Ντέιβιντ Νόβακ, ο «γκουρού» της Pizza Hut

Η μεγαλύτερη πρόκληση που έχει να αντιμετωπίσει αυτή την εποχή ο κ. Ντέιβιντ Νόβακ, επικεφαλής της μεγαλύτερης αλυσίδας εστίασης στον κόσμο, είναι να δώσει στην εταιρεία του ενιαία εταιρική ταυτότητα! Αυτό μπορεί να ακούγεται σε πρώτη ανάγνωση τουλάχιστον παράδοξο, όχι όμως όταν αίφνης συνειδητοποιήσει κανείς τις φίρμες που περιλαμβάνει. Φίρμες διάσημες ανά τον κόσμο, όπως τα εστιατόρια «Pizza Hut», «Taco Bell», «KFC», «A&W» και «Long John Silver».

Ο ίδιος ο κ. Νόβακ κάνει λόγο για

Η μεγαλύτερη πρόκληση που έχει να αντιμετωπίσει αυτή την εποχή ο κ. Ντέιβιντ Νόβακ, επικεφαλής της μεγαλύτερης αλυσίδας εστίασης στον κόσμο, είναι να δώσει στην εταιρεία του ενιαία εταιρική ταυτότητα! Αυτό μπορεί να ακούγεται σε πρώτη ανάγνωση τουλάχιστον παράδοξο, όχι όμως όταν αίφνης συνειδητοποιήσει κανείς τις φίρμες που περιλαμβάνει. Φίρμες διάσημες ανά τον κόσμο, όπως τα εστιατόρια «Pizza Hut», «Taco Bell», «KFC», «A&W» και «Long John Silver».

Ο ίδιος ο κ. Νόβακ κάνει λόγο για ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης το οποίο αποτελεί τη μεγαλύτερη αλλαγή εταιρικής φιλοσοφίας σήμερα, καθώς επηρεάζει 1,4 εκατομμύριο υπαλλήλους σε 112 χώρες! 

Ολα άρχισαν όταν το 1997 η «Yum! Brands» αποσχίστηκε από την «PepsiCo» και μετεξελίχθηκε σε ανεξάρτητη εταιρεία. Από τότε η αξία της μετοχής της έχει τετραπλασιαστεί και τα κέρδη της αυξάνονται κατά μέσο όρο έως και 10% τα τελευταία επτά χρόνια. Επιπλέον, η εταιρεία έγινε διεθνής, με πάνω από το 65% των εσόδων της να προέρχεται εκτός ΗΠΑ. Ο κ. Νόβακ, διευθύνων σύμβουλός της από το 2000, αποφάσισε πριν από περίπου δύο χρόνια να θέσει σε εφαρμογή ένα νέο πρόγραμμα εταιρικής φιλοσοφίας, το οποίο θα συνενώσει τα διάφορα τμήματα της «Yum! Brands».

Συγκεκριμένα, ο μίστερ Νόβακ εντόπισε περιθώρια βελτίωσης σε τρία πεδία: στη διάθεση περισσότερων υγιεινών προϊόντων, μεγαλύτερης ποικιλίας ροφημάτων και διαφορετικών μενού, αναλόγως την ώρα της ημέρας. Μέχρι τότε η εταιρική κουλτούρα της «Yum! Brands» κάθε άλλο παρά διασφάλιζε τη συνεργασία και τον συντονισμό των επιχειρήσεων μεταξύ των διάφορων τμημάτων σε όλο τον κόσμο, επιβραδύνοντας έτσι κάθε νέα πρωτοβουλία.

Σε ένα ταξίδι στην Κίνα, όπου η «Yum!» άνοιξε περισσότερα από 500 νέα εστιατόρια μόνο τον περασμένο χρόνο, ο κ. Νόβακ βρήκε τη λύση στο πρόβλημα αυτό (να σημειωθεί βεβαίως ότι η «Yum!» αποτελεί την πιο πετυχημένη ξένη εταιρεία εστίασης στην Κίνα, με παρουσία σε 600 πόλεις, σε 400 από τις οποίες μάλιστα δεν έχει άλλον δυτικό ανταγωνιστή, ενώ την περασμένη χρονιά η αγορά της Κίνας στο σύνολό της απέφερε στον όμιλο κέρδη 469 εκατ. δολαρίων).

Κατά την επίσκεψή του, λοιπόν, στην Κίνα, ο μίστερ Νόβακ άκουσε πολλούς από τους ντόπιους υπαλλήλους να χρησιμοποιούν ιδιαίτερη ορολογία, όπως «δράση εναντίον δραστηριότητας», «τολμηρό αίτημα» κ.τ.λ. Οπως αποδείχτηκε στη συνέχεια, όλα αυτά αποτελούσαν κουβέντες του κ. Τζον Ο’Κιφ, ενός γκουρού του management και πρώην στελέχους της πολυεθνικής «Procter&Gamble», με τις ιδέες του οποίου είχε εκπαιδευτεί το εγχώριο προσωπικό.

Ο κ. Νόβακ εντυπωσιάστηκε τόσο πολύ από τις ιδέες του Ο’Κιφ, ώστε αποφάσισε ότι έπρεπε να διδαχθούν σε όλα τα τμήματα της εταιρείας. Στόχος του ήταν η δημιουργία μιας ενιαίας εταιρικής κουλτούρας, η οποία θα έδινε έμφαση στη συνεχή καινοτομία. Δημιούργησε ένα νέο σεμινάριο με την ονομασία ABR (Achieving Breakthrough Results), στο οποίο οι managers δίδασκαν στους υφισταμένους τους. Οι ιδέες που προβάλλει το σεμινάριο αυτό διαδόθηκαν τελικά σε όλη την εταιρεία, από τα πιο υψηλόβαθμα στελέχη μέχρι τους managers των εστιατορίων και τους δικαιούχους franchise.

Χάρη στο ABR, η βελτίωση της «Yum!» στα τρία πεδία που προαναφέρθηκαν είναι πολύ γρηγορότερη απ’ ό,τι ήταν στο παρελθόν. Οποιες καινοτομίες δοκιμάζονται σε μια χώρα υιοθετούνται γρήγορα από μια άλλη. Τα βρετανικά «KFC», για παράδειγμα, προσέθεσαν ένα πρωινό στο μενού τους το οποίο σήμερα έχει υιοθετηθεί από 12 χώρες. Η «Taco Bell» έχει επίσης σχέδια για πρωινό μενού, ενώ η Κίνα προωθεί την «ώρα για τσάι».

Φρέσκοι χυμοί vs McDonalds

Ακολουθώντας το παράδειγμα των «McDonald’s», του μεγαλύτερου ανταγωνιστή της, η «Yum!» προωθεί τη διάθεση υγιεινότερου μενού. Τα «KFC» στη Γαλλία, για παράδειγμα, διαθέτουν ένα σάντουιτς με κοτόπουλο στο γκριλ, το οποίο αναμένεται να υιοθετηθεί από τα εστιατόρια της αλυσίδας σε όλο τον κόσμο. Επιπλέον, οι φρέσκοι χυμοί στο μενού των «KFC» και «Taco Bell» όλο και πληθαίνουν.

Παρά την πίστη του στην επιτυχία του ABR, ο μίστερ Νόβακ δεν παραλείπει να ελέγχει συχνά πυκνά ιδίοις όμμασι την πρόοδο των εστιατορίων του. Για τον σκοπό αυτό κάνει αιφνιδιαστικές επισκέψεις incognito σε εστιατόρια σε όλο τον κόσμο, όπου αξιολογεί τα πάντα - από τη συμπεριφορά του προσωπικού μέχρι την ποιότητα των προϊόντων.    

Who is who

# Το 1952 ο Χάρλαντ Σάντερς ανοίγει το πρώτο «Kentucky Fried Chicken»

# Το 1958 τα αδέλφια Νταν και Φρανκ Κάρνεϊ ανοίγουν το πρώτο εστιατόριο «Pizza Hut» στο Τέξας των ΗΠΑ

# To 1962 ο βετεράνος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου Γκλεν Μπελ ανοίγει το πρώτο εστιατόριο μεξικάνικου φαγητού «Taco Bell»

# Το 1977 η «Pizza Hut» περνάει στα χέρια της «PepsiCo», ενώ την επόμενη χρονιά σειρά έχει η «Taco Bell»

# Το 1986 ακολουθεί η «KFC Corp.», η οποία περνάει στην ιδιοκτησία της «PepsiCo» αντί 840 εκατ. δολαρίων

# Το 1997 αποφασίζεται η απόσχιση των «Pizza Hut», «Taco Bell» και «KFC» από την «PepsiCo». Οι τρεις τους σχηματίζουν μια νέα εταιρεία, την «Tricon Global Restaurants»

# Το 2002 η νέα εταιρεία αλλάζει την επωνυμία της σε «Yum! Brands», ενώ το πορτφόλιό της εμπλουτίζεται με τη «Long John Silver» και την «A&W All American Food Restaurants»
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr