Γ. Γαντζούλας, ένας κατασκευαστής για όλα…
Πριν από μερικά χρόνια τα συνεργεία της έσκαβαν χαντάκι ενός χιλιομέτρου την ημέρα! Σήμερα οι ρυθμοί έχουν υποχωρήσει, αλλά παραμένει το πιο... γερό τρυπάνι της αγοράς. Η ειδίκευσή της είναι τα μηχανολογικά έργα της ΔΕΗ και το... τρωτό της σημείο τα προβλήματα που προκαλεί η τοποθέτηση των αγωγών φυσικού αερίου και των τηλεπικοινωνιακών δικτύων, σηκώνοντας στο πόδι ολόκληρες γειτονιές. Τι σχέση μπορεί να έχουν όλα αυτά με τα νερά; Από τις αρχές του 2006, όταν η τεχνική εταιρεία «Γαντζούλας» ε
Πριν από μερικά χρόνια τα συνεργεία της έσκαβαν χαντάκι ενός χιλιομέτρου την ημέρα! Σήμερα οι ρυθμοί έχουν υποχωρήσει, αλλά παραμένει το πιο... γερό τρυπάνι της αγοράς. Η ειδίκευσή της είναι τα μηχανολογικά έργα της ΔΕΗ και το... τρωτό της σημείο τα προβλήματα που προκαλεί η τοποθέτηση των αγωγών φυσικού αερίου και των τηλεπικοινωνιακών δικτύων, σηκώνοντας στο πόδι ολόκληρες γειτονιές. Τι σχέση μπορεί να έχουν όλα αυτά με τα νερά; Από τις αρχές του 2006, όταν η τεχνική εταιρεία «Γαντζούλας» εξαγόρασε τη βιομηχανία εμφιάλωσης «Νερά Ολύμπου» στην Κατερίνη, τροφοδοτεί με νερό όλη τη Βόρεια Ελλάδα επενδύοντας 4 εκατ. ευρώ για τη διεύρυνση της παραγωγής.
Εάν όλα πάνε καλά, σε λίγο καιρό η μεσαία τεχνική εταιρεία θα υπερηφανεύεται ότι εκτός από την κατασκευή γραμμών μεταφοράς και δικτύων διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, κάτι που αποτελεί το δυνατό της χαρτί (πυλώνες και κολώνες της ΔΕΗ) μπορεί να παραδίδει… μαθήματα και για τα πώς «κατασκευάζονται» οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Η συμμετοχή της εταιρείας στον διαγωνισμό για την κατασκευή των επτά πυροσβεστικών σταθμών της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου (ΚΕΔ) πέρασε από σαράντα κύματα, κουβαλώντας την απειρία ενός πρωτόγνωρου για τη χώρα μας εγχειρήματος. Ωστόσο τελικά αποδείχτηκε επιτυχής και μαζί με την εταιρεία «Κουρτίδης» θα γίνουν οι πρώτες εν Ελλάδι τεχνικές εταιρείες που θα εγκαινιάσουν τον νέο θεσμό το 2011, αφού τότε υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμο το έργο.
«Μας πήρε χρόνο για να καταλάβουμε τη φιλοσοφία των ΣΔΙΤ, η οποία απέχει πολύ από τα κλασικά δημόσια έργα. Είναι σαν να ξεκινούμε να φτιάξουμε το δικό μας σπίτι», αναφέρει στο «business stories» ο κ. Γιώργος Γαντζούλας, αντιπρόεδρος της επιχείρησης και ο άνθρωπος που σήκωσε στους ώμους του όλο τον «σταυρό του μαρτυρίου» για τους πυροσβεστικούς σταθμούς που θα κατασκευάσει, θα λειτουργήσει και θα διαχειριστεί για 23 χρόνια.
Και αν για κάποιους εργολάβους το βάσανο μέχρι σήμερα ήταν από πού και σε τι τιμές θα προμηθευτούν τα υλικά κατασκευής ενός έργου, με την ιδιότητα του επενδυτή και διαχειριστή της πρώτης ΣΔΙΤ η τεχνική εταιρεία «Γαντζούλας» θα πρέπει να μεριμνήσει ακόμη για τα χαλάκια που θα έχουν τα γραφεία των σταθμών, τα έπιπλα που θα τοποθετηθούν μέσα σε αυτά μέχρι και για και τα καλαθάκια απορριμμάτων που θα μπουν σε κάθε χώρο!
Από το συνολικό κόστος της σύμβασης, το οποίο υπολογίστηκε στα 27 εκατ. ευρώ, η «Γαντζούλας Τεχνική» θα βάλει μόνο 3,5 εκατ. ευρώ (τα υπόλοιπα κεφάλαια θα συνεισφέρουν η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η Εurobank), εξασφαλίζοντας συντελεστή εσωτερικής απόδοσης ιδίων κεφαλαίων 10,35%.
«Εκλεψε» τεχνογνωσία και έκανε εταιρεία
Αν και από τα νεότερα μέλη στο κλαμπ των τεχνικών εταιρειών (ιδρύθηκε το 1988), η κατασκευαστική εταιρεία που μέχρι το 1995 είχε την έδρα της στα Τρίκαλα εδώ και λίγα χρόνια έχει αρχίσει να κερδίζει μεγαλύτερα κομμάτια από την πίτα των δημοσίων έργων. Με κύριο πελάτη τη ΔΕΗ, σταδιακά θα ξεκινήσει συνεργασίες και με άλλους φορείς του Δημοσίου (ΕΥΔΑΠ, ΟΤΕ, ΗΛΠΑΠ, ΔΕΠΑ), θα επεκταθεί στα έργα οδοποιίας και τις οικοδομικές δραστηριότητες και πρόσφατα στις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.
Τι είδαν οι Βλάχοι από την Πίνδο;
Τι είδαν οι «βλάχοι», όπως αποκαλούν τους εαυτούς τους οι ιδρυτές της επιχείρησης, και αποφάσισαν να μπουν στον πειρασμό του δυτικού μοντέλου εκτέλεσης έργων;
«Θεωρούμε ότι οι ΣΔΙΤ είναι η τάση της αγοράς και πιστεύουμε ότι θα είναι ο κύριος όγκος έργων για τα επόμενα χρόνια που μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη της εταιρείας», εκτιμά ο 33χρονος κ. Γιώργος Γαντζούλας, που ανήκει στα νεότερα μέλη της μεγάλης οικογένειας της οποίας οι ρίζες ξεκινούν από τα ορεινά βουνά της Πίνδου.
Τόπος γέννησης το Γαρδίκι των Τρικάλων, από το οποίο οι αδελφοί Στέλιος και Θανάσης Γαντζούλας θα φύγουν σε μικρή ηλικία. «Είμαστε Βλάχοι στη καταγωγή. Ξεχειμωνιάζαμε στο σπίτι στον κάμπο και το καλοκαίρι πηγαίναμε στο βουνό», εξηγεί ο νεαρός μηχανικός και μας περιγράφει τα παιδικά του χρόνια, όταν ολόκληρη η οικογένεια σαν θεατρικό μπουλούκι μετακόμιζε από τη μια πόλη της Ελλάδας στην άλλη, όπου χτυπούσε η καρδιά των εργολαβιών της επιχείρησης. Με τη ΔΕΗ η εταιρεία θα συνεργαστεί λόγω της τεχνογνωσίας που είχε αποκτήσει στα ηλεκτρομηχανολογικά έργα ο κ. Στέλιος Γαντζούλας.
Ο γιος του βοσκού και τα έργα της ΔΕΗ
Γιος μιας πολυμελούς οικογένειας βοσκών, θα έρθει στην Αθήνα σε ηλικία 13 ετών για να σπουδάσει ηλεκτρολόγος. Στην αρχή θα βρει εργασία σε εταιρείες που αναλάμβαναν ηλεκτρομηχανολογικά έργα για λογαριασμό της ΔΕΗ και αργότερα -γύρω στο 1975- έχοντας πια ψηθεί για τα καλά στη δουλειά θα πάρει την απόφαση να δημιουργήσουν μαζί με τον αδελφό του τη δική τους επιχείρηση.
Μέχρι το 1988, όταν η εταιρεία «Γαντζούλας» μετατράπηκε σε Α.Ε., είχε εκτελέσει εργασίες ύψους 4,5 εκατ. ευρώ και είχε αρχίσει δειλά να ανοίγει τα φτερά της και σε άλλους τομείς τεχνικών έργων (οδοποιίες, υδραυλικά, οικοδομικά). Η τεχνογνωσία της στα ηλεκτρομηχανολογικά και τηλεπικοινωνιακά έργα, στα οποία μάλιστα συγκαταλέγεται και η εναέρια οπτική ίνα της «Tellas», μήκους 1.600 χιλιομέτρων, θα μεγαλώσει την επιχείρηση και θα την προτρέψει να αποκτήσει μόνιμες κτιριακές εγκαταστάσεις στο Μαρούσι. Μέχρι τότε τα γραφεία της ήταν στο εργοτάξια της εταιρείας στον Αγιο Δημήτριο και ο λόγος ήταν ότι οι ιδρυτές της είχαν ως βάση τους τα Τρίκαλα.
«Πρέπει να ρίξουν το κόστος συμμετοχής στις ΣΔΙΤ»
«Ηταν κέρδος για όλους μας οι καθυστερήσεις στις ΣΔΙΤ, διότι τώρα ξέρουμε τι θα κάνουμε στο επόμενο έργο», δηλώνει ο κ. Στέλιος Γαντζούλας και... ακονίζει την πένα του για την υπογραφή και νέων συμβάσεων. Αυτό το διάστημα η εταιρεία περιμένει τα αποτελέσματα των διαγωνισμών για την κατασκευή φυλακών (έχει προεπιλεγεί σε κοινοπραξία με τη «Βιοτέρ») και δικαστικών μεγάρων και προτρέπει το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών να ρίξει το κόστος συμμετοχής στις ΣΔΙΤ και να απλοποιήσει τις διαδικασίες.
Το κόστος προετοιμασίας και υποβολής φακέλου για την συμμετοχή σε έναν διαγωνισμό μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τις 500.000 ευρώ, ποσό που θεωρείται απαγορευτικό για τις μικρές και μεσαίες τεχνικές εταιρείες, καθώς στην περίπτωση που η σύμβαση δεν κατακυρωθεί τα χρήματα αυτά χάνονται. Το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών προσανατολίζεται στη λήψη μέτρων, σχεδιάζοντας ακόμη και κάποιας μορφής αποζημίωση μελετών σε περίπτωση που μια εταιρεία δεν αναλαμβάνει μια σύμβαση.
Παρά τα όσα έχουν λεχθεί για τις ΣΔΙΤ, η διοίκηση της τεχνικής εταιρείας υπερασπίζεται τον θεσμό και εκτιμά ότι σήμερα η Γενική Γραμματεία των Συμπράξεων έχει διορθώσει πολλά από τα λάθη του παρελθόντος (κυρίως νομικής και χρηματοοικονομικής φύσης), θεωρώντας ότι οι ρυθμοί μπορούν να επιταχυνθούν και να υπάρξει μεγαλύτερη παραγωγή έργων τους επόμενους μήνες.
Από έργο σε έργο…
Την εποχή των μεγάλων συγχωνεύσεων για την εκ νέου κρίση των εργοληπτικών πτυχίων η εταιρεία θα αποφύγει την πρόσδεση στο άρμα κάποιου ομίλου (με εξαίρεση ένα ποσοστό 10% που κατείχε η «Παντεχνική» και που σήμερα έχει επαναγοραστεί) και θα προτιμήσει να συμμαζέψει τα του οίκου της. Με τον τρόπο αυτό θα απορροφήσει μια σειρά από θυγατρικές της και θα αποκτήσει ένα πτυχίο 6ης τάξης και ένα 4ης τάξης.
Σήμερα το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων φτάνει τα 120 εκατ. ευρώ, υλοποιώντας έργα στην Εγνατία Οδό και στον ΠΑΘΕ (ως υπεργολάβος της «ΓΕΚ-Τέρνα» στην περιοχή της Υλίκης και στη Θήβα), στον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας, με πρόγραμμα για περίπου 500 κατοικίες σε Κέρκυρα, Λάρισα και Ημαθία, αλλά και δίκτυα φυσικού αερίου σε Αττική Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία.
Νέα επένδυση 12 εκατ. ευρώ
Μέχρι τον προσεχή Σεπτέμβριο προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί στην περιοχή της Αράχοβας και ένας νέος χώρος, ο οποίος θα περιλαμβάνει συνεδριακό κέντρο, καταστήματα και έναν σταθμό αυτοκινήτων 200 θέσεων.
Το έργο, συνολικού ύψους 12 εκατ. ευρώ, παραχωρήθηκε από τον Δήμο Αράχοβας με μακροχρόνια μίσθωση 25 ετών και αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του από το φθινόπωρο.
Φιλόδοξα είναι τα σχέδια και για την εμφιάλωση νερού, αφού με την ολοκλήρωση της επένδυσης των 4 εκατ. ευρώ η εταιρεία θα αποκτήσει ετήσια παραγωγή 100.000 φιαλών την ημέρα, από 48.000 που είναι σήμερα, με άμεσο στόχο την κάθοδό της και στην αθηναϊκή αγορά.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr