«Μπάχαλο» με το νέο σύστημα διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης
«Μπάχαλο» με το νέο σύστημα διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης
Μείωση φόρου ζητά η κυβέρνηση, αύξηση ζητά η Κομισιόν - Διαψεύδει το υπουργείο Οικονομικών ότι ο Γ. Στουρνάρας δεν είχε ενημερωθεί για το αίτημα που απέστειλε ο Χρ. Σταϊκούρας προς τους δανειστές για μείωση του φόρου
UPD:
10
ΣΧΟΛΙΑ
«Λίγος ήλιος», λίγη μείωση τιμής και …το επίδομα πετρελαίου, είναι οι τρεις παράγοντες που θα καθορίσουν τις παραγγελίες πετρελαίου θέρμανσης φέτος. Στο «παραπέντε» της έναρξης διάθεσης του πετρελαίου (ξεκινά στις 15 Οκτωβρίου), οι καταναλωτές δεν γνωρίζουν αν θα το προμηθευτούν με μειωμένο φόρο ή με επίδομα προκαταβολικά ή με επίδομα κατόπιν της αγοράς ή με συνδυασμό όλων των παραπάνω περιπτώσεων. Τελικά δεν γνωρίζουν σε τι τιμή θα το αγοράσουν, αν θα έχουν στην τσέπη κάποια λεφτά ή αν θα πάρουν εκ των υστέρων μια επιστροφή φόρου. Έτσι, για όσο τουλάχιστον διατηρείται η καλοκαιρία και μέχρι να σφίξουν τα κρύα, δεν φαίνεται να μπορούν να αποφασίσουν –μόνοι τους ή από κοινού με τους συνενοίκους της πολυκατοικίας τους- αν θα προμηθευτούν πετρέλαιο φέτος, ή θα στραφούν σε άλλες μορφές θέρμανσης.
Σήμερα το πρωί το υπουργείο Οικονομικών διέψευσε δημοσίευμα σύμφωνα με το οποίο το αίτημα προς την τρόικα για το επίδομα θέρμανσης δεν είχε την έγκριση του Γιάννη Στουρνάρα. Συγκεκριμένα, στην ανακοίνωσή του, το υπουργείο αναφέρει ότι «κατόπιν σύσκεψης στο Υπουργείο την περασμένη Τρίτη, εστάλη αίτημα του ΥΠΟΙΚ προς την τρόικα σχετικά με το επίδομα θέρμανσης και με εναλλακτικά σενάρια συνεπή με τον προϋπολογισμό που κατατέθηκε. Σημερινό δημοσίευμα, που κάνει λόγο για αποστολή του αιτήματος αυτού πριν τη σύσκεψη της περασμένης Τρίτης και χωρίς την έγκριση του Υπουργού Οικονομικών, δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα».
Πάντως το όλο σύστημα έχει μείνει «στον αέρα» αφού:
- Μείωση φόρου για όλους κατά 6-7 λεπτά το λίτρο έχει ζητήσει από την Τρόικα η κυβέρνηση.
- Αύξηση φόρου κατά 8-9 λεπτά το λίτρο (από τα 33 στα 42,1 λεπτά) προτείνουν σε έκθεσή τους οι ίδιοι τεχνοκράτες της Κομισιόν, που εξετάζουν το ελληνικό αίτημα για τη μείωση. Μια τέτοια κίνηση θα συμπαρέσυρε προς τα πάνω κι το πετρέλαιο κίνησης και το βιομηχανκό ντίζελ, προκαλώντας αλυσιδωτές αυξήσεις τιμών στην βιομηχανία, τις μεταφορές και τα αγροτικά προϊόντα.
- Να μείνει σταθερό στα 28 λεπτά ανά λίτρο το επίδομα πετρελαίου αν γίνει δεκτή η μείωση του φόρου, μελετά το οικονομικό επιτελείο. Κανονικά έτσι θα έπρεπε να μειωθεί ο φόρος και στο πετρέλαιο ντίζελ αφού και ο ίδιος ο κ.Στουρνάρας, σε τηλεοπτική συνέντευξή του, αναγνώρισε δημοσίως πως δεν πρέπει να υπάρχει διαφορά στην τιμή διάθεσης των πετρελαίων κίνησης και θέρμανσης, για να μην αναζωπυρωθεί το λαθρεμπόριο καυσίμων. Η Κομισιόν δεν θα επέτρεπε όμως μια μείωση στο ντίζελ κίνησης, κάτω από τα ελάχιστα όρια που ισχύουν στην ΕΕ.
Σήμερα το πρωί το υπουργείο Οικονομικών διέψευσε δημοσίευμα σύμφωνα με το οποίο το αίτημα προς την τρόικα για το επίδομα θέρμανσης δεν είχε την έγκριση του Γιάννη Στουρνάρα. Συγκεκριμένα, στην ανακοίνωσή του, το υπουργείο αναφέρει ότι «κατόπιν σύσκεψης στο Υπουργείο την περασμένη Τρίτη, εστάλη αίτημα του ΥΠΟΙΚ προς την τρόικα σχετικά με το επίδομα θέρμανσης και με εναλλακτικά σενάρια συνεπή με τον προϋπολογισμό που κατατέθηκε. Σημερινό δημοσίευμα, που κάνει λόγο για αποστολή του αιτήματος αυτού πριν τη σύσκεψη της περασμένης Τρίτης και χωρίς την έγκριση του Υπουργού Οικονομικών, δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα».
Πάντως το όλο σύστημα έχει μείνει «στον αέρα» αφού:
- Μείωση φόρου για όλους κατά 6-7 λεπτά το λίτρο έχει ζητήσει από την Τρόικα η κυβέρνηση.
- Αύξηση φόρου κατά 8-9 λεπτά το λίτρο (από τα 33 στα 42,1 λεπτά) προτείνουν σε έκθεσή τους οι ίδιοι τεχνοκράτες της Κομισιόν, που εξετάζουν το ελληνικό αίτημα για τη μείωση. Μια τέτοια κίνηση θα συμπαρέσυρε προς τα πάνω κι το πετρέλαιο κίνησης και το βιομηχανκό ντίζελ, προκαλώντας αλυσιδωτές αυξήσεις τιμών στην βιομηχανία, τις μεταφορές και τα αγροτικά προϊόντα.
- Να μείνει σταθερό στα 28 λεπτά ανά λίτρο το επίδομα πετρελαίου αν γίνει δεκτή η μείωση του φόρου, μελετά το οικονομικό επιτελείο. Κανονικά έτσι θα έπρεπε να μειωθεί ο φόρος και στο πετρέλαιο ντίζελ αφού και ο ίδιος ο κ.Στουρνάρας, σε τηλεοπτική συνέντευξή του, αναγνώρισε δημοσίως πως δεν πρέπει να υπάρχει διαφορά στην τιμή διάθεσης των πετρελαίων κίνησης και θέρμανσης, για να μην αναζωπυρωθεί το λαθρεμπόριο καυσίμων. Η Κομισιόν δεν θα επέτρεπε όμως μια μείωση στο ντίζελ κίνησης, κάτω από τα ελάχιστα όρια που ισχύουν στην ΕΕ.
- Να αυξηθεί το επίδομα πετρελαίου κατά 6-7 λεπτά το λίτρο, δηλαδή στα 34-35 λεπτά το λίτρο από 28 πέρυσι, με διεύρυνση του αριθμού των δικαιούχων, σχεδιάζει το υπουργείο Οικονομικών, αν απορριφθεί η λύση της μείωσης του φόρου.
- Να δοθεί προκαταβολικά τουλάχιστον το 25% του επιδόματος στους δικαιούχους, για να κινηθεί η αγορά, προτείνουν στελέχη του οικονομικού επιτελείου.
- Να δοθεί εκ των υστέρων ολόκληρο το επίδομα, βάσει τιμολογίων αγοράς, όπως ίσχυε πέρυσι, αντιπροτείνουν άλλα στελέχη του οικονομικού επιτελείου, για να μην καταλήξει το επίδομα στην αγορά καυσόξυλων ή άλλων πηγών θέρμανσης.
Σε κάθε περίπτωση, το μεγάλο πρόβλημα για τους καταναλωτές –στο οποίο οφείλεται και η μείωση της κατανάλωσης πέρυσι κατά 70%- είναι:
- ότι δεν έχουν λεφτά για να αγοράσουν πετρέλαιο στις υψηλές τιμές λόγω των φόρων
- πως στις πολυκατοικίες δεν μπορούν να συμφωνήσουν στην αγορά πετρελαίου οι δικαιούχοι του επιδόματος, με τους μη δικαιούχους συνενοίκους τους. Και αυτό γιατί στις περισσότερες περιπτώσεις δεν υπάρχει αυτονομία θέρμανσης και ο καυστήρας θα ζεσταίνει και όσους δεν πλήρωσαν για αγορά πετρελαίου.
Λόγω της αποτυχίας του περσινού συστήματος, οι φορείς της αγοράς πετρελαίου ζητούν γενναία διεύρυνση των κριτηρίων χορήγησης του επιδόματος θέρμανσης, προτείνουν τη χορήγηση επιδόματος για τη κύρια κατοικία χωρίς κριτήρια ενώ, εάν απαιτηθεί εισοδηματικό κριτήριο, αυτό να τεθεί στις 80.000 ευρώ. Επιπλέον προτείνουν να ισχύει η επιδότηση για κατοικίες έως 150 τ.μ. όπως επίσης να διπλασιαστεί το όριο ανώτατης κατανάλωσης ανά Γεωγραφική Ζώνη. Οι βενζινοπώλες πάντως σκέπτονται να απέχουν από τις παραδόσεις πετρελίου θέρμανσης, λόγω της αναστάτωσης στην αγορά.
Πάντως, στο οικονομικό επιτελείο φαίνεται να έχουν καταλήξει στο να αυξηθούν τα τα εισοδηματικά κριτήρια ως εξής:
- Αγαμος: Ετήσιο εισόδημα ως 30.000 ευρώ από 25.000 ευρώ σήμερα.
- Εγγαμος χωρίς παιδιά: Ετήσιο εισόδημα ως 40.000 ευρώ από 35.000 ευρώ σήμερα.
- Εγγαμος με ένα παιδί: Ετήσιο εισόδημα ως 43.000 ευρώ από 38.000 ευρώ σήμερα.
- Εγγαμος με δύο παιδιά: Ετήσιο εισόδημα ως 46.000 ευρώ από 41.000 ευρώ σήμερα
- Εγγαμος με τρία παιδιά και άνω: Ετήσιο εισόδημα ως 49.000 ευρώ από 44.000 ευρώ σήμερα.
Ωστόσο θα παραμείνει αμετάβλητο το ανώτατο όριο τετραγωνικών μέτρων κύριας κατοικίας για το οποίο θα δίνεται η επιδότηση στα 120, ενώ αυξάνεται στα 2.500 ή 3.000 κυβικά εκατοστά (από 2.000 κυβικά που ίσχυε πέρυσι) το όριο πάνω από το οποίο εξαιρείται ο κάτοχος Ι.Χ. αυτοκινήτων από την επιδότηση πετρελαίου, ακόμη και αν έχουν χαμηλό ετήσιο εισόδημα.
Το περιουσιακό κριτήριο για άγαμο θα αυξηθεί στα 200.000 ευρώ αντικειμενική αξία περιουσίας από 150.000 και στα 300.000 ευρώ για έγγαμο από 200.000.
Τέλος, παραμένουν αμετάβλητες και οι γεωγραφικές ζώνες, όπως έχουν οριστεί από πέρυσι με τα αντίστοιχα λίτρα επιδότησης ανά τετραγωνικό μέτρο ως εξής:
- Α' Ζώνη στην οποία ανήκουν οι νομοί Γρεβενών, Κοζάνης, Καστοριάς, Φλώρινας, Δράµας, Ευρυτανίας µε επιδοτούµενη κατανάλωση 25 λίτρα ανά τετραγωνικό µέτρο κατοικίας µε ανώτατο τα 3.000 λίτρα. Αυτό σηµαίνει ότι για κατοικία 120 τετραγωνικών µέτρων το ανώτατο ποσό επιστροφής φόρου θα ανέλθει σε 1.050 ευρώ από 840 ευρώ σήµερα.
- Β' Ζώνη όπου ανήκουν τα Ιωάννινα, η Λάρισα, η Καρδίτσα, τα Τρίκαλα, η Αρκαδία, η Πιερία, η Ημαθία, η Πέλλα, η Θεσσαλονίκη, το Κιλκίς, η Χαλκιδική, οι Σέρρες, η Καβάλα, η Ξάνθη, η Ροδόπη και ο Νομός Εβρου. Για τους νομούς αυτούς η επιδοτούμενη κατανάλωση ανέρχεται στα 15 λίτρα ανά τετραγωνικό μέτρο κατοικίας με ανώτατο τα 1.800 λίτρα και το ποσό επιστροφής μπορεί να φθάσει ως 630 ευρώ για κατοικία 120 τ.μ. έναντι 504 ευρώ πέρυσι.
- Γ' Ζώνη όπου ανήκουν η Αττική, η Κόρινθος, η Ηλεία, η Αχαΐα, η Αιτωλοακαρνανία, η Φθιώτιδα, η Φωκίδα, η Βοιωτία, η Εύβοια, η Μαγνησία, η Λέσβος, η Χίος, η Κέρκυρα, η Λευκάδα, η Θεσπρωτία, η Πρέβεζα και η Αρτα. Για τις περιοχές αυτές η επιδοτούμενη κατανάλωση διαμορφώνεται σε 8 λίτρα ανά τετραγωνικό μέτρο κατοικίας με ανώτατο τα 960 λίτρα. Το μέγιστο ποσό επιστροφής φόρου θα ανέλθει σε 336 ευρώ αντί για 269 ευρώ σήμερα.
- Δ' Ζώνη όπου ανήκουν Ηράκλειο, Χανιά, Ρέθυμνο, Λασίθι, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Σάμος, Μεσσηνία, Λακωνία, Αργολίδα, Ζάκυνθος, Κεφαλληνία & Ιθάκη, Κύθηρα και νησιά Σαρωνικού και η επιδοτούμενη κατανάλωση είναι 5 λίτρα ανά τ.μ. κατοικίας με ανώτατο τα 600 λίτρα. Εκεί το υψηλότερο ποσό επιστροφής ανέρχεται σε 210 ευρώ από 168 ευρώ πέρυσι.
UPD:
10
ΣΧΟΛΙΑ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα