Σπ. Παζαρόπουλος: O Μr. AUDI – VW είναι εδώ!
Με τον κ. Σπύρο Παζαρόπουλο βρεθήκαμε μια γκρίζα Δευτέρα, από αυτές δηλαδή που θέλεις να περάσουν γρήγορα, καθώς προμηνύουν δύσκολη εβδομάδα. Τόσο γκρίζα όσο και η οικονομική κατάσταση ολόκληρου του πλανήτη. Για τον γνωστό επιχειρηματία με το brand name στον χώρο του αυτοκινήτου είχαν ακουστεί διάφορα. Μάλιστα, πριν από τρεις μήνες είχε σκάσει σαν βόμβα στην αγορά και στα δημοσιογραφικά γραφεία η… είδηση-ράδιο αρβύλα περί
Με τον κ. Σπύρο Παζαρόπουλο βρεθήκαμε μια γκρίζα Δευτέρα, από αυτές δηλαδή που θέλεις να περάσουν γρήγορα, καθώς προμηνύουν δύσκολη εβδομάδα. Τόσο γκρίζα όσο και η οικονομική κατάσταση ολόκληρου του πλανήτη. Για τον γνωστό επιχειρηματία με το brand name στον χώρο του αυτοκινήτου είχαν ακουστεί διάφορα. Μάλιστα, πριν από τρεις μήνες είχε σκάσει σαν βόμβα στην αγορά και στα δημοσιογραφικά γραφεία η… είδηση-ράδιο αρβύλα περί αυτοκτονίας του εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων.
Να όμως που τώρα τον έχουμε μπροστά μας! Ολοζώντανο και με διάθεση για χιούμορ. Δεν πρόκειται λοιπόν για κάποια μεταφυσική επαφή, για κάποια επικοινωνία με τον… άλλο κόσμο. Ο κ. Παζαρόπουλος είναι εδώ, και σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις του (σ.σ.: γνωστή είναι η απέχθειά του στα φώτα της δημοσιότητας) μας μιλάει για την εταιρεία του, την αλήθεια της και φυσικά τις εξελίξεις σε έναν κλάδο που κλυδωνίζεται από το παγκόσμιο κραχ.
Διοικεί έναν όμιλο του οποίου οι μάρκες Volkswagen και Audi είναι οι δύο μοναδικές που σώθηκαν από το ευρύτερο Βατερλό της πτώσης των ταξινομήσεων οχημάτων στις αρχές του χρόνου. Κι όμως. Κάποιοι επιχείρησαν μέσα στη γενική ταραχή που φέρνει η κρίση να μπλέξουν τον επιχειρηματία σε σενάρια καταστροφής. Είναι η άλλη όψη της μαζικής υστερίας που έχει προκύψει. Μιας καταστροφολαγνείας που δημιουργεί μεγαλύτερη ζημιά, ακόμα κι εκεί όπου δεν υπάρχει θέμα. Ακόμα δηλαδή και στον μοναδικό όμιλο που έχει αύξηση στις πωλήσεις, σε τόσο δύσκολους καιρούς.
Με έχουν…πεθάνει πολλές φορές!
«Ξέρετε πόσες φορές στην πορεία μου με έχουν… πεθάνει; Τουλάχιστον δύο», μας λέει γελώντας ο γνωστός επιχειρηματίας, που εδώ και 20 χρόνια έχει φέρει τα πάνω κάτω στην αγορά με τις καινοτομίες που παρουσίασε. Νέος άνθρωπος, με διάθεση για περαιτέρω πρόοδο και με αγάπη για δουλειά, σε απάντηση όσων δημιούργησαν τις φήμες απαντά κοφτά: «Οι συνεργάτες μου κι εγώ είμαστε και θα είμαστε πάντα πρώτοι. Πολύ περισσότερο τώρα που η εταιρεία μας κερδίζει προβάδισμα ακόμα και μέσα σε συνθήκες κρίσης». Απαντώντας στις φήμες που τον έφεραν να έχει οικονομικά προβλήματα αλλά και προβληματισμένος ως προς τη σκοπιμότητά τους, ο ίδιος δίνει τη δική του εκδοχή: «Από το 1994 μέχρι σήμερα κάποιοι είχαν προδιαγράψει το επιχειρηματικό μου τέλος αρκετές φορές. Ολοι έλεγαν πως θα κλείσω, πως θα καταστραφώ, όμως διαρκώς ο όμιλος Παζαρόπουλου πήγαινε ακόμα πιο ψηλά», υποστηρίζει.
Ο επιχειρηματίας δεν αρνείται την κρίση, ούτε τα προβλήματα που αυτή δημιουργεί. Παρά ταύτα, όπως μας εξηγεί, πόρρω απέχει από το οικονομικό πρόβλημα που θέλουν να τον παρουσιάσουν πως έχει. «Το πρόβλημα είναι τεράστιο σε διεθνές κυρίως επίπεδο. Ακόμα και παγκόσμιοι κολοσσοί δεν καταφέρνουν να βγουν αλώβητοι. Παρ’ όλα αυτά η εταιρεία μας έχει υγιείς βάσεις, δανεισμό μόλις 30 εκατ. ευρώ, ενώ οι φίρμες μας είναι από τις ελάχιστες οι οποίες στις αρχές του χρόνου παρουσίασαν θετικό πρόσημο στις πωλήσεις, συγκριτικά με μια αγορά που στο σύνολό της παρουσίασε μεγάλη κάμψη», αναφέρει.
Aντεξαν και οι Fiat, Lancia, Alfa Romeo
Και όντως, οι ταξινομήσεις οχημάτων αποτελούν τον καλύτερο σύμμαχο για τον κ. Παζαρόπουλο, που ξαφνικά βρέθηκε να προσπαθεί να αποδείξει πως δεν είναι ελέφαντας. Οι μάρκες που ο όμιλος Παζαρόπουλου εκπροσωπεί στην Ελλάδα βρίσκονται σε ανοδική τροχιά ακόμα και στην περίοδο κάθετης πτώσης των πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ελλάδα.
Για παράδειγμα, σε σύνολο 33 μαρκών, μόνο οι Audi (+17,98%) και η Volkswagen (+1,10%) παρουσίασαν τον Ιανουάριο αύξηση συγκριτικά με τον ίδιο μήνα το 2008. Ομως και οι υπόλοιπες φίρμες που ο όμιλος εκπροσωπεί όπως οι Fiat, Lancia και Alfa Romeo δεν παρουσίασαν τη ραγδαία πτώση, που σε πολλές περιπτώσεις άγγιξε ακόμα και το 80%. «Αν λοιπόν εμείς έχουμε πρόβλημα, τότε τι θα πρέπει να γίνει με τόσες άλλες επιχειρήσεις, που δεν έχουν τη δική μας δυναμική;» αναφέρει.
Αυτή τη στιγμή, ο όμιλος Παζαρόπουλου φθάνει να πουλάει περί τα 10.500 καινούρια οχήματα σε ετήσια βάση, 2.500 μεταχειρισμένα, να διαθέτει το 4% των συνολικών πανελλαδικών πωλήσεων στον κλάδο αυτοκινήτου και το 8% στην πρωτεύουσα. Ολα αυτά απασχολώντας 600 εργαζομνους και με 30 κέντρα πωλήσεων. Παράλληλα, σε επίπεδο service καθημερινά εξυπηρετούνται περί τα 250 οχήματα, σε μια ιδιαίτερα κερδοφόρα δραστηριότητα.
«Εχουμε δάνεια 30 εκατ. ευρώ και πληρώνουμε κανονικά τις τράπεζες»
Ομως ο κ. Παζαρόπουλος δεν θέλει να «στρογγυλέψει» την κατάσταση. Οπως παραδέχεται, στη σημερινή οικονομική συγκυρία οι σχέσεις με τις τράπεζες είναι διαφορετικές. «Θα ήταν ψέμα να πω πως δεν υπάρχει πίεση από τις τράπεζες. Ενώ κάποτε μας κυνηγούσαν για να πάρουμε τα δάνειά τους, τώρα έχουν ξεκινήσει άλλες τακτικές. Αυτό όμως δεν είναι ένα ειδικό πρόβλημα για τον όμιλό μας. Ολη η αγορά κινείται σε αυτήν τη σφαίρα, επομένως εμείς γιατί να αποτελέσουμε εξαίρεση;» λέει.
Ηδη ο όμιλος έχει έλθει σε συμφωνία με τις πιστώτριες τράπεζες κυρίως για την εξυπηρέτηση του βραχυπρόθεσμου δανεισμού, που αγγίζει τα 30 εκατ. ευρώ. «Πληρώνουμε κανονικά και είμαστε πάντοτε συνεπείς στις υποχρεώσεις μας. Για τον λόγο αυτό θέλω να πω ότι μας πείραξε η σχετική φημολογία περί οικονομικών προβλημάτων. Δεν είναι δυνατό κάποιοι να δημιουργούν προβλήματα εκεί που δεν υπάρχουν και πολύ περισσότερο να δημιουργούν κλίμα ανησυχίας προς τις τράπεζες και περισσότερο στους εργαζομένους στην εταιρεία μας», αναφέρει.
Μάλιστα ο επιχειρηματίας ξεκαθαρίζει ότι πολύ σύντομα θα ανακοινώσει και νέες αναπτυξιακές κινήσεις, αν και αυτή τη στιγμή μελετά κυρίως τρόπους αναδιοργάνωσης. «Σαφώς παρακολουθούμε την κρίση και δεν σας κρύβω πως μελετάμε τον τρόπο αντιμετώπισής της. Κάποια σημεία πώλησης τα οποία δεν είναι αποδοτικά για εμάς θα κοπούν. Πρόκειται για τρία καταστήματα. Ομως σε μια περίοδο που όλες μας οι βασικές μάρκες είναι κερδοφόρες και αναπτύσσονται, ενώ όλος ο ανταγωνισμός έχει πρόβλημα, δεν βλέπω τον λόγο της ανησυχίας».
Η εκτίμησή του για την τρέχουσα χρονιά είναι πως εμπορικά η αγορά θα κινηθεί σε πωλήσεις γύρω στα 200.000 αυτοκίνητα. «Η τάση θα φανεί μέσα στο επόμενο δίμηνο. Εκεί θα κριθεί και η πορεία της χρονιάς», τονίζει. Πάντως, όπως ο ίδιος λέει, η κρίση έχει να φέρει και θετικά πράγματα. «Μπορεί να υπάρχει ένας βίαιος χαρακτήρας, μπορεί κάποιοι να οδηγηθούν εκτός αγοράς, μπορεί χιλιάδες να χάσουν τις δουλειές τους, όμως υπήρχε και μια ταυτόχρονη ανάγκη εξορθολογισμού. Κι εμείς πλέον ως κλάδος θα πρέπει να πάμε πιο κοντά στον πελάτη, θα πρέπει να του φερθούμε πιο φιλικά και φυσικά θα πρέπει να ξεχάσουμε τις υπερβολές που υπήρξαν στο παρελθόν σε ό,τι αφορά την πορεία των πωλήσεων. Πάντως θα πρέπει να ξεκαθαρίσω κάτι. Στον χώρο μας μαγαζιά θα κλείσουν. Οι μεγάλοι όμιλοι όμως είναι πολύ δύσκολο. Είναι βέβαιο ότι από αυτήν την κρίση όλοι θα γίνουμε πιο σοφοί».
Ο μαθητής που έριξε το οικογενειακό Ι.Χ. στην …θάλασσα!
Η επιχειρηματική ενασχόληση του κ. Παζαρόπουλου ξεκίνησε ουσιαστικά από ένα ατύχημα. Το 1983, μαθητής της Α΄ Λυκείου, έφηβος, ο νυν businessman είχε ρίξει το οικογενειακό αυτοκίνητο στη θάλασσα κατά τη διάρκεια των διακοπών του. Οταν ο βιοτέχνης πατέρας του πήγε να αγοράσει νέο όχημα, διαπίστωσε ότι όλοι οι dealers μιλούσαν για παράδοση πέντε με έξι μήνες και για αρκετά τσουχτερές τιμές, σε ό,τι αφορά την αγορά μιας Mercedes.
Τότε, ο πατέρας Παζαρόπουλος, μετά και την προτροπή συγγενικού του προσώπου που ζούσε μόνιμα στη Γερμανία και ασχολούνταν με εξαγωγές, αποφάσισε να αγοράσει το αυτοκίνητό του από εκεί. Οταν όμως ο γιος του Σπύρος κατόπιν επισκέφθηκε τη Μέκκα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας και διαπίστωσε τις ευκαιρίες που είχαν οι απευθείας εισαγωγές αυτοκινήτων, αποφάσισε να ξεκινήσει την καριέρα του στην εισαγωγή και μεταπώληση οχημάτων.
Μόλις το 1985 φέρνει στην Ελλάδα μια BMW, την οποία πουλάει με σημαντικό προσωπικό κέρδος σε έναν φίλο του και κάπως έτσι στήνεται σταδιακά μια εταιρεία που έμελλε να αφήσει ανεξίτηλο το αποτύπωμά της στον κλάδο. Επρόκειτο για μια αρχική οικογενειακή προσπάθεια που όλο κι όλο το αρχικό της κεφάλαιο ήταν 15 εκατ. δρχ. και η οποία τώρα έφθασε να πραγματοποιεί τζίρους 205 εκατ. ευρώ, με 7 εκατ. ευρώ EBITDA και 5 εκατ. ευρώ κέρδη μετά φόρων.
«Σλόγκαν μου είναι το να είσαι πρώτος σε ό,τι κι αν κάνεις. Είσαι μάγειρας; Να κοιτάξεις να είσαι ο καλύτερος. Να είσαι σεφ. Πουλάς αυτοκίνητα; Να κοιτάξεις κι εκεί την πρωτιά», αναφέρει ο κ. Παζαρόπουλος. Ακολουθώντας λοιπόν αυτή τη λογική κατάφερε μια σειρά από πρωτιές. Το 1992 αξιοποιεί στο έπακρο το μέτρο των αποσύρσεων, συνεργαζόμενος και με άλλους dealers, κάνοντας 800 αποσύρσεις και κερδίζοντας σημαντικά χρήματα. Με μότο το «δίνουμε λύσεις σε κάθε πρόβλημα» κατάφερε να συγκεντρώσει τεράστιο όγκο πελατών, ενώ τότε ήταν που αποφάσισε να γίνει και dealer αυτοκινήτων σε συνεργασία με την «Kosmocar» το 1994. Η εν λόγω συμφωνία θα εκτοξεύσει τον ίδιο και την εταιρεία του.
Σύντομα όμως θα θελήσει να επιφέρει και μια σειρά από εμπορικά «ηλεκτροσόκ» στον κλάδο αυτοκινήτου. Οταν πριν από χρόνια διαπίστωσε πως μια πελάτισσά του έμεινε δίχως όχημα λόγω του service το οποίο έπρεπε να κάνει, αν και χρειαζόταν το αυτοκίνητο για να πηγαίνει κάθε δύο ημέρες το παιδί της για αιμοκαθάρσεις, αποφάσισε να εισάγει την αντικατάσταση οχήματος.
Κάπως έτσι προχώρησε σε συνεργασία με την AVIS ανοίγοντας μια νέα αγορά, ενώ κατόπιν ακολούθησε η 24ωρη παροχή οδικής βοήθειας. «Ολοι τότε με αποκαλούσαν τρελό και πάλι προέβλεπαν δεινά. Κι όμως είμαι ακόμα εδώ», τονίζει. Αργότερα θα εισαγάγει την πρώτη κάρτα επιβράβευσης στα service αυτοκινήτου, δημιουργώντας νέα επανάσταση. «Σε όλες μας τις προτάσεις προς τον πελάτη, χρησιμοποιήσαμε κοινό νου. Βέβαια όταν εμείς επί 10 χρόνια (1985-1995) βρισκόμασταν σε επαφή με τη γερμανική αγορά, οι άλλοι ακόμα ανακάλυπταν τον… τροχό. Πάντως δεν κάναμε τίποτα περισσότερο από το να κινηθούμε λογικά, αφού δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές», αναφέρει.
Λίγο αργότερα ο όμιλος Παζαρόπουλου, λόγω των πολλών δαπανών του σε ακίνητα, αποφασίζει τη δημιουργία και κατασκευαστικής εταιρείας, η οποία μέχρι σήμερα συνεχίζει την πορεία της, καθώς και την ανάληψη της «Fiat» το 2006 και των «Ford» και «Abarth». Οι δραστηριότητές του ομίλου σήμερα εκτείνονται στις πωλήσεις οχημάτων, τις κατασκευές εμπορικών χώρων και κατοικιών, το service, τα ανταλλακτικά, τις πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κ.ά.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr