Ναυτιλία: Στροφή στα φορτηγά την… επέτειο της κρίσης

Συμπληρώνεται ένας χρόνος από τότε που η ναυτιλιακή βιομηχανία βρέθηκε στη δίνη του κυκλώνα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, με τη ναυλαγορά να βυθίζεται έως και 90%, την αξία των πλοίων να μειώνεται έως και 70% τις ναυπηγήσεις πλοίων να ακυρώνονται, ενώ οι τράπεζες έχουν κλείσει τις στρόφιγγες.

Μέσα στο 2009 -ειδικότερα το καλοκαίρι- ο τομέας του ξηρού φορτίου κινήθηκε σημαντικά, με την αξία των πλοίων να ανεβαίνει και τη ναυλαγορά να παίρνει ανάσες, αν και γλίστρησε πάλι περίπου στι

Συμπληρώνεται ένας χρόνος από τότε που η ναυτιλιακή βιομηχανία βρέθηκε στη δίνη του κυκλώνα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, με τη ναυλαγορά να βυθίζεται έως και 90%, την αξία των πλοίων να μειώνεται έως και 70% τις ναυπηγήσεις πλοίων να ακυρώνονται, ενώ οι τράπεζες έχουν κλείσει τις στρόφιγγες.

Μέσα στο 2009 -ειδικότερα το καλοκαίρι- ο τομέας του ξηρού φορτίου κινήθηκε σημαντικά, με την αξία των πλοίων να ανεβαίνει και τη ναυλαγορά να παίρνει ανάσες, αν και γλίστρησε πάλι περίπου στις 2.400 μονάδες.

Στη φορτηγό ναυτιλία έχουν στραφεί οι Ελληνες και Κινέζοι εφοπλιστές μέσα στο 2009. Μπορεί ο δείκτης της ναυλαγοράς να έχει διακυμάνσεις και τις τελευταίες εβδομάδες να πέφτει, φτάνοντας την περασμένη Παρασκευή στις 2.468 μονάδες, αλλά η εκμετάλλευση των φορτηγών πλοίων απέφερε κέρδη μέσα στο 2009.

Η ναυλαγορά έχει ανακτήσει το 33% από την πτώση που σημειώθηκε το δεύτερο εξάμηνο του 2008. Αυτός είναι και ο λόγος που είχαν ζήτηση τα φορτηγά πλοία και ανέβηκαν οι τιμές τους. Από τις αρχές του 2009 οι Ελληνες έχουν ξοδέψει 1,7 δισ. δολάρια για την αγορά 88 φορτηγών πλοίων και οι Κινέζοι 1,6 δισ. για την αγορά 140 πλοίων.

Συνολικά, από τις αρχές του 2009 έχουν αλλάξει χέρια 513 φορτηγά πλοία έναντι 6,4 δισ. δολαρίων, όταν ο συνολικός τζίρος για τις αγορές πλοίων παγκοσμίως το ίδιο διάστημα είναι 10 δισ. δολάρια.

Το α’ εξάμηνο του 2009 ο παγκόσμιος στόλος πλοίων ξηρού φορτίου αυξήθηκε κατά 2,5%. Προστέθηκαν 223 νεότευκτα πλοία, ενώ οδηγήθηκαν σε διαλυτήρια 207 πλοία. Πάντως, τους τελευταίους καλοκαιρινούς μήνες ελάχιστα φορτηγά πλοία πουλήθηκαν για παλιοσίδερα.

Οι άλλοι τομείς βρίσκονται δύσκολη θέση, σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές. Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων τα κέρδη κατέρρευσαν από τον περασμένο Μάιο, ενώ τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα λεγόμενα containerships, δέχτηκαν το ισχυρότερο πλήγμα τόσο στα κέρδη όσο και στην αξία τους. Από τις αρχές Αυγούστου περίπου 540 πλοία, χωρητικότητας σχεδόν 1,4 εκατομμυρίων TEU, που αντιπροσωπεύουν το 10,5% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου, παραμένουν αδρανή.

Την ίδια ώρα οι τράπεζες παραμένουν «σφιχτοχέρες» για χορήγηση δανείων στη ναυτιλία, κάτι που σημαίνει ότι οι εφοπλιστές που αναζητούν ρευστό θα περάσουν δύσκολα τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του α’ τριμήνου του 2010.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr