Ασφυξία στην αγορά από τα λιμάνια
Νέα τροπή παίρνει η υπόθεση για την παραχώρηση των Σταθμών Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ και ΟΛΘ σε ιδιώτες. Η κατάσταση βρίσκεται πλέον σε αδιέξοδο. O εμπορικός κόσμος αρχίζει να ασφυκτιά, εν όψει των εορτών του Πάσχα. Από τη μία η παράταση που δόθηκε στο διεθνή διαγωνισμό από ΟΛΠ και ΟΛΘ και από την άλλη η συνέχιση των κινητοποιήσεων και τον Μάρτιο, προκαλεί έντονους πονοκεφάλους στην αγορά.
Το πλήγμα που δέχεται το εμπόριο και η βιομηχανία, οι εισαγωγές και οι εξαγωγέ
Νέα τροπή παίρνει η υπόθεση για την παραχώρηση των Σταθμών Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ και ΟΛΘ σε ιδιώτες. Η κατάσταση βρίσκεται πλέον σε αδιέξοδο. O εμπορικός κόσμος αρχίζει να ασφυκτιά, εν όψει των εορτών του Πάσχα. Από τη μία η παράταση που δόθηκε στο διεθνή διαγωνισμό από ΟΛΠ και ΟΛΘ και από την άλλη η συνέχιση των κινητοποιήσεων και τον Μάρτιο, προκαλεί έντονους πονοκεφάλους στην αγορά.
Το πλήγμα που δέχεται το εμπόριο και η βιομηχανία, οι εισαγωγές και οι εξαγωγές της χώρας μας από τη συνεχιζόμενη απεργία στα λιμάνια είναι τεράστιο. Ειδικότερα, όλα τα προϊόντα που έρχονται από την Κίνα στη χώρα μας, κοστολογούνται κατά 10% περίπου ακριβότερα, αφού μεταφέρονται οδικώς ή βρίσκονται αποθηκευμένα σε άλλα λιμάνια, όπως είναι αυτά της Ιταλίας, του Πόρτ Σάιντ και της Αιγύπτου, ενώ «μπλοκαρισμένα» είναι και τα εμπορευματοκιβώτια που μεταφέρουν πρώτες ύλες για τη βιομηχανία που βρίσκονται στις πρώτες θέσεις των ελληνικών εξαγώγιμων ειδών.
Οικονομική αιμορραγίαΗ οικονομική αιμορραγία θα είναι μεγάλη. Αρκεί να υπενθυμίσουμε ότι στις προηγούμενες κινητοποιήσεις, επί εποχή Κεφαλογιάννη, που είχαν διαρκέσει 53 ημέρες στο τέλος του 2006 και σύμφωνα με τους υπολογισμούς των Επιμελητηρίων στοίχισε στην ελληνική οικονομία περίπου 1,5 δισ. ευρώ.
Το θέμα βέβαια είναι ποιος θα αντέξει. Κρίσιμο χρονικό σημείο είναι τα τέλη Μαρτίου αφού μέχρι τώρα η αγορά άντεξε τα προβλήματα τροφοδοσίας από τις απεργιακές κινητοποιήσεις. Οι εκπρόσωποι των χρηστών του λιμανιών και οι ναυτιλιακές εταιρείες φρόντισαν να πάρουν τα μέτρα τους. Ειδικότερα, αναδιάρθρωσαν τα δρομολόγιά τους ώστε να γίνει αποσυμφόρηση πλοίων ενώ ζήτησαν να δοθεί και κάποια προτεραιότητα στο εξαγωγικό φορτίο.
Μετά όμως θα αρχίσουν να δημιουργούνται προβλήματα και το βάρος θα φύγει από τους εργαζόμενους και θα περάσει στην κυβέρνηση. Κάποιοι αναρωτιούνται εάν η ελληνική πολιτεία θα μπορέσει να εξυπηρετήσει την εμπορική κίνηση από άλλα λιμάνια που θα είναι ανοικτά. Την προηγούμενη φορά τα λιμάνια του Βόλου και του Ηρακλείου δεν κατάφεραν να αντεπεξέλθουν, αφού άλλωστε δεν έχουν την κατάλληλη υποδομή.
Άρχισαν τα …όργανα
Το καμπανάκι κρούει η Διεθνής Ναυτιλιακή Ένωση, που εκπροσωπεί τις εταιρείες-χρήστες των λιμανιών ζητάει από όλους τους αρμόδιους φορείς να αναλάβουν πρωτοβουλίες με πρακτικά αποτελέσματα, για να βγουν από την κρίση τα ελληνικά λιμάνια.
Όπως επισημαίνει η Ένωση, ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για την παραχώρηση των ΣΕΜΠΟ σε ιδιώτες κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, αλλά πρέπει παράλληλα πρέπει να αναζητηθούν άμεσα λύσεις, αφού οι εργαζόμενοι που αντιτίθενται στο σχέδιο βρίσκονται σε διαρκείς κινητοποιήσεις τους τελευταίους δύο μήνες.
«Θα πρέπει να αναληφθούν, έστω την υστάτη στιγμή, από τη διοίκηση του ΟΛΠ ΑΕ σε συνεννόηση με τους εκπροσώπους των Ομοσπονδιών των εργαζομένων στα λιμάνια, οι οποίοι σαφώς φέρουν ευθύνες για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί ώστε να εξευρεθεί λύση διεξόδου από την παρούσα κρίση», επισημαίνει η ΔΝΕ:
«Οι θεσμικοί φορείς των πελατών - χρηστών των λιμένων θα ήταν πρόθυμοι, αν είχαν κληθεί, να προσφέρουν τις καλές υπηρεσίες τους προς εξεύρεση λύσης, στο μέτρο του δυνατού από τη θεσμική θέση που ασκούν στην αγορά ως πελάτες των λιμένων».
Δυσφορούν και οι κινέζοι
«Στην πράξη, με τη συνεχιζόμενη κατάσταση στα λιμάνια ο προγραμματισμός για τη διεύρυνση της επιχειρηματικής συνεργασίας της χώρας μας με την Κίνα μένει στα προγράμματα, στα λόγια και τα… οράματα». Βολές προς την κυβέρνηση έριξε ο πρόεδρος του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου Κωνσταντίνος Γιαννίδης.
Και αυτό γιατί δέχεται βροχή διαμαρτυριών από τα μέλη του Επιμελητηρίου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr