«Καλή πηγή εσόδων για την Ελλάδα ο ΤΑΡ» γράφουν τα διεθνή ΜΜΕ

«Καλή πηγή εσόδων για την Ελλάδα ο ΤΑΡ» γράφουν τα διεθνή ΜΜΕ

Πώς βλέπει ο ξένος Τύπος ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν γίνει τα τελευταία 20 χρόνια στην Ευρώπη

«Καλή πηγή εσόδων για την Ελλάδα ο ΤΑΡ» γράφουν τα διεθνή ΜΜΕ
Στη συμφωνία για την κατασκευή του TAP και στις χώρες, που με κάποιο τρόπο εμπλέκονται με τον συγκεκριμένο αγωγό, αναφέρονται πολλά δημοσιεύματα στα διεθνή ΜΜΕ.

Όλα χαρακτηρίζουν την Ελλάδα νικητή των εξελίξεων, σημειώνοντας ότι με την απόφαση η αδύναμη οικονομικά χώρα εξασφαλίζεται ενεργειακά, ενώ αποκτά και μια καλή πηγή εσόδων.

Τα αυστριακά ΜΜΕ
δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον λόγω της συμμετοχής αυστριακής εταιρείας στον ανταγωνιστικό αγωγό Nabucco και αποδίδουν την επιλογή ΤΑΡ σε πολιτικές παρεμβάσεις και όχι σε οικονομικούς υπολογισμούς, ενώ σημειώνουν ότι οι τιμές αερίου είναι υψηλότερες σε Ιταλία και Ελλάδα. Τα αυστριακά μέσα κάνουν λόγο, επίσης, για μεγάλη ήττα της αυστριακής εξωτερικής πολιτικής, ενώ κάποια αναφέρουν ότι ο μεγάλος νικητής του νοτίου διαδρόμου δεν είναι η Ρωσία, αλλά η Τουρκία.

Τα ρωσικά ΜΜΕ
Κλείσιμο
αναφέρουν ότι ο ΤΑΡ είναι ανταγωνιστικός του ρωσικού αγωγού South Stream και ότι η Gazprom πρέπει να προετοιμαστεί να αγωνισθεί για την ευρωπαϊκή αγορά, ανεξαρτήτως των οποιονδήποτε αγωγών. Εξάλλου, εκτιμούν ότι λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός πώλησης της ΔΕΣΦΑ, η Γκαζπρόμ «μπορεί να αποχαιρετίσει την αγορά της Ελλάδας».

Τα
σερβικά ΜΜΕ αναφέρουν ότι οικονομικά υποταγμένη στην ΕΕ και με καταρρέουσα οικονομία Ελλάδα, ανεδείχθη στον νέο στρατηγικό, ενεργειακό πυλώνα της ΕΕ και των δυτικών Βαλκανίων.

Τα κοινοτικά ΜΜΕ αναφέρουν ότι ο Αζέρος Πρόεδρος Aliyev χρησιμοποιεί το φυσικό αέριο προκειμένου να ωφεληθεί πολιτικά, καθώς η Επιτροπή τον έχει καταστήσει προνομιακό εταίρο μεταξύ των άλλων ηγετών των πρώην σοβιετικών χωρών και αυτός προσπαθεί να πετύχει ευνοϊκή μεταχείριση από τα ευρωπαϊκά ΜΜΕ για την εσωτερική κατάσταση στη χώρα του.

Τα αμερικανικά ΜΜΕ εκτιμούν ότι η επιλογή του αγωγού βασίστηκε στον υπολογισμό του κόστους συμπληρώνοντας πως η Ιταλία και η Ελλάδα συνιστούν καλύτερες αγορές για φυσικό αέριο σε σχέση με τη Βουλγαρία και την Ουγγαρία. Επισημαίνουν, επίσης, και τη σημασία της εξαγοράς της ελληνικής εταιρίας φυσικού αερίου ΔΕΣΦΑ από την αζέρικη εταιρία Socar σχετικά με την επιλογή ΤΑΡ.

Τα ιταλικά ΜΜΕ αναφέρουν ότι πρόκειται για πολύ καλή είδηση για την Ιταλία, η οποία προσδοκά να καταστεί κόμβος για το φυσικό αέριο.

Ειδικότερα, οι αναφορές του διεθνού Τύπου στο θέμα του αγωγού, έχουν ως εξής:

ΑΥΣΤΡΙΑΚΑ ΜΜΕ

Ναυάγιο για τον Ναμπούκο: Επελέγη ο προσφορότερος ΤΑΡ - Πλήγμα για την εικόνα της OMV και τον γεωπολιτικό ρόλο της Αυστρίας

Die Presse

Ο πρωτοσέλιδος τίτλος της εφημερίδας Die Presse είναι «OMV: Τέλος για το όνειρο του παγκόσμιου παίκτη». Μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι η OMV δεν εμφανίστηκε αιφνιδιασμένη από αυτή την εξέλιξη, καθώς στη χθεσινή συνέντευξη τύπου ο γεν. διευθυντής της εταιρείας, Gerhard Roiss, επεσήμανε ότι «είχαμε υπολογίσει τις πιθανότητες για το δικό μας έργο κάτω από 50%». Όλα αυτά τα χρόνια τα σχέδια για τον αγωγό Ναμπούκο έπρεπε να αλλάξουν επανειλημμένα και η έναρξη των εργασιών κατασκευής του είχε αναβληθεί πολλές φορές, όπως επισημαίνει η εφημερίδα. Ο «αντίπαλος» αγωγός TAP θα περνά μέσα από την Ελλάδα και θα φτάνει την Ιταλία: αυτή η διαδρομή πρέπει να ήταν καθοριστική για την επιλογή του ΤΑΡ, καθώς η αζέρικη κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ λαμβάνει από την Ιταλία και την Ελλάδα υψηλότερες τιμές για το αέριο. Ο G. Roiss κατά τη συνέντευξη τύπου δεν θέλησε να σχολιάσει αν υπήρξαν πολιτικοί λόγοι για αυτή την απόφαση, ενώ η εφημερίδα επισημαίνει ότι εδώ και καιρό η Ε.Ε. υποστήριζε τον Ναμπούκο ως «έργο prestige».

Στην αυστριακή εφημερίδα Die Presse δημοσιεύεται κεντρικό άρθρο γνώμης του GERHARD HOFER με τίτλο «Ο OMV μένει άπραγος. Αντί για μεγάλα κέρδη μεγάλο κόστος». Το σχέδιο για τον αγωγό Nabucco, με το οποίο ο αυστριακός όμιλος OMV ασχολείτο περισσότερο από δέκα χρόνια, απέτυχε, επειδή οι διαχειριστές του ασχολήθηκαν περισσότερο με πολιτικές παρεμβάσεις παρά με οικονομικούς υπολογισμούς.

Η αποτυχία ήταν πανηγυρική. Παρά το σημαντικό κόστος, πολύ χειρότερη είναι τελικά η ζημία στην εικόνα της αυστριακής εταιρίας, η οποία αποτυγχάνει να παίξει στην διεθνή σκηνή μαζί με τους πραγματικά μεγάλους παίκτες. Επιπλέον, και η Αυστρία χάνει ακόμα περισσότερο σε ισχύ στον γεωπολιτικό χάρτη. Δεν είναι μόνον ο Nabucco, ο οποίος δεν θα υλοποιηθεί, αλλά και ο South Stream, ο οποίος τελικά θα καταλήξει στην Ιταλία και όχι στην Αυστρία.

Όλοι μιλούν για ενεργειακή αλλαγή και στροφή στις εναλλακτικές μορφές ενέργειας, αλλά είναι γεγονός ότι το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο διατηρούν την θεμελιακή σημασία τους. Η απομάκρυνση μάλιστα της Γερμανίας από την ατομική ενέργεια θα έχει σαν αποτέλεσμα να αυξηθεί η ζήτηση για φυσικό αέριο, κάτι που θα γίνει και για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος.

Το σχέδιο για τον Nabucco ήταν καλό, αλλά η εφαρμογή του τραγική. Αυτή η ερασιτεχνική εφαρμογή πρέπει να χρεωθεί στον OMV και στην κοινοπραξία του Nabucco. Διότι, παρόλο που είναι καταρχήν σωστή η απαγκίστρωση από την ενεργειακή εξάρτηση από την Ρωσία, η προσκόλληση για μεγάλο διάστημα στην προμήθεια φυσικού αερίου και από το Τουρκμενιστάν απεδείχθη ότι ήταν μη ρεαλιστική. Κυρίως το Αζερμπαϊτζάν δεν έχει κανένα συμφέρον να μεταφερθεί τουρκμενικό αέριο στην Ευρώπη.

Ωστόσο, το πραγματικά μεγάλο λάθος ήταν ότι ένα καθαρά οικονομικό σχέδιο μετατράπηκε σε ένα πολιτικό εγχείρημα. Γι’ αυτό και απέτυχε. Το πώς πρέπει κανείς να διαπραγματεύεται με δικτάτορες, αυτό το έδειξαν οι Κινέζοι. Τα ανθρώπινα δικαιώματα δεν είναι θέμα, το μόνο που μετράει είναι τα χρήματα. Και μέχρι να καταλάβουν οι Ευρωπαίοι τι συμβαίνει, οι Κινέζοι αγόρασαν το αέριο του Τουρκμενιστάν. Όταν παρασκηνιακά στις Βρυξέλλες λεγόταν ότι αρκεί η λύση του Trans Adriatic Pipeline (TAP), ο οποίος μέσω της Τουρκίας και της Αλβανίας οδηγεί στην Νότια Ιταλία, ήταν σαφές ότι ο Nabucco δεν έχει καμία ελπίδα. Επιπλέον, ο ΤΑΡ περνά και μέσω της Ελλάδας και εξασφαλίζει στην αδύναμη οικονομικά χώρα όχι μόνον ενέργεια, αλλά και μία κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτη πηγή εσόδων. Νίκησε ο πιο φτηνός, πιο αποτελεσματικός και πιο γρήγορα υλοποιήσιμος αγωγός.

Στην ίδια εφημερίδα δημοσιεύεται άρθρο του EDUARD STEINER με τίτλο «Φυσικό αέριο: μία δύσκολη γέννα με ένα άλλο όνομα». Ο Nabucco είναι νεκρός, αλλά μετά από πάνω από δέκα χρόνια ονείρων η ΕΕ θα λαμβάνει μελλοντικά φυσικό αέριο από την Κασπία. Ο μεγάλος νικητής της υπόθεσης είναι η Τουρκία.

Η Ευρώπη από το 2017 για πρώτη φορά θα λαμβάνει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν, πράγμα που ούτως ή άλλως επιθυμούσε. Το ότι αυτό δεν θα γίνει από την δυτική Τουρκία μέσω του Nabucco και με κατάληξη την Βιέννη, αλλά μέσω του ΤΑΡ και της Ελλάδας με κατάληξη την Ιταλία και ίσως και άλλες χώρες της Ευρώπης, δυσαρεστεί τους Αυστριακούς. Όμως σε τελική ανάλυση η Ευρώπη καταφέρνει να μειώσει έστω και λίγο την ενεργειακή της εξάρτηση από την Ρωσία. Ακόμα όμως και με διαφορετικό όνομα και διαφορετική διαδρομή, πρόκειται για μία δύσκολη γέννα, η οποία κράτησε πάνω από δέκα χρόνια και θα μπορούσε με καλύτερο συντονισμό της ΕΕ να γίνει διαφορετικά και ταχύτερα.

Τελικά το Αζερμπαϊτζάν, το οποίο ήθελε να εξέλθει από την δύσκολη γεωπολιτική του κατάσταση το ταχύτερο δυνατόν δημιουργώντας νέους αγωγούς μεταφοράς του αερίου του, ανέλαβε την πρωτοβουλία των κινήσεων. Σε συνεργασία με την ΒΡ, με την οποία θα αξιοποιήσει το μεγάλο κοίτασμα Shah-Deniz, προσέγγισαν την Τουρκία, η οποία πάντοτε γνώριζε τον ρόλο της ως διαμετακομιστική χώρα. Στο τέλος αποφασίστηκε η δημιουργία ενός αγωγού με προορισμό την δυτική Τουρκία.

Αν κάποιος επεκράτησε στο ζήτημα του «νότιου διαδρόμου», δεν είναι η Ρωσία, αλλά η Τουρκία. Σαν διαμετακομιστική χώρα κέρδισε σε σημασία κατά τρόπο που δεν είναι εμφανής στην κοινή γνώμη. Ενώ η Ευρώπη κατά τα περασμένα χρόνια κοίταζε προς την Μόσχα, το πόκερ παίχτηκε μεταξύ της Ρωσίας, το Αζερμπαϊτζάν και της Τουρκίας και κρίθηκε στην Κωνσταντινούπολη.

Der Standard

Στην αυστριακή εφημερίδα Der Standard δημοσιεύεται σχόλιο του Andreas Schnauder με τίτλο «Εξωτερική πολιτική made by OMV». Καταρχάς, η Ευρώπη και η Αυστρία κατάφερναν μέχρι τώρα να ζήσουν πολύ καλά και χωρίς τον Nabucco. Η μείωση της ενεργειακής εξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο μπορεί να είναι μία δικαιολογημένη αξίωση, αλλά η δημιουργία του αγωγού θα συνέβαλε μόνον κατά ένα μικρό μέρος σε αυτόν τον στόχο. Ωστόσο, η αποτυχία αποτελεί μία βαριά ήττα: πρώτα-πρώτα για τον OMV, ο οποίος δεν κατάφερε να διαχειριστεί σωστά την υπόθεση και τώρα βρίσκεται ενώπιον μίας πολύ αρνητικής κατάστασης για την εικόνα του, αλλά και σε μεγαλύτερο βαθμό για την αυστριακή εξωτερική πολιτική, η οποία τοποθέτησε τον προσανατολισμό της κάτω από τα συμφέροντα του OMV.

Σαν να μην έφτανε αυτό, η Αυστρία ενέτεινε την πίεση στην Ευρ. Επιτροπή για τον Nabucco. Αρχικά η Επιτροπή με ζήλο αναζήτησε διέξοδο στην Κασπία, όμως η κόπωση των Βρυξελλών ήταν εμφανής εξαιτίας της αύξησης του κόστους και της χρονικής μετάθεσης της υλοποίησης του σχεδίου. Αλλά και ο περιορισμός του αγωγού μέχρι τα βουλγαρο-τουρκικά σύνορα, δεν ήταν δυνατόν να του δώσει περαιτέρω ώθηση. Γιατί οι Βρυξέλλες να επενδύσουν τα πάντα σε ένα σχέδιο, όταν υπάρχει μία οικονομικά συμφέρουσα λύση; Ο TAP είναι σχεδιασμένος να φέρει αέριο από την Κασπία στην Ευρώπη, όχι από τα Βαλκάνια και την Αυστρία, αλλά μέσω της Ελλάδας και της Αλβανίας. Το κόστος της εγκατάστασης είναι μικρό, αλλά σημαντικός παράγοντας είναι και οι ψηλές τιμές στις χώρες που θα λάβουν το αέριο, υπό την προϋπόθεση φυσικά ότι δεν θα επηρεαστούν τα πράγματα από την έκρηξη του σχιστολιθικού φυσικού αερίου, πράγμα που θα έχει ως αποτέλεσμα την μείωση των κερδών για τον ΤΑΡ.

ΟΥΓΓΡΙΚΑ ΜΜΕ

Έκδηλη και η απογοήτευση των Ουγγρικών ΜΜΕ για τη ματαίωση του αγωγού NABUCCO

«Το πρόγραμμα Nabucco μέσω του οποίου θα ερχόταν φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη και που απολάμβανε την υποστήριξη της ΕΕ και των ΗΠΑ, έχει ματαιωθεί και η αρμόδια για την εξόρυξη του φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν κοινοπραξία Shah Deniz II έχει ταχθεί υπέρ του Αδριατικού Αγωγού (ΤΑΡ).

 
Εν τω μεταξύ στο Μπακού ανακοινώθηκε ότι εκπρόσωποι της αζέρικης κρατικής κοινοπραξίας SOCCAR και της θυγατρικής της ΒΡ, της BP Azerbaijan, θα μεταβούν χωρίς καθυστέρηση στην Ελλάδα για να ενημερώσουν προσωπικά για την απόφαση τον πρωθυπουργό Α. Σαμαρά. «Οι δύο πλευρές, κατά πάσα πιθανότητα, θα υπογράψουν συμφωνία για την απόφαση υπέρ του ΤΑΡ, με σκοπό τον εφοδιασμό της Ευρώπης με αέριο από το Αζερμπαϊτζάν – ανακοίνωσε το πρακτορείο ειδήσεων Trend που έχει την έδρα του στο Μπακού. Το αέριο θα μεταφέρεται δια του αγωγού ΤΑΡ, από την Κασπία Θάλασσα, μέσω Ελλάδος, Αλβανίας και της Αδριατικής στη Ν. Ιταλία. Στόχος του προγράμματος Nabucco ήταν η μεγαλύτερη απεξάρτηση της Ευρώπης από τη γιγαντιαία ρωσική εταιρία Gazprom. O Αυστριακός Υπουργός Οικονομικών Reinhold Mitterlehner, εν τω μεταξύ, είπε ότι ο εφοδιασμός της Αυστρίας με αέριο εξακολουθεί να είναι σταθερός». (Πηγή VG Online)

ΣΕΡΒΙΚΑ ΜΜΕ

Επιλογή αγωγού ΤΑΡ για μεταφορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη


Υπό τον τίτλο «Ελλάδα – ο νέος ενεργειακός κόμβος της Ευρώπης», άρθρο της Τάνια Βούγιτς στην POLITIKA, ότι «η Ελλάδα, οικονομικά υποταγμένη στην ΕΕ και με καταρρέουσα οικονομία, ανεδείχθη χθες στο νέο στρατηγικό, ενεργειακό πυλώνα της ΕΕ και των δυτικών Βαλκανίων», ενώ τονίζει ότι για την ΕΕ, η οποία, όπως υπολογίζεται, μέχρι το 2035 θα προμηθεύεται το 80% το φυσικού αερίου από το εξωτερικό, η επιλογή του ΤΑΡ αλλάζει δραματικά τον γεωστρατηγικό ρόλο του οικονομικά εξαντλημένου νότιου τμήματός της.

Το άρθρο αναφέρει επίσης ότι, «σύμφωνα με έλληνες αξιωματούχους, η Ελλάδα, από μία χώρα δευτερεύουσας σημασίας εντός της ΕΕ, καθίσταται τώρα ευρωπαϊκός ενεργειακός κόμβος, νέος προορισμός μεγάλων επενδύσεων και εταίρος με νέα διαπραγματευτική ικανότητα», ενώ υπενθυμίζει ότι ο αγωγός ΤΑΡ, μήκους 872 χιλ, θα ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, θα διέρχεται την Ελλάδα κατά μήκος 547 χιλ, την Αλβανία κατά μήκος 211 χιλ, την Αδριατική Θάλασσα κατά 110 χιλ και θα καταλήγει στην Ιταλία, κατά 10 χιλ στα εδάφη της. Σημειώνεται επίσης ότι, σύμφωνα με την ελληνική κυβέρνηση, η κατασκευή του αγωγού θα φέρει στην Ελλάδα επένδυση ύψους 1,5 δις ευρώ θα δημιουργήσει νέες 2.000 θέσεις εργασίας και θα εξασφαλίσει στην Ελλάδα ενεργειακή ανεξαρτησία, σε μια περίοδο πολυετούς ύφεσης της οικονομίας της.

ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΑ ΜΜΕ

Επελέγη η διαδρομή για τη μεταφορά του φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη

Οι εταιρίες που διαχειρίζονται την ανάπτυξη ενός σημαντικού κοιτάσματος φυσικού αερίου στο Αζερμπαϊτζάν, του Shah Deniz, αποφάσισαν ότι το δυτικό άκρο του αγωγού εξαγωγής αερίου στην Ευρώπη θα πρέπει να ακολουθήσει μικρότερη, νοτιότερη διαδρομή που θα καταλήγει στην Ιταλία, αντί για μια βορειότερη διαδρομή που θα καταλήγει στην Αυστρία, αναφέρεται σε ανταπόκριση του Stanley Reed από το Λονδίνο που καταχωρείται στην ηλεκτρονική σελίδα των New York Times, με τίτλο “Europe Route Chosen for Azerbaijan Gas”….

….Οι λόγοι για την απόφαση αυτή του ομίλου Shah Deniz, των διαχειριστών της εγκατάστασης - δηλαδή η Αζέρικη πετρελαϊκή εταιρία Socar, η Βρετανική BP, η Νορβηγική Statoil και η Γαλλική Total - δεν γνωστοποιήθηκαν, ωστόσο στο δημοσίευμα εικάζεται ότι είναι θέμα κόστους αλλά και ότι υπολογίζεται πως η Ιταλία και η Ελλάδα συνιστούν καλύτερες αγορές για φυσικό αέριο σε σχέση με τη Βουλγαρία και την Ουγγαρία. Επίσης, ο αναλυτής της εταιρίας ερευνών αγοράς με έδρα τη Μόσχα IHS Andrew Neff, εξέφρασε την άποψη ότι στην απόφαση αυτή μέτρησε και η συμφωνία, την περασμένη εβδομάδα, για την εξαγορά της ελληνικής εταιρίας φυσικού αερίου ΔΕΣΦΑ από την Αζέρικη εταιρία Socar, εξέλιξη που «δίνει στο Αζερμπαϊτζάν άμεση σχέση τροφοδότησης με την Ελλάδα», όπως δήλωσε χαρακτηριστικά.

Σε σχέση με το επιχείρημα ότι Ελλάδα και Ιταλία αποτελούν καλύτερες αγορές για το φυσικό αέριο, ο δημοσιογράφος σχολιάζει ότι η μεν Ιταλία έχει υπερπροσφορά φυσικού αερίου και προσπαθεί να μειώσει τις προμήθειές της από την Αλγερία, ενώ η ελληνική οικονομία φαίνεται να απέχει πολύ από την ανάκαμψη.

Ο μεγαλύτερος χαμένος από τη συμφωνία είναι η Αυστριακή εταιρία OMV, η οποία είχε επενδύσει μέχρι σήμερα περίπου 37 εκ ευρώ στο αγωγό Nabucco, με το δημοσιογράφο να κλείνει το ρεπορτάζ επισημαίνοντας ότι όποια και να είναι η διαδρομή, τα 10 δις κυβικά μέτρα φυσικού αερίου που αναμένεται να μεταφέρει ετησίως ο αγωγός, είναι πολύ μικρή ποσότητα σε σχέση με τα περίπου 140 δις κυβικά μέτρα που εξάγει η Ρωσία στην Ευρώπη. Σε άλλο σημείο του ρεπορτάζ, ωστόσο, σημειώνεται ότι ο ρόλος του Αζερμπαϊτζάν ως προμηθευτή φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι για την ώρα μικρός, αλλά μπορεί να μεγαλώσει εάν η χώρα ανακαλύψει επιπλέον κοιτάσματα στην περιοχή της Κασπίας.

ΓΑΛΛΙΚΑ ΜΜΕ

ΙHT: «Ο αζέρικος αγωγός θα καταλήξει στην Ιταλία»

Σύμφωνα με τον AdrewNeff αναλυτή έρευνας αγοράς στη Μόσχα για την εταιρία ΙΗS η συμφωνία της SOCAR για την αγορά της ΔΕΣΦΑ ήταν ο λόγος που έγειρε την πλάστιγγα υπέρ του ΤΑΡ εφόσον παρέχει άμεση δυνατότητα παροχής αερίου στην Ελλάδα. Άλλοι παράγοντες ίσως αφορούν το κόστος δεδομένης και της μείωσης της κατανάλωσης αερίου στην Ευρώπη, πέραν του ότι η κοινοπραξία πιθανόν να θεωρεί τις αγορές της Ιταλίας και Ελλάδος καλύτερες από τις αντίστοιχες της Βουλγαρίας και Ουγγαρίας.

Πάντως, υπογραμμίζεται ότι η Ιταλία προμηθεύεται άφθονο αέριο από την Αλγερία και η Ελλάδα φαίνεται να χρειάζεται πολύ χρόνο για να ανακάμψει.

Από την άλλη η απόφαση φαίνεται να δημιουργεί πικρία στην ΟΜV που είχε κάνει τη μελέτη για τον Nabucco μέσω Βουλγαρίας, Ουγγαρίας και Ρουμανίας που μεταξύ άλλων ήλπιζαν να περιορίσουν την εξάρτησή τους από τη Ρωσία.

ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ ΜΜΕ

Η Frankfurter Allgemeine Zeitung με τίτλο «Κατασκευάζεται αγωγός φυσικού αερίου προς την Ευρώπη», σημειώνει ότι πριν από τα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας θα ρέει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη, δεδομένου ότι ο όμιλος από το Αζερμμπαϊτζαν ανακοίνωσε χθες την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ (Trans-Adriatic-Pipeline). Συνεπώς τα σχέδια για τον εναλλακτικό αγωγό Nabucco δεν θα γίνουν πραγματικότητα, αφού προκρίθηκε ο αγωγός TAP.

Manager Magazin


Τηλεγράφημα του dpa από την Αθήνα και τη Μόσχα αναδημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του περιοδικού Manager Magazin (του ομίλου Spiegel) με τίτλο «Ανταγωνισμός αγωγών: Ο Ναμπούκο αποτυγχάνει στον ΤΑΡ» και υπότιτλο «Στο πόκερ των αγωγών για την παροχή φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν ο προωθούμενος από την Ευρωπαϊκή Ένωση Ναμπούκο απέτυχε οριστικά. Την ανάθεση για το φυσικό αέριο του ομίλου Shah Deniz II έλαβε ο ΤΑΡ – στον οποίο συμμετέχει και η Eon».

ΒΕΛΓΙΚΑ ΚΟΙΝΟΤΙΚΑ ΜΜΕ


Η ιστοσελίδα ευρωπαϊκής ενημέρωσης EUObserver.com δημοσιεύει άρθρο Andrew Rettman με τίτλο «Υποχώρηση του ευρωπαϊκού σχεδίου να περιορίσει την εξάρτησή της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο» ενώ η ιστοσελίδα EurActiv.com δημοσιεύει άρθρο με τίτλο «Τέλος στο σχέδιο Nabucco που στήριζε η ΕΕ μετά την επιλογή του αντίπαλου αγωγού από τους Αζέρους».

Το δημοσίευμα της ιστοσελίδας EurActiv σημειώνει ότι σύμφωνα με τις δηλώσεις του Gerhard Roiss, διευθύνοντος συμβούλου της αυστριακής OMV (αγωγός Nabucco) σε έκτακτη συνέντευξη Τύπου χθες, η επιλογή του αγωγού TAP έναντι του Nabucco έγινε λόγω της υψηλότερης τιμής του φυσικού αερίου στην Ελλάδα και στην Ιταλία. Ο Roiss ωστόσο αναρωτήθηκε κατά πόσο εν τέλει μπορούν να υπάρξουν υψηλότερες τιμές φυσικού αερίου σε μια χώρα που έχει βυθιστεί στη λιτότητα ή σε μια χώρα όπως η Ιταλία όπου η παροχή φυσικού αερίου είναι άφθονη.

Ταυτόχρονα, κάλεσε τους δημοσιογράφους να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα για το αν αυτή η απόφαση είναι το «φύλλο συκής» μιας πολιτικής απόφασης. …

Η επιλογή του TAP καθιστά την Ελλάδα το «νικητή» και τη Βουλγαρία τον «ηττημένο» των εξελίξεων, σύμφωνα με δημοσιεύματα. Η Βουλγαρία εξαρτάται σχεδόν 100% από την εισαγωγή ρωσικού φυσικού αερίου ενώ τα σχέδια για την κατασκευή του South Stream ο οποίος επίσης προβλέπεται να διασχίζει τη Βουλγαρία, ενδεχομένως θα αναβληθούν αφού το εν λόγω σχέδιο θεωρείται ότι έχει μεγαλύτερη πολιτική σημασία και πως είναι εξαιρετικά ακριβό.

EUObserver

Το δημοσίευμα της ιστοσελίδας EUObserver.com σχολιάζει ότι το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης να περιοριστεί η εξάρτηση των ανατολικοευρωπαϊκών χωρών από το ρωσικό φυσικό αέριο «πάει πίσω» λόγω της επιλογής του αγωγού TAP.

Ωστόσο, η Επιτροπή είχε δηλώσει στο παρελθόν ότι δεν έχει ιδιαίτερη προτίμηση σε κανένα από τους δυο αγωγούς, δεδομένου ότι και οι δυο εξυπηρετούν την ανάγκη δημιουργίας ενός «νότιου διαδρόμου» μεταφοράς φυσικού αερίου που θα παρακάμπτει τη Ρωσία. …

…Σύμφωνα με ενδείξεις, σχολιάζει το δημοσίευμα, ο Αζέρος Πρόεδρος Aliyev χρησιμοποιεί το φυσικό αέριο προκειμένου να ωφεληθεί πολιτικά: η Επιτροπή εξέδωσε τον Μάιο σχέδιο συνθήκης για την ΕΕ και το Αζερμπαϊτζάν με θέμα «Strategic Modernisation Partnership”, καθιστώντας τον Aliyev προνομιακό εταίρο μεταξύ των άλλων ηγετών των πρώην σοβιετικών χωρών.

Επιπλέον, αναμένεται ότι ο Aliyev θα καθυστερήσει την υπογραφή των συμβολαίων του TAP ως το Σεπτέμβριο-Οκτώβριο, την εποχή των προεδρικών εκλογών.

Η χρονική αυτή επιλογή, σύμφωνα με τη δημοσιογράφο Khadija Ismayilova (Μπακού), δεν είναι τυχαία και στοχεύει να «φιμώσει» τις ευρωπαϊκές κριτικές σε ό,τι αφορά το σεβασμό των δημοκρατικών κανόνων.

ΤΟΥΡΚΙΚΑ ΜΜΕ

Hurriyet

Η Hurriyet δημοσιεύει, στις εσωτερικές σελίδες, ανταπόκριση του Γιώργου Κιρμπάκη από την Αθήνα, με τον τίτλο «Εορταστική ατμόσφαιρα στην Ελλάδα» και γράφει ότι η απόφαση που ελήφθη για το σχέδιο ΤΑΡ, όσον αφορά στη μεταφορά του αερίου του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, προκάλεσε μεγάλη χαρά στην Ελλάδα, που αντιμετωπίζει οικονομική κρίση.

Σύμφωνα με το Κέντρο Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών της Ελλάδα, κατά τις εργασίες κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου στο πλαίσιο του σχεδίου ΤΑΡ (2015-2018) το κέρδος της Ελλάδας θα είναι 320 εκατ. ευρώ και θα εξασφαλιστεί δυνατότητα εργασίας σε 2.700 άτομα. Η συμβολή του ΤΑΡ στην Ελλάδα σε 50 χρόνια (2019-2069) θα είναι γύρω στα 35 δις ευρώ. Το καθαρό κέρδος της Ελλάδας, κατά το διάστημα αυτό, θα ξεπεράσει τα 5 δις ευρώ. Ο Δ/ντής του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων του Πάντειου Πανεπιστημίου της Αθήνας, Κων/νος Φίλης, τόνισε ότι, χάρη στον ΤΑΡ, η Ελλάδα λαμβάνει μέρος για πρώτη φορά στο χάρτη ενέργειας.

Η Zaman αναφέρεται στο ίδιο θέμα, στις εσωτερικές σελίδες, με τον τίτλο «Το φυσικό αέριο της Κασπίας θα μεταφέρει η ΤΑΡ και η Nabucco έμεινε εκτός».

Η Vatan κάνει λόγο για το θέμα, με τον τίτλο «Απεβίωσε το σχέδιο Nabucco». Στο δημοσίευμα τονίζεται ότι το σχέδιο Nabucco, που συζητείται εδώ και δέκα χρόνια, τελείωσε πριν ξεκινήσει. Και τώρα το φυσικό αέριο της Κασπίας θα μεταφερθεί στην Ευρώπη από το νότο. Ακόμα γράφει ότι, η Τουρκία με τον αγωγό ΤΑΡ θα φθάσει στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη, το δε συνολικό μήκος του αγωγού θα είναι 870 χλμ, το δε κόστος του αναμένεται να είναι γύρω στο 1,5 δις ευρώ.

Η Hurriyet αναφέρεται στα ίδια, με τον τίτλο «Bye Bye Nabucco». Στο δημοσίευμα τονίζεται ότι ελήφθη η οριστική απόφαση και τελικά αποφασίστηκε αντί για τον αγωγό Nabucco να χρησιμοποιηθεί ο ΤΑΡ.

ΒΡΕΤΑΝΙΚΑ ΜΜΕ

Το εν λόγω σχέδιο σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας INDEPENDENT (Gas from Azerbaijan will use Tap pipeline), με χρονικό ορίζοντα το 2019, αναμένεται να αποτελέσει την ευρωπαϊκή εναλλακτική στις εισαγωγές αερίου από την Ρωσία.

Οι TIMES, μέσα από δημοσίευμα με τίτλο BP chooses E.ON-led consortium to run Azeri pipeline, αναφέρονται αναλυτικότερα στην εν λόγω απόφαση κοινοπραξίας μεταξύ της αζέρικης εταιρείας με την βρετανική BP και τη νορβηγική Statoil ύψους 25 δις $, διασχίζοντας τη Δύση μέσω Ελλάδας, Αλβανίας δια μέσου Αδριατικής θάλασσας. Όπως αναφέρεται, για τα κριτήρια επιλογής της BP λήφθηκαν υπόψιν η δυνατότητα μεταφοράς, η πολιτική σταθερότητα των χωρών που θα διασχίζει ο αγωγός, καθώς και το κόστος του αερίου στα σημεία πώλησης.

FINANCIAL TIMES

Ανάλογο είναι και το δημοσίευμα των FINANCIAL TIMES (ΤAP clinches Azeri Gas Pipeline Deal) προσφέροντας αναλυτικές πληροφορίες περί των κοινοπραξιών που αφορούσαν στους δύο αγωγούς TAP και Νabucco. Μεταξύ άλλων σημειώνεται ότι η εν λόγω συμφωνία του ΤAP θα αποτελέσει ορόσημο για την Ευρώπη αναφορικά με τη δημιουργία ενός νοτίου διαύλου μεταφοράς φυσικού αερίου από την Κασπία και τη Μέση Ανατολή, μειώνοντας την ευρωπαϊκή εξάρτηση από τις εισαγωγές ρωσικού αερίου….

WSJ

Για το ίδιο θέμα περί της απόρριψης του σχεδίου του αγωγού Nabucco από τους παραγωγούς φυσικού αερίου στο κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ στο Αζερμπαϊτζάν φιλοξενεί δημοσίευμα και η WSJ με τίτλο European Pipeline Loses Bid to Ship Gas, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι ο αγωγός Nabucco υποστηρίζονταν εδώ και χρόνια από τους ευρωπαίους εταίρους και τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές εταιρείες ενέργειας. Εντούτοις, όπως αναφέρεται, η απόρριψη του συγκεκριμένου σχεδίου ενδεχομένως να οφείλεται στις ανησυχίες των Βρυξελλών ότι οι χώρες της Ρουμανίας και Βουλγαρίας -τις οποίες θα διέσχιζε ο Nabucco- ίσως να μην μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν το δικό τους επενδυτικό μερίδιο που απορρέει από την εν λόγω συμφωνία μεταφοράς αερίου.

ΙΤΑΛΙΚΑ ΜΜΕ

Il Sole 24 Ore (διαδίκτυο)

Σε δημοσιεύματα της οικονομικής εφημερίδας Il Sole 24 Ore (διαδίκτυο), με τίτλους «Στην Ιταλία, ο αγωγός της Κασπίας» και «Η αζέρικη κοινοπραξία προωθεί τον αγωγό ΤΑΡ (που φθάνει στην Ιταλία) και ‘κόβει’ τον Nabucco», γίνεται αναφορά στην «ανεπίσημη ακόμα επιβεβαίωση εκ μέρους της Ελλάδας σχετικά με την επιλογή της κοινοπραξίας Shah Deniz II για την παροχή αερίου προς την Ευρώπη».

«Σύμφωνα με πηγές που ασχολούνται με το εν λόγω έργο, μια αποστολή της κοινοπραξίας πληροφόρησε τον πρωθυπουργό Α.Σαμαρά για την επιλογή του αγωγού ΤΑΡ που θα μεταφέρει αέριο στην Ευρώπη και θα διέρχεται από την Ελλάδα (...) , μέχρι τώρα τόσο ο αγωγός ΤΑΡ, όσο και ο Nabucco, σύμφωνα με τους υπεύθυνους της αζέρικης Socar είχαν ίδιες πιθανότητες ως υποψήφιοι, ενώ ο υπουργός Ενέργειας του Αζερμπαϊτζάν Natig Aliyev, είχε προαναγγείλει πως ο παράγοντας ‘κόστος’ θα διαδραμάτιζε σημαντικό ρόλο στην τελική επιλογή», σημειώνει η εφημερίδα…. Πρόκειται για πολύ καλή είδηση για την Ιταλία, η οποία προσδοκά να καταστεί κόμβος για το φυσικό αέριο, ενώ ο αγωγός ΤΑΡ είναι έργο το οποίο έχει στηριχθεί ιδιαίτερα από την κυβέρνηση καταρχάς του M.Monti και τώρα του E.Letta».

Il Fatto Quotidiano

Η ε/φ Il Fatto Quotidiano με τίτλο: «Αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Ιταλία, πράσινο φως για τον ΤΑΡ, ο Nabucco ‘κόπηκε’, ο ρόλος της Ελλάδας» (συντάκτης Francesco De Palo) γίνεται αναφορά στην υπογραφή της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας για τον Αγωγό TAP στην Ελλάδα και σημειώνεται: «Για πρώτη φορά η Ελλάδα μπορεί να πει με βεβαιότητα ότι, μέσα στη δίνη της οικονομικής κρίσης, μετατράπηκε σε σημαντικό κέντρο μεταφοράς αερίου και αυξάνοντας έτσι το γεωπολιτικό της βάρος, ενώ, μετά τις προσπάθειες ιδιωτικοποίησης της ΔΕΣΠΑ, η κυβέρνηση μπορεί να πάρει μια ανάσα».

La Stampa

H ε/φ La Stampa σε σύντομο διαδικτυακό της άρθρο αναφέρεται ειδησεογραφικά στην είδηση επισημαίνοντας ότι «το αζέρικο αέριο θα περάσει από την Ιταλία μέσω του ΤΑΡ, σχέδιο που στηρίχθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση του M.Monti και επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον των ιταλικών εταιρειών Enel, Snam, Hera, Acea»

ΡΩΣΙΚΑ ΜΜΕ

Η ε/φ Κομμερσάντ με τίτλο: «Ο South Stream απέκτησε ανταγωνιστή» και υπότιτλο «ο ΤΑP προσπέρασε τον Nabucco», αναφέρει, ότι ο Νabucco έχει χάσει πλήρως το «παιχνίδι των αγωγών», υπογραμμίζοντας, ότι ο όμιλος που προωθούσε το αζέρικο κοίτασμα του Shah Deniz II, είπε όχι στο Νabucco και επέλεξε για εξαγωγές προς την Ευρώπη το σχέδιο ΤΑP. ….

Η Νίκη του ΤΑP δεν ήταν ξαφνική, καθώς από το 2012 οι μέτοχοι του Shah Deniz συνεννοήθηκαν με μετόχους του ΤΑP για τη χρηματοδότηση του σχεδίου, ενώ στις αρχές Ιουνίου, η Socar αγόρασε την ελληνική ΔΕΣΦΑ, ελπίζοντας, ότι θα μπορεί να προμηθεύει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω του ΤΑP, σημειώνει η εφημερίδα, αναφέροντας, ότι μέχρι σήμερα, η Ελλάδα αγοράζει όλο το φυσικό αέριο από τη Gazprom….

…Επίσης, ο επικεφαλής της East European Gaz Αnalysis, Mikhail Korchemkin , εκτιμά, ότι η Gazprom πρέπει να προετοιμαστεί να αγωνισθεί για την ευρωπαϊκή αγορά, ανεξαρτήτως των οιωνδήποτε αγωγών, ενώ θεωρεί, ότι η Ιταλική αγορά δεν είναι άνευ ορίων και ότι το αζέρικο αέριο θα βρει εκεί θέση, η οποία άλλωστε ήταν και ο στόχος του South Stream.

Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός πώλησης της ΔΕΣΦΑ, η Γκαζπρόμ «μπορεί να αποχαιρετίσει την αγορά της Ελλάδας», καταλήγει το δημοσίευμα.

RBK Daily

Στο ίδιο θέμα αναφέρεται και η εφημερίδα RBK Daily, με τίτλο: «H Ελλάδα υπέγραψε συμφωνία για τον TAP», σημειώνοντας, ότι στις 26 του μηνός η Ελλάδα και ΤΑP υπέγραψαν κυβερνητική συμφωνία, η οποία κλείσθηκε την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με τα ελληνικά ΜΜΕ.

Παρατίθεται δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου του ΤΑP Κέτιλ Τούνγκλαντ, ότι η συμφωνία θέτει στερεές βάσεις για την κατασκευή του ελληνικού τμήματος του αγωγού και ότι το ύψος της επένδυσης ανέρχεται σε 1,5 δις ευρώ, καθώς και ότι ευελπιστεί σε μακροχρόνια συνεργασία με τις ελληνικές Αρχές.

Ιντερφάξ

Eπίσης, το πρακτορείο ειδήσεων Ιντερφάξ αναφέρεται σε έκπληξη της Gazprom, σχετικά με τις κατηγορίες περί δέσμευσης εφοδιασμού με φυσικό αέριο από την Ευρώπη στην Ουκρανία.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Δείτε Επίσης