James Kakridas, ο ελληνοαμερικάνος που φτιάχνει καύσμα από τα φρούτα
Η πόλη του Σακραμέντο, εκτός από πρωτεύουσα της Καλιφόρνια, είναι και η σύγχρονη Γη της Επαγγελίας, αφού στην περιφέρειά της περιλαμβάνεται η πόλη του Ελ Ντοράντο. Ποιος δεν έχει δει τις παλιές αμερικανικές ταινίες western… Εκεί όπου επί της οθόνης οι χρυσοθήρες έσπευδαν να βρουν την τύχη τους σε μια περιοχή που λούζεται από τον ήλιο. Να όμως που για έναν Καλιφορνέζο στα χαρτιά, αλλά 100% Ελληνα στην ψυχή και στην καταγωγή επιχειρηματία, νέο επιχειρηματικό Ελντοράντο δεν είναι οι ΗΠΑ, α
Η πόλη του Σακραμέντο, εκτός από πρωτεύουσα της Καλιφόρνια, είναι και η σύγχρονη Γη της Επαγγελίας, αφού στην περιφέρειά της περιλαμβάνεται η πόλη του Ελ Ντοράντο. Ποιος δεν έχει δει τις παλιές αμερικανικές ταινίες western… Εκεί όπου επί της οθόνης οι χρυσοθήρες έσπευδαν να βρουν την τύχη τους σε μια περιοχή που λούζεται από τον ήλιο. Να όμως που για έναν Καλιφορνέζο στα χαρτιά, αλλά 100% Ελληνα στην ψυχή και στην καταγωγή επιχειρηματία, νέο επιχειρηματικό Ελντοράντο δεν είναι οι ΗΠΑ, αλλά η χώρα μας.
Η ζάχαρη της ΕΒΖ που θα γινόταν αιθανόλη
Κόντρα στο ισχύον ρεύμα που θέλει τους Αμερικανούς επιχειρηματίες να μην επενδύουν στην Ελλάδα, ο κ. James Kakridas, ισχυρός άνδρας της «Cal West Investment Corporatrion», έβαλε πλώρη για τη δημιουργία εργοστασίων βιοαιθανόλης στη ΒΙΠΕ Καβάλας, στην Ξάνθη, αλλά και κατόπιν σε άλλες τέσσερις ακόμα ελληνικές περιοχές: στο Κιλκίς, στην Ηλεία, στο Αγρίνιο και στην Αλεξανδρούπολη.
Η προσπάθεια του ομίλου του οποίου ηγείται ο κ. Kakridas ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια με την κατάθεση προσφοράς για τη μετατροπή των εργοστασίων της «Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης» στην Ξάνθη και στη Λάρισα σε μονάδες παραγωγής αιθανόλης. Ομως αυτή η προσπάθεια δεν τελεσφόρησε, όπως το ίδιο έγινε και με όλους τους ομίλους που είχαν καταθέσει προσφορές.
«Είσαι τρελός που θέλεις να επενδύσεις στην Ελλάδα»!
Είναι αλήθεια ότι σπανίως επενδύσεις από τις ΗΠΑ έρχονται στην Ελλάδα. Αυτή τη φορά, όμως, ο Ελληνοαμερικανός businessman στοχεύει να κάνει τη διαφορά. Κι αυτό διότι όπου βρεθεί και όπου σταθεί αναφέρεται στη «μεγαλύτερη επένδυση των ΗΠΑ στην Ελλάδα». Και φαίνεται να έχει δίκιο, καθώς φήμες φέρουν το ποσό που τελικά θα διατεθεί για τη δημιουργία των πέντε μονάδων να αγγίζει τα 200 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, όμως, οι μονάδες όχι μόνο θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας σε εκατοντάδες άτομα, αλλά επιπλέον θα δώσουν πρόσθετο εισόδημα και δουλειά σε χιλιάδες αγρότες σε όλη την Ελλάδα, οι οποίοι θα γίνουν προμηθευτές των μονάδων βιοαιθανόλης, αντί να πετούν την παραγωγή τους.
Χτίζοντας τη «Δανία του Νότου»
Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί κάτοικοι της Καβάλας, όπου και βρίσκεται η εν Ελλάδι βάση του επιχειρηματία, πιστεύουν πως ο κ. Kakridas είναι «ο σωστός άνθρωπος, στην κατάλληλη ώρα». Κι αυτό διότι σε μια συγκυρία που ο προσανατολισμός της νέας κυβέρνησης του κ. Γιώργου Παπανδρέου στρέφεται στις νέες μορφές πράσινης ενέργειας, η χρήση της βιοαιθανόλης κερδίζει με τη σειρά της πόντους.
Γνωστό εξάλλου είναι το ενδιαφέρον της νέας υπουργού Περιβάλλοντος κυρίας Τίνας Μπιρμπίλη για την άμεση εξεύρεση περιβαλλοντικά ορθών επενδύσεων για την Ελλάδα, ώστε να δοθεί μια πρώτη καλή εικόνα προς την κατεύθυνση της δημιουργίας της «Δανίας του Νότου».
Ποιος όμως είναι ο άνθρωπος που θέλει να μετατρέψει την Ελλάδα -ίσως και πριν την ώρα της- σε Σκανδιναβία; Που με την επένδυση αυτή θέλει να σπάσει για πρώτη φορά το άτυπο επενδυτικό εμπάργκο των ΗΠΑ προς τη χώρα μας και να δώσει μια πρώτης τάξης απάντηση σε όσους τον θεωρούν τουλάχιστον τρελό για την επιλογή του να έλθει εδώ; Ας μην ξεχνάμε ότι πολλοί ήταν οι Ελληνοαμερικανοί που ναι μεν ήθελαν να κάνουν business στη μητέρα πατρίδα τους, όμως η γραφειοκρατία και ο εγχώριος ωφελιμισμός τούς εμπόδιζαν.
«Αν επιτύχουμε σε αυτήν την προσπάθεια, η επένδυσή μας θα καταστεί αυτόματα μοχλός που θα φέρει κι άλλα κεφάλαια στην Ελλάδα. Κι αυτό διότι θα μπορούμε τότε να πούμε στους Αμερικάνους συνεργάτες μας ότι εμείς τα καταφέραμε. Γιατί όχι και αυτοί στη συνέχεια;» μας είπε ο mister Kakridas σε πρόσφατη επικοινωνία μαζί του.
Οπως εξομολογήθηκε, μάλιστα, την τελευταία φορά που μίλησε με τον εμπορικό ακόλουθο της αμερικανικής πρεσβείας στη χώρα μας αποκόμισε μια αρνητική εικόνα για τον τρόπο με τον οποίο γίνονται οι δουλειές εδώ: «Ο εμπορικός ακόλουθος προσπαθεί εδώ και καιρό να πείσει αμερικανικές επιχειρήσεις να επενδύσουν στην Ελλάδα. Αυτές όμως του λένε ξεκάθαρα πως πρώτα θα πρέπει να τους δείξει μια επένδυση που να ολοκληρώθηκε επιτυχώς ώστε να έλθουν κι αυτοί στη συνέχεια. Τόσο κακή είναι η αντίληψή τους για το τι συμβαίνει εδώ.
Ομως είναι παραπάνω από ξεκάθαρο πως για να βγει η Ελλάδα από το οικονομικό αδιέξοδο πρέπει να προσελκύσει επενδύσεις. Πρέπει να βρει ο κόσμος δουλειά στον ιδιωτικό τομέα και όχι όλοι να περιμένουν να βρουν δουλειά από το κράτος».
Λάκωνας-σκληρό καρύδι και πατριώτης μέχρι κόκαλο
Ο κ. Kakridas είναι «σκληρό καρύδι». Κι αυτό όχι τόσο λόγω του χαρακτήρα του, αφού ο ίδιος είναι ήπιος κι ανοιχτός άνθρωπος, αλλά κυρίως λόγω της σπαρτιάτικης καταγωγής του.
Στον Νομό Λακωνίας γεννήθηκε και έζησε έως και τα 18 του χρόνια. Το αρχικό του όνειρο ήταν να ασχοληθεί με τα αεροπλάνα, σύντομα όμως αποφάσισε να αφήσει τη χειμαζόμενη από την ανεργία και την οικονομική καχεξία Ελλάδα και το 1966 μετανάστευσε στην Αμερική, όπως εκατοντάδες χιλιάδες Ελληνες. Εκεί έκανε οποιαδήποτε δουλειά χρειαζόταν, φοιτώντας ταυτόχρονα ώστε να αποκτήσει εξειδίκευση.
Ο μετανάστης που έβγαλε τα πρώτα του καλά λεφτά από τις κατασκευές
Πολύ γρήγορα θα στραφεί στον τομέα των κατασκευών, όπου θα κερδίσει τα πρώτα του καλά λεφτά και θα εξελιχθεί σε έναν από τους κορυφαίους Ελληνοαμερικανούς κατασκευαστές των ΗΠΑ. Κύριο αντικείμενό του είναι οι κατασκευές εμπορικών κέντρων και καταστημάτων και η σημερινή του έδρα είναι το Σακραμέντο, η πρωτεύουσα δηλαδή της Καλιφόρνια. Στη συγκεκριμένη Πολιτεία των ΗΠΑ μετακόμισε ξαφνικά, όταν κατάλαβε ότι το κλίμα της έμοιαζε με αυτό της Ελλάδας.
Ομως ο κ. Kakridas δεν έμεινε μονάχα εκεί. Οντας ενεργός πολίτης, κινητοποιήθηκε δυναμικά μαζί με άλλες προσωπικότητες της ελληνο-αμερικανικής κοινότητας των ΗΠΑ ώστε να βοηθηθούν συμπατριώτες μας στην προσπάθεια ανάδειξής τους στα αμερικανικά αξιώματα.
Πρόεδρος της «Dynamis» που υποστηρίζει Δουκάκη, Σαρμπάνη
Σήμερα είναι πρόεδρος της πανίσχυρης οργάνωσης «Dynamis», που με έδρα στην Καλιφόρνια υποστηρίζει στις αμερικανικές εκλογές πολιτικούς με καταγωγή από την πατρίδα μας ή όσους Αμερικανούς έχουν φιλελληνικές θέσεις. Η «Dynamis» πρωτοδημιουργήθηκε το 1985 από τον κ. Αγγελο Τσακόπουλο και μια ομάδα επιφανών επιχειρηματιών. Μερικοί από τους πολιτικούς που έχει στηρίξει ήταν οι κύριοι Μάικλ Δουκάκης, Πίτερ Δούκας, Πολ Σαρμπάνης, Πολ Τσόγκας, Κρις Σπύρου κ.ά.
Ο businessman από το Σακραμέντο διατηρεί στενή σχέση με πολλούς πολιτικούς και πρώην προέδρους των ΗΠΑ, ενώ είχε στηρίξει και την κυρία Χίλαρι Κλίντον. Ο κ. Kakridas με τη σύζυγό του Καίτη έχουν δύο κόρες: την Πατρίτσια και την Τζορτζέτ. Η μία είναι παρουσιάστρια τηλεόρασης στις ΗΠΑ, ενώ η δεύτερη τελείωσε τις σπουδές της στο Μάρκετινγκ και τις Δημόσιες Σχέσεις και εργάζεται στο Πανεπιστήμιο της Οκλαχόμα.
Καβάλα, όπως λέμε Κοπεγχάγη
Ποια όμως είναι τα σχέδια του Ελληνοαμερικανού businessman για τη χώρα μας; Ο ίδιος θεωρεί πως οι εξαγγελίες του ΠΑΣΟΚ αλλά και η γενικότερη ανάδειξη του θέματος περί «πράσινης και ισόρροπης ανάπτυξης» σε ΗΠΑ και Ε.Ε. δίνουν σημαντική ώθηση στα σχέδιά του. Αξιοποιώντας τις ευρωπαϊκές ντιρεκτίβες που ολοένα περισσότερο επιβάλλουν καθαρότερες επενδύσεις, αλλά και επιδιώκουν τόνωση της απασχόλησης σε «δύσκολες περιοχές», έχει επιλέξει μαζί με τον συνεργάτη του και γνωστό επιχειρηματία στον κλάδο των κατεψυγμένων κ. Χρήστο Κοντόβερο να δημιουργήσει καύσιμο από αιθανόλη. Κι αυτό στην Ελλάδα και όχι σε άλλες γειτονικές χώρες όπως η Βουλγαρία, που διευκολύνει τις ξένες επενδύσεις.
Παράλληλα, η επένδυση που βασίζεται στην επεξεργασία γεωργικών - αδιάθετων προϊόντων θα βοηθήσει στην απορρόφηση της αγροτικής παραγωγής με σταθερές τιμές, αφού είναι καλά γνωστό πως μέχρι το 2013 θα σταματήσουν οι αγροτικές επιδοτήσεις από την Ε.Ε. Επίσης θα υπάρξει δημιουργία πολλών παράγωγων προϊόντων για την ελληνική αγορά όπως το Corn Plastic, πλαστικά, σακούλες από καλαμπόκι και άλλα.
Αυτό που γνωρίζει πολύ καλά ο κ. Kakridas είναι πως η εν λόγω τεχνολογία παραγωγής καυσίμου από βιοαιθανόλη εφαρμόζεται με μεγάλη επιτυχία στις ΗΠΑ ήδη από τα τέλη του ’60. Αν και παλεύει ο ίδιος εδώ και δύο χρόνια να ξεκινήσει την πρώτη του μονάδα στη ΒΙΠΕ Καβάλας, δηλώνει πως δεν έχει μετανιώσει για την επιλογή του να ποντάρει χρήματα στην ελληνική «ρουλέτα». Παρά ταύτα κατανοεί όσους επενδυτές διαμαρτύρονται για την ελληνική γραφειοκρατία, αν και είναι αισιόδοξος για το όραμα του κ. Γιώργου Παπανδρέου ως προς την αλλαγή της δημόσιας διοίκησης. Εκτός των άλλων θα υπάρξει ωφέλεια, καθώς η Ελλάδα θα εξοικονομήσει εκατομμύρια ευρώ από τον περιορισμό των εισαγωγών πετρελαίου.
Πάντως στα σχέδια του επιχειρηματία είναι να πουλήσει βιοαιθανόλη στην Ευρώπη, καθώς έχει ξεκινήσει επαφές με την αγορά της Σουηδίας, ενώ σκέψεις υπάρχουν και για πωλήσεις σε Γερμανία και Γαλλία. Οπως μας τόνισε ο συνεργάτης του κ. Κακρίδα, ο κ. Κοντόβερος, και πρεσβευτής επί τιμή της Δημοκρατίας της Χιλής, «η Ελλάδα λόγω της υψηλής γεωργικής της παραγωγής έχει τη δυνατότητα να γίνει το πανευρωπαϊκό κέντρο παραγωγής αιθανόλης. Να εξελιχθεί δηλαδή στην πραγματική Δανία του Νότου». Κοινώς δηλαδή η Καβάλα θέτει τα θεμέλια για να γίνει η… Κοπεγχάγη της χώρας μας.
Η «Cal West Energy» του κ. Κακρίδα αυτή τη στιγμή συνεργάζεται με την «Easy Energy Systems», με στόχο το 2010 να ξεκινήσει η πρώτη μονάδα στην Καβάλα. Μάλιστα ως χρονικός ορίζοντας τίθεται η άνοιξη του επόμενου έτους και επιδίωξη να παραχθούν 115 εκατ. λίτρα ετησίως. Για την παραγωγή αιθανόλης θα χρησιμοποιηθούν βιομάζες όπως το καλαμπόκι, το σιτάρι, τα καρπούζια, τα σταφύλια ή τα πορτοκάλια.
Το πρώτο Ford του 1908 που κινήθηκε με αλκοόλ
Η ιστορία της βιοαιθανόλης ως καυσίμου κίνησης ξεκινά το 1908, όταν ο Χένρι Φορντ κατασκεύασε το πρώτο αυτοκίνητο, το αλκοολοκίνητο μοντέλο Ford T, δηλώνοντας ότι τα καύσιμα του μέλλοντος θα προέρχονται από μήλα, ζιζάνια ή ροκανίδια. Σήμερα, όλα τα αυτοκίνητα μπορούν να χρησιμοποιήσουν Ε5 ή Ε10, δηλαδή μίγμα βενζίνης με 5 ή 10% αιθανόλη, χωρίς καμία μετατροπή. Η αυτοκινητοβιομηχανία πλέον διαθέτει στο εμπόριο μοντέλα (FFV, Flexible Fuel Vehicle) που χρησιμοποιούν μίγμα Ε85 (85% αιθανόλη + 15% βενζίνη) ή οποιοδήποτε άλλο μίγμα αιθανόλης - βενζίνης (π.χ. Ford Focus ή Saab BioPower).
Οι Βραζιλία και ΗΠΑ παράγουν το 75% περίπου της αιθανόλης του πλανήτη, με την εν λόγω βιομηχανία να γνωρίζει ραγδαία ανάπτυξη. Ηδη ακούγονται προτάσεις για δημιουργία καρτέλ αιθανόλης από τις δύο χώρες, αντίστοιχου με τον ΟΠΕΚ. Επίσης, σε χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία έχουν επίσης ξεκινήσει τεράστια προγράμματα ανάπτυξης της βιομηχανίας αιθανόλης. Πρόσφατα και η ρωσική κυβέρνηση ανακοίνωσε πρόγραμμα ανάπτυξης της βιομηχανίας αιθανόλης, επιδοτώντας την κατασκευή 30 νέων εργοστασίων συνολικής ετήσιας δυναμικότητας 2.000.000 τόνων.
Το βραζιλιάνικο θαύμα στα βιοκαύσιμα
Το ενεργειακό θαύμα της Βραζιλίας στα βιοκαύσιμα ξεκινά το 1973, όταν ο τότε δικτάτορας στρατηγός Γκάιζελ, λόγω της πετρελαϊκής κρίσης (εμπάργκο ΟΠΕΚ) και της εκτόξευσης των τιμών πετρελαίου παγκοσμίως, δημιούργησε το 30ετές πρόγραμμα υποκατάστασης της βενζίνης από αιθανόλη. Τότε δόθηκαν γενναίες επιδοτήσεις και χρηματοδότησε την κατασκευή εργοστασίων παραγωγής αιθανόλης, εγκατέστησε αντλίες αιθανόλης σε όλα τα πρατήρια καυσίμων της χώρας και έδωσε φορολογικά κίνητρα για τα αλκοολοκίνητα οχήματα.
Στις ΗΠΑ η παραγωγή αιθανόλης γνωρίζει εκρηκτική ανάπτυξη μετά το 2000. Την περίοδο 2000-2006 η παραγωγή αυξήθηκε κατά 300% και πλέον ενώ γενικότερα η παραγωγή αιθανόλης από 568 εκατ. λίτρα το 1981 έφτασε τα 18,4 δισ. λίτρα το 2006, δηλαδή αυξήθηκε κατά 32 φορές περίπου. Το 2006 οι ΗΠΑ εξοικονόμησαν, χάρη στην αιθανόλη, 11 δισ. δολάρια από εισαγωγές πετρελαίου.
Το 17% του καλαμποκιού στις ΗΠΑ έγινε καύσιμο
Στις ΗΠΑ, το 2000 λειτουργούσαν 54 εργοστάσια και σήμερα 130, ενώ κατασκευάζονται άλλα 84. Πέρυσι, το 17% της παραγωγής καλαμποκιού χρησιμοποιήθηκε στη βιομηχανία αιθανόλης για την παραγωγή 19 δισ. λίτρων αιθανόλης, ενώ ο καταγεγραμμένος στόχος της κυβέρνησης των ΗΠΑ είναι 28 δισ. λίτρα άμεσα και 40 δισ. λίτρα στο εγγύς μέλλον.
H Citigroup εκτιμά ότι η αμερικανική παραγωγή αιθανόλης θα αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 10,3% μέχρι το 2012Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr