Στο ναδίρ οι προσδοκίες των καταναλωτών

Βλέπουν ότι τα πράγματα στα οικονομικά του νοικοκυριού τους θα γίνουν χειρότερα. Δεν πιστεύουν ότι στο ορατό μέλλον θα βάλουν κάτι στην άκρη. Φοβούνται πως οι άνεργοι συμπολίτες τους θα γίνουν περισσότεροι και ανησυχούν για την οικονομία της χώρας. Είναι οι Ελληνες καταναλωτές, δηλαδή εμείς…

Ο δείκτης εμπιστοσύνης των Ελλήνων καταναλωτών βρίσκεται πια κοντά σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, δηλαδή πλησιάζει εκείνα του 2003, της περιόδου που είχε χαρακτηρισθεί και από την υποχώρηση του ε

Βλέπουν ότι τα πράγματα στα οικονομικά του νοικοκυριού τους θα γίνουν χειρότερα. Δεν πιστεύουν ότι στο ορατό μέλλον θα βάλουν κάτι στην άκρη. Φοβούνται πως οι άνεργοι συμπολίτες τους θα γίνουν περισσότεροι και ανησυχούν για την οικονομία της χώρας. Είναι οι Ελληνες καταναλωτές, δηλαδή εμείς…

Ο δείκτης εμπιστοσύνης των Ελλήνων καταναλωτών βρίσκεται πια κοντά σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, δηλαδή πλησιάζει εκείνα του 2003, της περιόδου που είχε χαρακτηρισθεί και από την υποχώρηση του ελληνικού χρηματιστηρίου στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας. Υπάρχει μια… επιστημονική εξήγηση: «Είναι πιθανόν οι καταναλωτές να έχουν επηρεαστεί από τις τρέχουσες εξελίξεις κατά τον μήνα διεξαγωγής της έρευνας και το δυσμενές περιβάλλον το οποίο διαμορφώνεται από την έξαρση του πληθωρισμού, την κρίση της διεθνούς οικονομίας και άλλους παράγοντες και να προεξοφλούν αρνητικές εξελίξεις και για το επόμενο διάστημα. Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η πορεία αυτή εντάσσεται στη γενικότερη τάση υποχώρησης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, σε ολόκληρη την Ευρώπη, η οποία όμως αποτυπώνεται με ιδιαίτερη ένταση στην Ελλάδα».

Αυτή είναι η τεχνοκρατική προσέγγιση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, το οποίο δημοσιεύει σε τακτά διαστήματα τέτοιες έρευνες. Η πραγματικότητα είναι αυτή που βιώνουν στην καθημερινότητά τους όσοι συμπολίτες μας δεν βρίσκονται σε ένα προνομιακό οικονομικό και εργασιακό περιβάλλον. Περισσότερες ώρες, και με μεγαλύτερη ένταση, δουλειάς που δεν φτάνουν να καλύψουν τις αυξανόμενες ανάγκες μιας οικογένειας, όσο και αν το εισόδημα αυξάνεται. Και δανείζονται, με τα επιτόκια των δανείων να ανεβαίνουν.

Το εντυπωσιακό είναι ότι η ίδια έρευνα που αφορά στον περασμένο Δεκέμβριο εμφανίζει τις επιχειρηματικές προσδοκίες ελαφρά βελτιωμένες σε σχέση με έναν μήνα πριν. Αλλά είναι τέτοιο το μέγεθος της απογοήτευσης στους καταναλωτές, που συνολικά συμπαρασύρει για τέταρτο συνεχή μήνα χαμηλότερα το οικονομικό κλίμα στη χώρα μας.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr