Γιατί επείγει η πώληση του ΟΠΑΠ
23.04.2013
13:12
Βελτιωμένη προσφορά που θα υπερβαίνει τα 622 εκατ.ευρώ ζητά η κυβέρνηση από την Emma Delta Ltd μέχρι το πρωί της Πέμπτης
H πώληση του 33,3% των μετοχών του ΟΠΑΠ αναδεικνύεται σε μια εξέλιξη που θα επηρεάσει συνολικά την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Επί τρία χρόνια οι ξένοι επενδυτές άκουγαν ότι αποκρατικοποιείται ο ΟΠΑΠ, ωστόσο την ύστατη στιγμή υπήρχαν ενστάσεις είτε όσον αφορά το τίμημα, είτε τον ίδιο τον οργανισμό και τις συμβάσεις που διέθετε με τον συνεργάτη (Intralot), μια εταιρεία η οποία ανέπτυξε τον οργανισμό σ' ότι αφορά το ποδοσφαιρικό στοίχημα, αλλά και τα τυχερά παιχνίδια (αριθμολαχεία).
Οι ξένοι επενδυτές συνεχώς άκουγαν ότι ιδιωτικοποιείται, αλλά στο τέλος η εταιρεία δεν περνούσε στον ιδιωτικό έλεγχο, είτε λόγω πολιτικών παρεμβάσεων, είτε λόγω των ιδιωτών καθώς τα κεφάλαια που διακινεί η εταιρεία είναι σημαντικά για κάθε πλευρά. Όπως φαίνεται από την διαδικασία, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων είχε ορίσει εξ αρχής τον πήχυ της πώλησης λίγο πάνω από τα 700 εκατ. ευρώ, έπειτα από την αποτίμηση της εταιρείας από διεθνή οίκο. Η αποτίμηση αυτή δεν αφήνει πολλά περιθώρια αμφισβητήσεων ούτε στα πολιτικά κόμματα ούτε στους υποψήφιους εταίρους. Η αρχική πρόταση της Emma Delta Ltd (συμφερόντων του επιχειρηματία Γιώργου Μελισσανίδη και του Τσέχου Γίρι Σμετς) για την εξαγορά του 33% – προσφορά η οποία αναμένεται να βελτιωθεί μέχρι το πρωί της Πέμπτης – φτάνει τα 622 εκατ. ευρώ.
Επί της ουσίας το αρχικώς προσφερόμενο τίμημα είναι 16 φορές μεγαλύτερο από τα εκτιμώμενα κέρδη του 2013 για τον κάτοχο του 33% της επιχείρησης (τα κέρδη αναμένεται να διαμορφωθούν στα 115 εκατ. ευρώ για το σύνολο του οργανισμού).
Το δημόσιο θα λαμβάνει το 30% των μικτών κερδών ενώ ο νέος ιδιοκτήτης του ΟΠΑΠ θα έχει την ευκαιρία σημαντικής ανάπτυξης καθώς η εταιρεία έχει αποκτήσει έναντι ένα δισ. ευρώ το δικαίωμα να δραστηριοποιηθεί στα vlts (φρουτάκια), είτε μέσω του δικτύου του, είτε μέσω των παρόχων.
Παράλληλα, η επιτυχής πώληση του ΟΠΑΠ αναμένεται να κινητοποιήσει διεθνή κεφάλαια και για τις υπόλοιπες ιδιωτικοποιήσεις. Από την άλλη πλευρά η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας θα αλλάξει δραστικά και την παρουσία της εταιρείας προς την κοινωνία. Η τεράστια διαφημιστική παρουσία μέσω χορηγιών εκτιμάται ότι, θα συρρικνωθεί καθώς οι μέτοχοι – ξένοι και Έλληνες – είχαν αποδεχθεί ότι περίπου 500 εκατ. με ένα δισ. ευρώ χρησιμοποιούνταν για τις διαφημίσεις και χορηγίες με τις οποίες η εκάστοτε κυβέρνηση αποκτούσε ισχύ και επιρροή. Τώρα αυτά χρήματα θα μειωθούν στα απαραίτητα προκειμένου ο οργανισμός να συνεχίσει τις δραστηριότητές του.
Οι ξένοι επενδυτές συνεχώς άκουγαν ότι ιδιωτικοποιείται, αλλά στο τέλος η εταιρεία δεν περνούσε στον ιδιωτικό έλεγχο, είτε λόγω πολιτικών παρεμβάσεων, είτε λόγω των ιδιωτών καθώς τα κεφάλαια που διακινεί η εταιρεία είναι σημαντικά για κάθε πλευρά. Όπως φαίνεται από την διαδικασία, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων είχε ορίσει εξ αρχής τον πήχυ της πώλησης λίγο πάνω από τα 700 εκατ. ευρώ, έπειτα από την αποτίμηση της εταιρείας από διεθνή οίκο. Η αποτίμηση αυτή δεν αφήνει πολλά περιθώρια αμφισβητήσεων ούτε στα πολιτικά κόμματα ούτε στους υποψήφιους εταίρους. Η αρχική πρόταση της Emma Delta Ltd (συμφερόντων του επιχειρηματία Γιώργου Μελισσανίδη και του Τσέχου Γίρι Σμετς) για την εξαγορά του 33% – προσφορά η οποία αναμένεται να βελτιωθεί μέχρι το πρωί της Πέμπτης – φτάνει τα 622 εκατ. ευρώ.
Επί της ουσίας το αρχικώς προσφερόμενο τίμημα είναι 16 φορές μεγαλύτερο από τα εκτιμώμενα κέρδη του 2013 για τον κάτοχο του 33% της επιχείρησης (τα κέρδη αναμένεται να διαμορφωθούν στα 115 εκατ. ευρώ για το σύνολο του οργανισμού).
Το δημόσιο θα λαμβάνει το 30% των μικτών κερδών ενώ ο νέος ιδιοκτήτης του ΟΠΑΠ θα έχει την ευκαιρία σημαντικής ανάπτυξης καθώς η εταιρεία έχει αποκτήσει έναντι ένα δισ. ευρώ το δικαίωμα να δραστηριοποιηθεί στα vlts (φρουτάκια), είτε μέσω του δικτύου του, είτε μέσω των παρόχων.
Παράλληλα, η επιτυχής πώληση του ΟΠΑΠ αναμένεται να κινητοποιήσει διεθνή κεφάλαια και για τις υπόλοιπες ιδιωτικοποιήσεις. Από την άλλη πλευρά η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας θα αλλάξει δραστικά και την παρουσία της εταιρείας προς την κοινωνία. Η τεράστια διαφημιστική παρουσία μέσω χορηγιών εκτιμάται ότι, θα συρρικνωθεί καθώς οι μέτοχοι – ξένοι και Έλληνες – είχαν αποδεχθεί ότι περίπου 500 εκατ. με ένα δισ. ευρώ χρησιμοποιούνταν για τις διαφημίσεις και χορηγίες με τις οποίες η εκάστοτε κυβέρνηση αποκτούσε ισχύ και επιρροή. Τώρα αυτά χρήματα θα μειωθούν στα απαραίτητα προκειμένου ο οργανισμός να συνεχίσει τις δραστηριότητές του.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr