Σπατάλη και στα σκουπίδια: Στα 2,5 δισ. κοστολογούν οι δήμοι τις υποδομές για τα απορρίμματα
Σπατάλη και στα σκουπίδια: Στα 2,5 δισ. κοστολογούν οι δήμοι τις υποδομές για τα απορρίμματα
Ο «φουσκωμένος» λογαριασμός προκύπτει από την αναθεώρηση των περιφερειακών σχεδιασμών με τον οποίο κερδίζουν έδαφος οι υποδομές εντός των δήμων και προκαλεί μεγάλο πονοκέφαλο στην κυβέρνηση
Σπάταλο και αναποτελεσματικό αποδεικνύεται το μοντέλο της αποκεντρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων που επιβάλλει ο νέος εθνικός σχεδιασμός, με τους Δήμους να ανεβάζουν τη δαπάνη στο ποσό των 2,5 δισ. ευρώ όταν το νέο ΕΣΠΑ
δεν προβλέπει πόρους πάνω από 800 εκατ. ευρώ.
Ο «φουσκωμένος» λογαριασμός προκύπτει από την αναθεώρηση των περιφερειακών σχεδιασμών (ΠΕΣΔΑ) με τον οποίο κερδίζουν έδαφος οι υποδομές εντός των δήμων και προκαλεί μεγάλο πονοκέφαλο στην κυβέρνηση που βλέπει να κυλάει ο χρόνος και να πέφτουν τα πρόστιμα της ΕΕ χωρίς να υπάρχουν οριστικές λύσεις. Η χώρα μας έχει πληρώσει μέχρι σήμερα, περίπου 30 εκατ. σε πρόστιμα για τους ΧΑΔΑ, εκ των οποίων τα μισά υπολογίζεται ότι οφείλονται στην πληγή της Πελοποννήσου. Η επιμονή των υπουργείων Εσωτερικών και Περιβάλλοντος να ανατρέψουν τις ΣΔΙΤ έχει ήδη δραματικές επιπτώσεις στην τόσο στην Πελοπόννησο όσο και στην Ηλεία αφού τα δύο μπλοκαρισμένα έργα, παρατείνουν την λειτουργία των παράνομων χωματερών και οδηγούν σε αδιέξοδο το θέμα με τα σκουπίδια.
«Εάν η σύμβαση για την ΣΔΙΤ Πελοποννήσου είχε προχωρήσει, τότε εντός 10 μηνών από την υπογραφή της ο ανάδοχος θα μπορούσε να κάνει επεξεργασία» επισημαίνει ο Γενικός Γραμματέας ΣΔΙΤ κ. Νίκος Μαντζούφας, τονίζοντας ότι είναι ένα έργο που έχει την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αλλά και 180 γνωμοδοτήσεις. Όμως παρά και τις πρόσφατες εξαγγελίες του Περιφερειάρχη κ. Πέτρου Τατούλη ότι έχει λάβει το πράσινο φως για την υπογραφή της σύμβασης από τον υπουργό Οικονομίας κ. Γιώργο Σταθάκη, η κυβέρνηση συνεχίζει να κάνει «μασάζ» στους δημάρχους. Οι τελευταίοι κλήθηκαν προ ημερών στην διυπουργική μεγάλων έργων παρουσία περίπου 10 υπουργών, όμως συναίνεση δεν υπήρξε.
Ο «φουσκωμένος» λογαριασμός προκύπτει από την αναθεώρηση των περιφερειακών σχεδιασμών (ΠΕΣΔΑ) με τον οποίο κερδίζουν έδαφος οι υποδομές εντός των δήμων και προκαλεί μεγάλο πονοκέφαλο στην κυβέρνηση που βλέπει να κυλάει ο χρόνος και να πέφτουν τα πρόστιμα της ΕΕ χωρίς να υπάρχουν οριστικές λύσεις. Η χώρα μας έχει πληρώσει μέχρι σήμερα, περίπου 30 εκατ. σε πρόστιμα για τους ΧΑΔΑ, εκ των οποίων τα μισά υπολογίζεται ότι οφείλονται στην πληγή της Πελοποννήσου. Η επιμονή των υπουργείων Εσωτερικών και Περιβάλλοντος να ανατρέψουν τις ΣΔΙΤ έχει ήδη δραματικές επιπτώσεις στην τόσο στην Πελοπόννησο όσο και στην Ηλεία αφού τα δύο μπλοκαρισμένα έργα, παρατείνουν την λειτουργία των παράνομων χωματερών και οδηγούν σε αδιέξοδο το θέμα με τα σκουπίδια.
«Εάν η σύμβαση για την ΣΔΙΤ Πελοποννήσου είχε προχωρήσει, τότε εντός 10 μηνών από την υπογραφή της ο ανάδοχος θα μπορούσε να κάνει επεξεργασία» επισημαίνει ο Γενικός Γραμματέας ΣΔΙΤ κ. Νίκος Μαντζούφας, τονίζοντας ότι είναι ένα έργο που έχει την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αλλά και 180 γνωμοδοτήσεις. Όμως παρά και τις πρόσφατες εξαγγελίες του Περιφερειάρχη κ. Πέτρου Τατούλη ότι έχει λάβει το πράσινο φως για την υπογραφή της σύμβασης από τον υπουργό Οικονομίας κ. Γιώργο Σταθάκη, η κυβέρνηση συνεχίζει να κάνει «μασάζ» στους δημάρχους. Οι τελευταίοι κλήθηκαν προ ημερών στην διυπουργική μεγάλων έργων παρουσία περίπου 10 υπουργών, όμως συναίνεση δεν υπήρξε.
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές το αργότερο μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η αποκατάσταση των ΧΑΔΑ που τρέχει με πόρους του ΕΣΠΑ. Το ερώτημα είναι τι θα γίνει όταν κλείσουν. Ο κίνδυνος εάν δεν βρεθούν λύσεις, να δημιουργηθούν νέες χωματερές είναι ορατός.
Σήμερα, υπολογίζεται ότι από τις 81 χωματερές περίπου 20 είναι ενεργές, με την Περιφέρεια να παράγει περίπου 260.000 τόνους κάθε χρόνο. Το έργο της αποκατάστασης έχει αναλάβει από το 2011 η Περιφέρεια και το ενέταξε το 2012 στο ΕΣΠΑ με δαπάνη 30 εκατ. Ευρώ. Η σύμβαση όμως με τον ανάδοχο για τους 76 ΧΑΔΑ υπεγράφη πολύ αργά (Σεπτέμβριο του 2015) κι έτσι δεν θα καλυφθεί η αποκατάσταση από το ΕΣΠΑ αλλά από εθνικούς πόρους. Μπροστά στο οικονομικό και περιβαλλοντικό αδιέξοδο η κυβέρνηση αναζητά επειγόντως λύσεις.
Πρόσφατα, ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Πάνος Σκουρλέτης προχώρησε σε κατά παρέκκλιση έγκριση στο ΧΥΤΥ Ηλείας, προκειμένου να οδηγείται για το επόμενο τρίμηνο -κατά παράβαση της νομοθεσίας -στην εγκατάσταση, το κλάσμα απορρίμματος που θα προέρχεται από μία προσωρινή επεξεργασία (μηχανική διαλογή, κομποστοποίηση) που προτείνεται για την περιοχή ως ενδιάμεση λύση. Αντίστοιχα, με διάταξη στο πολυνομοσχέδιο τροποποιείται το θεσμικό πλαίσιο και δίνει το δικαίωμα στους ΓΓ Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, όταν πρέπει να κλείσουν χωματερές να αποφασίζουν διαχείριση των απορριμμάτων (πχ μεταφορά σε νόμιμο ΧΥΤΑ άλλης Περιφέρειας), ακόμη και αν δεν το προβλέπει ο περιφερειακός σχεδιασμός. Με την τροποποίηση αυτή, το ίδιο μπορεί να γίνει και στην περίπτωση που κορεσθεί ένας ΧΥΤΑ επιμηκύνοντας το διάστημα έως και πέντε χρόνια.
Διαβάστε περισσότερα στο Newmoney
Σήμερα, υπολογίζεται ότι από τις 81 χωματερές περίπου 20 είναι ενεργές, με την Περιφέρεια να παράγει περίπου 260.000 τόνους κάθε χρόνο. Το έργο της αποκατάστασης έχει αναλάβει από το 2011 η Περιφέρεια και το ενέταξε το 2012 στο ΕΣΠΑ με δαπάνη 30 εκατ. Ευρώ. Η σύμβαση όμως με τον ανάδοχο για τους 76 ΧΑΔΑ υπεγράφη πολύ αργά (Σεπτέμβριο του 2015) κι έτσι δεν θα καλυφθεί η αποκατάσταση από το ΕΣΠΑ αλλά από εθνικούς πόρους. Μπροστά στο οικονομικό και περιβαλλοντικό αδιέξοδο η κυβέρνηση αναζητά επειγόντως λύσεις.
Πρόσφατα, ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Πάνος Σκουρλέτης προχώρησε σε κατά παρέκκλιση έγκριση στο ΧΥΤΥ Ηλείας, προκειμένου να οδηγείται για το επόμενο τρίμηνο -κατά παράβαση της νομοθεσίας -στην εγκατάσταση, το κλάσμα απορρίμματος που θα προέρχεται από μία προσωρινή επεξεργασία (μηχανική διαλογή, κομποστοποίηση) που προτείνεται για την περιοχή ως ενδιάμεση λύση. Αντίστοιχα, με διάταξη στο πολυνομοσχέδιο τροποποιείται το θεσμικό πλαίσιο και δίνει το δικαίωμα στους ΓΓ Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, όταν πρέπει να κλείσουν χωματερές να αποφασίζουν διαχείριση των απορριμμάτων (πχ μεταφορά σε νόμιμο ΧΥΤΑ άλλης Περιφέρειας), ακόμη και αν δεν το προβλέπει ο περιφερειακός σχεδιασμός. Με την τροποποίηση αυτή, το ίδιο μπορεί να γίνει και στην περίπτωση που κορεσθεί ένας ΧΥΤΑ επιμηκύνοντας το διάστημα έως και πέντε χρόνια.
Διαβάστε περισσότερα στο Newmoney
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα