Σε βέρτιγκο το ΥΠΟΙΚ για τις αποδείξεις: Ούτε αυτοί ξέρουν τι θα ισχύσει τελικά

Από τη μια λένε ότι θέλουν το «πλαστικό χρήμα» και από την άλλη συμβουλεύουν να κρατάμε αποδείξεις γιατί μπορεί να υπάρξει έλεγχος - Να κρατάτε όλες τις αποδείξεις για τη νέα χρονιά, λέει ο Αλεξιάδης

Να κάνει πράξη την εξαγγελία πως η υποβολή φορολογικών δηλώσεων για το 2015 θα ξεκινήσει από τον Φεβρουάριο κιόλας, φέρεται αποφασισμένο το υπουργείο Οικονομικών, που δεν φαίνεται όμως να βιάζεται εξίσου να αποκαλύψει στους φορολογούμενους τι θα πρέπει να κάνουν τελικά με τις σακούλες των αποδείξεων που μάζεψαν ήδη τα προηγούμενα χρόνια.
 
Αντιθέτως, η διαδικασία (προ-) συμπλήρωσης των νέων φορολογικών δηλώσεων ουσιαστικά ξεκίνησε από χθες, με την απόφαση που εξέδωσε το υπουργείο Οικονομικών και με την οποία καλεί τις επιχειρήσεις να αποστείλουν στην ΓΓΠΣ τις βεβαιώσεις μισθοδοσίας και παρακράτησης φόρων του 2015 έως τις 15 Φεβρουαρίου το αργότερο –έστω και αν οι εργοδότες έχουν περιθώριο να καταβάλουν τους φόρους που παρακράτησαν από τους υπαλλήλους τους έως τις 28 Φεβρουαρίου.
 
Παρόλα αυτά, στην απόφαση τονίζεται ότι οι εργοδότες έχουν την υποχρέωση να δώσουν και στους υπαλλήλους τους τις σχετικές βεβαιώσεις, είτε εντύπως είτε σε ηλεκτρονική μορφή, κάτι που τα τελευταία χρόνια πολλές επιχειρήσεις ξεχνούσαν ή απέφευγαν να πράξουν καθώς θεωρούσαν πως αρκούσε που τις έστειλαν στο υπουργείο Οικονομικών και τις έβλεπε συμπληρωμένες στο Taxisnet ο φορολογούμενος υπάλληλος.

Στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι η κατάθεση των φορολογικών δηλώσεων να κλείσει εφέτος στις 30 Ιουνίου και ο φόρος να καταβληθεί σε τρεις δόσεις (τέλος Ιουλίου, τέλος Σεπτεμβρίου και τέλος Νοεμβρίου) ;ώστε να μην πέσουν ξανά μαζεμένες όλες οι πληρωμές φόρων στο β΄εξάμηνο της χρονιάς. 
 

«Μυστήριο» για τις αποδείξεις

 Για ...έκπληξη πάντως κρατάει ακόμα το υπουργείο Οικονομικών από τους φορολογούμενους το τι θα πρέπει να πράξουν οι ίδιοι με τις αποδείξεις που μάζευαν και -παρά τα όσα λέγονται και γράφονται για την χρήση πλαστικού χρήματος- θα πρέπει να συνεχίσουν να μαζεύουν.
 
Μιλώντας χθες στη
Βουλή, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κύριος Τρύφωνας Αλεξιάδης δεσμεύτηκε πως εντός των ημερών το υπουργείο θα εκδώσει ανακοίνωση για το τι θα κάνει ο κόσμος με τις παλιές αποδείξεις, χωρίς να αποσαφηνίζει τι ακριβώς θα συμβεί.
 
Αντιθέτως, έσπευσε να τονίσει ότι «πρέπει να τις κρατάμε» γιατί μπορεί να κληθούμε για έλεγχο. Διευκρίνισε όμως ότι θα υπάρξει ανακοίνωση «για ποιες χρονιές και για ποιες κατηγορίες αποδείξεων» θα πρέπει να κρατηθούν.
 
Αυτό που αναμένεται, λογικά, να κάνει το υπουργείο Οικονομικών, είναι να αποσαφηνίσει απλώς ότι δεν χρειάζεται οι φορολογούμενοι μισθωτοί και συνταξιούχοι να φυλάνε αποδείξεις του 2015 για να δικαιούνται την έκπτωση φόρου των 2.100 ευρώ (αφού δια νόμου η απαίτηση αυτή εξέπνευσε το 2014 και συνεπώς δεν είχαν υποχρεωμένοι σε συλλογή). Αντιθέτως θα πρέπει ακόμα και ελεύθεροι επαγγελματίες να φυλάσσουν τις αποδείξεις των ετών 2011-2013 (που τις δήλωναν εκείνα τα έτη στο Ε1) για το ενδεχόμενο να τις προσκομίσουν αν κληθούν για φορολογικό έλεγχο, μέχρι να παρέλθει πενταετία τουλάχιστον όπως προέβλεπε ο Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος.
 
Ο κ. Αλεξιάδης ενημέρωσε όμως και ότι οι φορολογούμενοι πρέπει να κρατούν όλες τις αποδείξεις και την νέα χρονιά, ενώ γνωστοποίησε ότι θα υπάρξει άμεσα διάταξη για επέκταση των ηλεκτρονικών πληρωμών, προκειμένου τα σχετικά ποσά να δικαιολογούνται από τις τραπεζικές συναλλαγές. Ωστόσο ήδη το 2016 ξεκίνησε και κανείς δεν ξέρει  τι θα γίνει και πώς θα αναγνωριστούν οι αποδείξεις δαπανών που γίνονται φέτος με μετρητά, είτε επειδή οι επιχειρήσεις δεν έχουν προμηθευτεί μηχανές για να δέχονται κάρτες, είτε επειδή δεν υπάρχει καμία διάταξη νόμου που να υπαγοεύει τι να κάνουν από 1.1.2016.
 
Οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων
 Πριν από εμάς για εμάς, πάντως, η εφορία θα συμπληρώσει από μόνη της στη φόρμα δήλωσης Ε1 τα εισοδήματα που είχαν το 2015 οι φορολογούμενοι μισθωτοί και συνταξιούχοι.
 
Με την απόφαση που εξέδωσε χθες το υπουργείο Οικονομικών:
 
-        δίνει περιθώριο έως τις 15 Φεβρουαρίου 2016 στους αρμοδίους φορείς προκειμένου να υποβάλουν μέσω διαδικτύου στο Taxisnet τις βεβαιώσεις αποδοχών ή συντάξεων, καθώς και τις βεβαιώσεις αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα. Μένει να φανεί αν, εκτός από τις επιχειρήσεις που θα πιεστούν για να ανταποκριθούν, θα μπορέσουν το ελληνικό δημόσιο, οι δήμοι και τα ασφαλιστικά Ταμεία να φέρουν έγκαιρα σε πέρας την αποστολή αυτή.
 
-        Εξαιρετικά για τις βεβαιώσεις εισοδημάτων από μερίσματα, τόκους, δικαιώματα ως καταληκτική ημερομηνία εμπρόθεσμης υποβολής ορίστηκε η 31 Δεκεμβρίου 2016, δηλαδή 10 μήνες μετά την υποβολή των στοιχείων για τα υπόλοιπα εισοδήματα. Αυτό σημαίνει ότι και φέτος ενδεχομένως θα εκδοθούν χειρόγραφα οι βεβαιώσεις σε κάποιες περιπτώσεις, για να μπορέσουν να κάνουν χρήση οι υπόχρεοι.
 
-        με την υποβολή του ηλεκτρονικού αρχείου στο Taxisnet δεν εξαντλείται η υποχρέωση των εργοδοτών - ασφαλιστικών φορέων σχετικά με τις βεβαιώσεις όλων των εισοδημάτων. Αντιθέτως, απαιτείται η χορήγηση βεβαιώσεων προς τους δικαιούχους σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή, στην ίδια διορία  με το χρόνο υποβολής του ηλεκτρονικού αρχείου (δηλαδή έως 15 Φεβρουαρίου).
 
-        για πρώτη φορά καθίσταται υποχρεωτική και η υποβολή αρχείου για τα εισοδήματα από μερίσματα νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων μη εισηγμένων στο Χρηματιστήριο, για τόκους (εκτός των τόκων τραπεζικών καταθέσεων) και δικαιώματα.

Αξίζει να σημειωθεί πως πέρυσι η σχετική απόφαση για τις βεβαιώσεις αποδοχών και συντάξεων εκδόθηκε στις 18 Μαρτίου, όταν η καταληκτική προθεσμία για την υποβολή των βεβαιώσεων είχε ορισθεί στις 30 Μαρτίου ! Τελικά η υποβολή των δηλώσεων διήρκεσε έως το Σεπτέμβριο, καθυστερώντας σημαντικά τη ροή εσόδων στα κρατικά ταμεία.



Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr