Εργα: Να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο αναθέσεων, ζητούν οι τεχνικές εταιρείες
Υπέρ της αναθεώρησης του συστήματος δημοπράτησης έργων τάσσεται ο τεχνικός κόσμος της χώρας, με τις προτάσεις για βελτιώσεις των διατάξεων του υφιστάμενου μειοδοτικού συστήματος και προσθήκης νέων μεθόδων να υπερισχύουν.
Την άποψη αυτή εξέφρασαν χθες στην ημερίδα για τα δημόσια έργα που διοργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο οι περισσότερες εργοληπτικές οργανώσεις, αν και ο υφυπουργός Δημοσίων Eργων κ. Θεμιστοκλής Ξανθόπουλος, o ο
Υπέρ της αναθεώρησης του συστήματος δημοπράτησης έργων τάσσεται ο τεχνικός κόσμος της χώρας, με τις προτάσεις για βελτιώσεις των διατάξεων του υφιστάμενου μειοδοτικού συστήματος και προσθήκης νέων μεθόδων να υπερισχύουν.
Την άποψη αυτή εξέφρασαν χθες στην ημερίδα για τα δημόσια έργα που διοργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο οι περισσότερες εργοληπτικές οργανώσεις, αν και ο υφυπουργός Δημοσίων Eργων κ. Θεμιστοκλής Ξανθόπουλος, o οποίος παρέστη στην εκδήλωση, υποστήριξε ότι το σύστημα μειοδοσίας που εφάρμοσε η κυβέρνηση της Ν.Δ. το 2004 έφερε τη διαφάνεια και είναι «το καλύτερο δυνατό που μπορεί να έχει η χώρα».
Ο κ. Ξανθόπουλος πάντως δεν παρέλειψε να πει ότι ο νόμος χρειάζεται να γίνει αυστηρότερος για όσους δεν τηρούν χρονοδιαγράμματα και καταθέτουν μεγάλες εκπτώσεις που, όπως ανέφερε, για τα έργα του ΥΠΕΧΩΔΕ δεν ξεπερνούν το 30%.
Θετικά βλέπει, πάντως, ο τεχνικός κλάδος το νέο σύστημα συμπλήρωσης τιμολογίων που υιοθέτησε πρόσφατα πιλοτικά το υπουργείο, το οποίο δίνει τη δυνατότητα στις εταιρείες να καταθέτουν τις προσφορές με δικά τους τιμολόγια στα υλικά κατασκευής που δεν θα είναι συνδεδεμένα με τις ξεπερασμένες τιμές του υπουργείου.
Το ΤΕΕ
Υπέρ της αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου για τις αναθέσεις των δημόσιων έργων τάχθηκε και ο πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Γιάννης Αλαβάνος, ο οποίος χαρακτήρισε πάνω από τα όρια του νόμου τις εκπτώσεις στα μεγάλα δημόσια έργα που ο μέσος όρος φτάνει το 40%.
Ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου αναφέρθηκε και στην αποτυχία του θεσμού των ΣΔΙΤ, υποστηρίζοντας ότι ύστερα από πέντε χρόνια υπογράφτηκε φέτος μόνο ένα έργο (σταθμοί Πυροσβεστικής), αποδεικνύοντας, όπως είπε, ότι λειτούργησαν «προπαγανδιστικά για τον περιορισμό του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων».
Ακόμη πιο αυστηρός ήταν ο πρόεδρος της ΠΕΣΕΔΕ (εκπροσωπεί εταιρείες μικρού και μεσαίου μεγέθους) κ. Γρηγόρης Γρηγορόπουλος, λέγοντας ότι το κόστος των ΣΔΙΤ είναι τριπλάσιο από εκείνο των δημόσιων έργων. Οπως είπε σήμερα, είναι σε ομηρία συμβάσεις ύψους 5,7 δισ. ευρώ που αν υλοποιούνταν από το ΥΠΕΧΩΔΕ, θα κόστιζαν 2,5 δισ. ευρώ.
«Χρειάζονται έργα»…
«Για να ανακάμψει η αγορά των κατασκευών πρέπει να πέσουν στην αγορά νέα έργα. Οσο εξαρτόμαστε από τις τράπεζες έργα δεν θα δούμε», ανέφερε ο κ. Γρηγορόπουλος. Για μεγάλη καταστροφή του κατασκευαστικού κλάδου έκανε λόγο ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ κ. Γιώργος Βλάχος, την οποία απέδωσε κυρίως στις τεράστιες καθυστερήσεις στην πληρωμή των έργων που ξεκινούν από ένα έως και τέσσερα χρόνια.
Κριτική άσκησε ο τεχνικός κόσμος και στον τρόπο της απευθείας ανάθεσης των έργων από δήμους, περιφέρειες, νομαρχίες αλλά και από εταιρείες του δημόσιου τομέα (ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, Κτηματολόγιο κ.ά) ενώ ο κ. Ξανθόπουλος επιβεβαίωσε τα φαινόμενα αυτά, λέγοντας ότι το υπουργείο προσπαθεί να τα περιορίσει εντείνοντας τους ελέγχους.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr