Μάριο Πολεγκάτο, ο Ιταλός άρχοντας των παπουτσιών

Ο εσπρέσο, η πίτσα και οι μακαρονάδες αποτελούν μερικά από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα ιταλικής έμπνευσης, που κατέκτησαν τον κόσμο. Ο κ. Μάριο Μορέτι Πολεγκάτο κατάφερε να χτίσει μια ολόκληρη αυτοκρατορία συνδυάζοντας τη μόδα -άλλον έναν τομέα στον οποίο διαπρέπουν οι Ιταλοί- με την τεχνολογία. «Πάντρεμα» από το οποίο προέκυψε το «παπούτσι που αναπνέει» της «Geox».

Ο 56χρονος Ιταλός επιχειρηματίας, η προσωπική περιουσία του οποίου εκτιμάται σήμερα ότι ξεπερνάει τα 3 δισεκατομμύρ

Ο εσπρέσο, η πίτσα και οι μακαρονάδες αποτελούν μερικά από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα ιταλικής έμπνευσης, που κατέκτησαν τον κόσμο. Ο κ. Μάριο Μορέτι Πολεγκάτο κατάφερε να χτίσει μια ολόκληρη αυτοκρατορία συνδυάζοντας τη μόδα -άλλον έναν τομέα στον οποίο διαπρέπουν οι Ιταλοί- με την τεχνολογία. «Πάντρεμα» από το οποίο προέκυψε το «παπούτσι που αναπνέει» της «Geox».

Ο 56χρονος Ιταλός επιχειρηματίας, η προσωπική περιουσία του οποίου εκτιμάται σήμερα ότι ξεπερνάει τα 3 δισεκατομμύρια δολάρια, προτού αποφασίσει να στήσει την «Geox» ουδεμία σχέση είχε με τον χώρο της μόδας. Μέλος της τρίτης γενιάς μιας ιταλικής οικογένειας οινοπαραγωγών (!) από το Τρεβίζο, ασχολείτο επί 15 χρόνια με την προώθηση των Villa Sandi και La Gioiosa Vini - από τα γνωστότερα κρασιά της οικογενειακής επιχείρησης.

Oλα άρχισαν να αλλάζουν το 1992, κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του στην έρημο της Νεβάδα, όπου είχε πάει για να παρακολουθήσει ένα φεστιβάλ κρασιού.

Αναζητώντας έναν τρόπο να ανακουφίσει τα πόδια του που ζεσταίνονταν και ίδρωναν, άρπαξε ένα μαχαίρι και άνοιξε τρύπες στις σόλες των παπουτσιών του. Κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα ενός παπουτσιού που «αναπνέει». Στη συνέχεια, άρχισε να σκέφτεται πώς θα μπορούσε να μεταφέρει την ιδέα αυτή στα πιο υγρά ευρωπαϊκά κλίματα ή, αλλιώς, να βρει έναν τρόπο, ώστε ο ιδρώτας να βγαίνει έξω από το πέλμα του παπουτσιού, χωρίς όμως να εισχωρούν το νερό και το χώμα.

Επιστρέφοντας στην Ιταλία συγκρότησε για τον σκοπό αυτό μια ομάδα τεχνικών και επιστημόνων από το Πανεπιστήμιο της Πάντοβα. Αντλώντας έμπνευση από ένα υλικό που χρησιμοποιούσε η NASA για την κατασκευή διαστημικών στολών, η ομάδα πέρασε έξι μήνες κατασκευάζοντας ένα πρωτότυπο παπούτσι με μια «μεμβράνη που αναπνέει».

Ουσιαστικά, επρόκειτο για μια μεμβράνη με τρύπες που απέβαλλαν τον ιδρώτα, αλλά εμπόδιζαν το νερό και τη σκόνη να εισχωρήσουν στο παπούτσι. Το επόμενο βήμα του κ. Πολεγκάτο ήταν να κατοχυρώσει την πατέντα της εφεύρεσής του σε περισσότερες από 100 χώρες, ενώ προσπάθησε να πουλήσει την ιδέα του στις μεγάλες εταιρείες υποδημάτων όπως η «Nike» και η «Adidas». Ωστόσο, το μόνο που συνάντησε ήταν κλειστές πόρτες.

Ο επίμονος Ιταλός όμως δεν το έβαλε κάτω και το 1995 αποφάσισε να δανειστεί 500.000 δολάρια από την τράπεζα της περιοχής του, ώστε να στήσει τη δίκη του επιχείρηση. Νοίκιασε έναν μικρό χώρο έξω από τη Βενετία, προσέλαβε πέντε άτομα και άφησε την οικογενειακή επιχείρηση κρασιού στα χέρια του αδελφού του, έτσι ώστε να αφοσιωθεί ολοκληρωτικά στο νέο του εγχείρημα. Ξεκίνησε λανσάροντας μία σειρά παιδικών παπουτσιών και συνέχισε περνώντας στα υποδήματα ενηλίκων. Οι πωλήσεις εκτοξεύτηκαν και το 1998 η «Geox» πουλούσε ήδη 1,4 εκατομμύρια ζευγάρια τον χρόνο. Σύντομα πέρασε τα σύνορα της Ιταλίας και καθιερώθηκε ως η μάρκα παπουτσιών που συνδυάζει την ιταλική φινέτσα με την άνεση και την απαλλαγή από τις δυσάρεστες οσμές.

Παρακινημένος από τη μεγάλη επιτυχία, ο κ. Πολεγκάτο αποφάσισε σύντομα να εφαρμόσει την ίδια φιλοσοφία στα ρούχα, γιατί τα πόδια -όπως υποστηρίζει- δεν αποτελούν το μοναδικό μέλος του σώματος που πρέπει να αναπνέει. Ετσι, ξεκίνησε την κατασκευή σακακιών και μπουφάν, που -κατά την ίδια λογική- επίσης αποβάλλουν οσμές και ιδρώτα.

Την εποχή των «παχιών αγελάδων» στα Χρηματιστήρια, η αξία της αυτοκρατορίας που έχτισε ο δαιμόνιος Ιταλός έφτανε τα 4 δισεκατομμύρια δολάρια. Αν και σήμερα -με την οικονομική κρίση σε πλήρη εξέλιξη- έχει πέσει στο 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια, εξακολουθεί να παρουσιάζει ταχείς ρυθμούς ανάπτυξης, κάτι που θα ζήλευαν πολλοί. Το 2008, σύμφωνα με τον σινιόρε Πολεγκάτο, η «Geox» πούλησε 20 εκατομμύρια ζευγάρια παπούτσια, καταγράφοντας πωλήσεις άνω του 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Έχει κερδίσει τους V.I.P.

Αν και η «Geox» απευθύνεται κυρίως σε καταναλωτές μεσαίων οικονομικών δυνατοτήτων, οι οποίοι αναζητούν την άνεση, έχει κατακτήσει και πολλές διασημότητες του καλλιτεχνικού και πολιτικού στερεώματος όπως η κυρία Αντζελίνα Τζολί, ο κ. Μπαράκ Ομπάμα και ο πάπας Βενέδικτος.

Ο κ. Πολεγκάτο, ο οποίος ελέγχει σήμερα το 71% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, έχει αφήσει πλέον την καθημερινή διοίκηση της «Geox» σε μια ολιγομελή διοικητική ομάδα, αλλά εξακολουθεί να σκέφτεται νέους τρόπους εφαρμογής της πατέντας που έχει κατοχυρώσει.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι τελευταία αποφάσισε να τα βάλει με τα πολυεθνικά μεγαθήρια των αθλητικών παπουτσιών όπως η «Nike», η «Adidas» και η «Puma», οι οποίες κάποτε του έκλεισαν την πόρτα! Για τον σκοπό αυτό η «Geox» λανσάρει τη νέα της σειρά αθλητικών παπουτσιών Net System, υποσχόμενη να γλιτώσει και τους αθλητές από τον ιδρώτα και την κακοσμία.

To who is who

Το 1995 ο Μάριο Μορέτι Πολεγκάτο ιδρύει την «Geox» και πλασάρει στην ιταλική αγορά ένα νέο είδους παπουτσιού με τρύπες στη σόλα.

Ξεκινάει με μία σειρά παπουτσιών για παιδιά και, αφού γνωρίζει εξαιρετική επιτυχία, περνάει σε αντρικά και γυναικεία υποδήματα.

Το 1999 εφαρμόζει την ίδια ιδέα σε ρούχα και κυκλοφορεί μία σειρά από σακάκια και μπουφάν που «αναπνέουν».

Το 2001 ακολουθεί ακόμα μία καινοτομία: το αδιάβροχο δέρμα, το οποίο χρησιμοποιεί πλέον στα προϊόντα της η εταιρεία.

Το 2004 η εταιρεία εγγράφεται στο Χρηματιστήριο του Μιλάνου.

Το 2005 η «Geox» ανοίγει το πρώτο της κατάστημα στις ΗΠΑ, στη λεωφόρο Madison της Νέας Υόρκης.

Το 2008 η εταιρεία επεκτείνεται στον χώρο του αθλητισμού κυκλοφορώντας τη σειρά NET System. Πρόκειται για τα πρώτα αθλητικά παπούτσια που «αναπνέουν».

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr