Μαύρες τρύπες στην ρύθμιση για τις 100 δόσεις
23.10.2014
13:58
Επιτακτική ανάγκη να βοηθηθούν όσοι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να πληρώσουν τα χρέη τους για να είναι εμπρόθεσμοι - Ποιες είναι οι παγίδες της νέας ρύθμισης - Διαμαρτυρίες ότι τα πραγματικά θύματα της κρίσης δεν καλύπτονται από τις νέες διατάξεις - Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο της τροπολογίας - Τι απαντά το υπουργείο Οικονομικών
Γεμάτη παγίδες για όσους δυσκολεύονται να πληρώσουν τους φόρους τους είναι η νέα ρύθμιση χρεών με τις 100 δόσεις που έφερε προς ψήφιση στη Βουλή η κυβέρνηση.
Στη ρύθμιση μπαίνουν «υποχρεωτικά» όλες οι βεβαιωμένες οφειλές στην εφορία -και μη ληξιπρόθεσμες- έως και την 1η Οκτωβρίου (ή έως τέλος Σεπτεμβρίου για τα ασφαλιστικά ταμεία).
Η τροπολογία όμως φαίνεται πως πετάει έξω όσους έχουν μπει στην «πάγια ρύθμιση» για νέα χρέη με 12-24 δόσεις και αφορά μόνο όσους έχουν μπει στην ρύθμιση «νέας αρχής» («τελευταίας ευκαιρίας») με τις 48 δόσεις που εκπνέουν σταδιακά και πλέον έχουν απομείνει λιγότερες από 30, σαν να πρόκειται δηλαδή για μια επέκταση της ρύθμισης για τα παλαιά χρέη και δεν καλύπτει όσους έχουν 12 δόσεις.
Πηγες του υπουργείου Οικονομικών διευκρίνιζαν όμως ότι τελικώς θα μπορούν να υπαχθούν στη ρύθμιση και όσοι τηρούν την πάγια ρύθμιση για νεα χρέη, αλλά όχι με το προνομιακό καθεστώς που προβλέπεται για όσους είχαν τηρήσει τη ρύθμιση με τις 48 (δηλαδή χωρίς αυτόματα να γίνει αναδρομική μείωση του επιτοκίου ή η επιπλέον μείωση 20% κλπ).
Ειδικότερα:
- Μπορεί η διάταξη που ήρθε στη Βουλή να τελείωσε μέσα τρία 24ωρα από τη στιγμή που πήρε πάνω του το θέμα ο πρωθυπουργός, αλλά η υποβολή αιτήσεων και η μείωση των δόσεων δεν προβλέπεται να ξεκινήσουν πριν τον Δεκέμβριο ή τα τέλη Νοεμβρίου το νωρίτερο.
Στη ρύθμιση μπαίνουν «υποχρεωτικά» όλες οι βεβαιωμένες οφειλές στην εφορία -και μη ληξιπρόθεσμες- έως και την 1η Οκτωβρίου (ή έως τέλος Σεπτεμβρίου για τα ασφαλιστικά ταμεία).
Η τροπολογία όμως φαίνεται πως πετάει έξω όσους έχουν μπει στην «πάγια ρύθμιση» για νέα χρέη με 12-24 δόσεις και αφορά μόνο όσους έχουν μπει στην ρύθμιση «νέας αρχής» («τελευταίας ευκαιρίας») με τις 48 δόσεις που εκπνέουν σταδιακά και πλέον έχουν απομείνει λιγότερες από 30, σαν να πρόκειται δηλαδή για μια επέκταση της ρύθμισης για τα παλαιά χρέη και δεν καλύπτει όσους έχουν 12 δόσεις.
Πηγες του υπουργείου Οικονομικών διευκρίνιζαν όμως ότι τελικώς θα μπορούν να υπαχθούν στη ρύθμιση και όσοι τηρούν την πάγια ρύθμιση για νεα χρέη, αλλά όχι με το προνομιακό καθεστώς που προβλέπεται για όσους είχαν τηρήσει τη ρύθμιση με τις 48 (δηλαδή χωρίς αυτόματα να γίνει αναδρομική μείωση του επιτοκίου ή η επιπλέον μείωση 20% κλπ).
Ειδικότερα:
- Μπορεί η διάταξη που ήρθε στη Βουλή να τελείωσε μέσα τρία 24ωρα από τη στιγμή που πήρε πάνω του το θέμα ο πρωθυπουργός, αλλά η υποβολή αιτήσεων και η μείωση των δόσεων δεν προβλέπεται να ξεκινήσουν πριν τον Δεκέμβριο ή τα τέλη Νοεμβρίου το νωρίτερο.
Μέχρι τότε δεν θα δουν ελάφρυνση οι οφειλέτες, και αυτό επειδή θα χρειαστεί να περάσουν δύο ή και τρεις εβδομάδες ακόμα, προκειμένου να ετοιμαστούν και να εκδοθούν οι εγκύκλιοι που προβλέπει η διάταξη, να γίνει νέα εκκαθάριση των ήδη ρυθμισμένων οφειλών και να λειτουργήσει η ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή που θα δημιουργηθεί για να υποδεχτεί τα αιτήματα των φορολογουμένων, πριν κληθούν να πληρώσουν την α΄δόση με τους νέους όρους.
- Όσο αργεί να ξεκινήσει η νέα ρύθμιση και μέχρι να υποβάλουν αίτηση, οι ενδιαφερόμενοι -ακόμα και όσοι δυσκολεύονται- έρχονται αντιμέτωποι με όλες τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους που συσσωρεύονται κάθε μήνα σε εφορία και Ταμεία (εισφορές, φόροι εισοδήματος, έκτακτες εισφορές, ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ, ΦΜΥ κλπ).
Προκειμένου να κάνουν αίτηση, πρέπει να τις έχουν εξοφλήσει ολοσχερώς! Άρα αν κάνουν αίτηση Δεκέμβριο ή μέχρι τον Μάρτιο του 2015 που τους δίνει περιθώριο η ρύθμιση, θα πρέπει να βρουν να πληρώσουν μαζεμένα ή κάθε μήνα στην ώρα τους, όλους τους τρέχοντες φόρους.
- Αλλά και αν μπουν στη ρύθμιση και για όσο θα βρίσκονται σε αυτήν, έως και για μια οκταετία, θα πρέπει να μη δημιουργούν νέα χρέη. Αυτό είναι πάρα πολύ δύσκολο αφού και σήμερα ακόμα, με τις ρυθμίσεις που ίσχυαν και θα εξακολουθούν να ισχύουν, οι οφειλέτες πληρώνουν μεν τα παλαιά τους χρέη (μειώθηκαν κατά 105 εκατ. ευρώ τον Σεπτέμβριο) αλλά αφήνουν απλήρωτα νέα χρέη που δημιουργούνται από υποχρεώσεις μέσα στη χρονιά (αυξήθηκαν 1,1 δισ. ευρώ τον ίδιο μήνα).
Ελλείψει χρημάτων άλλωστε δεν έμπαιναν στις δόσεις τα 3 εκατομμύρια οφειλέτες (ανάμεσά τους 1 εκατομμύρια άνεργοι και 500.000 μικρομεσαίοι που έχουν κλείσει ή λειτουργούν με ζημιές), αλλά μόλις 200.000 όλοι και όλοι που άντεχαν έως τώρα να δίνουν ένα σταθερό ποσό κάθε μήνα για να εξοφλούν τμηματικά την οφειλή τους.
- Όσοι δημιουργήσουν νέα χρέη, καθώς και όσοι δεν πληρώσουν δύο δόσεις μέσα στο έτος ή μία δόση για πάνω από δύο μήνες, χάνουν τη ρύθμιση.
- Αν μπουν στη ρύθμιση, δεν αίρονται αυτομάτως οι κατασχέσεις που έχουν επιβληθεί. Θα πρέπει και να μπουν στη ρύθμιση, και να κάνουν ειδική αίτηση, αλλά και να εξοφλήσουν τουλάχιστον το 50% της οφειλής τους, ώστε να αρθούν τα μέτρα.
- Εξαιρούνται όλοι οι οφειλέτες με κύρια οφειλή (χωρίς προσαυξήσεις και πρόστιμα) ύψους άνω του ενός εκατ. ευρώ.
- Η ρύθμιση προβλέπει 100 δόσεις για τα μικρά χρέη έως 15.000 ευρώ και 72 δόσεις για τα μεγαλύτερα. Αυτό θα έπρεπε, λένε ακόμα και στο υπουργείο Οικονομικών, να ίσχυε ανάποδα, προκειμένου να διευκολυνθούν περισσότερο εκείνοι που έχουν μεγαλύτερο χρέος και από τους οποίους το δημόσιο αναμένει περισσότερα έσοδα.
Σε ένα σχηματικό παράδειγμα (και χωρίς να συνυπολογιστούν οι τόκοι), αν κάποιος χρωστάει 10.000 ευρώ με 100 δόσεις πληρώνει 100 ευρώ το μήνα, ενώ με 72 δόσεις θα πλήρωνε 139 ευρώ. Έχει δηλαδή μια σχετικά μεγαλύτερη ελάφρυνση κάτω των 40 ευρώ το μήνα, με τα οποία προφανώς δεν σώζεται (πλην ίσως να πληρώσει μία επίσκεψη σε σούπερ-μάρκετ ή τον λογαριασμό του κινητού του).
Αντιθέτως, αν μια επιχείρηση χρωστά πχ 600.000 ευρώ θα μπορούσε να πληρώνει 6.000 ευρώ και όχι 4.167 που προκύπτει με 72 δόσεις (πέραν των προσαυξήσεων), και έτσι με τα επιπλέον χρήματα θα μπορούσε να πλήρωνε πχ προμηθευτές ή κάποια άλλη υποχρέωση της για να μην κλείσει.
- Η εφορία μπορεί να κάνει συμψηφισμό με επιστροφές ΦΠΑ ή φόρου εισοδήματος και να τα αφαιρεί από το χρέος που έχει ρυθμιστεί.
Τι προβλέπει η ρύθμιση
Στην αιτιολογική έκθεση σημειώνεται εισαγωγικά πως «Τα επιτεύγματα της ελληνικής οικονομίας δημιουργούν τις προϋποθέσεις για την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας και τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών. Η αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους και η σταδιακή ελάφρυνση των φορολογουμένων αποτελούν προτεραιότητα. Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται η προτεινόμενη διάταξη».
Για οφειλές στη φορολογική διοίκηση
Με τις διατάξεις του άρθρου 1 καθορίζεται ο τρόπος ρύθμισης βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων οφειλών στη Φορολογική Διοίκηση έως την 1η Οκτωβρίου 2014. Συγκεκριμένα, προβλέπονται απαλλαγές από τις προσαυξήσεις ,τους τόκους και τα πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής που φτάνουν μέχρι και το 100% αυτών ενώ ο αριθμός των δόσεων κυμαίνεται από 12 έως και 100. Ειδικότερα:
α) Εφάπαξ, με απαλλαγή κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%)
β) Έως δώδεκα (12) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό ενενήντα τοις εκατό (90%)
γ) Έως είκοσι τέσσερις (24) μηνιαίες δόσεις,
δ) Έως τριάντα έξι (36) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%)
ε) Έως σαράντα οκτώ (48) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό εξήντα τοις εκατό (60%)
στ) Έως εξήντα (60) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) ζ) Έως εβδομήντα δύο (72) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%)
η) Έως εκατό (100) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%)
Στη ρύθμιση υπάγονται οφειλές φυσικών και νομικών προσώπων έως ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ, με ευνοϊκό επιτόκιο που ανέρχεται σε 4,56% ετησίως. Η σχετική αίτηση υποβάλλεται στη Φορολογική Διοίκηση μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Μαρτίου 2015. Προϋπόθεση υπαγωγής αποτελούν η υποβολή των προβλεπομένων από το νόμο φορολογικών δηλώσεων και η φορολογική τους ενημερότητα καθ’ όλη τη διάρκεια της ρύθμισης. Η μη εμπρόθεσμη καταβολή δόσης, έχει ως συνέπειες την απώλεια των ευεργετημάτων της ρύθμισης, την υποχρέωση άμεσης καταβολής του υπολοίπου της οφειλής, και την άμεση επιδίωξη της είσπραξής της.
Τα ευεργετήματα της ρύθμισης, πάντως, δεν χάνονται στην περίπτωση που ο οφειλέτης δεν καταβάλλει εμπρόθεσμα μέχρι 2 δόσεις κατ’έτος ή μία δόση για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τους δύο μήνες. Σε περιπτώσεις απώλειας της ρύθμισης για λόγους ανωτέρας βίας, ο οφειλέτης μπορεί εντός δύο (2) μηνών από την απώλεια αυτής να υποβάλει άπαξ αίτηση επανένταξής του στη ρύθμιση με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις και για τον εναπομείναντα αριθμό δόσεων αυτής.
Παράταση του μειωμένου ΦΠΑ εστίασης και μείωση 30% της εισφοράς αλληλεγγύης
Με το 2ο άρθρο παρατείνεται η εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ (13%) στην εστίαση μέχρι 31.12.2015 ενώ προβλέπεται και η επιβολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα, όπως ορίζεται στο άρθρο 29 του ν.3986/2011, και μειώνονται από 1/1/2015 οι συντελεστές υπολογισμού της, κατά 30% .
- Όσο αργεί να ξεκινήσει η νέα ρύθμιση και μέχρι να υποβάλουν αίτηση, οι ενδιαφερόμενοι -ακόμα και όσοι δυσκολεύονται- έρχονται αντιμέτωποι με όλες τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους που συσσωρεύονται κάθε μήνα σε εφορία και Ταμεία (εισφορές, φόροι εισοδήματος, έκτακτες εισφορές, ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ, ΦΜΥ κλπ).
Προκειμένου να κάνουν αίτηση, πρέπει να τις έχουν εξοφλήσει ολοσχερώς! Άρα αν κάνουν αίτηση Δεκέμβριο ή μέχρι τον Μάρτιο του 2015 που τους δίνει περιθώριο η ρύθμιση, θα πρέπει να βρουν να πληρώσουν μαζεμένα ή κάθε μήνα στην ώρα τους, όλους τους τρέχοντες φόρους.
- Αλλά και αν μπουν στη ρύθμιση και για όσο θα βρίσκονται σε αυτήν, έως και για μια οκταετία, θα πρέπει να μη δημιουργούν νέα χρέη. Αυτό είναι πάρα πολύ δύσκολο αφού και σήμερα ακόμα, με τις ρυθμίσεις που ίσχυαν και θα εξακολουθούν να ισχύουν, οι οφειλέτες πληρώνουν μεν τα παλαιά τους χρέη (μειώθηκαν κατά 105 εκατ. ευρώ τον Σεπτέμβριο) αλλά αφήνουν απλήρωτα νέα χρέη που δημιουργούνται από υποχρεώσεις μέσα στη χρονιά (αυξήθηκαν 1,1 δισ. ευρώ τον ίδιο μήνα).
Ελλείψει χρημάτων άλλωστε δεν έμπαιναν στις δόσεις τα 3 εκατομμύρια οφειλέτες (ανάμεσά τους 1 εκατομμύρια άνεργοι και 500.000 μικρομεσαίοι που έχουν κλείσει ή λειτουργούν με ζημιές), αλλά μόλις 200.000 όλοι και όλοι που άντεχαν έως τώρα να δίνουν ένα σταθερό ποσό κάθε μήνα για να εξοφλούν τμηματικά την οφειλή τους.
- Όσοι δημιουργήσουν νέα χρέη, καθώς και όσοι δεν πληρώσουν δύο δόσεις μέσα στο έτος ή μία δόση για πάνω από δύο μήνες, χάνουν τη ρύθμιση.
- Αν μπουν στη ρύθμιση, δεν αίρονται αυτομάτως οι κατασχέσεις που έχουν επιβληθεί. Θα πρέπει και να μπουν στη ρύθμιση, και να κάνουν ειδική αίτηση, αλλά και να εξοφλήσουν τουλάχιστον το 50% της οφειλής τους, ώστε να αρθούν τα μέτρα.
- Εξαιρούνται όλοι οι οφειλέτες με κύρια οφειλή (χωρίς προσαυξήσεις και πρόστιμα) ύψους άνω του ενός εκατ. ευρώ.
- Η ρύθμιση προβλέπει 100 δόσεις για τα μικρά χρέη έως 15.000 ευρώ και 72 δόσεις για τα μεγαλύτερα. Αυτό θα έπρεπε, λένε ακόμα και στο υπουργείο Οικονομικών, να ίσχυε ανάποδα, προκειμένου να διευκολυνθούν περισσότερο εκείνοι που έχουν μεγαλύτερο χρέος και από τους οποίους το δημόσιο αναμένει περισσότερα έσοδα.
Σε ένα σχηματικό παράδειγμα (και χωρίς να συνυπολογιστούν οι τόκοι), αν κάποιος χρωστάει 10.000 ευρώ με 100 δόσεις πληρώνει 100 ευρώ το μήνα, ενώ με 72 δόσεις θα πλήρωνε 139 ευρώ. Έχει δηλαδή μια σχετικά μεγαλύτερη ελάφρυνση κάτω των 40 ευρώ το μήνα, με τα οποία προφανώς δεν σώζεται (πλην ίσως να πληρώσει μία επίσκεψη σε σούπερ-μάρκετ ή τον λογαριασμό του κινητού του).
Αντιθέτως, αν μια επιχείρηση χρωστά πχ 600.000 ευρώ θα μπορούσε να πληρώνει 6.000 ευρώ και όχι 4.167 που προκύπτει με 72 δόσεις (πέραν των προσαυξήσεων), και έτσι με τα επιπλέον χρήματα θα μπορούσε να πλήρωνε πχ προμηθευτές ή κάποια άλλη υποχρέωση της για να μην κλείσει.
- Η εφορία μπορεί να κάνει συμψηφισμό με επιστροφές ΦΠΑ ή φόρου εισοδήματος και να τα αφαιρεί από το χρέος που έχει ρυθμιστεί.
Τι προβλέπει η ρύθμιση
Στην αιτιολογική έκθεση σημειώνεται εισαγωγικά πως «Τα επιτεύγματα της ελληνικής οικονομίας δημιουργούν τις προϋποθέσεις για την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας και τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών. Η αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους και η σταδιακή ελάφρυνση των φορολογουμένων αποτελούν προτεραιότητα. Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται η προτεινόμενη διάταξη».
Για οφειλές στη φορολογική διοίκηση
Με τις διατάξεις του άρθρου 1 καθορίζεται ο τρόπος ρύθμισης βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων οφειλών στη Φορολογική Διοίκηση έως την 1η Οκτωβρίου 2014. Συγκεκριμένα, προβλέπονται απαλλαγές από τις προσαυξήσεις ,τους τόκους και τα πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής που φτάνουν μέχρι και το 100% αυτών ενώ ο αριθμός των δόσεων κυμαίνεται από 12 έως και 100. Ειδικότερα:
α) Εφάπαξ, με απαλλαγή κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%)
β) Έως δώδεκα (12) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό ενενήντα τοις εκατό (90%)
γ) Έως είκοσι τέσσερις (24) μηνιαίες δόσεις,
δ) Έως τριάντα έξι (36) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%)
ε) Έως σαράντα οκτώ (48) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό εξήντα τοις εκατό (60%)
στ) Έως εξήντα (60) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) ζ) Έως εβδομήντα δύο (72) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%)
η) Έως εκατό (100) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%)
Στη ρύθμιση υπάγονται οφειλές φυσικών και νομικών προσώπων έως ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ, με ευνοϊκό επιτόκιο που ανέρχεται σε 4,56% ετησίως. Η σχετική αίτηση υποβάλλεται στη Φορολογική Διοίκηση μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Μαρτίου 2015. Προϋπόθεση υπαγωγής αποτελούν η υποβολή των προβλεπομένων από το νόμο φορολογικών δηλώσεων και η φορολογική τους ενημερότητα καθ’ όλη τη διάρκεια της ρύθμισης. Η μη εμπρόθεσμη καταβολή δόσης, έχει ως συνέπειες την απώλεια των ευεργετημάτων της ρύθμισης, την υποχρέωση άμεσης καταβολής του υπολοίπου της οφειλής, και την άμεση επιδίωξη της είσπραξής της.
Τα ευεργετήματα της ρύθμισης, πάντως, δεν χάνονται στην περίπτωση που ο οφειλέτης δεν καταβάλλει εμπρόθεσμα μέχρι 2 δόσεις κατ’έτος ή μία δόση για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τους δύο μήνες. Σε περιπτώσεις απώλειας της ρύθμισης για λόγους ανωτέρας βίας, ο οφειλέτης μπορεί εντός δύο (2) μηνών από την απώλεια αυτής να υποβάλει άπαξ αίτηση επανένταξής του στη ρύθμιση με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις και για τον εναπομείναντα αριθμό δόσεων αυτής.
Παράταση του μειωμένου ΦΠΑ εστίασης και μείωση 30% της εισφοράς αλληλεγγύης
Με το 2ο άρθρο παρατείνεται η εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ (13%) στην εστίαση μέχρι 31.12.2015 ενώ προβλέπεται και η επιβολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα, όπως ορίζεται στο άρθρο 29 του ν.3986/2011, και μειώνονται από 1/1/2015 οι συντελεστές υπολογισμού της, κατά 30% .
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr