Ελληνική ναυτιλία: Εδειξε χαρακτήρα στην κρίση…

Δύο μόλις εβδομάδες πριν τις βουλευτικές εκλογές  στην καθιερωμένη  εδώ και χρόνια συνάντηση στον Πειραιά, οι Έλληνες εφοπλιστές έκαναν τον απολογισμό τους. 

Οι συζητήσεις και η ανταλλαγή απόψεων των μελών, ων διοικητικών συμβουλίων της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών και της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας (Committee), κατέληξαν σε σειρά διαπιστώσεων.

Βασικότερη από αυτές είναι ότι παρά τη δεινή κρίση που αντιμετωπίζει η παγκόσμια οικονομία με τις αναπόφευκ

Δύο μόλις εβδομάδες πριν τις βουλευτικές εκλογές  στην καθιερωμένη  εδώ και χρόνια συνάντηση στον Πειραιά, οι Έλληνες εφοπλιστές έκαναν τον απολογισμό τους. 

Οι συζητήσεις και η ανταλλαγή απόψεων των μελών, ων διοικητικών συμβουλίων της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών και της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας (Committee), κατέληξαν σε σειρά διαπιστώσεων.

Βασικότερη από αυτές είναι ότι παρά τη δεινή κρίση που αντιμετωπίζει η παγκόσμια οικονομία με τις αναπόφευκτες επιπτώσεις της στη βιομηχανία των θαλασσίων μεταφορών, η ναυτιλία  υπό ελληνική διαχείριση διατήρησε κατά το εννεάμηνο του τρέχοντος έτους  σταθερή πρωτοπορία διεθνώς και ως μέγεθος (πλοία και χωρητικότητα) αλλά και από  πλευράς παροχής  υψηλής ποιότητας  υπηρεσιών στο ανά τον κόσμο διακινούμενο εμπόριο.

Επίσης ενισχύθηκε το ελληνικό νηολόγιο με μια χωρητικότητα νεότευκτων και μικρής ηλικίας πλοίων, δυο και πλέον εκατομμυρίων κόρων, γεγονός που καταδεικνύει την μεγάλη σημασία που αποδίδει ο  εφοπλισμός αλλά και η πολιτεία στην υποστήριξη και προστασία του εθνικού νηολογίου.

Οι Έλληνες εφοπλιστές επεσήμαναν ότι:

1.Το εθνικό νηολόγιο βασιζόμενο στο σταθερό θεσμικό πλαίσιο, είναι το θεμέλιο  της δημιουργίας και ανάπτυξης της ελληνικής ναυτιλίας και είναι πολύ σημαντικό να υποστηρίζεται μόνιμα με την προσέλκυση νέων και σύγχρονων πλοίων. Για την επιτυχία αυτού του στόχου πρέπει να εξαντληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια.

2. Η έγκαιρη και σε βάθος ανανέωση του στόλου ελληνικής πλοιοκτησίας γενικότερα, με μονάδες νέας γενιάς, όσο και η κατά τομείς εξειδίκευση των υπηρεσιών τους, ώστε να ικανοποιούν σε κάθε περίπτωση τις ανάγκες  του θαλάσσιου μεταφορικού έργου, αποτελούν πολύ θετική εξέλιξη.

3. Η  κατάρρευση της ναυλαγοράς  το τελευταίο τρίμηνο του 2008 που έθεσε αιφνιδιαστικά τέλος στην πενταετή, σπάνια στα χρονικά του κλάδου, ευημερία, αλλά και η έντονη αστάθεια που έκτοτε ακολούθησε, αντιμετωπίσθηκαν και αντιμετωπίζονται από την  παραδοσιακή ναυτιλιακή εμπειρία και σύνεση, με αποτέλεσμα να  αποφευχθούν  ομαδικοί παροπλισμοί πλοίων και να διατηρηθούν στο ακέραιο όλες οι θέσεις στη ναυτική απασχόληση. Και αυτό, παρά τις εγγενείς δυσχέρειες που άμεσα ή έμμεσα  επηρεάζουν την ναυλαγορά, όπως η  παρατεινόμενη κάμψη του παγκόσμιου εμπορίου, η χρηματοπιστωτική  στενότητα, αλλά και ο συνεχώς αυξανόμενος όγκος της  διαθέσιμης  χωρητικότητας μετά τις αθρόες ναυπηγήσεις διεθνώς, τα τελευταία χρόνια.

5. Κατά συνέπεια  η  ναυτιλία μπορεί να θεωρηθεί ότι είναι ο κλάδος της παραγωγής και των υπηρεσιών που μέχρι σήμερα, δεν έχει επιβαρύνει ούτε στο ελάχιστο την άνοδο του δείκτη της ανεργίας σε εθνικό επίπεδο και τούτο, εννοείται,  χωρίς εξωτερική παρέμβαση ή ενίσχυση.

6. Ωστόσο και παρά τις δυσκολίες, οι έλληνες πλοιοκτήτες δεν ανέστειλαν την  προσπάθεια για την ανανέωση των στόλων τους και συνέχισαν στις περισσότερες των περιπτώσεων τα εν εξελίξει ναυπηγικά τους προγράμματα με ρυθμούς  προσαρμοσμένους στα  νέα  δεδομένα.

Τα άλλα θέματα της συζήτησης επικεντρώθηκαν στα εξής:

- Ναυτική Εκπαίδευση:  Η σταθερή προοπτική ενός μεγάλου και σύγχρονου εμπορικού στόλου για το άμεσο μέλλον, αλλά και η πιεστική έλλειψη στελεχών γέφυρας και μηχανής σήμερα, επέβαλαν να συνεχισθεί και το 2009 η καμπάνια για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα,  η οποία είχε σημειώσει ενθαρρυντική επιτυχία το περασμένο έτος. Άλλωστε, είναι δεδομένη η βούληση της εφοπλιστικής κοινότητας για διαρκή όσο και συστηματική αντιμετώπιση του χρόνιου προβλήματος  της αριθμητικής ανεπάρκειας  στελεχών σε συνδυασμό  και με την ανάλογη ποιοτική  τους βελτίωση.

Ο ρόλος της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης στην προκειμένη περίπτωση,  μπορεί να είναι  αποφασιστικός. 

-  Τα  μέλη επικέντρωσαν επίσης το ενδιαφέρον τους στα θέματα που αφορούν το ελληνικό πλοίο στο κοινοτικό και διεθνή χώρο και κυρίως σε αυτά της προστασίας του περιβάλλοντος και στην  αντιμετώπιση  της  πειρατείας .

 Ο ελληνικός εφοπλισμός υποστηρίζει τη διεθνή προσπάθεια μειώσεως των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, πιστεύει όμως ότι απαιτείται ολοκληρωμένη προσέγγιση του προβλήματος. Η προσέγγιση αυτή  επιβάλλεται να μην  παραβλέπει τις δυνατότητες της τεχνολογίας, τα οικονομικά δεδομένα του παγκόσμιου  εμπορίου και την ανάγκη να αποφευχθούν αρνητικές επιπτώσεις από την αύξηση των εκπομπών CO2 όταν μειώνονται  οι άλλοι ρυπαντές.

-  Αναφορικά  με την  πειρατεία  εξετάσθηκε  η κατάσταση που επικρατεί  ιδίως στην περιοχή του Κόλπου του Άντεν  και των ακτών της Σομαλίας, όπου παρά την δραστήρια παρέμβαση των ναυτικών δυνάμεων που έχουν αναπτυχθεί εκεί, δικαιολογούνται ανησυχίες για περαιτέρω επιδείνωση τους προσεχείς μήνες.

-  Τα δύο Συμβούλια επιδοκίμασαν ομόφωνα τις ατομικές και συλλογικές ενέργειες για την δίκαιη μεταχείριση των ναυτικών παγκοσμίως και καταδίκασαν την αυξανόμενη τάση ποινικοποίησης του ναυτικού επαγγέλματος.  Η τάση αυτή, εκτός της βλάβης που προκαλεί,  έχει επίσης μακροχρόνιες δυσμενείς  επιπτώσεις, διότι οδηγεί στην εγκατάλειψη του επαγγέλματος και στη μείωση  προσέλκυσης κατάλληλων νέων, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σοβαρός κίνδυνος στη ναυτική ασφάλεια και το περιβάλλον.

Στα πλαίσια αυτά σημειώθηκε με μεγάλη ικανοποίηση η απόφαση να επιτραπεί στον Πλοίαρχο Μαγκούρα να υποβάλει έφεση στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, κατά της ατυχούς  πρωτόδικης απόφασης.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr