Το ρίξαμε στο ποτό με την κρίση!

Κατά τη διάρκεια του κραχ του ’30 δεν ήταν λίγοι αυτοί που συνδύασαν το μεγάλο αυτό κοινωνικό-οικονομικό γεγονός με την ποτοαπαγόρευση που είχε επιβληθεί στις ΗΠΑ.

Να όμως που 80 περίπου χρόνια μετά, η ύφεση όχι μόνο δεν συνδέεται με κάποια δέσμευση στον τρόπο που πίνουμε, αλλά αντιθέτως το ποτό γνωρίζει πιένες τόσο από μεριάς πωλήσεων όσο και κερδών.

Ίσως η έρευνα της Stat Bank για τον κλάδο των ποτών που παρ

Κατά τη διάρκεια του κραχ του ’30 δεν ήταν λίγοι αυτοί που συνδύασαν το μεγάλο αυτό κοινωνικό-οικονομικό γεγονός με την ποτοαπαγόρευση που είχε επιβληθεί στις ΗΠΑ.

Να όμως που 80 περίπου χρόνια μετά, η ύφεση όχι μόνο δεν συνδέεται με κάποια δέσμευση στον τρόπο που πίνουμε, αλλά αντιθέτως το ποτό γνωρίζει πιένες τόσο από μεριάς πωλήσεων όσο και κερδών.

Ίσως η έρευνα της Stat Bank για τον κλάδο των ποτών που παρουσιάστηκε εχθές, να κρύβει κι ένα επιπρόσθετο μήνυμα. Πως η κρίση θέλει κι ένα παραπάνω ποτηράκι για να την αντέξουμε!

Σύμφωνα λοιπόν με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι συνολικές πωλήσεις  των παραγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων ποτών αυξήθηκαν κατά 3,9% ενώ η κερδοφορία τους παρουσίασε ανεπαίσθητη κάμψη 2,5%, τη στιγμή βέβαια που άλλοι κλάδοι κυριολεκτικά καταποντίζονται.

Σύμφωνα με τα  στοιχεία της έρευνας της STAT BANK,

  • Οι συνολικές πωλήσεις των 107 μεγαλύτερων (βάσει κύκλου εργασιών) παραγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων ποτών αυξήθηκαν από 2,89 δισεκατομμύρια ευρώ το 2007 σε περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ το 2008.
  • Αντιθέτως, τα συνολικά τους κέρδη μειώθηκαν από 345,8 εκατομμύρια ευρώ το 2007 σε 337,2 εκατομμύρια ευρώ το 2008.
  • Οι επιχειρήσεις του δείγματος εργάστηκαν με ένα μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους  11,2% (όταν ενδεικτικά το αντίστοιχο περιθώριο των εταιριών ένδυσης ήταν 4,8%).
  • Η κεφαλαιακή διάρθρωση των επιχειρήσεων ποτών δεν εμφάνισε αξιοσημείωτες αλλαγές καθώς τα συνολικά ίδια κεφάλαια παρουσίασαν ελαφρά υποχώρηση 1,5% ενώ οι συνολικές υποχρεώσεις ανεπαίσθητη αύξηση 1,4%. Παρ όλα αυτά η σχέση ιδίων προς ξένα κεφάλαια  θεωρείται υγιής καθώς τα συνολικά ίδια κεφάλαια ανέρχονται σε 3,2 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ οι συνολικές υποχρεώσεις 1,8 δις. ευρώ.
  • Οι εισαγωγικές και εμπορικές επιχειρήσεις ποτών παρουσίασαν βελτίωση των οικονομικών τους αποτελεσμάτων (σε αντίθεση με τις παραγωγικές) αν και στη βιομηχανία συγκεντρώθηκε το μεγαλύτερο κομμάτι της κερδοφορίας. Συγκεκριμένα,  τα συνολικά καθαρά κέρδη των 51 εμπορικών επιχειρήσεων του δείγματος αυξήθηκαν κατά 9,4% για να φτάσουν στο επίπεδο των  28,1 εκατομμυρίων ευρώ. Αντιστοίχως, τα συνολικά καθαρά κέρδη των  56  παραγωγικών επιχειρήσεων μειώθηκαν κατά  3,5% για να διαμορφωθούν ωστόσο στα 309 εκατομμύρια ευρώ.  

Ενδεικτικό των αυξημένων αντοχών του κλάδου είναι το γεγονός ότι ενώ η συνολική αξία των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων κατά το 4μηνο Ιανουαρίου – Απριλίου 2009 έπεσε κατά 17% η αντίστοιχη αξία των εξαγωγών των παραγωγικών επιχειρήσεων ποτών έπεσε κατά 3%.

Οι  παραγωγικές επιχειρήσεις

Στις πρώτες θέσεις κερδοφορίας των παραγωγικών επιχειρήσεων βρέθηκαν οι Coca Cola- «Τρία Έψιλον», Αθηναϊκή Ζυθοποιία, Χήτος, Pernod Ricard, Λουξ Μαρλαφέκας, Μύθος Ζυθοποιία, ΒΙΚΟΣ, Μαλαματίνας, Κτήμα Λαζαρίδη, Κτήμα γεροβασιλείου, Τσακτσαρλής, Γέργερης και Ποτοποιία Πλωμαρίου – Αρβανίτης.

Βεβαίως η συγκέντρωση του κλάδου παραμένει το καθοριστικό στοιχείο αφού 2 εταιρίες εξακολουθούν να αποσπούν το 95% των συνολικών κερδών της βιομηχανίας ποτών. Πρόκειται για την Coca Cola και την Αθηναϊκή Ζυθοποιία οι οποίες εμφάνισαν συνολικά κέρδη 286,3 εκατομμύρια ευρώ.

Ενδεικτικό της πορείας του κλάδου είναι και το γεγονός ότι η PepsiCo-ΗΒΗ αντέστρεψε τις ζημιές του 2007 σε κέρδη το 2008.  Ανάλογη ήταν η πορεία και της ηπειρωτικής βιομηχανίας ποτών ΒΙΚΟΣ η οποία από μεγάλες ζημιές το 2007 πέρασε σε υψηλή κερδοφορία το 2008.

Από τις υπόλοιπες εταιρίες θεαματική (28,7%) εμφανίζεται η πορεία της ζυθοποιίας «Μύθος», της Ποτοποιίας-Οινοποιίας Θράκης και της πατρινής βιομηχανίας αναψυκτικών Λουξ. Η  επιχείρηση Λουξ που ελέγχεται από τους αδελφούς Μαρλαφέκα εμφανίζει μια εντυπωσιακή πορεία αύξησης των οικονομικών της αποτελεσμάτων και της παρουσίας της στις αλυσίδες σουπερμάρκετ.

 Οι εμπορικές επιχειρήσεις

Στις πρώτες θέσεις κερδοφορίας των εισαγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων βρέθηκαν οι εταιρίες Diageo Hellas, Καρούλιας, Bacardi Hellas, Ανθίδης, Μπακαλάρος, Μάνκο Γκρουπ, Σιγανός, Μάντης, Γρηγορίου και Αμβυξ

Και στον τομέα του εμπορίου επικρατεί ένοτνη συγκέντρωση. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τρεις πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις (Diageo, Καρούλιας και Bacardi συγκεντρώνουν το 59% των συνολικών κερδών εμφανίζοντας κέρδη 16,6 εκατομμύρια ευρώ.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr