Στα 981 εκατ. ευρώ το πρωτογενές έλλειμμα το πρώτο εξάμηνο του 2013
01.08.2013
16:54
Το αντίστοιχο διάστημα πέρσι έφτανε τα 255 εκατ. ευρώ – Στην πληρωμή οφειλών προς ιδιώτες αποδίδει την αύξηση το υπουργείο Οικονομικών – Τον Ιούνιο οι ληξιπρόθεσμες οφειλές μειώθηκαν μόνο κατά 72 εκατ. ευρώ
Τα 981 εκατ. ευρώ για το πρώτο εξάμηνο του έτους έναντι 255 εκατ. ευρώ για το ίδιο διάστημα πέρσι, έφτασε το πρωτογενές έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών. Η αύξηση αυτή αποδίδεται στην πληρωμή των οφειλών προς ιδιώτες που έχει φτάσει πλέον τα 3,83 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 597 εκατ. είναι επιστροφές φόρων και τα 2,98 δισ. είναι εξοφλήσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Την ίδια ώρα μείωση καταγράφεται και στα έσοδα για το 2013 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012, καθώς φέτος έφτασαν για το πρώτο εξάμηνο τα 49,4 δισ. έναντι 49,9 το 2012.
Όσον αφορά το πρωτογενές έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού – που δεν περιλαμβάνει την πληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών - έφτασε στο 1,5 δισ. ευρώ (έναντι 3,3 δισ. ευρώ πέρσι) ενώ μετά την πληρωμή φτάνει στα 4,6 δισ. ευρώ έναντι 3,3 δισ. ευρώ έναν χρόνο πριν.
Τα στοιχεία, όμως, καταδεικνύουν και την καθυστέρηση που υπάρχει πλέον στην καταβολή των επιστροφών ληξιπρόθεσμων οφειλών προς ιδιώτες καθώς τον Ιούνιο μειώθηκαν μόλις κατά 72 εκατ. ευρώ φτάνοντας τα 6,84 δισ. ευρώ έναντι 6,93 δισ. το Μάιο και 7,3 δισ. τον Απρίλιο.
Η ανακοίνωση που εξέδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας για τα στοιχεία του Ιουνίου έως ως εξής:
«Τα ταμειακά στοιχεία της Γενικής Κυβέρνησης για τον Ιούνιο παρέχουν ποσοτικές ενδείξεις που δείχνουν την ικανοποιητική πορεία των δημοσίων οικονομικών της χώρας κατά το πρώτο εξάμηνο του 2013. Επιβεβαιώνουν την ορθή κατεύθυνση της δημοσιονομικής εξυγίανσης, προσαρμογής και πειθαρχίας, αποδεικνύοντας ότι η Κυβέρνηση πορεύεται σταθερά, βήμα-βήμα, προς την επίτευξη των πρωτογενούς πλεονάσματος από φέτος.
Το πρωτογενές αποτέλεσμα του Κρατικού Προϋπολογισμού, χωρίς τη διόρθωση των ταμειακών στοιχείων, καθώς και η δημοσιονομική εικόνα στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και στους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ) είναι καλύτερα από πέρυσι.
Τονίζεται βέβαια ότι:
1ον. Στον Κρατικό Προϋπολογισμό περιλαμβάνονται ως δαπάνες οι εξοφλήσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών (από δαπάνες και από έσοδα) με χρηματοδότηση από την ειδική πίστωση, καθώς και το ύψος των προκαταβολών.
2ον. Οι δαπάνες αυτές του Κράτους αποτελούν έσοδο για τους λοιπούς υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης.
3ον. Σε ταμειακή βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα του κάθε υποτομέα φαίνεται βελτιωμένο, λόγω των πληρωμών του προγράμματος εκκαθάρισης από το Κράτος προς τους υποτομείς που εγγράφονται σαν έσοδα και των μικρότερων δαπανών σε σχέση με τα συγκεκριμένα ποσά των εσόδων, λόγω της καθυστέρησης πληρωμής των υποτομέων προς τρίτους.
4ον. Συνολικά όμως, σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, δεδομένου ότι οι ταμειακές πληρωμές του Κράτους προς τους υποτομείς εξουδετερώνονται από αντίστοιχα έσοδα των υποτομέων, το πρωτογενές αποτέλεσμα σε ταμειακή βάση είναι επιβαρυμένο κατά τις πληρωμές των ληξιπρόθεσμων οφειλών μέσα από το πρόγραμμα εκκαθάρισης.
Μια πιο σωστή εικόνα του “καθαρού” πρωτογενούς αποτελέσματος θα έδινε το πρωτογενές αποτέλεσμα σε δεδουλευμένη βάση (που λαμβάνει συνδυαστικά υπόψη τη θετική επίδραση της μείωσης του συσσωρευμένου ποσού των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, εξουδετερώνοντας την επιβάρυνση από τις πληρωμές σε ταμειακή βάση). Ήδη, από τα στοιχεία του Ιουνίου 2013, προκύπτει ότι η εικόνα αυτού του “καθαρού” πρωτογενούς αποτελέσματος, είναι καλύτερη σε σχέση με την αντίστοιχη εικόνα του 1ου εξαμήνου του 2012.
5ον. Σε κάθε περίπτωση, η έλλειψη συγχρονισμού μεταξύ χρηματοδότησης από το Κράτος προς τους υποτομείς και πληρωμών προς τους τρίτους δημιουργεί διακυμάνσεις στην ταμειακή εικόνα των οικονομικών αποτελεσμάτων των υποτομέων σε μηναία βάση, οι οποίες, με την ολοκλήρωση του προγράμματος εκκαθάρισης, θα εξουδετερωθούν.
Επίσης, τα σωρευτικά επίπεδα των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και των εκκρεμών επιστροφών φόρων μειώνονται, καταδεικνύοντας τα θετικά αποτελέσματα της διαδικασίας αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών που ξεκίνησε στα τέλη του Δεκεμβρίου του 2012.
Παράλληλα, το Υπουργείο Οικονομικών έχει καταφέρει, εντός του 1ου εξαμήνου του έτους, την επίτευξη των βασικότερων ενδιάμεσων στόχων των διαρθρωτικών αλλαγών στο πλαίσιο δημοσιονομικής διαχείρισης.
Ενδεικτικά, η συμμετοχή των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, με ετήσιες δαπάνες άνω του 1 εκατ. ευρώ, στο Μητρώο Δεσμεύσεων ανέρχεται στο 93%, έναντι στόχου για συμμετοχή 80%».
Την ίδια ώρα μείωση καταγράφεται και στα έσοδα για το 2013 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012, καθώς φέτος έφτασαν για το πρώτο εξάμηνο τα 49,4 δισ. έναντι 49,9 το 2012.
Όσον αφορά το πρωτογενές έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού – που δεν περιλαμβάνει την πληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών - έφτασε στο 1,5 δισ. ευρώ (έναντι 3,3 δισ. ευρώ πέρσι) ενώ μετά την πληρωμή φτάνει στα 4,6 δισ. ευρώ έναντι 3,3 δισ. ευρώ έναν χρόνο πριν.
Τα στοιχεία, όμως, καταδεικνύουν και την καθυστέρηση που υπάρχει πλέον στην καταβολή των επιστροφών ληξιπρόθεσμων οφειλών προς ιδιώτες καθώς τον Ιούνιο μειώθηκαν μόλις κατά 72 εκατ. ευρώ φτάνοντας τα 6,84 δισ. ευρώ έναντι 6,93 δισ. το Μάιο και 7,3 δισ. τον Απρίλιο.
Η ανακοίνωση που εξέδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας για τα στοιχεία του Ιουνίου έως ως εξής:
«Τα ταμειακά στοιχεία της Γενικής Κυβέρνησης για τον Ιούνιο παρέχουν ποσοτικές ενδείξεις που δείχνουν την ικανοποιητική πορεία των δημοσίων οικονομικών της χώρας κατά το πρώτο εξάμηνο του 2013. Επιβεβαιώνουν την ορθή κατεύθυνση της δημοσιονομικής εξυγίανσης, προσαρμογής και πειθαρχίας, αποδεικνύοντας ότι η Κυβέρνηση πορεύεται σταθερά, βήμα-βήμα, προς την επίτευξη των πρωτογενούς πλεονάσματος από φέτος.
Το πρωτογενές αποτέλεσμα του Κρατικού Προϋπολογισμού, χωρίς τη διόρθωση των ταμειακών στοιχείων, καθώς και η δημοσιονομική εικόνα στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και στους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ) είναι καλύτερα από πέρυσι.
Τονίζεται βέβαια ότι:
1ον. Στον Κρατικό Προϋπολογισμό περιλαμβάνονται ως δαπάνες οι εξοφλήσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών (από δαπάνες και από έσοδα) με χρηματοδότηση από την ειδική πίστωση, καθώς και το ύψος των προκαταβολών.
2ον. Οι δαπάνες αυτές του Κράτους αποτελούν έσοδο για τους λοιπούς υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης.
3ον. Σε ταμειακή βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα του κάθε υποτομέα φαίνεται βελτιωμένο, λόγω των πληρωμών του προγράμματος εκκαθάρισης από το Κράτος προς τους υποτομείς που εγγράφονται σαν έσοδα και των μικρότερων δαπανών σε σχέση με τα συγκεκριμένα ποσά των εσόδων, λόγω της καθυστέρησης πληρωμής των υποτομέων προς τρίτους.
4ον. Συνολικά όμως, σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, δεδομένου ότι οι ταμειακές πληρωμές του Κράτους προς τους υποτομείς εξουδετερώνονται από αντίστοιχα έσοδα των υποτομέων, το πρωτογενές αποτέλεσμα σε ταμειακή βάση είναι επιβαρυμένο κατά τις πληρωμές των ληξιπρόθεσμων οφειλών μέσα από το πρόγραμμα εκκαθάρισης.
Μια πιο σωστή εικόνα του “καθαρού” πρωτογενούς αποτελέσματος θα έδινε το πρωτογενές αποτέλεσμα σε δεδουλευμένη βάση (που λαμβάνει συνδυαστικά υπόψη τη θετική επίδραση της μείωσης του συσσωρευμένου ποσού των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, εξουδετερώνοντας την επιβάρυνση από τις πληρωμές σε ταμειακή βάση). Ήδη, από τα στοιχεία του Ιουνίου 2013, προκύπτει ότι η εικόνα αυτού του “καθαρού” πρωτογενούς αποτελέσματος, είναι καλύτερη σε σχέση με την αντίστοιχη εικόνα του 1ου εξαμήνου του 2012.
5ον. Σε κάθε περίπτωση, η έλλειψη συγχρονισμού μεταξύ χρηματοδότησης από το Κράτος προς τους υποτομείς και πληρωμών προς τους τρίτους δημιουργεί διακυμάνσεις στην ταμειακή εικόνα των οικονομικών αποτελεσμάτων των υποτομέων σε μηναία βάση, οι οποίες, με την ολοκλήρωση του προγράμματος εκκαθάρισης, θα εξουδετερωθούν.
Επίσης, τα σωρευτικά επίπεδα των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και των εκκρεμών επιστροφών φόρων μειώνονται, καταδεικνύοντας τα θετικά αποτελέσματα της διαδικασίας αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών που ξεκίνησε στα τέλη του Δεκεμβρίου του 2012.
Παράλληλα, το Υπουργείο Οικονομικών έχει καταφέρει, εντός του 1ου εξαμήνου του έτους, την επίτευξη των βασικότερων ενδιάμεσων στόχων των διαρθρωτικών αλλαγών στο πλαίσιο δημοσιονομικής διαχείρισης.
Ενδεικτικά, η συμμετοχή των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, με ετήσιες δαπάνες άνω του 1 εκατ. ευρώ, στο Μητρώο Δεσμεύσεων ανέρχεται στο 93%, έναντι στόχου για συμμετοχή 80%».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr