Το μεγάλο...φέσι του Ντουμπάϊ (UPD2)

Η οικονομική είδηση της Πέμπτης ήταν σαφώς αρνητική. Εφιαλτική θα έλεγε κανείς για μια μερίδα επενδυτών, εταιριών, τραπεζών, αλλά και για όσους μέχρι τώρα θεωρούσαν πως η κρίση που ταλανίζει εδώ και σχεδόν 2 χρόνια την παγκόσμια οικονομία ΔΕΝ είχε επηρεάσει ... τόπους μαγικούς κι ονειρεμένους!

Όπως το Ντουμπάι για παράδειγμα. Το αραβικό αυτό κρατίδιο με τα ελάχιστα αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου αλλά με τα απεριόριστα αποθέματα κεφαλαίων και το πιο δυναμικό και φιλόδοξο επεκτατ

Η οικονομική είδηση της Πέμπτης ήταν σαφώς αρνητική. Εφιαλτική θα έλεγε κανείς για μια μερίδα επενδυτών, εταιριών, τραπεζών, αλλά και για όσους μέχρι τώρα θεωρούσαν πως η κρίση που ταλανίζει εδώ και σχεδόν 2 χρόνια την παγκόσμια οικονομία ΔΕΝ είχε επηρεάσει ... τόπους μαγικούς κι ονειρεμένους!

Όπως το Ντουμπάι για παράδειγμα. Το αραβικό αυτό κρατίδιο με τα ελάχιστα αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου αλλά με τα απεριόριστα αποθέματα κεφαλαίων και το πιο δυναμικό και φιλόδοξο επεκτατικό πρόγραμμα ίσως και ολόκληρης της υφηλίου, ουσιαστικά ανακοίνωνε στάση πληρωμών!!!

Για την ακρίβεια, η κρατική επενδυτική εταιρία Dubai World ανακοίνωσε – δια στόματος εκπροσώπου της κυβέρνησης του κρατιδίου – πως ζητά την αναστολή όλων των πληρωμών των χρεών της προς τρίτους δανειστές, τουλάχιστον για το επόμενο εξάμηνο. Χρέη που υπολογίζονται σε 60 έως 80 δισ. δολάρια, με την έκθεση των ευρωπαϊκών τραπεζών να εκτιμάται από άλλους σε 12 και από άλλους σε 40 δισεκατομμύρια δολάρια.

Η σχετική φημολογία, μάλιστα, ήθελε το χρηματιστήριο του Λονδίνου να παραμένει κλειστό για αρκετές ώρες σήμερα όχι εξαιτίας τεχνικού προβλήματος, αλλά επειδή στο Ντουμπάι είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένες οι βρετανικές τράπεζες HSBC, Barclays, Lloyds Banking Group και Royal Bank of Scotland, αλλά και η ελβετική Credit Suisse Group με συνολικά δάνεια προς την κρατική επενδυτική εταιρία του Εμιράτου, που ξεπερνούν τα 13 – κατ’ άλλους ίσως και τα 30 – δις ευρώ ... Γενικότερα, οι εξαρτήσεις είναι μεγάλες, για παράδειγμα η Boeing αλλά και η Airbus έχουν τεράστιες παραγγελίες αεροσκαφών για λογαριασμό της αεροπορικής εταιρείας Emirates, συνολικής αξίας άνω των 55 δις δολαρίων!

Επίσης, πάνω από 2.214 κατασκευαστικές εταιρίες δραστηριοποιούνται σήμερα στο η πλειονότητα των οποίων Σε ποσοστό 85% είναι αμερικανικών, βρετανικών και κεντροευρωπαϊκών συμφερόντων. Ενδεικτικό είναι το γεγονός πως ο πληθυσμός του κρατιδίου πέρυσι ξεπερνούσε τα 4,5 εκατομμύρια άτομα. Εκ των οποίων γηγενείς είναι μόλις οι 864.000! Οι υπήκοοι τρίτων χωρών που ζουν και εργάζονται σήμερα στο Εμιράτο ξεπερνούν τα 3,62 εκατομμύρια!

Αναλυτικότερα ανακοινώθηκε πως μέχρι το τέλος Μαϊου του 2010 θα καταβληθεί προσπάθεια, κυρίως μέσω παρεμβάσεων του Dubai Financial Support Fund, ενός επενδυτικού κεφαλαίου που δημιουργήθηκε στις αρχές του έτους ακριβώς για να αναχρηματοδοτήσει την ομαλή εξυπηρέτηση του εξωτερικού χρέους της χώρας, ώστε να ρευστοποιηθούν πάγια της Dubai World και της κυριότερης θυγατρικής της, της κατασκευαστικής και κτηματομεσιτικής εταιρίας Nakheel και να αποκατασταθεί η ομαλή αποπληρωμή των υποχρεώσεων του κρατιδίου!

Το πρόβλημα πάντως του Ντουμπάι είναι ενδεικτικό της κρίσης που αντιμετωπίζει γενικότερα η οικονομία στις χώρες του Κόλπου, με κυριότερο πρόβλημα την ... «εισαγόμενη» ύφεση. Πως ερμηνεύεται αυτό; Το Ντουμπάι είναι το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα:

Το κρατίδιο που οραματίστηκε να μετεξελιχθεί στο ... Μόντε Κάρλο του Κόλπου, προχώρησε την τελευταία δεκαετία σε κολοσσιαία κατασκευαστικά προγράμματα, αποκορύφωμα των οποίων ήταν τα περίφημα τεχνητά νησιά Palm Islands. Η συνολική αξία της επένδυσης υπολογιζόταν σε 580 δις δολάρια!!!

Και ναι μεν η έρημος μεταμορφώθηκε σε όαση, τα νερά του Κόλπου σε τροπικό παράδεισο για κροίσους και η πόλη του Ντουμπάι σε ... Εδέμ των κατασκευαστικών εταιριών και όλων όσοι βγάζουν λεφτά από το real estate, αλλά αποδείχθηκε πως η παγκόσμια κρίση χτύπησε αλύπητα ΚΑΙ όλους όσοι εμφανίζονται πρόθυμοι να επενδύσουν στη ... «χρυσή άμμο» του κρατιδίου. Το ένα τρίτο των – εξωφρενικά πολυτελών – κατασκευών που προέβλεπε το αρχικό σχέδιο δεν έχουν καν ολοκληρωθεί. Και δεν προβλέπεται. Οι αξίες των υφιστάμενων κατοικιών, γραφείων και ξενοδοχείων της πόλης έχουν υποχωρήσει κατά 60% μέσα σε λιγότερο από 12 μήνες. Το χρηματιστήριο έχει απολέσει το 70% της κεφαλαιοποίησής του!

Η κατασκευαστική εταιρία Nakheel, η εταιρία που ανέλαβε να φέρει εις πέρας τα μεγαλεπήβολα σχέδια της βασιλικής οικογένειας και προσωπικά του  Σεΐχη Mohammed bin Rashid Al Maktoum, χρωστάει δισεκατομμύρια. Μόλις πρόσφατα αναγκάστηκε να εκδώσει «ισλαμικό ομολογιακό δάνειο» ύψους άνω των 3,6 δις δολαρίων, το οποίο ουσιαστικά κάλυψε η βασιλική οικογένεια του γειτονικού κρατιδίου του Αμπού Ντάμπι. Το χρωστάει κι αυτό και καθίσταται μάλιστα ληξιπρόθεσμο στο τέλος Δεκεμβρίου.

 Το «όραμα» αργοσβήνει, τα χρέη όχι. Τουλάχιστον «παγώνουν» ... Ή μήπως όχι;

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr