Την άνοιξη του 2014 ξεκινούν οι εργασίες για τον ΤΑΡ
28.06.2013
15:13
- Κατ' αρχήν συμφωνία για συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στην Κοινοπραξία με ποσοστό 5%
- Τα έσοδα εκτιμώνται σε 320 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα 15ετίας
- Δεν προβλέπεται η είσπραξη τελών διέλευσης
Την άνοιξη του 2014 προβλέπεται να ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές
εργασίες για τον αγωγό ΤΑΡ, με προοπτική ολοκλήρωσης μέσα σε τρία-τέσσερα χρόνια.
Η ΔΕΠΑ έχει ήδη ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία εκμετάλλευσης του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν για προμήθεια ενός δισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων αερίου (περίπου το ένα τέταρτο της συνολικής κατανάλωσης της χώρας μας) από τον αγωγό για την ελληνική αγορά, σε ανταγωνιστικές τιμές, ενώ στη συμφωνία προβλέπεται και δυνατότητα κατασκευής διασυνδέσεων του ΤΑΡ για την τροφοδοσία της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας με αζερικό φυσικό αέριο.
Αυτά προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από την ενημέρωση που έκαναν σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Ι. Μανιάτης και ο υφυπουργός, Α. Παπαγεωργίου για τον αγωγό ΤΑΡ, μετά την επίσημη ανακοίνωση της Κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ για την επιλογή του συγκεκριμένου αγωγού για τη μεταφορά του αζερικού αερίου προς την ΕΕ.
Ανακοινώθηκε επίσης ότι υπάρχει κατ' αρχήν συμφωνία για συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στην Κοινοπραξία του ΤΑΡ, με ποσοστό 5%, η οποία θα ενεργοποιηθεί όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή και ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του αγωγού.
Ήδη, στο αρχικό σχήμα του ΤΑΡ στο οποίο συμμετείχαν η ελβετική ΑΧΡΟ, η νορβηγική Statoil και η γερμανική Ε.ΟΝ εισέρχονται τα μέλη της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ (ΒΡ, Total και η αζέρικη Socar).
Η διαδρομή του ΤΑΡ, υπενθυμίζεται, ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, όπου θα φθάνει το αζερικό αέριο μέσω του αγωγού ΤΑΝΑΡ και θα καταλήγει στην Ιταλία, μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και υποθαλάσσιου αγωγού στην Αδριατική.
Τόσο ο υπουργός όσο και ο υφυπουργός ΠΕΚΑ δεσμεύθηκαν για ταχεία (fast track) ολοκλήρωση των διαδικασιών που απαιτούνται για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών, δηλαδή μεταξύ άλλων τις απαλλοτριώσεις και την περιβαλλοντική αδειοδότηση. Ήδη, έχει συμφωνηθεί η συγκρότηση κοινής ομάδας εργασίας με εκπροσώπους της Κοινοπραξίας και των συναρμόδιων υπουργείων, η οποία σε δυο μήνες θα έχει καταλήξει στο χρονοδιάγραμμα του έργου.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών, τα έσοδα του Δημοσίου από τη λειτουργία του αγωγού εκτιμώνται σε 320 εκατ. ευρώ, σε ορίζοντα δεκαπενταετίας. Δεν προβλέπεται, πάντως, η είσπραξη τελών διέλευσης.
Σε ό,τι αφορά τις διακλαδώσεις του αγωγού, από την ενημέρωση των δύο υπουργών προκύπτει ότι αποτέλεσαν βασικό επιχείρημα για την επιλογή του ΤΑΡ.
Εκτός από τη Βουλγαρία- Ρουμανία και την Αλβανία, υπάρχουν συζητήσεις και κατ' αρχήν συμφωνίες για τροφοδοσία, συνολικά, των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων με αζερικό αέριο.
Για τις τιμές του φυσικού αερίου, ο υφυπουργός Α. Παπαγεωργίου υπενθύμισε ότι έχουν ξεκινήσει ήδη διαπραγματεύσεις με τη ρωσική Gazprom για μείωση των τιμών, ενώ η διεύρυνση των πηγών προμήθειας, στην προκειμένη περίπτωση με τον ΤΑΡ, ενισχύει τον ανταγωνισμό προς όφελος των καταναλωτών.
Ο υπουργός ΠΕΚΑ, Ι. Μανιάτης επισήμανε ακόμη ότι η διακομματική υποστήριξη του έργου, οι προσπάθειες που κατέβαλαν τόσο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κ. Παπούλιας που επισκέφθηκε, το 2011 το Μπακού, όσο και ο πρωθυπουργός Α. Σαμαράς, που βρέθηκε επίσης πρόσφατα στην πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν και η προεργασία από το ΥΠΕΚΑ ήταν παράγοντες που συνέβαλαν αποφασιστικά στην επιλογή του ΤΑΡ, αλλά και στην αλλαγή του κλίματος στις Βρυξέλες, όπου υπήρχε σαφής τάση υποστήριξης του ανταγωνιστικού αγωγού «Ναμπούκο».
Η ΔΕΠΑ έχει ήδη ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία εκμετάλλευσης του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν για προμήθεια ενός δισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων αερίου (περίπου το ένα τέταρτο της συνολικής κατανάλωσης της χώρας μας) από τον αγωγό για την ελληνική αγορά, σε ανταγωνιστικές τιμές, ενώ στη συμφωνία προβλέπεται και δυνατότητα κατασκευής διασυνδέσεων του ΤΑΡ για την τροφοδοσία της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας με αζερικό φυσικό αέριο.
Αυτά προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από την ενημέρωση που έκαναν σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Ι. Μανιάτης και ο υφυπουργός, Α. Παπαγεωργίου για τον αγωγό ΤΑΡ, μετά την επίσημη ανακοίνωση της Κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ για την επιλογή του συγκεκριμένου αγωγού για τη μεταφορά του αζερικού αερίου προς την ΕΕ.
Ανακοινώθηκε επίσης ότι υπάρχει κατ' αρχήν συμφωνία για συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στην Κοινοπραξία του ΤΑΡ, με ποσοστό 5%, η οποία θα ενεργοποιηθεί όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή και ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του αγωγού.
Ήδη, στο αρχικό σχήμα του ΤΑΡ στο οποίο συμμετείχαν η ελβετική ΑΧΡΟ, η νορβηγική Statoil και η γερμανική Ε.ΟΝ εισέρχονται τα μέλη της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ (ΒΡ, Total και η αζέρικη Socar).
Η διαδρομή του ΤΑΡ, υπενθυμίζεται, ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, όπου θα φθάνει το αζερικό αέριο μέσω του αγωγού ΤΑΝΑΡ και θα καταλήγει στην Ιταλία, μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και υποθαλάσσιου αγωγού στην Αδριατική.
Τόσο ο υπουργός όσο και ο υφυπουργός ΠΕΚΑ δεσμεύθηκαν για ταχεία (fast track) ολοκλήρωση των διαδικασιών που απαιτούνται για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών, δηλαδή μεταξύ άλλων τις απαλλοτριώσεις και την περιβαλλοντική αδειοδότηση. Ήδη, έχει συμφωνηθεί η συγκρότηση κοινής ομάδας εργασίας με εκπροσώπους της Κοινοπραξίας και των συναρμόδιων υπουργείων, η οποία σε δυο μήνες θα έχει καταλήξει στο χρονοδιάγραμμα του έργου.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών, τα έσοδα του Δημοσίου από τη λειτουργία του αγωγού εκτιμώνται σε 320 εκατ. ευρώ, σε ορίζοντα δεκαπενταετίας. Δεν προβλέπεται, πάντως, η είσπραξη τελών διέλευσης.
Σε ό,τι αφορά τις διακλαδώσεις του αγωγού, από την ενημέρωση των δύο υπουργών προκύπτει ότι αποτέλεσαν βασικό επιχείρημα για την επιλογή του ΤΑΡ.
Εκτός από τη Βουλγαρία- Ρουμανία και την Αλβανία, υπάρχουν συζητήσεις και κατ' αρχήν συμφωνίες για τροφοδοσία, συνολικά, των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων με αζερικό αέριο.
Για τις τιμές του φυσικού αερίου, ο υφυπουργός Α. Παπαγεωργίου υπενθύμισε ότι έχουν ξεκινήσει ήδη διαπραγματεύσεις με τη ρωσική Gazprom για μείωση των τιμών, ενώ η διεύρυνση των πηγών προμήθειας, στην προκειμένη περίπτωση με τον ΤΑΡ, ενισχύει τον ανταγωνισμό προς όφελος των καταναλωτών.
Ο υπουργός ΠΕΚΑ, Ι. Μανιάτης επισήμανε ακόμη ότι η διακομματική υποστήριξη του έργου, οι προσπάθειες που κατέβαλαν τόσο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κ. Παπούλιας που επισκέφθηκε, το 2011 το Μπακού, όσο και ο πρωθυπουργός Α. Σαμαράς, που βρέθηκε επίσης πρόσφατα στην πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν και η προεργασία από το ΥΠΕΚΑ ήταν παράγοντες που συνέβαλαν αποφασιστικά στην επιλογή του ΤΑΡ, αλλά και στην αλλαγή του κλίματος στις Βρυξέλες, όπου υπήρχε σαφής τάση υποστήριξης του ανταγωνιστικού αγωγού «Ναμπούκο».
Η επίσημη ανακοίνωση της επιλογής του ΤΑΡ
Νωρίτερα σήμερα, η κοινοπραξία Shah Deniz επέλεξε το σχέδιο του αγωγού TAP για την αποστολή φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, επιβεβαίωσε ο περιφερειακός διευθυντής της βρετανικής BP, Γκόρντον Μπιρέλ.
Η κοινοπραξία, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BP, Statoil (Νορβηγία), Total (Γαλλία) και Socar (Αζερμπαϊτζάν) προτίμησε το σχέδιο TAP, που παρακάμπτει τη Ρωσία, από το ανταγωνιστικό σχέδιο του αγωγού Nabucco West.
Την Τετάρτη υπογράφτηκε στην Αθήνα η «Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας» με την κοινοπραξία του αγωγού, με την πλευρά των αζέρων να κάνουν λόγο για επενδύσεις 1,5 δισ. ευρώ.
Ο αγωγός ΤΑP έχει σχεδιαστεί να ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα στον Έβρο, θα διασχίζει τη Βόρεια Ελλάδα, θα περνά από την Αλβανία και θα καταλήγει στην Ιταλία μέσω Αδριατικής. Τα οφέλη της ελληνικής πλευράς σε περίπτωση επιλογής του TAP -όπως όλα δείχνουν- είναι καταρχάς οικονομικά, καθώς θα δημιουργηθούν άμεσα πάνω από 2.000 θέσεις εργασίας και ο αγωγός θα αποτελέσει μια από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις στη χώρα μας. Διαβάστε περισσότερα εδώ
Νωρίτερα σήμερα, η κοινοπραξία Shah Deniz επέλεξε το σχέδιο του αγωγού TAP για την αποστολή φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, επιβεβαίωσε ο περιφερειακός διευθυντής της βρετανικής BP, Γκόρντον Μπιρέλ.
Η κοινοπραξία, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BP, Statoil (Νορβηγία), Total (Γαλλία) και Socar (Αζερμπαϊτζάν) προτίμησε το σχέδιο TAP, που παρακάμπτει τη Ρωσία, από το ανταγωνιστικό σχέδιο του αγωγού Nabucco West.
Την Τετάρτη υπογράφτηκε στην Αθήνα η «Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας» με την κοινοπραξία του αγωγού, με την πλευρά των αζέρων να κάνουν λόγο για επενδύσεις 1,5 δισ. ευρώ.
Ο αγωγός ΤΑP έχει σχεδιαστεί να ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα στον Έβρο, θα διασχίζει τη Βόρεια Ελλάδα, θα περνά από την Αλβανία και θα καταλήγει στην Ιταλία μέσω Αδριατικής. Τα οφέλη της ελληνικής πλευράς σε περίπτωση επιλογής του TAP -όπως όλα δείχνουν- είναι καταρχάς οικονομικά, καθώς θα δημιουργηθούν άμεσα πάνω από 2.000 θέσεις εργασίας και ο αγωγός θα αποτελέσει μια από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις στη χώρα μας. Διαβάστε περισσότερα εδώ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr