Αλ Ναχαγιάν - Γιάννης Κεντ: Φτιάχνοντας ξενοδοχεία με τον εμίρη του Αμπού Ντάμπι

Οι δύο εταιρείες επενδύσεων, η Abu Dhabi Ιnvestment Authority (ADIA) και η Abu Dhabi Investment Company (ADIC) που ελέγχει μαζί με τα 23 ξαδέλφια του, έχουν επενδεδυμένα κεφάλαια σε ολόκληρο τον κόσμο που αγγίζουν τα 800 δισ. δολάρια.

Απογοητευμένος που δεν μπόρεσε να αγοράσει το πευκόφυτο νησάκι του Σαρωνικού με το παράξενο όνομα, το ίδιο βράδυ ακούει τον Ελληνα φίλο του να του εξηγεί τα σχέδιά του για τη δημιουργία μια νέας αλυσί

Οι δύο εταιρείες επενδύσεων, η Abu Dhabi Ιnvestment Authority (ADIA) και η Abu Dhabi Investment Company (ADIC) που ελέγχει μαζί με τα 23 ξαδέλφια του, έχουν επενδεδυμένα κεφάλαια σε ολόκληρο τον κόσμο που αγγίζουν τα 800 δισ. δολάρια.

Απογοητευμένος που δεν μπόρεσε να αγοράσει το πευκόφυτο νησάκι του Σαρωνικού με το παράξενο όνομα, το ίδιο βράδυ ακούει τον Ελληνα φίλο του να του εξηγεί τα σχέδιά του για τη δημιουργία μια νέας αλυσίδας ξενοδοχείων all inclusive. Χωρίς πολλά λόγια ο σεΐχης του ανακοινώνει ότι ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στο εγχείρημά του. Η ευκαιρία μεγάλη και τα χρήματα ακόμη περισσότερα.

Ετσι στήνεται η αλυσίδα ξενοδοχείων «Aquis Hotels» και σε λιγότερο από έναν χρόνο με ένα μπαράζ εξαγορών πρωτόγνωρο για την ελληνική τουριστική αγορά παίρνει υπό τον έλεγχό της 10 ξενοδοχεία με δυναμικότητα 7.600 κρεβατιών. Στόχος, όπως εξηγεί ο δαιμόνιος Ελληνας Γιάννης Κεντ, συνιδιοκτήτης της «Aquis Hotels», είναι το επόμενο χρονικό διάστημα να περάσουν στον έλεγχό τους ακόμη 40 ξενοδοχεία στην Ελλάδα, στην Τουρκία και στην Αίγυπτο, δημιουργώντας την ισχυρότερη αλυσίδα στην Ανατολική Μεσόγειο.

O «περίεργος Ελληνας» που αναστάτωσε τους tour operators του Λονδίνου

Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 ο νεαρός Γιάννης Κεντ αποφασίζει να φύγει από την Αθήνα με προορισμό το Λονδίνο, όπου αναζητεί καλύτερες ευκαιρίες επαγγελματικής αποκατάστασης. Αφού τους πρώτους μήνες κάνει διάφορες δουλειές, άσχετες με τον τουρισμό, καταλήγει να εργάζεται σε έναν Ελληνα ο οποίος είχε ένα μικρό τουριστικό γραφείο με 3 υπαλλήλους, από τα δεκάδες που υπάρχουν στη βρετανική πρωτεύουσα.

Βλέποντας τη δουλειά «από μέσα», διαπιστώνει ότι υπάρχει μια μεγάλη αγορά, αυτή των Ελλήνων φοιτητών, που την εποχή εκείνη ο αριθμός τους έφτανε τις 60.000 σε ολόκληρη τη Βρετανία.

Εκλεινε φθηνά εισιτήρια για Ελλάδα

Η μεγαλύτερη ανάγκη που είχαν οι Ελληνες φοιτητές την εποχή εκείνη ήταν να μετακινηθούν από και προς την Ελλάδα Χριστούγεννα, Πάσχα και καλοκαίρι όσο γίνεται πιο οικονομικά. Ετσι, στήνει μια εταιρεία η οποία ήταν εξειδικευμένη στο να βρίσκει φθηνά φοιτητικά εισιτήρια.

Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 το Ιντερνετ ήταν ακόμη στα σπάργανα, αλλά οι Ελληνες φοιτητές, μέσω των δικτύων υπολογιστών των πανεπιστημίων, μιλούν για κάποιον «παράξενο Ελληνα» που μπορεί να τους κλείσει φθηνά αεροπορικά εισιτήρια για την Ελλάδα.

Πούλησε την εταιρεία του στη Manos Travel

Σύντομα η φήμη του Γιάννη Κέντ εξαπλώνεται σε όλα τα πανεπιστήμια της Αγγλίας, αλλά ο δαιμόνιος Ελληνας πιστεύει ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να πουλήσει την εταιρεία. Ετσι, σε σύντομο χρονικό διάστημα αποφασίζει να πουλήσει την εταιρεία του αντί 30.000 στερλινών στη Manos Travel, η οποία την εποχή εκείνη επεκτεινόταν στο Λονδίνο. Ομως ο ίδιος έπρεπε να μάθει πολλά ακόμη για τα μυστικά του κλάδου και έτσι βρίσκεται κοντά στον Κύπριο ιδιοκτήτη της «Grecian Holidays» (την εποχή εκείνη ήταν το μεγαλύτερο πρακτορείο στην Αγγλία για εισερχόμενο τουρισμό σε Ελλάδα και Κύπρο).

Ετσι γνώρισε τον Ρίτσαρντ Μπράνσον

Λίγους μήνες αργότερα προσλαμβάνεται από ένα μικρό πρακτορείο ταξιδιών, το Gemstone Travel, το οποίο στην ουσία ήταν ένα call center με 50 άτομα προσωπικό που είχε έδρα σε ένα χωριό στη Νότια Αγγλία.

Σχεδόν αμέσως ανέλαβε καθήκοντα γενικού διευθυντή και προσπαθούσε να αναπτύξει την εταιρεία. Για καλή του τύχη την εποχή εκείνη ξεκινούσε τη δραστηριότητά της η Virgin Holidays (του γνωστού εκκεντρικού πολυεκατομμυριούχου σερ Ρίτσαρντ Μπράνσον), ιδιοκτήτη του ομίλου Virgin.

Ομως τα περισσότερα πρακτορεία ταξιδιών στη Γηραιά Αλβιόνα, δεχόμενα ισχυρές πιέσεις από τους μεγάλους tour operators (Thomas Cook, TUI κ.ά.), αρνούνταν να προωθήσουν τα πακέτα της Virgin Holidays.

O Γιάννης Κεντ βρήκε την ευκαιρία που περίμενε. Εδωσε εντολή στους υπαλλήλους του να αρχίσουν να πωλούν αποκλειστικά σχεδόν τα πακέτα διακοπών της Virgin. Σε λίγες εβδομάδες η Gemstone Travel έφτασε να κάνει το 80% του συνολικού τζίρου της Virgin Holidays. Η τουριστική αγορά της Βρετανίας αναστατώθηκε.

Η επιτυχία του αυτή δεν πέρασε απαρατήρητη από τον εκκεντρικό πολυεκατομμυριούχο ιδιοκτήτη της Virgin, o οποίος έδωσε εντολή στα στελέχη του να προσλάβουν πάση θυσία τον «παράξενο Ελληνα», όπως τον έλεγε.

Ομως ο Γιάννης Κεντ είχε δεχτεί ήδη προσφορά και είχε συμφωνήσει να πάρει το 20% της Gemstone για να συνεχίσει να διευθύνει την επιχείρηση, η οποία στο μεταξύ είχε φτάσει να έχει 150 υπαλλήλους.

Ο σερ Μπράνσον δεν το έβαλε κάτω και παρά την άρνησή του τον κάλεσε στο σπίτι του στην Οξφόρδη μόνο και μόνο για να τον γνωρίσει. Εκεί του μιλούσε σχεδόν πέντε ώρες, δίνοντάς του να καταλάβει ότι το μέλλον του ήταν στη Virgin.

Του έδωσε 800.000 λίρες, συν 0,75% του κεφαλαίου της Virgin σε μετοχές

Την επόμενη ημέρα και ενώ βρισκόταν στον δρόμο για το City του Λονδίνου όπου θα υπέγραφε για την απόκτηση του ποσοστού της Gemstone Travel, τον καλούν στο κινητό του από τη Virgin και του προσφέρουν ένα αυτοκρατορικό συμβόλαιο με ετήσιες αποδοχές 500.000 λίρες ετησίως, 300.000 μπόνους μεταγραφής και το 0,75% του μετοχικού κεφαλαίου της Virgin. To 1999 τα ποσά αυτά ήταν τεράστια ακόμη και για την αγορά του Λονδίνου. Ομως τα πράγματα δεν πήγαν κατ’ ευχήν, αφού σε διάστημα 9 μηνών μπαίνει στο μετοχικό κεφάλαιο της Virgin η Singapore Airlines, με αποτέλεσμα να αποχωρήσει η διευθυντική ομάδα της Virgin.com, συμπεριλαμβανόμενου και του Γιάννη Κεντ.

Η ίδια ομάδα σε λιγότερο από τρεις μήνες συστήνει μια νέα εταιρεία στην ευρύτερη περιοχή του Λονδίνου, η οποία λειτουργούσε μέσω ενός call center και πουλούσε πακέτα διακοπών όλων των μεγάλων tour operators (Thomas Cook, TUI κ.ά.), εισπράττοντας μια μικρή προμήθεια από κάθε πακέτο διακοπών που πωλούσε.

Από τα rooms-to-let στην επανάσταση του Ιντερνετ

Ομως, το πρόβλημα του Γιάννη Κεντ ήταν ότι δεν μπορούσε να μπει στην αγορά των μεγάλων tour operators, κι αυτό διότι, εκτός των άλλων, για να φτιάξεις πακέτα διακοπών και να τα πουλήσεις έπρεπε βάσει του νόμου να έχεις κατατεθειμένες τεράστιες χρηματικές εγγυήσεις. Ωστόσο στον νόμο υπήρχε ένα παραθυράκι, βάσει του οποίου κάποιος μπορούσε να πουλά ξεχωριστά το ξενοδοχείο και τα αεροπορικά εισιτήρια.

Οι Αγγλοι, σε αντίθεση με τους Γερμανούς, μέχρι τότε στην πλειοψηφία τους έκλειναν πακέτα διακοπών επιλέγοντας ενοικιαζόμενα διαμερίσματα (rooms-to-let). Ηταν χαρακτηριστικό ότι οι περιοχές της Ελλάδας που προτιμούσαν οι Αγγλοι είχαν γεμίσει με τέτοια διαμερίσματα (Ιόνια Νησιά, Κρήτη κ.α.), με αποτέλεσμα μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες στις ίδιες περιοχές να μένουν σχεδόν μισοάδειες. Ο Γιάννης Κεντ άρχισε να υπογράφει αποκλειστικά συμβόλαια με ξενοδόχους «πιέζοντας» τις τιμές, αφού μέχρι τότε δεν είχαν Αγγλους τουρίστες. Σχεδόν παράλληλα δημιούργησε μια νέα εταιρεία, τη Medhotels.com, η οποία το μόνο που έκανε ήταν να πουλά στους tour operators τα δωμάτια ξενοδοχείων σε ανταγωνιστικές τιμές. Αυτό συνέβη το 2002 και η εταιρεία λειτουργούσε αποκλειστικά από το Ιντερνετ.

Το μεγάλο deal με την Barclays

Η επιτυχία ήταν και σε αυτή την περίπτωση άμεση. Στην πρώτη χρονιά οι πωλήσεις έφτασαν τα 50 εκατ. ευρώ και τα κέρδη τα 3 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι την περίοδο εκείνη όλοι οι μεγάλοι tour operators είχαν ζημιογόνους ισολογισμούς.
Τη δεύτερη χρονιά ο δαιμόνιος Ελληνας είχε ήδη τρεις προσφορές να πουλήσει την εταιρεία, προτίμησε όμως να βάλει συνέταιρο μειοψηφίας την τράπεζα Barclays, η οποία στις 12 Νοεμβρίου έδωσε 5 εκατ. ευρώ για να αγοράσει το 33% της Medhotels.

Την επόμενη ημέρα, στις 13 Νοεμβρίου του 2003, και ενώ ακόμη δεν έχει στεγνώσει η μελάνη από την υπογραφή της συμφωνίας με την Barclays, έρχεται η δεύτερη μεγαλύτερη σε παγκόσμιο επίπεδο εταιρεία κρατήσεων τουριστικών πακέτων μέσω Ιντερνετ, η lastminute.com, και κάνει μια απίστευτη προσφορά -της τάξης των 35 εκατ. ευρώ- για να αγοράσει την εταιρεία.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις πριν από έναν μήνα η ίδια εταιρεία είχε καταθέσει πρόταση αξίας 12 εκατ. ευρώ για την εξαγορά της Medhotels. Χαρακτηριστικό της φρενίτιδας των εξαγορών που επικρατούσε την εποχή εκείνη στο Λονδίνο ήταν και το γεγονός ότι η Barclays βραβεύτηκε επειδή έβγαλε σε μόλις μία ημέρα απόδοση 70% στο επενδεδυμενο κεφάλαιο.

Με αρκετά χρήματα στην τσέπη, ο Γιάννης κοίταζε ήδη την επόμενη ημέρα.

Χαρακτηριστικά έλεγε ότι η Ελλάδα έχει ίσως το πλέον καταρτισμένο προσωπικό με ειδίκευση στον τουρισμό, αλλά και την τεχνολογία από πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ερχεται στην Αθήνα και το 2006 φτιάχνει τη youtravel.com, μια ιστοσελίδα που αφορά κρατήσεις ξενοδοχείων σε ολόκληρη την Ευρώπη μέσω Ιντερνετ. Στο όλο εγχείρημα συμμετέχει και η τράπεζα Barclays, η οποία μπαίνει στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας με το 40%. Η εταιρεία έχει έδρα στο Λονδίνο, αλλά η λειτουργία της γίνεται από την Αθήνα. Το 2007 στην πρώτη χρονιά ο τζίρος έφτασε τα 70 εκατ. ευρώ, ενώ το 2008 εκτοξεύτηκε στα 115 εκατ. ευρώ.

Ηδη όμως στο μυαλό του είχε σφηνωθεί η ιδέα της «Aquis Hotels».

Ενας ξενοδοχειακός κολοσσός γεννιέται

Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα ο όμιλος «Aquis Hotels and Resorts» ενέταξε στο δυναμικό του τη δέκατη ξενοδοχειακή μονάδα. Ειδικότερα, απέκτησε το management στο 5 αστέρων ξενοδοχείο «Vasia Hotel and Spa», το οποίο μετονομάζεται πλέον σε «Aquis Vasia Beach and Spa» ενισχύοντας τον «στόλο» της εταιρείας. Το «Aquis Vasia Beach and Spa» βρίσκεται στο γραφικό ψαροχώρι του Σισίου στην Κρήτη και διαθέτει 300 πολυτελείς σουίτες και δωμάτια. Λίγες ημέρες νωρίτερα είχε αποκτήσει ένα ακόμη ξενοδοχείο στην Κρήτη, ελέγχοντας συνολικά πάνω από 7.600 κλίνες σε όλη την Ελλάδα.

Παράλληλα, με την ανάπτυξη, ο όμιλος «τρέχει» επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 39 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των μονάδων του. Ο Γιάννης παίρνει συνήθως παλαιά ξενοδοχεία και τα ανακαινίζει εκ βάθρων, προσφέροντας στην πελατεία του ένα εντελώς νέο προϊόν. Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι στην Ελλάδα και γενικότερα στην Ευρώπη το μοντέλο του all inclusive είναι συνυφασμένο με τη χαμηλή ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τον πελάτη. Η διαφοροποίησή του από τον ανταγωνισμό είναι ότι τα ξενοδοχεία του προσφέρουν στους πελάτες υπηρεσίες πεντάστερου ξενοδοχείου, όπως για παράδειγμα εστιατόρια sushi, οργανωμένα Spa, δωρεάν πρόσβαση στο Ιντερνετ σε όλους τους χώρους, ακόμη και στα δωμάτια. Στα αμέσως επόμενα σχέδιά του, πέρα από την ανάπτυξη της αλυσίδας των «Aquis Hotels», είναι η δημιουργία μιας νέας αλυσίδας ξενοδοχείων πολυτελείας στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, αλλά και αλυσίδες ξενοδοχείων για ομάδες ταξιδιωτών με ιδιαίτερες προτιμήσεις και ενδιαφέροντα.

2.600 κλίνες στην Κρήτη, 4.000 στην Κέρκυρα, 1.000 στην Κω

# «Aquis Vasia Beach and Spa» Βρίσκεται στο γραφικό ψαροχώρι του Σισίου στην Κρήτη. Διαθέτει 300 πολυτελείς σουίτες και δωμάτια.

# «Aquis Blue Sea Resort & Spa» Εχει δυναμικότητα 225 δωματίων, μπανγκαλόους και σουιτών και βρίσκεται στην περιοχή Σταλίδα στο Ηράκλειο Κρήτης.

# Στο δυναμικό της «Αquis» βρίσκονται άλλες 3 μονάδες στην Κρήτη, το «Αquis Bella Beach Hotel» 5 αστέρων, το «Aquis Zorbas Village» 4 αστέρων και το «Αquis Silva Beach Hotel» 4 αστέρων. Συνολικά, στην Κρήτη η «Aquis» ελέγχει 2.600 ξενοδοχειακές κλίνες.

# Στην Κέρκυρα ελέγχει 4.000 ξενοδοχειακές κλίνες στις μονάδες «Αquis Pelekas Beach Hotel» 5 αστέρων, «Αquis Sandy Beach Resort» 4 αστέρων, στο «Aquis Agios Gordios Beach» 4 αστέρων και στο «Αquis Corfu Holiday Palace Hotel» 4 αστέρων (franchise).

# Eπίσης διαθέτει το ξενοδοχείο «Αquis Marine Resort & Waterpark» δυναμικότητας 1.000 κλινών στην Κω.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr