Την Κυριακή αρχίζει η μάχη για τα εργασιακά

Οι δανειστές είναι αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν αυξήσεις μισθών έως ότου η ανεργία μειωθεί στο 10% - Η καυτή ατζέντα του Οκτωβρίου περιλαμβάνει ομαδικές απολύσεις, συλλογικές διαπραγματεύσεις, κατώτατος μισθός και lock out


Κυριακή κοντή γιορτή για τις αλλαγές στα εργασιακά. Την ερχόμενη Κυριακή 23 Οκτωβρίου στις 6 μ.μ. θα ανοίξει η καυτή ατζέντα των εργασιακών. Στόχος της ελληνικής πλευράς είναι να απομονώσει τις ακραίες θέσεις του ΔΝΤ που επιμένει στην απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων, στην περαιτέρω  μείωση του κατώτατου μισθού και στην υπερίσχυση των ατομικών συμβάσεων.

Ο υπουργός εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος παραδέχεται ότι η αντιπαράθεση θα είναι σκληρή γιατί οι Ευρωπαίοι θέλουν να κρατήσουν το ΔΝΤ στο πρόγραμμα  αλλά ποντάρει σε ορισμένα «καλά χαρτιά» τα οποία ελπίζει  ότι θα αναστρέψουν το κλίμα. Η πλευρά των δανειστών πάντως δε φαίνεται διατεθειμένη να λάβει υπόψη της το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων στα σημεία που έχει αντίθετη άποψη, κάτι που σημαίνει ότι κατ΄ουσίαν η διαπραγμάτευση θα αρχίσει από μηδενική βάση. Ο κ. Κατρούγκαλος που αναχωρεί αύριο για το Στρασβούργο θα «στηρίξει» την προσφυγή της ΓΣΕΕ κατά των ελληνικών Κυβερνήσεων  η οποία εξετάζεται την Πέμπτη  σε δημόσια ακρόαση ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Κοινωνικών Δικαιωμάτων, αρμόδιου ελεγκτικού οργάνου του Συμβουλίου της Ευρώπης, ύστερα από σχετικό αίτημα της Συνομοσπονδίας.

Η ΓΣΕΕ με τη Συλλογική της Προσφυγή έχει ζητήσει να κριθεί ότι τα αλλεπάλληλα αντεργατικά μνημονιακά μέτρα, που επιβλήθηκαν με σειρά νόμων από το 2010 και συνεχίζουν να ισχύουν έως σήμερα, παραβιάζουν τον Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη και άρα είναι παράνομα.

Η καυτή ατζέντα του Οκτωβρίου περιλαμβάνει:

Ομαδικές απολύσεις:  Στην τελική συμφωνία θα βαρύνει η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για την υπόθεση της ΑΓΕΤ η οποία  αναμένεται να εκδοθεί τέλος Οκτωβρίου  . Το δικαστήριο  θα κρίνει εάν θα αρθεί  η θα διατηρηθεί το υπουργικό βέτο για τις ομαδικές απολύσεις. Στην περίπτωση που δικαιωθεί η ΑΓΕΤ , η κυβέρνηση θα πρέπει να συμμορφωθεί με τη δικαστική απόφαση , οπότε και θα απαλλαγεί από το «στίγμα» ότι υποχώρησε στις αξιώσεις των δανειστών.   Η απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων περιλαμβάνεται  στην ατζέντα περισσότερο για την διευκόλυνση των αλλαγών σε ΔΕΚΟ και τράπεζες. Ειδικά το ΔΝΤ που έχει εμμονή με το θέμα, πρότεινε σε πρόσφατο κείμενό του να αυξηθεί το όριο των απολύσεων στα ποσοστά που ορίζει η κοινοτική οδηγία, δηλαδή από το 5% που είναι σήμερα στο 10% σε επιχειρήσεις άνω των 20 ατόμων κάθε μήνα. Το θέμα δεν αφορά το 97% των ελληνικών επιχειρήσεων που απασχολούν κάτω από 20 άτομα. Η επιτροπή εμπειρογνωμόνων πρότεινε τη μείωση των ωρών εργασίας  ως εναλλακτική λύση αντί των ομαδικών απολύσεων σε περίπτωση που η επιχείρηση αντιμετωπίζει οικονομική στενότητα .

Συλλογικές διαπραγματεύσεις:  Η ελληνική πλευρά θα ζητήσει την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό του κατώτατου και των κλαδικών μισθών , την αύξηση της μετενέργειας , την  υπερίσχυση των κλαδικών συμβάσεων έναντι των επιχειρησιακών και την επαναφορά την επεκτασιμότητας .  Σύμφωνα με πληροφορίες οι δανειστές δε θα δεχθούν καμία από τις ελληνικές προτάσεις . Αντίθετα θα ζητήσουν να υπερισχύσουν ακόμα περισσότερο οι ατομικές συμβάσεις στην αγορά εργασίας . Το ΔΝΤ επισημαίνει μάλιστα την ανάγκη  να δοθούν μεγαλύτερα περιθώρια ευελιξίας στις επιχειρήσεις να προσαρμόζουν τους μισθούς (wage flexibility) ανάλογα με τις αντοχές και τις ανάγκες τους.

Η αλήθεια είναι ότι οι ελάχιστες κλαδικές συμβάσεις που βρίσκονται σε ισχύ και οι αποφάσεις του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ) προστατεύουν ένα ποσοστό εργαζόμενων από τη συμπίεση των μισθών στα επίπεδα των 586 ευρώ, κάτι που αντιλαμβάνονται οι δανειστές και επιμένουν στην περαιτέρω απορρύθμιση της αγοράς εργασίας. Για παράδειγμα με πρόσφατη  απόφαση του ΟΜΕΔ, μειώνονται  οι προσαυξήσεις λόγω τριετιών (6 αντί σε 10) στους μισθούς των εργαζόμενων  στα εργαστήρια ζαχαρωδών. . Παρά τη μείωση των αποδοχών ,οι συνδικαλιστές του κλάδου θεωρούν σημαντικό το γεγονός ότι επανέρχονται - έστω και μέσω της διαιτησίας - οι συλλογικές διαπραγματεύσεις και υπογράφονται κλαδικές συμβάσεις αντί να χάνονται όλα τα δικαιώματα με την επικράτηση των ατομικών συμβάσεων.

Κατώτατος μισθός: Η ελληνική πλευρά θα προτείνει τον καθορισμό του κατώτατου μισθού μέσω της διαπραγμάτευσης των κοινωνικών εταίρων  , με τη λήξη του δημοσιονομικού προγράμματος , στο τέλος του 2018. Η επιτροπή σοφών πρότεινε μικτό σύστημα καθορισμού του κατώτατου μισθού μέσω διαβούλευσης των κοινωνικών εταίρων αλλά και με τη συμμετοχή εμπειρογνωμόνων που θα καθορίζουν σε ποιο εύρος τιμών θα κινείται η διαβούλευση ανάλογα με την κατάσταση της οικονομίας , την ανεργία και την ανταγωνιστικότητα. Στόχος είναι να μην βγαίνουν εκτός ορίων τα αιτήματα των συνδικάτων.

Το ΔΝΤ τηρεί σκληρή στάση επισημαίνοντας ότι ο κατώτατος μισθός πρέπει να αποφασίζεται από το κράτος (όπως ισχύει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες). Τονίζει μάλιστα, πως παρά τη μείωση του στα 586 ευρώ και στα 510 ευρώ (για τους νέους έως 25 ετών) εξακολουθεί να παραμένει υψηλότερος σε σύγκριση με άλλες χώρες, λόγω της προσαύξησής του έως 30% από την σύνδεσή του με την προϋπηρεσία των υπαλλήλων έως τα 10 έτη.

Αυτό σημαίνει ότι για το Ταμείο δεν έχει βγει από την ατζέντα η κατάργηση των τριετιών καθώς του 13ου και του 14ου μισθού. Όπως αναφέρεται σε πρόσφατο κείμενο του ΔΝΤ από το 2017 η δομή του κατώτατου μισθού θα πρέπει να αλλάξει και να αποτελεί ένα μοναδικό ποσό αναφοράς (single rate) χωρίς κανένα επίδομα, ώστε να είναι συγκρίσιμος με άλλα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι δανειστές είναι αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν αυξήσεις μισθών έως ότου η ανεργία μειωθεί στο 10%.

Lock out: Η επιτροπή των εμπειρογνωμόνων αποφάνθηκε ότι δεν χρειάζεται να αλλάξει το υπάρχον πλαίσιο ενώ δεν βλέπει την ανάγκη για αυστηρότερους κανόνες σχετικά με την προκήρυξη απεργίας.

Στο κυβερνητικό στρατόπεδο ελπίζουν ότι θα κερδίζουν πόνους, με τα «καλά χαρτιά» που θα παρουσιάσει ο κ. Κατρούγκαλος στους δανειστές και τα οποία είναι :

1.Έλαβε τη στήριξη του Συμβουλίου Υπουργών Απασχόλησης και Κοινωνικής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά  στην ανάγκη υπεράσπισης του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Μοντέλου  ώστε να μη βρουν ευήκοα ώτα οι ακραίες θέσεις του Ταμείου. Μάλιστα η Επίτροπος Μαριάν Τάισεν  τόνισε ότι το πόρισμα της Επιτροπής των Ανεξάρτητων Ειδικών ως μία καλή αρχή για την διαπραγμάτευση.

2.Θα προβάλει τις ενστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Κοινωνικών Δικαιωμάτων, που θεωρεί ότι ορισμένες υφιστάμενες μνημονιακές ρυθμίσεις είναι αντίθετες προς τον Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη του Συμβουλίου της Ευρώπης, με κατεξοχήν παράδειγμα τον υποκατώτατο μισθό των νέων.  Ειδικότερα το Συμβούλιο σημειώνει ότι ο κατώτατος μισθός των νέων κάτω των 25 ετών (510 ευρώ) παραβιάζει διπλά τον Χάρτη καθώς το ύψος του μισθού βρίσκεται κάτω από το όριο της φτώχειας και ταυτόχρονα συνιστά διάκριση λόγω ηλικίας. Η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων για τις αλλαγές στα εργασιακά έχει προτείνει εναλλακτικά για τους νέους μισθό 527,40 ευρώ τον πρώτο χρόνο και 556,78 ευρώ τον δεύτερο χρόνο  προκειμένου ο υποκατώτατος μισθός να βασίζεται στην επαγγελματική εμπειρία και όχι στην ηλικία.

3. Θα υπενθυμίσει τη συμφωνία των κοινωνικών εταίρων .

4.Θα επιμείνει η συζήτηση να βασιστεί στο πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που μάλλον ευνοεί παρά «σαμποτάρει» τις ελληνικές θέσεις.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr