Το δημόσιο κόβει την χρηματοδότηση στους αυτοκινητοδρόμους
05.01.2016
11:16
Περίπου 26 εκατ. λιγότερα καλείται να εισπράξει ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου - Έπεται συνέχεια και στις άλλες τρεις συμβάσεις παραχώρησης (Ολυμπία Οδό, Ιόνια Οδό, Ε65) - με ποιες διαδικασίες περιορίζονται τα κεφάλαια στους εργολάβους
Περίπου 26 εκατομμύρια λιγότερα καλείται να εισπράξει ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου από την συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου στην πρόσθετη χρηματοδότηση του έργου, με απόφαση που έλαβε παραμονές Χριστουγέννων ο υπουργός Υποδομών κ. Χρίστος Σπίρτζης .
Η περίπτωση του αυτοκινητοδρόμου είναι η μόνο αρχή καθώς σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, έπεται συνέχεια και στις άλλες τρεις συμβάσεις παραχώρησης (Ολυμπία Οδό, Ιόνια Οδό, Ε65) τους επόμενους μήνες.
Το ύψος της δαπάνης που θα "κουρευτεί" συνδέεται με την βελτίωση των εσόδων από την περίοδο επανεκκίνησης των έργων μέχρι σήμερα αλλά και με την ωριμότητά τους αφού οι υπολογισμοί για την μείωση της κρατικής στήριξης, γίνονται με την συμπλήρωση εκτελεσμένου έργου σε ποσοστό άνω του 90%. Ας δούμε όμως με ποιες διαδικασίες το δημόσιο περιορίζει τα κεφάλαια που θα καταβάλλει στους εργολάβους.
Ο αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός -Κλειδί) που κατασκευάζεται από τις Hochtief, Vinci, Άκτωρ, J&P Άβαξ και Αθηνά είναι το πρώτο από τα οδικά έργα που θα κληθεί να εισπράξει μόνο τα 5,7 εκ. ευρώ από τα συνολικά 30,6 εκ. ευρώ που ήταν η τελευταία χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου στο έργο. Συνολικά στον οδικό άξονα, η πρόσθετη δαπάνη του δημοσίου, με βάση τις αναθεωρημένες συμβάσεις ανήλθε σε πάνω από 401 εκ. ευρώ.
Στο υπουργείο υποστηρίζουν ότι οι αποφάσεις που έλαβε τους προηγούμενους μήνες η εταιρεία προκειμένου να αντιμετωπίσει "τις τρύπες" που είχαν παρατηρηθεί στα έσοδα από τα διόδια, οδήγησαν στην βελτίωση του "ταμείου" της συγκριτικά με τις προβλέψεις των χρηματοοικονομικών μοντέλων, όπως αυτά είχαν υπολογιστεί στο πλαίσιο της επανεκκίνησης των αυτοκινητοδρόμων πριν δύο χρόνια. Για παράδειγμα τα μέτρα για την καταπολέμηση των παράνομων συνδέσεων με τα οδικά έργα αλλά και η τοποθέτηση πλευρικών διοδίων που είχαν θετικό αντίκτυπο με αύξηση κατά 20% στα έσοδα και στην Ολυμπία Οδό φαίνεται ότι έσωσαν την... παρτίδα στις συμβάσεις παραχώρησης, βελτιώνοντας σε τέτοιο βαθμό το επίπεδο εσόδων που για πρώτη φορά, δίνουν τη δυνατότητα στο δημόσιο να μειώσει την συνεισφορά του στα έργα. Πρόκειται για την διαδικασία του claw back, που προβλέφθηκε στις συμβάσεις τροποποίησης του 2013, βάσει της οποίας η χρηματοδοτική ενίσχυση του δημοσίου θα μπορούσε να μειωθεί σε ένα έργο, εφόσον εμφάνιζε καλύτερη εικόνα από τις προβλέψεις της αναθεωρημένης σύμβασης. Υπενθυμίζεται ότι για το restart των τεσσάρων οδικών αξόνων (Ολυμπία Οδό, Ιόνια Οδό, Ε65, Μαλιακός Κλειδί) το δημόσιο κλήθηκε να καλύψει τις ανάγκες των έργων και να αντικαταστήσει μέρος των δανείων που είχαν επωμιστεί οι τράπεζες αλλά και το κενό που δημιουργούσαν τα μειωμένα λόγω κρίσης, έσοδα των παραχωρήσεων.
Η περίπτωση του αυτοκινητοδρόμου είναι η μόνο αρχή καθώς σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, έπεται συνέχεια και στις άλλες τρεις συμβάσεις παραχώρησης (Ολυμπία Οδό, Ιόνια Οδό, Ε65) τους επόμενους μήνες.
Το ύψος της δαπάνης που θα "κουρευτεί" συνδέεται με την βελτίωση των εσόδων από την περίοδο επανεκκίνησης των έργων μέχρι σήμερα αλλά και με την ωριμότητά τους αφού οι υπολογισμοί για την μείωση της κρατικής στήριξης, γίνονται με την συμπλήρωση εκτελεσμένου έργου σε ποσοστό άνω του 90%. Ας δούμε όμως με ποιες διαδικασίες το δημόσιο περιορίζει τα κεφάλαια που θα καταβάλλει στους εργολάβους.
Ο αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός -Κλειδί) που κατασκευάζεται από τις Hochtief, Vinci, Άκτωρ, J&P Άβαξ και Αθηνά είναι το πρώτο από τα οδικά έργα που θα κληθεί να εισπράξει μόνο τα 5,7 εκ. ευρώ από τα συνολικά 30,6 εκ. ευρώ που ήταν η τελευταία χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου στο έργο. Συνολικά στον οδικό άξονα, η πρόσθετη δαπάνη του δημοσίου, με βάση τις αναθεωρημένες συμβάσεις ανήλθε σε πάνω από 401 εκ. ευρώ.
Στο υπουργείο υποστηρίζουν ότι οι αποφάσεις που έλαβε τους προηγούμενους μήνες η εταιρεία προκειμένου να αντιμετωπίσει "τις τρύπες" που είχαν παρατηρηθεί στα έσοδα από τα διόδια, οδήγησαν στην βελτίωση του "ταμείου" της συγκριτικά με τις προβλέψεις των χρηματοοικονομικών μοντέλων, όπως αυτά είχαν υπολογιστεί στο πλαίσιο της επανεκκίνησης των αυτοκινητοδρόμων πριν δύο χρόνια. Για παράδειγμα τα μέτρα για την καταπολέμηση των παράνομων συνδέσεων με τα οδικά έργα αλλά και η τοποθέτηση πλευρικών διοδίων που είχαν θετικό αντίκτυπο με αύξηση κατά 20% στα έσοδα και στην Ολυμπία Οδό φαίνεται ότι έσωσαν την... παρτίδα στις συμβάσεις παραχώρησης, βελτιώνοντας σε τέτοιο βαθμό το επίπεδο εσόδων που για πρώτη φορά, δίνουν τη δυνατότητα στο δημόσιο να μειώσει την συνεισφορά του στα έργα. Πρόκειται για την διαδικασία του claw back, που προβλέφθηκε στις συμβάσεις τροποποίησης του 2013, βάσει της οποίας η χρηματοδοτική ενίσχυση του δημοσίου θα μπορούσε να μειωθεί σε ένα έργο, εφόσον εμφάνιζε καλύτερη εικόνα από τις προβλέψεις της αναθεωρημένης σύμβασης. Υπενθυμίζεται ότι για το restart των τεσσάρων οδικών αξόνων (Ολυμπία Οδό, Ιόνια Οδό, Ε65, Μαλιακός Κλειδί) το δημόσιο κλήθηκε να καλύψει τις ανάγκες των έργων και να αντικαταστήσει μέρος των δανείων που είχαν επωμιστεί οι τράπεζες αλλά και το κενό που δημιουργούσαν τα μειωμένα λόγω κρίσης, έσοδα των παραχωρήσεων.
Κατά πληροφορίες για τον υπολογισμό του claw back στο Μαλιακός Κλειδί, χρειάστηκε να εργαστούν μέχρι αργά το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών προκειμένου να μην καταστεί ισχυρή η θέση του παραχωρησιούχου στην διεκδίκηση του συνολικού ποσού της δημόσιας δαπάνης. Το δημόσιο δια των νομικών του υπηρεσιών αμφισβητεί την μεθοδολογία υπολογισμού του Claw Back, με βάση τα στοιχεία και τις πηγές κεφαλαίων που προσκόμισε ο παραχωρησιούχος για την χρηματοδότηση του έργου κατά την περίοδο της μελέτης-κατασκευής. Για παράδειγμα το δημόσιο απορρίπτει ποσό 15,3 εκ. ευρώ που περιλαμβάνεται στις χρήσεις κεφαλαίων από κινήσεις ΦΠΑ. Ο λόγος, είναι ότι ο ΦΠΑ δεν μπορεί να συμπεριληφθεί στο κόστος του έργου καθώς επιστρέφεται στον παραχωρησιούχο. Κατά συνέπεια, επισημαίνεται στην απόφαση, οι χρήσεις κεφαλαίων πρέπει να μειωθούν κατά το αντίστοιχο ποσό. Σύμφωνα με τους νομικούς ισχυρισμούς, ο χρόνος υπολογισμού του Claw back είναι 94 μήνες από την έναρξη της περιόδου παραχώρησης και αυτό για να υπάρχουν συγκρίσεις μεταξύ του παλιού και του νέου χρηματοοικονομικού μοντέλου.
Κατόπιν τούτων με υπουργική απόφαση που δημοσιεύτηκε στην Διαύγεια και φέρει ημερομηνία 24 Δεκεμβρίου, το δημόσιο εξαιτίας της διαφωνίας του με τον παραχωρισιούχο έχει καταθέσει στους εργολάβους μόνο τα 5,7 εκ. Ευρώ της τέταρτης και τελευταίας χρηματοδοτικής συμβολής του δημοσίου στο έργο. Το υπόλοιπο έχει τοποθετηθεί σε δεσμευμένο λογαριασμό στην Τράπεζα της Ελλάδος που θα αποδεσμευτεί εφόσον υπάρξει δικαστική διεκδίκηση μέσω διαιτησίας υπέρ των εργολάβων. Ο παραχωρησιούχος έχει δικαίωμα να προσφύγει σε διαιτησία εντός 30 ημερών από την έκδοση της απόφασης. Εάν η περίοδος αυτή περιέλθει άπρακτη τότε θεωρείται ότι είναι πλήρως αποδεκτή η απόφαση πληρωμής.
Πηγή: newmoney.gr
Κατόπιν τούτων με υπουργική απόφαση που δημοσιεύτηκε στην Διαύγεια και φέρει ημερομηνία 24 Δεκεμβρίου, το δημόσιο εξαιτίας της διαφωνίας του με τον παραχωρισιούχο έχει καταθέσει στους εργολάβους μόνο τα 5,7 εκ. Ευρώ της τέταρτης και τελευταίας χρηματοδοτικής συμβολής του δημοσίου στο έργο. Το υπόλοιπο έχει τοποθετηθεί σε δεσμευμένο λογαριασμό στην Τράπεζα της Ελλάδος που θα αποδεσμευτεί εφόσον υπάρξει δικαστική διεκδίκηση μέσω διαιτησίας υπέρ των εργολάβων. Ο παραχωρησιούχος έχει δικαίωμα να προσφύγει σε διαιτησία εντός 30 ημερών από την έκδοση της απόφασης. Εάν η περίοδος αυτή περιέλθει άπρακτη τότε θεωρείται ότι είναι πλήρως αποδεκτή η απόφαση πληρωμής.
Πηγή: newmoney.gr
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr