Βιτάλι Σαβέλιεφ: Και η Αεροφλότ …ανήκει στην Δύση!
Μπορεί το σφυροδρέπανο να αποτελεί το logo της θρυλικής -τουλάχιστον για την Ανατολική Ευρώπη- αεροπορικής εταιρείας «Aeroflot» εδώ και δεκαετίες, αλλά είναι παράλληλα και το μοναδικό στοιχείο που θυμίζει πλέον το… σοβιετικό παρελθόν της. Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία έχει κάνει στροφή 180 μοιρών προς τη Δύση, επιχειρώντας να αλλάξει εντελώς το προφίλ της και να προσαρμοστεί στα δυτικά στάνταρ.
Το κερασάκι στην τούρτα αναμένεται να αποτελέσει η σχεδόν εξολοκλήρου αντικατάσταση τ
Μπορεί το σφυροδρέπανο να αποτελεί το logo της θρυλικής -τουλάχιστον για την Ανατολική Ευρώπη- αεροπορικής εταιρείας «Aeroflot» εδώ και δεκαετίες, αλλά είναι παράλληλα και το μοναδικό στοιχείο που θυμίζει πλέον το… σοβιετικό παρελθόν της. Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία έχει κάνει στροφή 180 μοιρών προς τη Δύση, επιχειρώντας να αλλάξει εντελώς το προφίλ της και να προσαρμοστεί στα δυτικά στάνταρ.
Το κερασάκι στην τούρτα αναμένεται να αποτελέσει η σχεδόν εξολοκλήρου αντικατάσταση των ρωσικής κατασκευής αεροσκαφών της. Ετσι, μέχρι το τέλος του χρόνου ο στόλος της θα αποτελείται αποκλειστικά από αεροσκάφη κατασκευασμένα στις Ηνωμένες Πολιτείες και στη Δυτική Ευρώπη. Στην ιστορική αυτή στροφή της «Aeroflot» τις τελευταίες πινελιές βάζει ο κ. Βιτάλι Σαβέλιεφ, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας από τον περασμένο Μάρτιο.
Μία από τις πρώτες αποφάσεις του κ. Σαβέλιεφ ήταν η σταδιακή πώληση όλων των αεροσκαφών Tupolev, των θρυλικών επιβατηγών αεροσκαφών του πρώην ανατολικού μπλοκ. Οταν γίνει αυτό, μόνο έξι από τα περίπου 100 τζετ του στόλου της «Aeroflot» θα είναι ρωσικής κατασκευής και συγκεριμένα τύπου Il-96 (Ιλιούσιν), τα οποία θα εκτελούν δρομολόγια εντός Ρωσίας ή επιλεγμένα διεθνή δρομολόγια όπως Μόσχα - Αβάνα και Μόσχα - Ανόι.
Θα πετάει σχεδόν αποκλειστικά με Boeing και Airbus, ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στην Ιστορία της εταιρείας που κάποτε είχε τον έλεγχο όλων των πολιτικών αεροσκαφών της Σοβιετικής Ενωσης. Αυτό αποτελεί και το τελευταίο βήμα σε μια μακρά πορεία αναδιάρθρωσης που εγκαινίασε η «Aeroflot» αρκετά χρόνια πριν, θέλοντας να ακολουθήσει τις διεθνείς τάσεις και να αντιμετωπίσει τον διεθνή ανταγωνισμό.
Τη συγκεκριμένη πορεία εγκαινίασε ο κ. Βαλερί Οκούλοφ, γαμπρός του πρώτου προέδρου της Ρωσίας Μπόρις Γέλτσιν και διευθύνων σύμβουλος της «Aeroflot» επί 10 χρόνια. Κατά γενική ομολογία, ο κ. Οκούλοφ θεωρείται υπεύθυνος για τη μετατροπή της εταιρείας από ένα μη κερδοφόρο απολίθωμα της σοβιετικής εποχής σε έναν σύγχρονο αερομεταφορέα.
Ωστόσο, η δύσκολη οικονομική θέση στην οποία είχε περιέλθει η εταιρεία τους τελευταίους μήνες, σε συνδυασμό με την παγκόσμια κρίση στις αερομεταφορές, οδήγησε σε ζημίες το 40% των δρομολογίων της και κατέστησε όλο και πιο πιεστική την ανάγκη για αλλαγή στην κορυφή. Τελικά, ο κ. Οκούλοφ αντικαταστάθηκε από τον κ. Σαβέλιεφ, πρώην μέλος του κυβερνητικού οικονομικού επιτελείου και πρώην στέλεχος του ομίλου «Sistema».
Ο νέος διευθύνων σύμβουλος προχώρησε τα σχέδια του κ. Οκούλοφ ένα βήμα παραπέρα, έτσι ώστε τίποτα να μη θυμίζει την παλιά «Aeroflot», αλλά και να μην υστερεί στο ελάχιστο σε σχέση με τους διεθνείς ανταγωνιστές της. Η πρώτη του κίνηση ήταν να απαλλαγεί από όλα τα Tupolev, όχι γιατί υστερούσαν σε ασφάλεια, όπως υποστηρίζει, αλλά γιατί έκαιγαν περισσότερα καύσιμα σε σύγκριση με τα αεροσκάφη δυτικού τύπου, τα οποία μάλιστα οι επιβάτες έδειχναν να προτιμούν.
Ενα σημαντικό βήμα έγινε το 1992 όταν η «Aeroflot» απέκτησε το πρώτο αεροσκάφος δυτικής κατασκευής, ένα Airbus A130, ενώ δύο χρόνια αργότερα απέκτησε και το πρώτο της Boeing, ένα 767. Η συνεργασία με τις δύο εταιρείες επεκτάθηκε και έτσι το 2007 η «Aeroflot» υπέγραψε συμφωνία με την «Airbus» για την παράδοση 22 αεροσκαφών, αρχής γενομένης από το 2015. Ανάλογη συμφωνία υπέγραψε και με την «Boeing» για 22 αεροσκάφη Dreamliners με ημερομηνία έναρξης το 2014.
Συνοδοί καλλονές με εκπαίδευση στο εξωτερικό…
Ο νέος στόλος με τα Dreamliners της «Boeing» και τα Airbus από μόνος του δεν θα ήταν αρκετός για να αφήσει πίσω της η «Aeroflot» τα φαντάσματα του παρελθόντος: τις ιστορίες τρόμου, που είχαν να κάνουν τόσο με περιπέτειες εν πτήσει όσο και με αγενές προσωπικό, μεθυσμένους πιλότους, αλλά και με θανατηφόρα ατυχήματα. Αν και στατιστικά η εταιρεία δεν θεωρούνταν λιγότερο ασφαλής από τους Δυτικούς ανταγωνιστές της, μια σειρά πρόσφατων ατυχημάτων με αεροσκάφη τόσο ρωσικής όσο και δυτικής κατασκευής συνετέλεσαν στην αμαύρωση του ονόματός της.
Ετσι, οι αλλαγές που προώθησε ο κ. Σαβέλιεφ δεν αφορούν μόνο στον ίδιο τον στόλο, αλλά και σε άλλους τομείς, όπως η εξυπηρέτηση των επιβατών, η εκπαίδευση και η εμφάνιση του προσωπικού και ο εκσυγχρονισμός του εξοπλισμού.
Αποφάσισε, λοιπόν, να προσλάβει μια βρετανική εταιρεία δημοσίων σχέσεων για να βελτιώσει το image της εταιρείας. Παράλληλα, εντυπωσιασμένος από τις στολές των αεροσυνοδών της «Virgin Atlantic» αποφάσισε να προχωρήσει στην αλλαγή ενδυμασίας για τις αεροσυνοδούς της «Aeroflot», οι οποίες, όπως δήλωσε ο ίδιος, θα είναι χάρμα οφθαλμών και θα αποστέλλονται για εκπαίδευση στο εξωτερικό.
WHO IS WHO
# Η επίσημη γενέθλια ημερομηνία της ρωσικής «Aeroflot» θεωρείται η 9η Φεβρουαρίου του 1923
# Στα τέλη της δεκαετίας του ’30 θεωρούνταν η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στον κόσμο, με 4.000 πιλότους, 60.000 υπαλλήλους και περίπου 3.000 αεροσκάφη
# Το 1956 η «Aeroflot» χρησιμοποιεί το πρώτο αεριωθούμενο επιβατηγό τζετ στον κόσμο, το TU-104, σε εγχώρια και διεθνή δρομολόγια
# Το 1989 η εταιρεία γίνεται μέλος της IATA
# Το 1992 τα διεθνή δρομολόγια διαχωρίζονται υπό την ονομασία «Aeroflot - Russian International Airlines», ενώ παλαιότερα τμήματα της εταιρείας γίνονται εθνικοί αερομεταφορείς των νεοσύστατων κρατών όπως το Ουζμπεκιστάν και η Λιθουανία
# Το 2006 η «Aeroflot» αποτελεί την πρώτη αεροπορική εταιρεία της πρώην Σοβιετικής Ενωσης που συμμετέχει σε μια παγκόσμια ένωση, τη Sky Team
# Από το 2007 η εταιρεία ανήκει στη ρωσική κυβέρνηση μέσω της «Rosimushchestvo» (51,17%) και της «National Reserve Corporation» (27%), ενώ υπάλληλοι και άλλοι μέτοχοι διατηρούν ένα ποσοστό 19%.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr