Ξέσπασε πόλεμος κυβέρνησης-ΣΥΡΙΖΑ για τα μεγάλα οδικά έργα

Οξύνεται η αντιπαράθεση για τους αυτοκινητόδρομους την ώρα που πάνε οι συμβάσεις στην Βουλή

Σε πόλεμο χαρακωμάτων ένα βήμα πριν την ψήφιση των συμβάσεων παραχώρησης από το ελληνικό κοινοβούλιο οδηγείται η κυβέρνηση με το ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος απειλεί να τινάξει στον αέρα όλη την διαδικασία ομαλοποίησης των έργων που  πήρε πάνω από 2,5 χρόνια. Η ανταλλαγή ανακοινώσεων μέσα σε λιγότερα από τρία 24ωρα, η δριμεία κριτική και ο καταγγελτικός λόγος της Αντιπολίτευσης ανοίγουν ένα νέο μέτωπο στα στοιχειωμένα έργα των αυτοκινητοδρόμων που προεξοφλούν τι θα επακολουθήσει στην βουλή, όταν οι βουλευτές θα κληθούν να εγκρίνουν τις αναθεωρημένες συμβάσεις.

Την οξύτατη αντιπαράθεση τροφοδοτεί ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κ. Νίκος Χουντής, ο οποίος χαρακτηρίζει σκανδαλώδη διαδικασία την εξέλιξη χρηματοδότησης των οδικών αξόνων και την συνακόλουθη μη ενεργοποίηση ποινικών ρητρών υπέρ του δημοσίου ενώ σε θέση άμυνας έχει περάσει το υπουργείο Υποδομών που προτάσσει την σωτηρία αντί της καταγγελίας των έργων, ακόμη και αν είναι σε βάρος των μελλοντικών εσόδων του δημοσίου. Όπως υπογραμμίζεται, το υπουργείο ενήργησε κατόπιν συνεννοήσεων με τις υπηρεσίες της  Ευρωπαϊκής Επιτροπής και με την υποστήριξη της Ομάδας Δράσης για την  Ελλάδα (Task Force Greece),  με πλήρη διαφάνεια και  σύμφωνα με τις απαιτήσεις των κανονισμών των Διαρθρωτικών Ταμείων.

«Ενώ υπήρξε αθέτηση του κορυφαίου συμβατικού όρου εκ μέρους των παραχωρησιούχων, καθώς ήταν στη δική τους αποκλειστικά ευθύνη και αρμοδιότητα η εξεύρεση των πόρων, οι αρμόδιες υπηρεσίες «παρέλειψαν» να ενεργοποιήσουν τις σχετικές ρήτρες. Πιστεύουμε ότι αντί αυτή τη στιγμή το ελληνικό Δημόσιο να βρίσκεται στη θέση του «κατηγορούμενου», θα έπρεπε να βρίσκεται στη θέση του «κατήγορου», σημειώνει σε ανακοίνωση που εκδόθηκε χθες ο κ. Χουντής.

Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ δηλώνει με νόημα ότι «είναι ευκαιρία  να ανοίξει ένας διάλογος για να φωτιστούν ορισμένες πτυχές, κατά τη γνώμη μου, ενός μεγάλου σκανδάλου σε βάρος του Δημοσίου, που εξελίσσεται γύρω από τα έργα παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων».

Για «αστήρικτες καταγγελίες» και «καταγγελτικό μονόλογο» κάνει λόγο το υπουργείο, που χαρακτηρίζει αδιάβαστο τον κ. Χουντή, ζητώντας του να επικαιροποιήσει τις γνώσεις του περί των διαρθωτικών ταμείων, αφού σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί δεν επιτρέπουν την «γέφυρα» έργων μεταξύ τριών χρηματοδοτικών προγραμμάτων όπως είναι στην προκειμένη περίπτωση οι αυτοκινητόδρομοι. «Ακόμα και στην περίπτωση  που -κατόπιν διαπραγματεύσεων  με την ΕΕ- θα ήταν δυνατό να διασωθούν οι πόροι που  καταβλήθηκαν  την περίοδο 2000-2006 πάλι δεν θα  ήταν δυνατή η συνέχιση της  χρηματοδότησης κατά την περίοδο 2014-2020. Όλα αυτά τα δεδομένα αναλύθηκαν και  προσμετρήθηκαν προκείμενου να  διασφαλισθεί το Δημόσιο συμφέρον μέσα από την ολοκλήρωση των αναπτυξιακών αυτών έργων» σημειώνουν στο υπουργείο.
Τρία καινούρια στοιχεία έχουν την σημασία τους και αποκαλύπτονται από την ανακοίνωση που εξέδωσε αργά χθες το βράδυ, το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών.

Το πρώτο είναι η δραματική υποχώρηση των μελλοντικών εσόδων των διοδίων που εκτιμάται ότι θα πέσουν στα 8,4 δις, ευρώ για όλη την περίοδο της παραχώρησης που είναι τα 30 χρόνια. Πρόκειται για ένα μεγάλο «κούρεμα» εσόδων από διόδια που αποδίδεται στην κρίση αλλά και στην  κάθετη πτώση κατά 50% της επιβατικής κίνησης στους οδικούς άξονες, που είχαν υπολογιστεί σε 22 δις. ευρώ! Ο ΣΥΡΙΖΑ στην χθεσινή του ανακοίνωση επικαλείται  άρθρο του πρώην υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργου Σουφλιά, ο οποίος έκανε αναφορά στο συγκεκριμένο νούμερο, υποστηρίζοντας ότι οι εγγυήσεις που βάζει το ελληνικό δημόσιο έναντι των παραχωρησιούχων για να ξεκινήσουν τα έργα, εξανεμίζουν τους πόρους αυτούς.

Το δεύτερο  στοιχείο είναι ότι τα έργα που έχουν μέχρι σήμερα εκτελεστεί στους 4 αυτοκινητοδρόμους είναι αξίας 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, στα οποία το υπουργείο υπολογίζει και 500 εκ. ευρώ που είναι το κόστος της συνεχιζόμενης λειτουργίας και συντήρησής τους. Όπως αναφέρει ένα μέρος αυτών των δαπανών έχει χρηματοδοτηθεί από τις εισπράξεις διοδίων.
Το τρίτο είναι ότι τυχόν καταγγελία  των συμβάσεων παραχώρησης και η ανάθεση  τους ως δημόσιο έργο δεν θα είχε μόνο ως  συνέπεια την υποχρέωση αποζημιώσεως των παραχωρησιούχων, αλλά και την επιστροφή της Ενωσιακής συνδρομής που καταβλήθηκε για αυτά κατά την προγραμματική περίοδο 2000-06.     
 
Ολόκληρη η ανακοίνωση Υπουργείου Υποδομών  

 
Δυστυχώς ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κ. Χουντής  παρά το ότι επικαλείται την «ευκαιρία να ανοίξει ένας διάλογος», αρκείται και πάλι σε καταγγελτικό μονόλογο μιας και είναι προφανές ότι αποφεύγει να απαντήσει στα επιχειρήματα του Υπουργείου, περιοριζόμενος στο να επαναλαμβάνει τις αστήρικτες καταγγελίες του. Η πραγματικότητα όμως τον διαψεύδει. Συγκεκριμένα:
 
1.Τα 22 δισ. που αποτελούσαν την πρόβλεψη κατά το χρόνο υπογραφής των συμβάσεων και που μόνο ως «προπατορικό αμάρτημα» δεν μπορούν να θεωρηθούν, έχουν ήδη αποδεδειγμένα μειωθεί σε 8,4 δισ. λόγω της κρίσης και του επακόλουθου περιορισμού της κυκλοφορίας. Τα στοιχεία αυτά είναι στη διάθεση του καθενός.

2.Τα έσοδα του Δημοσίου, έστω και μειωμένα, όχι μόνο δεν χάνονται, αλλά είναι προφανές ότι αξιοποιούνται κατά τον καλύτερο τρόπο προς όφελος των φορολογουμένων.

3.Ο ισχυρισμός ότι εισπράττονται διόδια χωρίς να γίνονται έργα απλώς διαψεύδεται από την πραγματικότητα. Τα έργα που έχουν μέχρι σήμερα εκτελεστεί στους 4 αυτοκινητοδρόμους είναι αξίας 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, στα οποία πρέπει να προστεθεί και το μέχρι σήμερα κόστος της συνεχιζόμενης λειτουργίας και συντήρησής τους που ανέρχεται σε 500 εκ. ευρώ. Ένα μέρος αυτών των δαπανών έχει χρηματοδοτηθεί από τις εισπράξεις διοδίων.

4.Η εκ του ασφαλούς ερμηνεία των συμβάσεων, μπορεί να εξυπηρετεί επικοινωνιακούς σκοπούς, αλλά δεν μπορεί να αποτελέσει τη βάση για ασφαλή και κυρίως επωφελή για το Δημόσιο διαπραγμάτευση. Αντίθετα η αναδιάρθρωση των συμβάσεων έγινε με αξιοποίηση όλου του πλέγματος  των συμβατικών ρυθμίσεων οι οποίες, όπως όφειλε να γνωρίζει, δεν περιορίζονται στο άρθρο 7. Και βέβαια δεν θα έπρεπε να αγνοεί το γεγονός ότι η τυχόν καταγγελία   των συμβάσεων παραχώρησης και η ανάθεση  τους ως δημόσιο έργο δεν θα είχε μόνο ως  συνέπεια την υποχρέωση αποζημιώσεως των παραχωρησιούχων, αλλά και την επιστροφή της Ενωσιακής συνδρομής που καταβλήθηκε γι αυτά κατά την προγραμματική περίοδο 2000-06.

5.Ο κ. Χουντής θα πρέπει επειγόντως να επικαιροποιήσει τις γνώσεις του για τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα, μιας και φαίνεται να αγνοεί το γεγονός ότι ο κανονισμός των Διαρθρωτικών Ταμείων δεν επιτρέπει την γέφυρα έργων μεταξύ τριών προγραμματικών περιόδων και ένα έργο δεν μπορεί να χρηματοδοτείται για 3 Προγραμματικές Περιόδους, όπως προτείνει. Αλλά ακόμα και στην περίπτωση   που (κατόπιν διαπραγματεύσεων  με την ΕΕ) θα ήταν δυνατό να διασωθούν οι πόροι που  καταβλήθηκαν  την περίοδο 2000-2006 πάλι δεν θα  ήταν δυνατή η συνέχιση της  χρηματοδότησης κατά την περίοδο 2014-2020. Όλα αυτά τα δεδομένα αναλύθηκαν και  προσμετρήθηκαν προκείμενου να  διασφαλισθεί το Δημόσιο συμφέρον μέσα από την ολοκλήρωση των αναπτυξιακών αυτών έργων. Τα στελέχη του Υπουργείου και  η ηγεσία του ενήργησαν κατόπιν συνεννοήσεων με τις υπηρεσίες της  Ευρωπαϊκής Επιτροπής και με την  υποστήριξη της Ομάδας Δράσης για την  Ελλάδα (Task Force Greece),  με πλήρη διαφάνεια και  σύμφωνα με τις απαιτήσεις των κανονισμών  των Διαρθρωτικών Ταμείων.

6.Σε ό,τι αφορά την αναφορά σε δηλώσεις του κ. Hoyer, το γεγονός και μόνον ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, όχι μόνον εξακολουθεί να παραμένει δανειστής των έργων αλλά και αυξάνει τη συμμετοχή της στη χρηματοδότησή τους, δίνει τη πιο πειστική απάντηση στους ισχυρισμούς αυτούς.

Τέλος, για να μην εκτίθεται ο κ. Χουντής υποστηρίζοντας δημοσίως ανακριβή πράγματα, θα ήταν χρήσιμο για τον ίδιο να ζητήσει να ενημερωθεί από τις υπηρεσίες του υπουργείου ώστε να έχει ακριβή και ασφαλή γνώση των όσων υποστηρίζει δημοσίως.

Διαβάστε περισσότερα στο newmoney.gr
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr