Bertrand Woirhaye, ο Γάλλος που αναγεννά τον «Φοίνικα» από τις στάχτες του
Ο φοίνικας κατά τον Ηρόδοτο είναι το πτηνό που αναγεννάται από την ίδια του τη στάχτη. Οταν έχει φτάσει δηλαδή σε μια ηλικία και θέλει να ανανεωθεί, παραδίνεται στις φλόγες, πεθαίνει και ξαναγεννιέται. Δεν είναι και μικρό πράγμα λοιπόν να είσαι αθάνατος ή τουλάχιστον να σου δίνεται μια δεύτερη ευκαιρία ζωής. Ολα αυτά φυσικά στη μυθολογία. Διότι η τόσο πεζή σύγχρονη πραγματικότητα δεν αφήνει περιθώρια για μύθους. Ή μήπως όχι;
Ο δ
Ο φοίνικας κατά τον Ηρόδοτο είναι το πτηνό που αναγεννάται από την ίδια του τη στάχτη. Οταν έχει φτάσει δηλαδή σε μια ηλικία και θέλει να ανανεωθεί, παραδίνεται στις φλόγες, πεθαίνει και ξαναγεννιέται. Δεν είναι και μικρό πράγμα λοιπόν να είσαι αθάνατος ή τουλάχιστον να σου δίνεται μια δεύτερη ευκαιρία ζωής. Ολα αυτά φυσικά στη μυθολογία. Διότι η τόσο πεζή σύγχρονη πραγματικότητα δεν αφήνει περιθώρια για μύθους. Ή μήπως όχι;
Ο διευθύνων σύμβουλος της «Groupama Φοίνιξ» κ. Bertrand Woirhaye ερχόμενος στη χώρα μας από τη Γαλλία μπορεί να μην είχε ακούσει πολλά για τον παραπάνω αρχαιοελληνικό μύθο. Σίγουρα όμως, βλέποντας τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας «Φοίνιξ Metrolife» που ο πολυεθνικός όμιλος Groupama εξαγόρασε τον Ιούλιο του 2007, θα αναζήτησε τη δική του δεύτερη ευκαιρία. Και να λοιπόν που τώρα, μεσούσης της κρίσης, φαίνεται να την έχει.
«Η Αθήνα στην αρχή μου φάνηκε κάπως εχθρική»
Με τον Γάλλο μάνατζερ συναντηθήκαμε κατά τη διάρκεια του πρώτου μίνι καύσωνα της Αθήνας, στις αρχές Ιουνίου. «Πώς τα καταφέρνετε με τόση ζέστη;» τον ρωτήσαμε, σχεδόν ταυτόχρονα με την κίνηση των δακτύλων του να ανοίξουν το διπλανό air condition. «Μόνο με αυτό», μας λέει γελώντας, κραδαίνοντας το control. Και πραγματικά το φουλ των μηχανών της ψύξης απέδειξε ότι ο διεθνής ασφαλιστής δύσκολα αντέχει τη ζέστη. Πώς θα μπορούσε να γίνει εξάλλου αλλιώς για έναν άνθρωπο που επέλεξε να πάρει γυναίκα από την κρύα Φινλανδία...
«Είναι αλήθεια πως ολοένα και περισσότερο ακούω Ελληνες φίλους να λένε ότι επιλέγουν τα καλοκαίρια να φεύγουν από τη χώρα λόγω της ζέστης. Ηταν πάντοτε έτσι; Μου θυμίζει κάπως το Κάιρο», μας λέει. Δεν διστάζει μάλιστα να εξομολογηθεί με την ειλικρίνεια που τον διέπει -και σε πείσμα των ξένων στελεχών που συνεχώς εκθειάζουν την «όμορφη Αθήνα»- ότι η πρωτεύουσά μας στην αρχή του φάνηκε κάπως «εχθρική». «Μα πώς να μην είναι έτσι; Εχετε περάσει ημέρα από την Ομόνοια; Γιατί τέτοια εγκατάλειψη; Δεν το καταλαβαίνω. Ειλικρινά, για να συνηθίσω την πόλη μού χρειάστηκε αρκετός καιρός. Παρά ταύτα, τώρα που την έμαθα δηλώνω ότι μου αρέσει πάρα πολύ. Εχει ζωντάνια, κέφι, αν και σε δυσκολεύει σε πάρα πολλά. Μάλιστα σκέφτομαι σοβαρά να μείνω κι άλλο χρόνο μετά τη λήξη του συμβολαίου μου», λέει ο πολιτογραφημένος σήμερα κάτοικος Κολωνακίου.
«Οι στρεβλώσεις στην ελληνική αγορά κρύβουν για μας ευκαιρίες»
Συνθήκες «καύσωνα» όμως βίωσε ο μεσιέ Woirhaye και στον ασφαλιστικό κλάδο, στον οποίο η «Groupama Φοίνιξ» σήμερα δραστηριοποιείται. Κι αυτό διότι οι στρεβλώσεις δεν είναι λίγες, η αγορά και ο ασφαλισμένος υφίστανται πιέσεις και το κράτος συχνά είναι ανήμπορο να παρέμβει. «Μα όλα αυτά είναι πολύ θετικά για έναν όμιλο σαν και τον δικό μας. Και για να εξηγούμαι: θα μπορούσε να πει κανείς πως η κατάσταση της αγοράς κρύβει για μας πλεονεκτήματα, καθώς δεν έπαιξε ο κλάδος τον ρόλο που θα έπρεπε κατά τη διάρκεια του παρελθόντος, με αποτέλεσμα να υπάρχει αρκετός χώρος ώστε να ξεδιπλώσουμε τις αρετές μας και να διαφοροποιηθούμε.
Υπάρχουν νούμερα που εντυπωσιάζουν στην Ελλάδα. Για παράδειγμα, ενώ το εγχώριο προϊόν είναι πολύ κοντά σε αυτό της Ε.Ε. των “15” και η ανάπτυξη της οικονομίας έχει θετικό πρόσημο, το μερίδιο των ασφαλίσεων είναι εξαιρετικά χαμηλό και βρίσκεται στα επίπεδα των χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Αυτό ερμηνεύεται με ένα μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης, αν και αναμφισβήτητα η αγορά έχει ισχυρό ανταγωνισμό. Oλα τα παραπάνω συμβαίνουν διότι η ασφαλιστική αγορά δεν έχει μέχρι στιγμής ρυθμιστεί σωστά», αναφέρει. Και είναι αλήθεια πως ήδη για το θέμα των αποθεματικών υπάρχουν πολλές κρούσεις στο υπουργείο Ανάπτυξης, καθώς μία ολόκληρη αγορά βρίσκεται στον αέρα.
«Μα είναι από τους πλέον βασικούς κανόνες της αγοράς μας. Δέστε τι συμβαίνει στην αστική ευθύνη για το αυτοκίνητο. Υπάρχει κόσμος που για να εξυπηρετηθεί χρειάζεται να περάσουν έως και επτά με οκτώ χρόνια! Κι αυτό ενώ η κάλυψη θα έπρεπε να είναι άμεση μόλις ανοίγει ο φάκελος της ζημιάς», τονίζει.
«Την υπόθεση της “Αγροτικής Ασφαλιστικής” θα την ξαναδούμε μετά την κρίση»
Η Γαλλία πιστεύει και επενδύει στο οικονομικό μέλλον της Ελλάδας. Ως εκ τούτου, ο Γάλλος μάνατζερ της «Grοupama Φοίνιξ» θεωρεί ότι ορθώς η εταιρεία του ήρθε στη χώρα μας. Βέβαια, δεν αποδέχεται τον όρο της μετάλλαξης της εγχώριας αγοράς σε «γαλλική αποικία» που προβοκατόρικα εμείς αποδίδουμε λόγω της κινητικότητας τόσο της «Groupama» όσο και της ΑΧΑ.
«Πώς θα αισθανόσασταν κ. Woirhaye εάν ξαφνικά αμερικανικά κεφάλαια επιχειρούσαν την εξαγορά των μεγαλύτερων γαλλικών επιχειρήσεων στις ασφάλειες;» ρωτήσαμε, για να λάβουμε την απάντηση: «Ω, δεν μπορώ να προσυπογράψω έναν τέτοιο αυστηρό χαρακτηρισμό. Και στη Γαλλία υπάρχουν ξένοι παίκτες και ο ανταγωνισμός είναι υγιής. Η παρουσία μας όπως θα διαπιστώσετε ήδη έχει ξεκινήσει να φέρνει θετικά αποτελέσματα στην αγορά και στον Ελληνα ασφαλισμένο. Σαφώς κατανοώ τις όποιες ανησυχίες, καθώς ο ασφαλιστικός κλάδος περνάει σε μια φάση πολυεθνικοποίησης. Σε καμία περίπτωση πάντως κάτι τέτοιο δεν είναι μια προέκταση διακρατικών συμφωνιών. Για να γίνω όμως και πιο ειδικός στο ερώτημά σας. Ναι. Σαφώς μετά τη “Metrolife Φοίνιξ” ενδιαφερθήκαμε και για την τύχη της “Αγροτικής Ασφαλιστικής”. Μας ενδιαφέρει συνολικά ως μέγεθος και πρόσθετα μας δίνει το πάτημα στο bank assurance που θέλουμε. Δεν πρόκειται όμως για μια επιθετική κίνηση, αλλά για μια επένδυση στην οποία πιστεύουμε. Την όλη υπόθεση θα την ξαναδούμε σαφώς μετά την πάροδο της κρίσης, καθώς στην περίοδο που αρχικά κινηθήκαμε για την απόκτησή της (σ.σ.: τέλη του 2008) η κατάσταση δεν ήταν ευνοϊκή».
Επί σειρά ετών, ο όμιλος Groupama υπήρξε γαλλοκεντρικός. Από το 2000 όμως και μετά άλλαξε προσανατολισμό, αποφασίζοντας διεθνή ανάπτυξη. Η ανάπτυξη πραγματοποιήθηκε σε τρεις άξονες. Ο πρώτος αφορούσε στις χώρες της Μεσογείου, όπου εντάχθηκε και η Ελλάδα, μαζί με τις Ισπανία, Ιταλία, Τουρκία, Πορτογαλία και Τυνησία. Κατόπιν ακολούθησε η κεντρική και ανατολική Ευρώπη με Ουγγαρία, Σλοβακία, Ρουμανία και Βουλγαρία, όπου οι επενδύσεις έγιναν στον τομέα του bank assurance και τέλος υπήρξε επέκταση στην Κίνα και στο Βιετνάμ. «Είναι αλήθεια ότι σε κάθε χώρα υπάρχει και μια διαφορετική εμπειρία για εμάς. Oταν, για παράδειγμα, ήρθα στην Ελλάδα με εξέπληξε η πίστη των κατοίκων της στο βραχυπρόθεσμο. Δυστυχώς, ό,τι και να γίνεται εδώ κανείς δεν βλέπει πιο μπροστά. Παρά ταύτα η χώρα σας έχει και ένα πολύ καλό ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο μπορεί να παράσχει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες», αναφέρει ο διευθύνων την εταιρεία.
«Δεν θέλω να είμαι αυστηρός με το κράτος»
Ο κ. Bertrand Woirhaye πάντως, σε αντίθεση με ό,τι θα πιστεύαμε, δεν στέκεται κριτικά απέναντι στο δυσκίνητο ελληνικό κράτος. «Δεν θέλω να είναι τόσο αυστηρός. Για παράδειγμα, στον κλάδο των γενικών ασφαλειών η αρμόδια εποπτική αρχή έχει κάνει εξαιρετική δουλειά. Βλέπω ότι οι κανόνες του ανταγωνισμού αλλάζουν, και μάλιστα σε ένα δύσκολο περιβάλλον. Οσο όμως καθυστερούν, τόσο πιο δύσκολα θα είναι στο μέλλον», λέει.
Πάντως, από την αρχή της θητείας του στη χώρα μας κατανόησε ότι θα έπρεπε να επιταχύνει τους ρυθμούς. Σε ενάμιση χρόνο η εταιρεία παρουσίασε 10 νέα προϊόντα, ενώ άλλα δύο θα παρουσιαστούν στα μέσα Σεπτεμβρίου. «Είμαστε εδώ για να αναπτυχθούμε. Θέλουμε να αξιοποιήσουμε στο έπακρο τη διεθνή τεχνογνωσία της “Groupama”, προσαρμόζοντάς την στην ελληνική ιδιαιτερότητα. Για τον λόγο αυτό παρουσιάζουμε μια ευρεία γκάμα προϊόντων - τιμών, όπως είναι το Safe Life Pass. Πρόκειται για προϊόν και ταυτόχρονα υπηρεσία. Δηλαδή, με την παραδοσιακή αποζημίωση δίνουμε και κάτι πρόσθετο. Πρόσφατα λοιπόν υπογράψαμε συνεργασία με το Ιατρικό Αθηνών, όπου οι πελάτες μας θα μπορούν να τύχουν ιατρικής μέριμνας έως και 60 ευρώ ετησίως. Είμαι σίγουρος ότι πολύ σύντομα θα υπάρξουν επιχειρήσεις του κλάδου ασφαλειών που θα μας μιμηθούν».
Ομαδικά συνταξιοδοτικά προγράμματα για μικρομεσαίους
Σε κάθε περίπτωση, η γαλλική «Groupama» φέρεται διατεθειμένη να παλέψει με νύχια και με δόντια προκειμένου να στηρίξει την ελληνική επένδυσή της. Κατά τη χρήση του 2008 συνεχίστηκαν οι ενέργειες αναδιοργάνωσης, εξορθολογισμού και εναρμόνισης της εταιρείας με τις απαιτητικές προδιαγραφές του ομίλου Groupama, παρά το δυσμενές οικονομικό και χρηματοπιστωτικό περιβάλλον.
Παράλληλα η «Groupama Φοίνιξ» συνέχισε να ενδυναμώνει τους δεσμούς με τα δίκτυα πωλήσεών της. Πιο συγκεκριμένα, υπέγραψε σειρά από συμφωνίες συνεργασίας με σημαντικούς πράκτορες της αγοράς, με στόχο την ανάπτυξη και την αύξηση των τεχνικών αποτελεσμάτων, ενώ συστήθηκε εμπορική ομάδα εξειδικευμένη στα ομαδικά συνταξιοδοτικά προγράμματα για τις μεσαίες επιχειρήσεις (μέχρι 200 άτομα προσωπικού), με αποτέλεσμα την υπογραφή νέων συμβολαίων συνολικού ύψους €1,3 εκατ. ετησίως.
Σε τεχνικό επίπεδο, προχώρησε η νέα πολιτική ανάληψης κινδύνου στον κλάδο αυτοκινήτου, καθώς και η εφαρμογή νέων διαδικασιών σε ό,τι αφορά τη διαχείριση ζημιών του κλάδου προκειμένου να περιοριστούν οι επιπτώσεις των αντιδικιών
Οι δύο αυξήσεις κεφαλαίου και η πελατοκεντρική πολιτική
Επίσης, θέλοντας να εδραιώσει τη θέση της στην ελληνική αγορά, η «Groupama Φοίνιξ» συνέχισε να ενισχύει τα τεχνικά της αποθέματα καθώς και τα ίδια κεφάλαιά της με δύο διαδοχικές αυξήσεις του μετοχικού κεφαλαίου της εντός του 2008, συνολικού ύψους €41 εκατ. «Οταν εξαγοράσαμε τη “Metrolife Φοίνιξ” ξέραμε ότι αγοράζαμε μια καλή εταιρεία, κοντά στον μέσο όρο. Διαπιστώσαμε όμως ότι υπήρχαν κάποια ελλείμματα, κυρίως στα αποθεματικά στον τομέα των γενικών ασφαλειών. Για τον λόγο αυτό αλλάξαμε γραμμή πλεύσης και προχωρήσαμε σε καλύψεις έως και 90% αυτών των ποσών. Αυτή είναι εξάλλου η φιλοσοφία της “Groupama”: σύνεση όσο δεν πάει άλλο».
Οσον αφορά στις μελλοντικές προοπτικές της εταιρείας, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο κ. Woirhaye: «Η “Groupama Φοίνιξ” ακολουθεί μία αναπτυξιακή στρατηγική σε βάθος χρόνου. Προτεραιότητες της εταιρείας παραμένουν η κατάκτηση νέων μεριδίων αγοράς και η αύξηση της επενδυτικής της ικανότητας. Στα πλαίσιο της αναπτυξιακής της στρατηγικής, η “Groupama Φοίνιξ” εμπλουτίζει συνεχώς την γκάμα των προϊόντων της. Στον κλάδο αυτοκινήτου και στις ασφαλίσεις κατοικιών τα νέα αυτά προϊόντα θα αποτελούν συνδυασμό ασφαλιστικών καλύψεων και υπηρεσιών χωρίς προηγούμενο στην ελληνική αγορά. Η “Groupama Φοίνιξ” σκοπεύει παράλληλα να ενισχύσει τον συμβουλευτικό της ρόλο μέσω των δικτύων της κατά την πώληση ασφαλιστικών προγραμμάτων, αλλά και απευθείας στον τομέα της διαχείρισης ζημιών. Προκειμένου να αυξήσει την επενδυτική ικανότητα που προϋποθέτει αυτή η αναπτυξιακή στρατηγική, η “Groupama Φοίνιξ” θα συνεχίσει το έργο βελτιστοποίησης της οργάνωσής της, των εσωτερικών διαδικασιών και της διοικητικής δομής της, επωφελούμενη από τη στήριξη του ομίλου Groupama».
Οι «συντηρητικοί» Γάλλοι που διεθνοποιήθηκαν
Από το έτος ίδρυσής του, το 1900, όπου αρχικά εξυπηρετούσε τις ανάγκες του αγροτικού τομέα, ο όμιλος Groupama στάθηκε συνεργάτης σε όλες τις κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές των τελευταίων εκατό ετών. Το 2008 ο όμιλος σημείωσε κύκλο εργασιών 16,2 δισ. ευρώ, ενώ με περίπου 16 εκατομμύρια πελάτες και πάνω από 38.000 μισθωτούς υπαλλήλους δραστηριοποιείται εκτός Γαλλίας σε δώδεκα χώρες, κατά κύριο λόγο εντός Ευρώπης, αλλά και σε χώρες της Ασίας (όπως στην Κίνα και το Βιετνάμ).
Στη Γαλλία ο όμιλος έχει διευρυμένη παρουσία σε όλη την επικράτεια, μέσα από τα πολυδιάστατα δίκτυα διανομής που διαθέτει, προσφέροντας έτσι σε μέλη και πελάτες, των οποίων η σύνθεση ποικίλλει από ιδιώτες και ελεύθερους επαγγελματίες έως φορείς και εταιρείες, λύσεις που συνδυάζουν ασφαλιστικά προϊόντα και υπηρεσίες με τραπεζικά προϊόντα.
Σε διεθνές επίπεδο, ο όμιλος Groupama σκοπεύει να επεκταθεί περαιτέρω κεφαλαιοποιώντας την εμπειρία του, προκειμένου να αξιοποιήσει ευκαιρίες σε όλες τις κατηγορίες της ασφαλιστικής αγοράς.Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr