Saavin, οι χρυσές μπίζνες του Bollywood

Κατ’ αρχάς η πρόσβαση σε ψηφιακό υλικό, είτε πρόκειται για ταινίες είτε για μουσική, έχει γίνει πλέον εξαιρετικά εύκολη. Κάπως έτσι ό,τι υλικό έχει να κάνει με το Bollywood, από ταινίες μέχρι μουσική και τηλεοπτικά προγράμματα, έχει «τρυπώσει» στην αμερικανική αγορά εδώ και χρόνια, βρίσκοντας ένα μάλλον περιορισμένο μέχρι σήμερα ενδιαφέρον.

Πριν από τρία χρόνια, δηλαδή προτού η επιτυχία του «Slumdog Millionaire» «ξυπνήσει

Κατ’ αρχάς η πρόσβαση σε ψηφιακό υλικό, είτε πρόκειται για ταινίες είτε για μουσική, έχει γίνει πλέον εξαιρετικά εύκολη. Κάπως έτσι ό,τι υλικό έχει να κάνει με το Bollywood, από ταινίες μέχρι μουσική και τηλεοπτικά προγράμματα, έχει «τρυπώσει» στην αμερικανική αγορά εδώ και χρόνια, βρίσκοντας ένα μάλλον περιορισμένο μέχρι σήμερα ενδιαφέρον.

Πριν από τρία χρόνια, δηλαδή προτού η επιτυχία του «Slumdog Millionaire» «ξυπνήσει» το ευρύτερο ενδιαφέρον για τον ινδικό κινηματογράφο, τρεις νεαροί επιχειρηματίες ινδικής καταγωγής, ο κ. Βιν Μπατ, ο κ. Νιλ Σενόι και ο κ. Παραμντίπ Σινγκ, έβαλαν μπροστά το σχέδιό τους να ισχυροποιήσουν την παρουσία του Bollywood στην αμερικανική αγορά.

Κάπως έτσι γεννήθηκε η «Saavn», η εταιρεία που ελέγχει σήμερα τα δικαιώματα διανομής σε παγκόσμιο επίπεδο, εκτός Ινδίας, ενός μεγάλου αριθμού ταινιών του Bollywood, τραγουδιών, άλμπουμ, μουσικών βίντεο ή γενικά ψηφιακού υλικού που μπορεί να «κατεβάσει» κανείς σε iPod, MP3, κινητό τηλέφωνο ή υπολογιστή.

Οι ιδρυτές της «Saavn» πιστεύουν ότι το πληθωρικό και φαντασμαγορικό θέαμα του Bollywood -όπως έχει επικρατήσει να λέγεται συνολικά η κινηματογραφική βιομηχανία της Βομβάης- όχι μόνο θα σαγηνεύσει το αμερικανικό κοινό, αλλά θα αποτελέσει πόλο έλξης για τις αμερικανικές εταιρείες ως εργαλείο marketing.

Αυτό αποδεικνύουν άλλωστε και τα αυξανόμενα κέρδη της «Saavn», η οποία το 2007 σχεδόν πενταπλασίασε τα εισοδήματά της, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων προερχόταν από τη μουσική βιομηχανία. Για το 2009 οι εκτιμήσεις της εταιρείας είναι ακόμα υψηλότερες, υπολογίζοντας ανάπτυξη της τάξης του 500% - και όλα αυτά εν μέσω μιας πολύ δύσκολης οικονομικά συγκυρίας για όλο τον κόσμο.

Ετήσιος τζίρος $2 δισ.

Ο κ. Σενόι και οι δύο άλλοι συνιδρυτές της «Saavn», οι κύριοι Μπατ και Σινγκ, βασίζουν την αισιοδοξία με την οποία ατενίζουν το μέλλον στην προσωπική τους εμπειρία και στο ένστικτό τους. Εδώ και χρόνια παρακολουθούσαν το ενδιαφέρον για το Bollywood -το οποίο αντιπροσωπεύει το 80% της ινδικής κινηματογραφικής βιομηχανίας των 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετήσιου τζίρου- στην αμερικανική αγορά να αυξάνεται αργά αλλά σταθερά.

Εχοντας ενισχυθεί από το μεγάλο «μπαμ» του Bollywood στην αμερικανική αγορά, η «Saavn» έχει ήδη αναλάβει το marketing της «Verizon», ενώ έξι περίπου ακόμα αμερικανικές εταιρείες έχουν στραφεί σε αυτήν επιθυμώντας να χρησιμοποιήσουν το υλικό της για να «πιάσουν» το κοινό που δείχνει ενδιαφέρον για το Bollywood. Στην αγορά υπάρχουν βέβαια, σύμφωνα με τον κ. Σενόι, και τα αμερικανοποιημένα υβρίδια τύπου Bollywood, αλλά δεν παύουν να παίζουν και αυτά τον ρόλο τους, φέρνοντας στη «Saavn» όποιον επιθυμεί την πραγματική Bollywood εμπειρία.

Στο ρυθμό της ινδικής κουλτούρας

Το 2003 ο δημοφιλής ράπερ Jay-Z ηχογράφησε το τραγούδι του «Beware of the Boys» με άρωμα από Bollywood, ενώ το «Mombay Dreams» ανέβηκε στο Broadway την επόμενη χρονιά. Ακολούθησε το 2006 το χορευτικό κομμάτι «Chaiyya Chaiyya», που ακούγεται στην ταινία του Σπάικ Λι «Inside Man», ενώ πέρυσι ο ράπερ Snoop Dogg έγραψε μουσική για την ινδική ταινία «Singh Is King».

Ολα αυτά βοήθησαν, σύμφωνα με τον κ. Μπατ, να μπουν ο ινδικός κινηματογράφος και η μουσική του στον χάρτη των ΗΠΑ και τώρα είναι η ώρα του να λάμψει. Μέχρι και η «Warner Bros» κυκλοφόρησε πρόσφατα τη δική της ταινία αλά Bollywood, την «Chandni Chowk to China», τη διανομή του soundtrack της οποίας έχει αναλάβει η «Saavn».

Στη συνέχεια βέβαια ήρθε το «Slumdog Millionaire» και οι επιλογές των τριών ιδρυτών της «Saavn» δικαιώθηκαν και ανοίχτηκαν νέες πόρτες. Ο συνθέτης βέβαια του soundtrack του βραβευμένου «Slumdog» και βετεράνος του Bollywood Α.Ρ. Ραμάν πιστεύει ότι το εν λόγω μουσικό κομμάτι δεν είναι «αληθινό» Bollywood, γιατί οι στίχοι είναι στα αγγλικά και όχι στα hindi. Αυτό όμως δεν σταμάτησε την ταινία από το να ενισχύσει σημαντικά τις δουλειές της «Saavn», αν και η ίδια διατηρεί τα δικαιώματα διανομής για ένα μόνο από όλα τα κομμάτια που ακούγονται στην ταινία. Σύμφωνα με τον κ. Μπατ, η ταινία όχι μόνο έδωσε ώθηση στην παρουσία του Bollywood στις ΗΠΑ, αλλά έφερε νέους πελάτες στην εταιρεία, οι οποίοι επιθυμούσαν να εξερευνήσουν ανάλογα ακούσματα.

Ποια είναι η Saavin

  • Η «Saavn LLC» ιδρύθηκε το 2006 από τρεις επιχειρηματίες ινδικής καταγωγής στη Νέα Υόρκη
  • Αρχικά η εταιρεία ονομαζόταν «BODVOD Networks», αλλά στη συνέχεια άλλαξε σε «Saavn» (ακρώνυμο που προέκυψε από το «South asian audiovisual network»)
  • Πρόκειται για θυγατρική της «212 Media», μια εταιρεία διανομής και marketing πολυεθνικών προγραμμάτων στις ΗΠΑ
  • Η «Saavn» διαθέτει τα προϊόντα της online, μέσω καλωδιακής VOD (Video On Demand) και από κινητά τηλέφωνα
  • Εχει συνάψει συμφωνίες με μια σειρά αμερικανικών εταιρειών για την περαιτέρω διανομή των προϊόντων της, όπως η «Amazon», η «YouTube», η «iTunes» της «Apple», η «Joost», η «Time Warner Cable» και η «Verizon Wireless»
  • Τον Οκτώβριο του 2008 η εταιρεία έκανε το ντεμπούτο της στην κινεζική αγορά
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr