Θ.Βενιάμης: Οχι πριν το 2010 η ανάκαμψη στην ναυτιλία
Την ανάλυση της επόμενης ημέρας για την ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία έκανε ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ.Βενιάμης, προλογίζοντας την ετήσια έκθεση της ΕΕΕ.
Όπως υπογραμμίζει «παρά το γεγονός ότι η παρούσα ναυτιλιακή κρίση είναι κατά βάση εξωγενής οι αθρόες παραγγελίες νέας χωρητικότητας και ο μεγάλος αριθμός παραδόσεων πλοίων τα προηγούμενα χρόνια έπαιξαν
Την ανάλυση της επόμενης ημέρας για την ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία έκανε ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ.Βενιάμης, προλογίζοντας την ετήσια έκθεση της ΕΕΕ.
Όπως υπογραμμίζει «παρά το γεγονός ότι η παρούσα ναυτιλιακή κρίση είναι κατά βάση εξωγενής οι αθρόες παραγγελίες νέας χωρητικότητας και ο μεγάλος αριθμός παραδόσεων πλοίων τα προηγούμενα χρόνια έπαιξαν το δικό τους αρνητικό ρόλο και θα καθυστερήσουν την ανάκαμψη της ναυλαγοράς».
Επίσης επισημαίνει ότι «πρέπει να δοθεί η μέγιστη δυνατή προσοχή χωρίς χρονοτριβή στην αντιμετώπιση της εντεινόμενης έλλειψης στελεχών των πλοίων, καθώς και στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων τους. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη πρόκληση για τις χώρες με ναυτική παράδοση -που όλες ανήκουν στην κατηγορία των ανεπτυγμένων»
Η ναυλαγορά
Για την αγορά ο Θ. Βενιάμης τονίζει: «-Το 2008 προορίζεται να μείνει στα χρονικά της παγκόσμιας ναυτιλίας ως το έτος της μεγάλης ανατροπής των κρίσιμων και αντιφατικών εξελίξεων. Ως το έτος που άλλαξε τα δεδομένα στη διεθνή βιομηχανία των θαλασσίων μεταφορών.
- Η ναυτιλία υποχρεώθηκε σε μαζικές ακυρώσεις ναυπηγικών παραγγελιών και ανακατατάξεις παραδόσεων, ενώ αντιμετώπισε κάθετη πτώση των τιμών των πλοίων.
- Παρά τις δυσχέρειες αυτές ο στόλος ελληνικής διαχείρισης κατόρθωσε να διατηρήσει την πρώτη θέση που κατέχει σταθερά στο διεθνή ναυτιλιακό στίβο τις τρεις τελευταίες δεκαετίες, ενώ η συνεισφορά της ναυτιλίας εξακολουθεί να παραμένει ιδιαίτερης σημασίας για την εθνική οικονομία.
- Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα για πρώτη φορά έφθασε στο ύψος των 19,2 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση έναντι του 2007 κατά 13,28%. Την ίδια περίοδο το ναυπηγικό πρόγραμμα των Ελλήνων εφοπλιστών ανήλθε σε 1.088 νέες μονάδες συνολικής χωρητικότητας 97 κατ. dwt.
Συνεργασία Ελλάδος-Κίνας
Ο Θ. Βενιάμης κάνει ιδιαίτερη αναφορά στον ρόλο της Κίνας,και στη συνεργασία της με την Ελλάδα: «Σημαντικές διαστάσεις προσέλαβε η στρατηγική συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Κίνας σε τρεις τομείς: Τα λιμάνια, τα διαμετακομιστικά κέντρα και το ευρύτερο ναυτιλιακό πεδίο.
Η περαιτέρω πορεία της ναυτιλίας
Αναφερόμενος στην περαιτέρω πορεία της ναυτιλίας ο πρόεδρος της ΕΕΕ επισημαίνει ότι «ζητούμενο είναι η επίτευξη ισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά. Αυτό δεν είναι πάντοτε εύκολο, καθώς οι κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού ενίοτε στρεβλώνουν αυτήν την ισορροπία.
- Σε κάθε περίπτωση ακόμη και υπό αντίξοες συνθήκες, ο υπεύθυνος επιχειρηματίας έχει τη δυνατότητα να προβλέψει ή έστω να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις που προέρχονται από την τεχνολογία ή άλλους κλάδους όπως οι τράπεζες και τα ναυπηγεία που επί του παρόντος χειμάζονται από την παγκόσμια οικονομική κρίση.
-Για άλλα μία φορά αποδείχθηκε το αλόγιστο των υπέρμετρων επεκτάσεων. Παρά το γεγονός ότι η παρούσα ναυτιλιακή κρίση είναι κατά βάση εξωγενής, ο κ. Βενιάμης, εν κατακλείδι εκτιμά, ότι οι αθρόες παραγγελίες νέας χωρητικότητας και ο μεγάλος αριθμός παραδόσεων πλοίων τα προηγούμενα χρόνια έπαιξαν το δικό τους αρνητικό ρόλο και θα καθυστερήσουν την ανάκαμψη της ναυλαγοράς».
Οι στόχοι
Στο μήνυμα του ο Θ. Βενιάμης, αναφερόμενος στις θεμελιώδους στόχους της ναυτιλίας και της «διαχείρισής» τους τονίζει:
“- Επιβάλλεται να διαφυλαχθεί ως κόρη οφθαλμού ο θεμιτός και ελεύθερος ανταγωνισμός ο οποίος αποτελεί το οξυγόνο της ναυτιλίας και του εμπορίου.
- Να διαφυλαχτεί η ναυτιλιακή αγορά από περιφερειακές πολιτικές οι οποίες όχι σπάνια, εξυπηρετούν σκοπιμότητες άσχετες με την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών σε παγκόσμια κλίμακα. Η αγορά πρέπει επίσης να διαφυλαχθεί από μέτρα κοντόφθαλμου προστατευτισμού, που αποτελούν την εύκολη λύση σε εποχές κρίσης, αλλά έχουν ως αποτέλεσμα να κλείνουν τις αγορές και να εμποδίζουν την ανάκαμψη τους».
Το περιβάλλον
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ σε άλλο σημείο επισημαίνει:
«- Η ναυτιλία θα πρέπει να επαναπροσδιορίζει το ρόλο της ως προς την προστασία του περιβάλλοντος, αν και οι δικές της ευθύνες στην εντεινόμενη κλιματική αλλαγή, είναι αποδεδειγμένα οι λιγότερες. Ήδη το πρώτο μεγάλο βήμα έχει γίνει με τις μαζικές ναυπηγήσεις ασφαλών και φιλικών προς το περιβάλλον πλοίων. Είναι πάντως η ναυτιλία πρόθυμη να κάνει περισσότερα, υπό τον όρο ότι όλα τα μέσα μεταφοράς, καθώς και οι άλλες χερσαίες δραστηριότητες, θα αναλάβουν το βάρος των δικών τους ευθυνών.
- Πρέπει να δοθεί η μέγιστη δυνατή προσοχή χωρίς χρονοτριβή στην αντιμετώπιση της εντεινόμενης έλλειψης στελεχών των πλοίων, καθώς και στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων τους. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη πρόκληση για τις χώρες με ναυτική παράδοση -που όλες ανήκουν στην κατηγορία των ανεπτυγμένων.
- Πρέπει όμως να κερδίσουν το στοίχημα μαζί με τη διατήρηση της ισχύος τους στη θάλασσα, σε ένα κόσμο που συνεχώς μεταβάλλεται υπό συνθήκες απρόβλεπτες και αστάθμητες» και προσθέτει:
«Οι στόχοι αυτοί είναι γενικά αποδεκτοί από τη διεθνή ναυτιλία. Θα πρέπει ωστόσο να προστεθεί και μία προϋπόθεση. Η ισχυρή εθνική υποστήριξη, ήτοι η θετική πολιτική βούληση και η ανάλογη κοινωνική αναγνώριση. Για την Ελλάδα, η ναυτιλία σημαίνει παγκόσμια πρωτοπορία και προβολή. Αυτή η υποστήριξη θα ενισχύσει τον γνωστό δυναμισμό του τομέα της ναυτιλίας, την προσαρμοστικότητα και αντοχή που τον διακρίνει-ποιοτικά στοιχεία άμεσα συνδεδεμένα με το επιτυχημένο μοντέλο της ιδιωτικής επιχειρηματικότητας».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr