Xάνεται η ευκαιρία για τον θαλάσσιο τουρισμό
10.06.2013
10:32
Ενδοκυβερνητική κόντρα έχει προκαλέσει το θέμα του θαλάσσιου επαγγελματικού τουρισμού μεταξύ του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη και της υπουργού Τουρισμού Όλγας Κεφαλογιάννη.
Ενδοκυβερνητική κόντρα έχει προκαλέσει το θέμα του θαλάσσιου επαγγελματικού τουρισμού μεταξύ του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη και της υπουργού Τουρισμού Όλγας Κεφαλογιάννη.
Κύρια αιτία είναι η πλήρης άρση του cabotage στα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής που θέλει η Όλγα Κεφαλογιάννη ανοίγοντας τον δρόμο και για όσα είναι υπό μη κοινοτική σημαία ενώ ο Κ.Μουσουρούλης τάσσεται κατά αφού θεωρεί ότι στην περίπτωση αυτή θα πληγεί η ναυτική εργασία και θα στείλει χιλιάδες ναυτικούς στην ανεργία ενώ θα είναι άνισος ο ανταγωνισμός μεταξύ σκαφών με μη κοινοτική σημαία και των κοινοτικών.
Υπέρ της πλήρους άρσης του cabotage τάσσονται σύμφωνα με πληροφορίες το ΤΑΙΠΕΔ και οι Μαρίνες. Η θέση του υπουργείου Τουρισμού και της ηγεσίας του είναι ξεκάθαρη υπέρ των «τρικοσμικών σημαιών»:
«Άποψή μας είναι αναγκαιότητα απελευθέρωσης των πλόων, υπό την έννοια της άρσης πλείστων αδικαιολόγητων για μια σύγχρονη χώρα διοικητικών εμποδίων που υφίστανται σήμερα, ώστε να κυκλοφορούν στις ελληνικές θάλασσες για αναψυχή όσο το δυνατόν περισσότερα σκάφη υπό συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού» και προσθέτει:
«Τα σκάφη πρέπει να αντιμετωπιστούν ως ελεύθερα κινούμενα μεταφορικά μέσα αναψυχής, που βεβαίως ελέγχονται, αλλά ταυτόχρονα εξασφαλίζουν και έσοδα στον τουρισμό και στο κράτος λόγω της εισόδου, της παραμονής τους και κυρίως του μόνιμου ελλιμενισμού τους στις ελληνικές μαρίνες: πάγια έσοδα, από καύσιμα/συντήρηση, επισκευές, προμήθεια πρώτων υλών για τα σκάφη, θέσεις εργασίας αλλά και έσοδα από τα εμπορικά καταστήματα, ξενοδοχεία, εκδρομές, αρχαιολογικούς χώρους και έσοδα από τον μόνιμο ελλιμενισμό».
Όμως αντίθετοι είναι οι επαγγελματίες του κλάδου οι οποίοι τονίζουν προς πάσα κατεύθυνση ότι θα υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ ενός υπό μη κοινοτική σημαία σκάφους που δεν πληρώνει κανέναν φόρο, δεν καταβάλλει ασφαλιστικές εισφορές στα πληρώματά του, δεν υπάγεται στις ρυθμίσεις των διεθνών συμβάσεων εργασίας, δεν ελέγχεται επαρκώς για τα σωστικά μέσα και την κατάσταση του σκάφους και το οποίο προσφέρει χαμηλότερους ναύλους απέναντι σε ένα κοινοτικό που πληρώνει για τα πάντα.
Κύρια αιτία είναι η πλήρης άρση του cabotage στα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής που θέλει η Όλγα Κεφαλογιάννη ανοίγοντας τον δρόμο και για όσα είναι υπό μη κοινοτική σημαία ενώ ο Κ.Μουσουρούλης τάσσεται κατά αφού θεωρεί ότι στην περίπτωση αυτή θα πληγεί η ναυτική εργασία και θα στείλει χιλιάδες ναυτικούς στην ανεργία ενώ θα είναι άνισος ο ανταγωνισμός μεταξύ σκαφών με μη κοινοτική σημαία και των κοινοτικών.
Υπέρ της πλήρους άρσης του cabotage τάσσονται σύμφωνα με πληροφορίες το ΤΑΙΠΕΔ και οι Μαρίνες. Η θέση του υπουργείου Τουρισμού και της ηγεσίας του είναι ξεκάθαρη υπέρ των «τρικοσμικών σημαιών»:
«Άποψή μας είναι αναγκαιότητα απελευθέρωσης των πλόων, υπό την έννοια της άρσης πλείστων αδικαιολόγητων για μια σύγχρονη χώρα διοικητικών εμποδίων που υφίστανται σήμερα, ώστε να κυκλοφορούν στις ελληνικές θάλασσες για αναψυχή όσο το δυνατόν περισσότερα σκάφη υπό συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού» και προσθέτει:
«Τα σκάφη πρέπει να αντιμετωπιστούν ως ελεύθερα κινούμενα μεταφορικά μέσα αναψυχής, που βεβαίως ελέγχονται, αλλά ταυτόχρονα εξασφαλίζουν και έσοδα στον τουρισμό και στο κράτος λόγω της εισόδου, της παραμονής τους και κυρίως του μόνιμου ελλιμενισμού τους στις ελληνικές μαρίνες: πάγια έσοδα, από καύσιμα/συντήρηση, επισκευές, προμήθεια πρώτων υλών για τα σκάφη, θέσεις εργασίας αλλά και έσοδα από τα εμπορικά καταστήματα, ξενοδοχεία, εκδρομές, αρχαιολογικούς χώρους και έσοδα από τον μόνιμο ελλιμενισμό».
Όμως αντίθετοι είναι οι επαγγελματίες του κλάδου οι οποίοι τονίζουν προς πάσα κατεύθυνση ότι θα υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ ενός υπό μη κοινοτική σημαία σκάφους που δεν πληρώνει κανέναν φόρο, δεν καταβάλλει ασφαλιστικές εισφορές στα πληρώματά του, δεν υπάγεται στις ρυθμίσεις των διεθνών συμβάσεων εργασίας, δεν ελέγχεται επαρκώς για τα σωστικά μέσα και την κατάσταση του σκάφους και το οποίο προσφέρει χαμηλότερους ναύλους απέναντι σε ένα κοινοτικό που πληρώνει για τα πάντα.
Από τον περασμένο Νοέμβριο υπάρχει συνεχής αλληλογραφία μεταξύ των υπουργείων Τουρισμού και Ναυτιλίας & Αιγαίου όμως σε καμία περίπτωση δεν γεφυρώνεται τα χάσμα.
Ο Κωστής Μουσουρούλης στην πρόθεση της Όλγας Κεφαλογιάννη να επιτρέψει τους ελεύθερους πλόες και στα υπό τρίτη σημαία επαγγελματικά σκάφη αναψυχής έκρουσε μέσω επιστολών τον κώδωνα του κινδύνου για τον αφελληνισμό του ελληνικού επαγγελματικού τουριστικού στόλου, αφού όπως έχει τονίσει στην συνάδελφό του, υπάρχει το ενδεχόμενο να αλλάξουν σημαία τα ελληνικά επαγγελματικά πλοία αναψυχής και αυτό θα έχει επιπτώσεις τόσο στη ναυτεργασία, καθώς υπολογίζεται πως εργάζονται σε αυτά περίπου 3.000 Έλληνες ναυτικοί, όσο και στους απασχολούμενους στις επιχειρήσεις και στους επαγγελματίες του yachting και του ευρύτερου χώρου. Κατ΄επέκταση η μείωση του υπό ελληνική σημαία στόλου θα έχει συνολικό αντίκτυπο στα δημόσια έσοδα και δεν θα υπάρχουν τα προσδοκώμενα οφέλη.
Ο Κ.Μουσουρούλης έχει επισημάνει στην Όλγα Κεφαλογιάννη ότι διατηρείται η δυνατότητα εκτέλεσης ταξιδιών αναψυχής από πλοία σημαίας εκτός των κρατών–μελών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου που είναι το Λιχτενστάιν, η Νορβηγία και η Ισλανδία, εφόσον αυτά εκκινούν, ή καταλήγουν στην αλλοδαπή, κάνοντας ξεκάθαρο ότι η προσφορά κοινοτικών σκαφών μπορεί να καλύψει την ζήτηση.
Αυτά τα σκάφη αναψυχής με ευρωπαϊκή σημαία μπορούν με απλές διαδικασίες, όπως η εγγραφή στα μητρώα του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ως επαγγελματικού σκάφους και με φορολογικό εκπρόσωπο στην Ελλάδα που πρέπει να έχει Αριθμό Φορολογικού Μητρώου, να δραστηριοποιούνται όπως τα επαγγελματικά τουριστικά.
Ένα ακόμη σημείο τριβής, ή διάστασης απόψεων επί το διπλωματικότερο, είναι η πρόθεση της υπουργού Τουρισμού να καταργήσει τον διαχωρισμό που υπάρχει μεταξύ επαγγελματικών σκαφών αναψυχής και ιδιωτικών:
«Σε πολλές χώρες για παράδειγμα δεν υπάρχει καν διάκριση μεταξύ ιδιωτικού ή επαγγελματικού σκάφους, ή σε άλλες χώρες δεν υπάρχουν διαδικασίες απόπλου-κατάπλου» επισημαίνει σε τοποθέτηση της που υπάρχει και σε ενημερωτικό σημείωμα, η Όλγα Κεφαλογιάννη.
Όμως ο Κώστας Μουσουρούλης είναι κάθετα αντίθετος τονίζοντας ότι η διάκριση μεταξύ επαγγελματικών και ιδιωτικών σκαφών αναψυχής είναι αναγκαία αφού τα πρώτα αποτελούν μέσο για την άσκηση επαγγελματικής οικονομικής δραστηριότητας, ενώ τα δεύτερα ατομικό περιουσιακό στοιχείο. Και αυτός είναι ο λόγος όπως τονίζει ο υπουργός ΥΝΑ που τα μεν ιδιωτικά σκάφη να θεωρούνται τεκμήρια διαβίωσης, τα δε επαγγελματικά να απολαμβάνουν διευκολύνσεων και απαλλαγών όπως transit πετρέλαια, ανταλλακτικά κα, που έχουν στόχο τη στήριξη της συγκεκριμένης επαγγελματικής δραστηριότητας και επιχειρηματικότητας.
Επίσης, η Όλγα Κεφαλογιάννη σύμφωνα με πληροφορίες, σε συζητήσεις με τον Κωστή Μουσουρούλη έχει ταχθεί κατά «τέλους παραμονής και πλόων» με τη λογική ότι το κράτος και η ελληνική οικονομία θα έχει κέρδη από τον μόνιμο ελλιμενισμό των σκαφών αναψυχής στης ελληνικές μαρίνες.
Η θέση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου είναι ότι το ΤΠΠ είναι δίκαιος φόρος, καθώς επιβάλλεται σε όλα τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής ανεξαρτήτως σημαίας και είναι αποτελεσματικός, γιατί η είσπραξή του θα γίνεται εύκολα και άμεσα. Ο υπόχρεος θα πληρώνει το «τέλος κυκλοφορίας» με συνοπτικές διαδικασίες, είτε διαδικτυακά είτε στο πρώτο λιμάνι ή μαρίνα όπου θα καταπλεύσει στην Ελλάδα.
Ο Κωστής Μουσουρούλης στην πρόθεση της Όλγας Κεφαλογιάννη να επιτρέψει τους ελεύθερους πλόες και στα υπό τρίτη σημαία επαγγελματικά σκάφη αναψυχής έκρουσε μέσω επιστολών τον κώδωνα του κινδύνου για τον αφελληνισμό του ελληνικού επαγγελματικού τουριστικού στόλου, αφού όπως έχει τονίσει στην συνάδελφό του, υπάρχει το ενδεχόμενο να αλλάξουν σημαία τα ελληνικά επαγγελματικά πλοία αναψυχής και αυτό θα έχει επιπτώσεις τόσο στη ναυτεργασία, καθώς υπολογίζεται πως εργάζονται σε αυτά περίπου 3.000 Έλληνες ναυτικοί, όσο και στους απασχολούμενους στις επιχειρήσεις και στους επαγγελματίες του yachting και του ευρύτερου χώρου. Κατ΄επέκταση η μείωση του υπό ελληνική σημαία στόλου θα έχει συνολικό αντίκτυπο στα δημόσια έσοδα και δεν θα υπάρχουν τα προσδοκώμενα οφέλη.
Ο Κ.Μουσουρούλης έχει επισημάνει στην Όλγα Κεφαλογιάννη ότι διατηρείται η δυνατότητα εκτέλεσης ταξιδιών αναψυχής από πλοία σημαίας εκτός των κρατών–μελών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου που είναι το Λιχτενστάιν, η Νορβηγία και η Ισλανδία, εφόσον αυτά εκκινούν, ή καταλήγουν στην αλλοδαπή, κάνοντας ξεκάθαρο ότι η προσφορά κοινοτικών σκαφών μπορεί να καλύψει την ζήτηση.
Αυτά τα σκάφη αναψυχής με ευρωπαϊκή σημαία μπορούν με απλές διαδικασίες, όπως η εγγραφή στα μητρώα του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ως επαγγελματικού σκάφους και με φορολογικό εκπρόσωπο στην Ελλάδα που πρέπει να έχει Αριθμό Φορολογικού Μητρώου, να δραστηριοποιούνται όπως τα επαγγελματικά τουριστικά.
Ένα ακόμη σημείο τριβής, ή διάστασης απόψεων επί το διπλωματικότερο, είναι η πρόθεση της υπουργού Τουρισμού να καταργήσει τον διαχωρισμό που υπάρχει μεταξύ επαγγελματικών σκαφών αναψυχής και ιδιωτικών:
«Σε πολλές χώρες για παράδειγμα δεν υπάρχει καν διάκριση μεταξύ ιδιωτικού ή επαγγελματικού σκάφους, ή σε άλλες χώρες δεν υπάρχουν διαδικασίες απόπλου-κατάπλου» επισημαίνει σε τοποθέτηση της που υπάρχει και σε ενημερωτικό σημείωμα, η Όλγα Κεφαλογιάννη.
Όμως ο Κώστας Μουσουρούλης είναι κάθετα αντίθετος τονίζοντας ότι η διάκριση μεταξύ επαγγελματικών και ιδιωτικών σκαφών αναψυχής είναι αναγκαία αφού τα πρώτα αποτελούν μέσο για την άσκηση επαγγελματικής οικονομικής δραστηριότητας, ενώ τα δεύτερα ατομικό περιουσιακό στοιχείο. Και αυτός είναι ο λόγος όπως τονίζει ο υπουργός ΥΝΑ που τα μεν ιδιωτικά σκάφη να θεωρούνται τεκμήρια διαβίωσης, τα δε επαγγελματικά να απολαμβάνουν διευκολύνσεων και απαλλαγών όπως transit πετρέλαια, ανταλλακτικά κα, που έχουν στόχο τη στήριξη της συγκεκριμένης επαγγελματικής δραστηριότητας και επιχειρηματικότητας.
Επίσης, η Όλγα Κεφαλογιάννη σύμφωνα με πληροφορίες, σε συζητήσεις με τον Κωστή Μουσουρούλη έχει ταχθεί κατά «τέλους παραμονής και πλόων» με τη λογική ότι το κράτος και η ελληνική οικονομία θα έχει κέρδη από τον μόνιμο ελλιμενισμό των σκαφών αναψυχής στης ελληνικές μαρίνες.
Η θέση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου είναι ότι το ΤΠΠ είναι δίκαιος φόρος, καθώς επιβάλλεται σε όλα τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής ανεξαρτήτως σημαίας και είναι αποτελεσματικός, γιατί η είσπραξή του θα γίνεται εύκολα και άμεσα. Ο υπόχρεος θα πληρώνει το «τέλος κυκλοφορίας» με συνοπτικές διαδικασίες, είτε διαδικτυακά είτε στο πρώτο λιμάνι ή μαρίνα όπου θα καταπλεύσει στην Ελλάδα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr