Ντίτερ Τζέτσε: Το σχέδιο “DR Z” για την Mercedes

Τι κάνεις όταν έχεις χάσεις μέσα από τα χέρια σου 4,8 δισ. δολάρια μέσα σε τρεις μήνες; Oταν μέσα σε ένα τετράμηνο οι πωλήσεις σου πέφτουν κατά 25% δεν σε πιάνει πανικός, ακόμη κι αν είσαι θρύλος στον κλάδο σου; Αυτό έπαθε ο όμιλος Daimler, αλλά ένας μηχανολόγος-μηχανικός έχει τη λύση στο τσεπάκι του…

Της Μαρίας Τζαβάρα

Μπορεί η κρίση στην παγκόσμια οικονομία γενικότερα και στην αυτοκινητοβιομηχανία ειδικότερα να άφησε πολλά θύματα σ

Τι κάνεις όταν έχεις χάσεις μέσα από τα χέρια σου 4,8 δισ. δολάρια μέσα σε τρεις μήνες; Oταν μέσα σε ένα τετράμηνο οι πωλήσεις σου πέφτουν κατά 25% δεν σε πιάνει πανικός, ακόμη κι αν είσαι θρύλος στον κλάδο σου; Αυτό έπαθε ο όμιλος Daimler, αλλά ένας μηχανολόγος-μηχανικός έχει τη λύση στο τσεπάκι του…

Της Μαρίας Τζαβάρα

Μπορεί η κρίση στην παγκόσμια οικονομία γενικότερα και στην αυτοκινητοβιομηχανία ειδικότερα να άφησε πολλά θύματα στο πέρασμά της, μεταξύ των οποίων και η «Daimler», ωστόσο ο επικεφαλής της εταιρείας κ. Ντίτερ Τζέτσε έχει ήδη περάσει στην αντεπίθεση, με ένα φιλόδοξο σχέδιο για την εξυγίανση της πρωτοπόρου εταιρείας στον κλάδο των αυτοκινήτων πολυτελείας.

Η αλήθεια είναι ότι τα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει η θρυλική εταιρεία των Mercedes είναι πολλά. Κατ’ αρχάς, μέσα σε έναν χρόνο βρέθηκε από την 11η θέση της λίστας του περιοδικού «Fortune» στην 23η. Οι πωλήσεις των κυριότερων μοντέλων της μειώθηκαν σημαντικά, η παραγωγή επιβραδύνθηκε και πολλοί εργάτες υποχρεώθηκαν σε εθελούσια έξοδο. Το τελευταίο τετράμηνο του 2008 και τους τρεις πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους, η εταιρεία πούλησε 25% λιγότερα αυτοκίνητα και έχασε 4,8 δισεκατομμύρια δολάρια. Ενδεικτικό είναι ότι μόνο στο τμήμα των φορτηγών, το οποίο συνεισφέρει ετησίως πάνω από το ένα τέταρτο των συνολικών εσόδων του ομίλου, οι πωλήσεις έχουν πέσει κατά 40%. 

Ο άνθρωπος που έχει αναλάβει το δύσκολο έργο της εξυγίανσης της «Daimler», ο κ. Τζέτσε, γνωστός και ως «Dr Z», διαθέτει τα τυπικά προσόντα (έχει διδακτορικό μηχανολόγου-μηχανικού) αλλά και τα… ουσιαστικά προσόντα για την αποστολή: έχει ήδη πάρει κάποιες δύσκολες αποφάσεις. Η πρώτη δύσκολη αποστολή που ανέλαβε ήταν η προβληματική, όπως αποδείχτηκε, απόκτηση της «Chrysler», αποστολή για την οποία τοποθετήθηκε επικεφαλής των επιχειρήσεων στις ΗΠΑ.

Το 2006, όμως, επέστρεψε στη Γερμανία για να πάρει τα ηνία της «Daimler» ως CEO και αποφάσισε να χειριστεί το θέμα «Chrysler» με τον δικό του τρόπο. Στα τέλη Απριλίου ξεφορτώθηκε και το υπόλοιπο 19,9% της «Chrysler», βάζοντας τέλος σε έναν 10ετή εφιάλτη για τη γερμανική εταιρεία, που είχε κοστίσει στους μετόχους της δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια.  

Η μάχη του «Dr Z.», όμως, και της ομάδας του συνεχίζεται σε πολλά επίπεδα. Σύμφωνα με πληροφορίες που διέρρευσαν στον Τύπο, οι συζητήσεις με την ανταγωνίστρια BMW για μια πιθανή συμφωνία κοινής προμήθειας διαφόρων εξαρτημάτων, όπως κιβώτια ταχυτήτων, ώστε να εξοικονομήσουν χρήματα έχει προχωρήσει κατά πολύ. Για παν ενδεχόμενο, μάλιστα, δίνεται σχετική αναφορά στις γερμανικές αρχές αθέμιτου ανταγωνισμού. Ωστόσο οι φήμες για μια συμφωνία που θα περιλαμβάνει κάτι παραπάνω εκτός από «κοινά ψώνια» δίνουν και παίρνουν τον τελευταίο καιρό. 

Παράλληλα ο κ. Τζέτσε επανακαθορίζει την ίδια την ουσία της θρυλικής Mercedes. Συγκεκριμένα, βάζει τις τελευταίες πινελιές στη νέα σειρά Mercedes χαμηλού κόστους, η οποία αναμένεται να βγει στην αγορά τα επόμενα 2-3 χρόνια. Η νέα σειρά έχει στόχο να προσελκύσει ένα νεότερο κοινό, που δίνει έμφαση στη μοντέρνα εμφάνιση. Ετσι, η εταιρεία αναμένεται να κυκλοφορήσει νέες εκδόσεις των δύο μικρότερων αυτοκινήτων της, των μοντέλων Α-Class και B-Class.

Για να αντιμετωπίσει μάλιστα τη διεθνή κρίση, ο νέος διευθύνων σύμβουλος ανακοίνωσε πριν από λίγους μήνες ένα σχέδιο εξοικονόμησης 5,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, κυρίως χάρη στη συμφωνία που πέτυχε με εκπροσώπους των εργαζομένων για αναβολή κάθε αύξησης και για μείωση των μισθών και των ωρών εργασίας με αντάλλαγμα τη διατήρηση των θέσεων εργασίας. Για να πετύχει τη συμφωνία αυτή, ο χερ Τζέτσε προχώρησε σε μείωση και του δικού του μισθού και των διοικητικών στελεχών για όλη τη χρονιά.

 Ενας άλλος τρόπος στον οποίο κατέφυγε για να γεμίσει τα ταμεία της εταιρείας, υπήρξε η πώληση του 9,1% του μετοχικού κεφαλαίου του ομίλου στην «Abu Dhabi Aabar Investments» έναντι 2,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Υστερα από τις πρώτες αυτές δύσκολες αποφάσεις, ο τολμηρός «Dr. Z» ήταν έτοιμος να πάει ένα βήμα παραπέρα.    

«Πράσινα» αυτοκίνητα με μπαταρίες λιθίου

Το μεγαλύτερο  στοίχημα του χερ Τζέτσε θεωρείται η ανάδειξη της «Daimler» σε πρωτοπόρο εταιρεία όσον αφορά στην τεχνολογία μπαταρίας λιθίου για υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η εταιρεία έχει καταρτίσει μια λίστα συνεργατών στη Γερμανία και τις ΗΠΑ, μεταξύ των οποίων και η «Tesla Motors», κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων. Τον περασμένο Μάιο, μάλιστα, η «Daimler» πλήρωσε 50 εκατ. δολάρια για να αποκτήσει το 10% της αμερικανικής εταιρείας, σε μια περίοδο που προχωρούσε σε περικοπές σε κάθε άλλο τομέα.

Η «Daimler» είχε πειραματιστεί με μπαταρίες και στο παρελθόν, αλλά αυτή τη φορά αποφάσισε να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στο ζήτημα. Το ρίσκο είναι μεγάλο γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ακόμα και τα υβριδικά, παραμένουν ακριβά και οι προοπτικές της σχετικής αγοράς δεν έχουν ακόμα ξεκαθαριστεί. Επιπλέον η τεχνολογία μπαταρίας λιθίου είναι από μόνη της αμφιλεγόμενη και δεν έχει δοκιμαστεί ακόμα σε ευρεία κλίμακα.  

Παρ΄ όλα αυτά, το αυστηρό πρόγραμμα περιορισμού των εξόδων και βελτίωσης της ποιότητας που έθεσε σε εφαρμογή ο κ. Τζέτσε αμέσως μόλις ανέλαβε καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου έφερε γρήγορα κάποια αποτελέσματα, καθώς εξοικονομήθηκαν χρήματα και τονώθηκε το image της εταιρείας.

Το who is who

# Το 1926 συγχωνεύονται δύο πρωτοποριακές γερμανικές εταιρείας αυτοκινήτων, του Karl Benz και του Gottlieb Daimler, σχηματίζοντας την  «Daimler-Benz» 

 

# Το 1936 κυκλοφορεί στην αγορά η πρώτη ντιζελοκίνητη Mercedes-Benz

 

# Το 1998 η «Chrysler Corporation» και η «Daimler-Benz» συγχωνεύονται, με την τελευταία να αποκτά την αμερικανική εταιρεία για περισσότερα από 35 δισεκατομμύρια δολάρια σε μετοχές

 

# Η συμφωνία προβλέπει ότι η νέα «DaimlerChrysler» θα έχει δύο κεντρικά γραφεία, δύο διευθύνοντες συμβούλους και επίσημη γλώσσα τα αγγλικά, αλλά η κάθε μάρκα θα κρατήσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της

 

# Το 2000 η εταιρεία αγοράζει σημαντικό μερίδιο στην ιαπωνική «Mitsubishi Motors» και γίνεται η 3η μεγαλύτερη εταιρεία αυτοκινήτων στον κόσμο

 

# Το 2006 το τμήμα της «Chrysler» παρουσιάζει σημαντικές ζημιές και την επόμενη χρονιά πωλείται στην «Cerberus Capital Management»

 

# Την ίδια χρονιά η «DaimlerChrysler» μετονομάζεται σε «Daimler AG»     

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr