευσης και με στόχο τη συνολική, υγιή και βιώσιμη λύση στο θέμα της Ολυμπιακής.
3. Να ζητηθεί αμέσως η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έτσι ώστε να συμπληρωθεί, με βάση τις εξελίξεις του διαγωνισμού, η απόφαση του περασμένου Σεπτεμβρίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το συγκεκριμένο θέμα. Σκοπός της Κυβέρνησης είναι η συνέχιση της διαδικασίας πάντοτε υπό την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και υπό την εποπτεία του Επιτρόπου Παρακολούθησης.
Ο κύριος Χατζηδάκης διευκρίνισε πάντως ότι ισχύουν οι όροι και οι προϋποθέσεις για την τύχη των εργαζομένων στην εταιρία, αλλά και ο περιορισμός για την μη δημιουργία μονοπωλίου στις ελληνικές αερομεταφορές (βάζοντας εμμέσως έτσι στην άκρη, προσωρινά, ενδεχόμενη υποψηφιότητα της Aegean).
Το αντικείμενο του διαγωνισμού
Όπως έγινε γνωστό μετά το άνοιγμα των φακέλων και των προσφορών, το αντικείμενο του διαγωνισμού ήταν, όσον αφορά το πτητικό έργο:
• το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης του ονόματος/σήματος «Ολυμπιακή» (η ιδιοκτησία του οποίου παραμένει στο ελληνικό δημόσιο)
• τα slots στα αεροδρόμια: Νέα Υόρκη – JFK, Λονδίνο Heathrow και Gatwick, Μιλάνο, Παρίσι, Ρώμη, Φρανκφούρτη, Βουκουρέστι και Βρυξέλες.
Επιπλέον ο επενδυτής θα πρέπει να αποκτήσει το μετοχικό κεφάλαιο της Πάνθεον.
Για τα παραπάνω στοιχεία του πτητικού έργου ελήφθησαν προσφορές από την Athens Airways / SkyOne και την Chrysler Aviation
Σημειώνεται επίσης ότι τα ιδιόκτητα αεροσκάφη των Ολυμπιακών Αερογραμμών τα οποία δεν είναι αντικείμενο του συγκεκριμένου διαγωνισμού και έχουν αποτιμηθεί από ανεξάρτητο εκτιμητή στα 90,3 εκατ. ευρώ, παραμένουν στην ιδιοκτησία των Ολυμπιακών Αερογραμμών και είτε θα αποκτηθούν στην συνέχεια από τον επενδυτή σε τιμή αγοράς, είτε θα πουληθούν κατά τη διαδικασία εκκαθάρισης της εταιρείας.
Όσον αφορά την εταιρεία επίγειας εξυπηρέτησης το αντικείμενο του διαγωνισμού ήταν
• το δικαίωμα χρήσης του εμπορευματικού σταθμού της Ο.Α. στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, έως τη λήξη της σύμβασης του αεροδρομίου, που είναι το 2026.
• το δικαίωμα χρήσης της εγκατάστασης για τη συντήρηση – εξοπλισμό της επίγειας εξυπηρέτησης στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος έως το 2026.
• Τα δικαιώματα της Ο.Α. για την παροχή υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης προς τρίτους (πίστα, φορτίο, ταχυδρομείο) στους Αερολιμένες Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Κέρκυρας και Ρόδου.
Για τα παραπάνω στοιχεία της επίγειας εξυπηρέτησης οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές που κατέθεσαν προσφορές ήταν:
1. Swissport, 2. Hellenic Cargo Group, 3. Goldair, 4.Joseph in-Albon.
Σημειώνεται επίσης ότι τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία του κλάδου της επίγειας εξυπηρέτησης, τα οποία δεν είναι αντικείμενο του διαγωνισμού, έχουν αποτιμηθεί από ανεξάρτητο εκτιμητή στα 25,07 εκατ. ευρώ. Παραμένουν στην ιδιοκτησία της Ολυμπιακής Αεροπορίας – Υπηρεσίες και ισχύει και για αυτά ό,τι ισχύει και για τις Ολυμπιακές Αερογραμμές (δηλαδή, είτε θα αποκτηθούν στην συνέχεια από τον επενδυτή σε τιμή αγοράς, είτε θα πωληθούν κατά τη διαδικασία εκκαθάρισης της εταιρείας.)
Τέλος, όσον αφορά την εταιρεία τεχνικής βάσης το αντικείμενο του διαγωνισμού ήταν το δικαίωμα χρήσης της Τεχνικής Βάσης της Ο.Α. στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, που περιλαμβάνει τα δύο υπόστεγα συντήρησης αεροσκαφών, ως τη λήξη της σύμβασης του αεροδρομίου το 2026. Στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού κατατέθηκε προσφορά από την Swissport. Η προσφορά αυτή κρίθηκε ότι από τους συμβούλους αποκρατικοποίησης ότι ήταν τυπικά εκτός διαδικασίας
Σημειώνεται επίσης ότι τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία του κλάδου της τεχνικής βάσης έχουν αποτιμηθεί από τον ανεξάρτητο εκτιμητή στα 3,84 εκατ. ευρώ (μη περιλαμβανομένων των ανταλλακτικών και των επαναχρησιμοποιούμενων υλικών, τα οποία είναι σε διαδικασία απογραφής και θα αποτιμηθούν πριν την παράδοση) και παραμένουν στην ιδιοκτησία της Ολυμπιακής Αεροπορίας – Υπηρεσίες. Και για αυτά ισχύουν όσα σημειώθηκαν παραπάνω για τις Ολυμπιακές Αερογραμμές και την Εταιρεία Επίγειας Εξυπηρέτησης.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr