Γιατί οι διαπραγματεύσεις με τρόικα μπορεί να «συγχωνευθούν» και να διαρκέσουν μέχρι το Φεβρουάριο
11.11.2014
19:27
Η επενδυτική τράπεζα Nomura εκτιμά ότι η κυβέρνηση έχει κίνητρο να συνάψει μια συμφωνία για όλα με τους Ευρωπαίους, αλλά να την φέρει προς ψήφιση μετά την εκλογή προέδρου
Το ενδεχόμενο να «συγχωνευθούν» οι διαπραγματεύσεις με την τρόικα με εκείνες για την προληπτική γραμμή στήριξης και να παραταθούν ως το Φεβρουάριο, προ της προεδρικής εκλογής, θεωρεί ως πιθανό η επενδυτική τράπεζα Nomura σε έκθεσή της για την Ελλάδα με τίτλο: «Ελλάδα: Η επόμενη μέρα και ο Πρόεδρος».
Στην έκθεση αναφέρεται ότι υπάρχει ακόμα απόσταση μεταξύ της τρόικας και της ελληνικής κυβέρνησης, καθώς και ότι το πιο σημαντικό θέμα γενικότερα είναι το είδος της εποπτείας που θα υπάρχει από το 2015 καθώς και το κατά πόσον η ελληνική πλευρά θα έχει την ευθύνη για το πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων στη συνέχεια.
Στο πλαίσιο αυτό, η Nomura θεωρεί πολύ πιθανό να δοθεί μια προσωρινή, τεχνική παράταση λίγων μηνών στο τρέχον πρόγραμμα, ίσως για μερικούς μήνες, έως ότου ολοκληρωθεί το πλήρες πακέτο της συμφωνίας, ενδεχομένως το Φεβρουάριο.
Οι συντάκτες της έκθεσης εκτιμούν ότι είναι πολιτικά πιο συμφέρον για την κυβέρνηση να συνάψει τη «συμφωνία πακέτο» αλλά να παραπέμψει την υπογραφή της για μετά την εκλογή προέδρου. Μια τέτοια συμφωνία θα μπορούσε, να περιλαμβάνει τα προαπαιτούμενα της επιθεώρησης της τρόικας, την προληπτική γραμμή στήριξης, μια χαλαρότερη συμμετοχή του ΔΝΤ και την ελάφρυνση του χρέους, και θα μπορούσε να συσπειρώσει 180 βουλευτές μετά την εκλογή προέδρου, σύμφωνα με τη Nomura. Μια τέτοια συμφωνία θα μπορούσε να ανακοινωθεί στο συμβούλιο υπουργών της 12ης Φεβρουαρίου.
Στην έκθεση επίσης αναφέρεται ότι η πιθανότητα πρόωρων εκλογών είναι 70%, αλλά αυτό θα μπορούσε να αλλάξει στην πορεία, ενώ γίνεται η εκτίμηση ότι με βάση τις δημοσκοπήσεις η νίκη του ΣΥΡΙΖΑ είναι πιο πιθανή. Η Nomura εκτιμά ότι ένα τέτοιο αποτέλεσμα δεν θα είναι το ίδιο φιλικό προς την αγορά όπως ήταν το αποτέλεσμα του 2012, αλλά την ίδια στιγμή τα «σενάρια πτώσης» θα είναι πιο διαχειρίσιμα αυτή τη φορά, λαμβανομένης υπ' όψιν τη μετριοπαθή στροφή του ΣΥΡΙΖΑ τα δύο τελευταία χρόνια.
Ιδιαίτερης σημασίας θεωρείται για την επενδυτική τράπεζα η μορφή αλλά και η φύση της συμφωνίας που θα υπάρξει μεταξύ Ελλάδας και πιστωτών και κυρίως ο τρόπος με τον οποίο θα γίνεται η εποπτεία και σε ποιον θα “ανήκουν” οι προωθούμενες μεταρρυθμίσεις. Σε περίπτωση που υπάρξει μία πιο χαλαρή εποπτεία αυτό θα προσφέρει στην ελληνική κυβέρνηση το περιθώριο καλύτερων ελιγμών, αν και σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί ως “μεγάλη επιτυχία”, κυρίως γιατί υπάρχουν υπεραισιόδοξες προσδοκίες.
Στην έκθεση αναφέρεται ότι υπάρχει ακόμα απόσταση μεταξύ της τρόικας και της ελληνικής κυβέρνησης, καθώς και ότι το πιο σημαντικό θέμα γενικότερα είναι το είδος της εποπτείας που θα υπάρχει από το 2015 καθώς και το κατά πόσον η ελληνική πλευρά θα έχει την ευθύνη για το πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων στη συνέχεια.
Στο πλαίσιο αυτό, η Nomura θεωρεί πολύ πιθανό να δοθεί μια προσωρινή, τεχνική παράταση λίγων μηνών στο τρέχον πρόγραμμα, ίσως για μερικούς μήνες, έως ότου ολοκληρωθεί το πλήρες πακέτο της συμφωνίας, ενδεχομένως το Φεβρουάριο.
Οι συντάκτες της έκθεσης εκτιμούν ότι είναι πολιτικά πιο συμφέρον για την κυβέρνηση να συνάψει τη «συμφωνία πακέτο» αλλά να παραπέμψει την υπογραφή της για μετά την εκλογή προέδρου. Μια τέτοια συμφωνία θα μπορούσε, να περιλαμβάνει τα προαπαιτούμενα της επιθεώρησης της τρόικας, την προληπτική γραμμή στήριξης, μια χαλαρότερη συμμετοχή του ΔΝΤ και την ελάφρυνση του χρέους, και θα μπορούσε να συσπειρώσει 180 βουλευτές μετά την εκλογή προέδρου, σύμφωνα με τη Nomura. Μια τέτοια συμφωνία θα μπορούσε να ανακοινωθεί στο συμβούλιο υπουργών της 12ης Φεβρουαρίου.
Στην έκθεση επίσης αναφέρεται ότι η πιθανότητα πρόωρων εκλογών είναι 70%, αλλά αυτό θα μπορούσε να αλλάξει στην πορεία, ενώ γίνεται η εκτίμηση ότι με βάση τις δημοσκοπήσεις η νίκη του ΣΥΡΙΖΑ είναι πιο πιθανή. Η Nomura εκτιμά ότι ένα τέτοιο αποτέλεσμα δεν θα είναι το ίδιο φιλικό προς την αγορά όπως ήταν το αποτέλεσμα του 2012, αλλά την ίδια στιγμή τα «σενάρια πτώσης» θα είναι πιο διαχειρίσιμα αυτή τη φορά, λαμβανομένης υπ' όψιν τη μετριοπαθή στροφή του ΣΥΡΙΖΑ τα δύο τελευταία χρόνια.
Ιδιαίτερης σημασίας θεωρείται για την επενδυτική τράπεζα η μορφή αλλά και η φύση της συμφωνίας που θα υπάρξει μεταξύ Ελλάδας και πιστωτών και κυρίως ο τρόπος με τον οποίο θα γίνεται η εποπτεία και σε ποιον θα “ανήκουν” οι προωθούμενες μεταρρυθμίσεις. Σε περίπτωση που υπάρξει μία πιο χαλαρή εποπτεία αυτό θα προσφέρει στην ελληνική κυβέρνηση το περιθώριο καλύτερων ελιγμών, αν και σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί ως “μεγάλη επιτυχία”, κυρίως γιατί υπάρχουν υπεραισιόδοξες προσδοκίες.
Επιπρόσθετα τονίζεται ότι ψηλά στην ατζέντα των διαπραγματεύσεων με την τρόικα θα βρεθούν οι διαπραγματεύσεις για την εκτέλεση αλλά και τη “σύνθεση” του προϋπολογισμού του 2015, ειδικά σε περίπτωση που το δημοσιονομικό κενό βρεθεί πιο κοντά στις εκτιμήσεις που έχει δημοσιοποιήσει η τρόικα.
Για μία ακόμη φορά θα υπάρξουν ορισμένα “ευαίσθητα θέματα” σχετικά με τις απαραίτητες δομικές μεταρρυθμίσεις. Κατά τη Nomura οι προώθηση αλλαγών στο συνταξιοδοτικό σύστημα αποτελεί το πλέον ευαίσθητο σημείο για την ελληνική κυβέρνηση και θα μπορούσε να την οδηγήσει σε διαφωνίες.
Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή του ΔΝΤ οι συντάκτες της έκθεσης θεωρούν ότι το πιθανότερο σενάριο είναι το Ταμείο να έχει συμπληρωματική παρουσία στο ECCL, προσφέροντας μία “προληπτική γραμμή ρευστότητας” (Precautionary and Liquidity Line) που θα κυμανθεί μεταξύ 1 και 2 δισ. ευρώ.
Εξετάζονται ακόμη τέσσερα σενάρια για τη μορφή που θα έχει η παρουσία του ΔΝΤ στην μετά μνημόνιο εποχή:
α. Η Ελλάδα αποστέλλει αίτημα μέσω του οποίου ζητά να μην υπάρχει καμία συμμετοχή του ΔΝΤ μετά το πέρας του προγράμματος, δηλαδή τον Μάρτιο του 2016. Σύμφωνα με τη Nomura αυτό είναι το λιγότερο πιθανό σενάριο.
β. Το ΔΝΤ διατηρεί τον σχετικά παθητικό ρόλο του “συμβούλου και ελεγκτή”, χωρίς να συμμετάσχει οικονομικά στην επόμενη ημέρα, όπως συνέβη στην περίπτωση της Ισπανίας.
Όμως, προσθέτει η Nomura, η ισπανική κρίση ήταν διαφορετική, καθώς αφορούσε μόνο τον τραπεζικό τομέα και το ΔΝΤ δεν διαθέτει επίσημες “γραμμές βοήθειας” για τέτοιες περιπτώσεις. Προστίθεται ακόμη ότι αυτή η λύση θα ήταν απόλυτα επιθυμητή για την ελληνική κυβέρνηση, αλλά το πιθανότερο είναι ότι δεν θα υλοποιηθεί.
γ. Το ΔΝΤ “συμπληρώνει” το ECCL με 1-2 δισ. ευρώ μέσω “Ελαστικής πιστωτικής γραμμής” (Flexible Credit Line). Ένα ακόμη σενάριο που δεν φαίνεται να υλοποιείται.
δ. Το ΔΝΤ συνεχίζει να συμμετάσχει με τη δική του γραμμή στήριξης έως το α' τρίμηνο του 2016. Ένα σενάριο διόλου επιθυμητό για την ελληνική κυβέρνηση, η οποία επιθυμεί να απεγκλωβιστεί από το ΔΝΤ.
Διαβάστε περισσότερες οικονομικές ειδήσεις στο newmoney.gr
Για μία ακόμη φορά θα υπάρξουν ορισμένα “ευαίσθητα θέματα” σχετικά με τις απαραίτητες δομικές μεταρρυθμίσεις. Κατά τη Nomura οι προώθηση αλλαγών στο συνταξιοδοτικό σύστημα αποτελεί το πλέον ευαίσθητο σημείο για την ελληνική κυβέρνηση και θα μπορούσε να την οδηγήσει σε διαφωνίες.
Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή του ΔΝΤ οι συντάκτες της έκθεσης θεωρούν ότι το πιθανότερο σενάριο είναι το Ταμείο να έχει συμπληρωματική παρουσία στο ECCL, προσφέροντας μία “προληπτική γραμμή ρευστότητας” (Precautionary and Liquidity Line) που θα κυμανθεί μεταξύ 1 και 2 δισ. ευρώ.
Εξετάζονται ακόμη τέσσερα σενάρια για τη μορφή που θα έχει η παρουσία του ΔΝΤ στην μετά μνημόνιο εποχή:
α. Η Ελλάδα αποστέλλει αίτημα μέσω του οποίου ζητά να μην υπάρχει καμία συμμετοχή του ΔΝΤ μετά το πέρας του προγράμματος, δηλαδή τον Μάρτιο του 2016. Σύμφωνα με τη Nomura αυτό είναι το λιγότερο πιθανό σενάριο.
β. Το ΔΝΤ διατηρεί τον σχετικά παθητικό ρόλο του “συμβούλου και ελεγκτή”, χωρίς να συμμετάσχει οικονομικά στην επόμενη ημέρα, όπως συνέβη στην περίπτωση της Ισπανίας.
Όμως, προσθέτει η Nomura, η ισπανική κρίση ήταν διαφορετική, καθώς αφορούσε μόνο τον τραπεζικό τομέα και το ΔΝΤ δεν διαθέτει επίσημες “γραμμές βοήθειας” για τέτοιες περιπτώσεις. Προστίθεται ακόμη ότι αυτή η λύση θα ήταν απόλυτα επιθυμητή για την ελληνική κυβέρνηση, αλλά το πιθανότερο είναι ότι δεν θα υλοποιηθεί.
γ. Το ΔΝΤ “συμπληρώνει” το ECCL με 1-2 δισ. ευρώ μέσω “Ελαστικής πιστωτικής γραμμής” (Flexible Credit Line). Ένα ακόμη σενάριο που δεν φαίνεται να υλοποιείται.
δ. Το ΔΝΤ συνεχίζει να συμμετάσχει με τη δική του γραμμή στήριξης έως το α' τρίμηνο του 2016. Ένα σενάριο διόλου επιθυμητό για την ελληνική κυβέρνηση, η οποία επιθυμεί να απεγκλωβιστεί από το ΔΝΤ.
Διαβάστε περισσότερες οικονομικές ειδήσεις στο newmoney.gr
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr