Σόιμπλε: Ισχύουν τα μέτρα για το χρέος που συμφωνήθηκαν στο Eurogroup του Μαΐου
02.12.2016
14:06
«Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα απαριθμούνται σαφώς στη συμφωνία στην οποία και παραπέμπουμε» είπε ο εκπρόσωπος του Γερμανού υπουργού Οικονομικών - Δεν διευκρινίζει αν ισχύουν τα πλεονάσματα 3,5% ή θα περάσει η γραμμή του ΔΝΤ να μειωθούν με λήψη νέων μέτρων
Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ΕSM) εργάζεται αυτή τη στιγμή πάνω σε προτάσεις για την εφαρμογή των συμπεφωνημένων βραχυπρόθεσμων μέτρων για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, τονίζει ο εκπρόσωπος Τύπου του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε για ευρωπαϊκά και διεθνή πολιτικο-οικονομικά θέματα του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών, Ντένις Κόλμπεργκ, σε αποκλειστική δήλωση στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
«To Eurogroup συμφώνησε στις 24 Μαΐου 2016 να ληφθούν βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος μετά το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης. Τα μέτρα απαριθμούνται σαφώς στην συμφωνία στην οποία και παραπέμπουμε. Μεταξύ άλλων αναφέρονται μέτρα για την εξασφάλιση του παρόντος χαμηλού επιτοκίου με μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ΕSM) εργάζεται αυτήν την στιγμή πάνω σε προτάσεις για την εφαρμογή των συμπεφωνημένων βραχυπρόθεσμων μέτρων» τονίζει ο κ. Κόλμπεργκ ερωτηθείς για το δημοσίευμα της εφημερίδας Handelsblatt ότι το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών συμφωνεί με τη λήψη βραχυπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους.
Σχετικά με τις πληροφορίες της εν λόγω εφημερίδας για το
«To Eurogroup συμφώνησε στις 24 Μαΐου 2016 να ληφθούν βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος μετά το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης. Τα μέτρα απαριθμούνται σαφώς στην συμφωνία στην οποία και παραπέμπουμε. Μεταξύ άλλων αναφέρονται μέτρα για την εξασφάλιση του παρόντος χαμηλού επιτοκίου με μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ΕSM) εργάζεται αυτήν την στιγμή πάνω σε προτάσεις για την εφαρμογή των συμπεφωνημένων βραχυπρόθεσμων μέτρων» τονίζει ο κ. Κόλμπεργκ ερωτηθείς για το δημοσίευμα της εφημερίδας Handelsblatt ότι το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών συμφωνεί με τη λήψη βραχυπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους.
Σχετικά με τις πληροφορίες της εν λόγω εφημερίδας για το
ενδεχόμενο τηλεδιάσκεψης το Σαββατοκύριακο μεταξύ του Γερμανού υπουργού Οικονομικών, υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας για το ζήτημα της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους, ο κ. Κόλμπεργκ δεν το διέψευσε, λέγοντας: «Το Εurogroup θα συνέλθει στις 5 Δεκεμβρίου και πάλι. Aπόψεις ανταλλάσσουμε φυσικά και εκτός Εurogroup τακτικά σε διάφορα επίπεδα. Παρακαλώ για την κατανόησή σας για το ότι δεν θα αναφερθούμε σε ενδεχόμενες συναντήσεις».
Υπενθυμίζεται ότι κατά τη Handelsblatt «τη Δευτέρα, ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ θα παρουσιάσει τα σχετικά μέτρα στους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης» και περιέχονται τρία διαφορετικά μέτρα: Η περίοδος αποπληρωμής δανείων από τον παλαιό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθεροποίησης (EFSF) παρατείνεται κατά τέσσερα έτη, κατά μέσο όρο. Επιπλέον, θα μπορούσαν να διαγραφούν κάποια τέλη για την Ελλάδα, ώστε η χώρα να εξοικονομήσει τον επόμενο χρόνο 220 εκατομμύρια ευρώ. Αλλά το κεντρικό ζήτημα είναι να προστατευθεί η Αθήνα από τον κίνδυνο των αυξανόμενων επιτοκίων. (…) Για να επιτευχθεί αυτό, ο ESM θα μπορούσε να εκδώσει δάνεια με προθεσμία εξόφλησης 30 ετών ή να αξιοποιήσει τα λεγόμενα swaps επιτοκίων».
Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι τo Eurogroup συμφώνησε στις 24 Μαΐου 2016 να εξετάσει μέτρα, όπως: «Βραχυπρόθεσμα: Δυνατότητες για τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης του χρέους του προγράμματος. Μεσοπρόθεσμα: Το Eurogroup καλεί το EWG να ερευνήσει συγκεκριμένα μέτρα (όπως μεγαλύτερη περίοδο χάριτος και αποπληρωμής) που μπορούν να χρησιμοποιηθούν, εφόσον καταστεί αναγκαίο, στο τέλος του προγράμματος ESM, με την επιφύλαξη της επιτυχούς εφαρμογής του προγράμματος του ESM, καθώς και μέτρα όπως η χρήση των ισοδύναμων κερδών SMP και ANFA.Μακροπρόθεσμα: Το Eurogroup είναι έτοιμο, εφόσον καταστεί αναγκαίο και με την επιφύλαξη της συμμόρφωσης με τους στόχους για το πρωτογενές πλεόνασμα, να εκτιμήσει περαιτέρω στο τέλος του προγράμματος την ανάγκη πιθανών πρόσθετων μέτρων για το χρέος ώστε να διασφαλίσει πως οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας θα παραμείνουν σε ένα βιώσιμο δρόμο».
Στη δήλωσή του στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο εκπρόσωπος του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε Ντένις Κόλμπεργκ επιμένει στην εφαρμογή της απόφασης που έλαβε το Eurogroup στις 24 Μαΐου του 2016.
Ωστόσο,ο εκπρόσωπος του Γερμανού υπουργού Οικονομικών δεν διευκρινίζει πώς θα υλοποιηθεί η συμμετοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στο ελληνικό πρόγραμμα. Κι εδώ τα πράγματα περιπλέκονται, διότι: Η εκτίμηση του ΔΝΤ είναι πως τα προβλεπόμενα πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 3,5% είναι ανέφικτα.
Κι έτσι, δύο ενδεχόμενα προβάλουν ως πιθανά:
- Ή θα μειωθούν τα πρωτογενή πλεονάσματα κάτω από τον στόχο του 3,5%,
- ή αλλιώς θα χρειαστεί να ληφθούν νέα μέτρα.
Ο κ. Κόλμπεργκ, εκπρόσωπος του Βόλφγκαγκ Σόιμπλε, δεν εξηγεί αν τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους θα εφαρμοστούν με τις παραδοχές των Ευρωπαίων του ESM (Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας) για πλεονάσματα 3,5% ή με τα χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα που αξιώνει το ΔΝΤ, για τα οποία όμως θα απαιτηθεί να ληφθούν νέα μέτρα.
Eurogroup statement on Greece
25/05/2016 02:07
The Eurogroup welcomes that a full staff-level agreement has been reached between Greece and the institutions. Also, the Eurogroup notes with satisfaction that the Greek authorities and the European institutions have reached an agreement on the contingency fiscal mechanism, which is in line with the Eurogroup statement adopted on 9 May in particular as regard the possible adoption of permanent structural measures, including revenue measures, to be agreed with the institutions. It therefore provides further reassurances that Greece will meet the primary surplus targets of the ESM programme (3.5% of GDP in the medium-term), without prejudice to the obligations of Greece under the SGP and the Fiscal Compact.
The Eurogroup also welcomes the adoption by the Greek parliament of most of the agreed prior actions for the first review, notably the adoption of legislation to deliver fiscal parametric measures amounting to 3% of GDP that should allow to meet the fiscal targets in 2018, to open up the market for the sale of loans and to establish the agreed Greek Privatisation and Investment Fund that should operate in full independence. The Eurogroup mandates the EWG to verify in the next few days the full implementation of the outstanding prior actions on the basis of an assessment by the institutions, in particular the corrections to the legislation on the opening up of the market for the sale of loans, and on the pension reform, as well as the completion of all prior actions related to the government pending actions in the field of privatization.
Following the full implementation of all prior actions and subject to the completion of national procedures, the ESM governing bodies are expected to endorse the supplemental MoU and approve the disbursement of the second tranche of the ESM programme. The second tranche under the ESM programme amounting to EUR 10.3 bn will be disbursed to Greece in several disbursements, starting with a first disbursement in June (EUR 7.5 bn) to cover debt servicing needs and to allow a clearance of an initial part of arrears as a means to support the real economy. The subsequent disbursements to be used for arrears clearance and further debt servicing needs will be made after the summer. The disbursements for arrears clearance will be subject to a positive reporting by the European Institutions on the clearance of net arrears. The additional disbursement for debt servicing needs will be subject to milestones related to privatization, including the new Privatization and Investment Fund, bank governance, revenue agency and energy sector to be assessed by the European institutions and verified by the EWG and the ESM Board of Directors.
In line with the 9 May Eurogroup statement, and in view of the forthcoming full implementation of all the prior actions by Greece and completion of the first review, the Eurogroup considered today the sustainability of Greek public debt.
The Eurogroup agrees to assess debt sustainability with reference to the following benchmark for gross financing needs (GFN): under the baseline scenario, GFN should remain below 15% of GDP during the post programme period for the medium term, and below 20% of GDP thereafter.
The Eurogroup recalls the medium-term primary surplus target of 3.5% of GDP as of 2018 and underlines the importance of a fiscal trajectory consistent with the fiscal commitments under the EU framework.
The Eurogroup recalls the following general guiding principles agreed on 9 May for possible additional debt measures: (i) facilitating market access in order to replace over time public financed debt with privately financed debt; (ii) smoothening the repayment profile; (iii) incentivising the country's adjustment process even after the programme ends; and (iv) flexibility to accommodate uncertain GDP growth and interest rate developments in the future. On 9 May the Eurogroup also reconfirmed that nominal haircuts are excluded, and that all measures taken will be in line with existing EU law and the ESM and EFSF legal frameworks.
Guided by these principles and on the basis of technical work carried out by the EWG, the Eurogroup agreed today on a package of debt measures which will be phased in progressively, as necessary to meet the agreed benchmark on gross financing needs and will be subject to the pre-defined conditionality of the ESM programme.
For the short-term, the Eurogroup agrees on a first set of measures which will be implemented after the closure of the first review up to the end of the programme and which includes:
Smoothening the EFSF repayment profile under the current weighted average maturity
Use EFSF/ESM diversified funding strategy to reduce interest rate risk without incurring any additional costs for former programme countries
Waiver of the step-up interest rate margin related to the debt buy-back tranche of the 2nd Greek programme for the year 2017
The Eurogroup asks the EFSF and ESM management to take these measures forward within their mandate, on the basis of preparatory work by the EWG, and where needed to prepare formal decision making by the relevant EFSF and ESM decision-making bodies. The decision on the smoothening of the EFSF repayment profile and the reduction of interest rate risks should be taken as a matter of priority.
For the medium term, the Eurogroup expects to implement a possible second set of measures following the successful implementation of the ESM programme. These measures will be implemented if an update of the debt sustainability analysis produced by the institutions at the end of the programme shows they are needed to meet the agreed GFN benchmark, subject to a positive assessment from the institutions and the Eurogroup on programme implementation.
Abolish the step-up interest rate margin related to the debt buy-back tranche of the 2nd Greek programme as of 2018
Use of 2014 SMP profits from the ESM segregated account and the restoration of the transfer of ANFA and SMP profits to Greece (as of budget year 2017) to the ESM segregated account as an ESM internal buffer to reduce future gross financing needs.
Liability management - early partial repayment of existing official loans to Greece by utilizing unused resources within the ESM programme to reduce interest rate costs and to extend maturities. Due account will be taken of exceptionally high burden of some Member States.
If necessary, some targeted EFSF re-profiling (e.g. extension of the weighted average maturities, re-profiling of the EFSF amortization as well as capping and deferral of interest payments) to the extent needed to keep GFN under the agreed benchmark in order to give comfort to the IMF and without incurring any additional costs for former programme countries or to the EFSF.
For the long-term, the Eurogroup is confident that the implementation of this agreement on the main features for debt measures, together with a successful implementation of the Greek ESM programme and the fulfilment of the primary surplus targets as mentioned above, will bring Greece's public debt back on a sustainable path over the medium to long run and will facilitate a gradual return to market financing. At the same time, the Eurogroup agrees on a contingency mechanism on debt which would be activated after the ESM programme to ensure debt sustainability in the long run in case a more adverse scenario were to materialize. The Eurogroup would consider the activation of the mechanism provided additional debt measures are needed to meet the GFN benchmark defined above and would be subject to a decision by the Eurogroup confirming that Greece complies with the requirements under the SGP. Such mechanism could entail measures such as a further EFSF re-profiling and capping and deferral of interest payments. Also, the Eurogroup commits to long-term technical assistance to boost Greek growth.
The Eurogroup recognises that over the exceptionally long time horizon of assessing debt sustainability there can be no forecasts, only assumptions, given the sizable degree of uncertainty over macroeconomic developments.
Against the background of the forthcoming successful completion of the first review and the agreement on debt relief, the Eurogroup welcomes the intention of the IMF management to recommend to the Fund's Executive Board to approve a financial arrangement before the end of 2016 that will support the implementation of the agreed fiscal and structural reforms. It is recognised that, consistent with IMF policies, approval of this arrangement will also be based on a new DSA and the assessment of possible debt relief measures mentioned above. The possible debt relief will be delivered at the end of the programme in mid-2018 and the scope will be determined by the Eurogroup on the basis of a revised DSA in cooperation with the European Institutions for purposes of taking into account the European policy framework, subject to full implementation of the programme.
The Eurogroup stands ready, in line with usual practice, to support the completion of future reviews provided that the policy package considered today, including the contingency mechanism, is implemented as planned. The Eurogroup confirms that programme implementation, as well as policy conditionality and targets, will be reviewed regularly based on input from the institutions.
Το Eurogroup καλωσορίζει την συμφωνία τεχνικού επιπέδου που επετεύχθη από την Ελλάδα και τους Θεσμούς. Επίσης το Eurogroup καταγράφει με ικανοποίηση πως οι Ελληνικές Αρχές και οι Ευρωπαϊκοί Θεσμοί έχουν φτάσει σε συμφωνία στον δημοσιονομικό μηχανισμό έκτακτης ανάγκης, που είναι σύμφωνος με τη δήλωση του Eurogroup της 9ης Μαΐου, και συγκεκριμένα ως προς την πιθανή λήψη μόνιμων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, μαζί με εισπρακτικά μέτρα, τα οποία θα συμφωνηθούν από τους Θεσμούς. Συνεπώς, παρέχονται επιπλέον εγγυήσεις πως η Ελλάδα θα καταφέρει να ανταποκριθεί στον στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) (3.5% του ΑΕΠ στο μεσοπρόθεσμο) χωρίς προκαταλήψεις για την Ελλάδα ως προς το Σύμφωνο Σταθερότητας και το Δημοσιονομικό Σύμφωνο.
Το Eurogroup επίσης καλωσορίζει την υιοθέτηση από την Ελληνική Βουλή της πλειονότητας των συμφωνηθέντων προαπαιτουμένων για την πρώτη αξιολόγηση, ιδιαίτερα την υιοθέτηση νομοθεσίας για παροχή δημοσιονομικών παραμετρικών μέτρων ύψους 3% επί του ΑΕΠ, που θα επιτρέψουν την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για το 2018, το άνοιγμα των αγορών για πωλήσεις δανείων και την εγκαθίδρυση του Ελληνικού Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων που θα δρα πλήρως αυτόνομα. Το Eurogroup εξουσιοδοτεί το EWG να διαπιστώσει τις επόμενες ημέρες την πλήρη εφαρμογή των εναπομεινάντων προαπαιτουμένων στη βάση της αξιολόγησης των θεσμών, ιδιαίτερα τις διορθώσεις στη νομοθεσία και το άνοιγμα των αγορών για πώληση δανείων, τις συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις και την ολοκλήρωση όλων των προαπαιτουμένων που συνδέονται με τις κυβερνητικές δεσμεύσεις για ιδιωτικοποιήσεις.
Έπειτα από την πλήρη εφαρμογή των προπαιτούμενων που υπόκεινται στην ολοκλήρωση κρατικών διαδικασιών, ο ESM και το ΔΣ αναμένονται να υιοθετήσουν ένα επικαιροποιημένο Μηνημόνιο Κατανόησης και να αποδεχθούν την εκταμίευση της δεύτερης δόσης του προγράμματος του ESM. Η δεύτερη δόση του ESM ύψους 10.3 δισ. θα εκταμιευτεί στην Ελλάδα σε διαφορετικά κομμάτια, ξεκινώντας από μια πρώτη δόση ύψους 7.5 δισ. τον Ιούνιο, που θα καλύψει τις ανάγκες εξυπηρέτησης του χρέους και θα επιτρέψει μια πρώτη αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών για την υποστήριξη της πραγματικής οικονομίας. Οι υπόλοιπες εκταμιεύσεις θα χρησιμοποιηθούν για αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών και άλλες εξυπηρετήσεις τους χρέους μετά το καλοκαίρι. Οι εκταμιεύσεις των ληξιπρόθεσμων θα υπόκεινται σε ελέγχους από τους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς. Οι επιπλέον εκταμιεύσεις που αφορούν την αποπληρωμή του χρέους είναι συνδεδεμένες με τα προαπαιτούμενα που αφορούν τις ιδιωτικοποιήσεις, μαζί με το νέο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων, την τραπεζική διακυβέρνηση, τη Γενική Γραμματεία Εσόδων και τον τομέα της ενέργειας που θα εξεταστούν από του Ευρωπαϊκούς Θεσμούς και θα επαληθευθούν από το EWG και το ΔΣ του ΕSM.
Σε συμμόρφωση με την απόφαση του Eurogroup της 9ης Μαίου και με την επικείμενη πλήρη εφαρμογή όλων των προαπαιτούμενων από την Ελλάδα και την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, το Eurogroup εξέτασε σήμερα τη βιωσιμότητα του Ελληνικού δημοσίου χρέους.
Το Eurogroup συμφώνησε να εξετάσει την βιωσιμότητα του χρέους με μνεία στην ακόλουθη ρήτρα Ακαθάριστων Χρηματοδοτικών Αναγκών (GFN): υπό το βασικό σενάριο οι GFN πρέπει να παραμένουν υπό του 15% του ΑΕΠ κατά την μεταπρογραμματική περίοδο του μεσοπρόθεσμου και κάτω από το 20% έπειτα.
Το Eurogroup υπενθυμίζει το στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος στο μεσοπρόθεσμο, ύψους 3.5% του ΑΕΠ το 2018 και υπογραμμίζει την σημασία μιας σταθερής δημοσιονομική πορείας, υπό τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις στο Ευρωπαϊκό πλαίσιο.
Το Eurogroup υπενθυμίζει τις ακόλουθες γενικές αρχές που συμφωνήθηκαν στις 9 Μαΐου για πιθανά επιπλέον μέτρα για το χρέος:
(i) Διευκόλυνση της εισόδου στην αγορά έτσι ώστε το δημοσίως χρηματοδοτούμενο χρέος να αντικατασταθεί με ιδιωτικά χρηματοδοτούμενο χρέος,
(ii) ομαλοποίηση της μεθόδου αποπληρωμής
(iii) παροχή κινήτρων για την διαδικασία εξορθολογισμού της χώρας ακόμα και μετά τη λήξη του προγράμματος και
(iv) ευελιξία για να συμπεριληφθούν η αβέβαιη πορεία του ΑΕΠ και των επιτοκίων στο μέλλον.
Στις 9 Μαΐου το Eurogroup επίσης επιβεβαίωσε εκ νέου πως κουρέματα της ονομαστικής αξίας αποκλείονται και πως όλα τα μέτρα που λαμβάνονται πρέπει να είναι σύμφωνα με τον υφιστάμενο Ευρωπαϊκό νομοθετικό κώδικα και τους νομοθετικούς κώδικες του ESM και ΤΧΣ.
Οδηγούμενοι από αυτές τις αρχές και στη βάση της τεχνικής εργασίας που έγινε από το EWG, το Eurogroup συμφώνησε σήμερα ένα πακέτο μέτρων του χρέους που θα εκτυλίσσεται σταδιακά, για να διευκολύνει τις Ακαθάριστες Χρηματοδοτικές Ανάγκες που συμφωνήθηκαν και υπόκειται στην προκαθορισμένη αιρεσιμότητα του προγράμματος του ESM.
Για το βραχυπρόθεσμο, το Eurogroup συμφώνησε μια πρώτη λίστα μέτρων που θα εφαρμοστούν μετά την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, ως το τέλος του προγράμματος η οποία περιλαμβάνει:
- Ομαλοποίηση της μεθόδου αποπληρωμής προς το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας υπό την τωρινή σταθμισμένη μέση ωρίμανση
- Χρησιμοποίηση των διαφοροποιημένων στρατηγικών χρηματοδότησης ΤΧΣ/ESM για απομείωση του ρίσκου των επιτοκίων χωρίς να επιφέρονται επιπλέον έξοδα σε κράτη που ολοκλήρωσαν το πρόγραμμα τους
- Πάγωμα των κυμαινόμενων επιτοκίων που σχετίζονται με την επαναγορά της δόσης του χρέους του 2ου ελληνικού προγράμματος για το έτος 2017
Το Eurogroup ζητά από τις ηγεσίες του ΤΧΣ και ESM να λάβουν τα μέτρα αυτά εμπροσθοβαρώς στην εντολή που τους δόθηκε, στη βάση της προετοιμασίας του EWG, και όπου χρειάζεται να προετοιμάσουν επίσημες αποφάσεις από τις σχετικές δομές του ΤΧΣ και ESM. Η απόφαση για ομαλοποίηση της μεθόδου αποπληρωμής του ΤΧΣ και η μείωση των ρίσκων που σχετίζονται με τα επιτόκια πρέπει να ληφθούν ως προτεραιότητα.
Για το μεσοπρόθεσμο, το Eurogroup αναμένει να εφαρμοστεί μια πιθανή δεύτερη λίστα μέτρων έπειτα από την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος του ΕΜΣ. Αυτά τα μέτρα θα εφαρμοστούν, αν μια επικαιροποίηση της ανάλυσης βιωσιμότητας χρέους που παράγεται από τους Θεσμούς στο τέλος του προγράμματος καταδείξει πως χρειάζονται επιπλέον μέτρα για την επίτευξη του συμφωνηθέντος GFN, που υπόκειται στην θετική ανάλυση των Θεσμών και του Eurogroup στην εφαρμογή του προγράμματος.
- Κατάργηση του κυμαινόμενου επιτοκίου που σχετίζεται με την επαναγορά δόσης του χρέους από το δεύτερο ελληνικό πρόγραμμα το 2018
- Χρήση των κερδών SMP υπό το διαχωρισμένο λογαριασμό του ΕΜΣ και αποκατάσταση της μεταφοράς των κερδών ANFA και SMP στην Ελλάδα (υπό τον προϋπολογισμό του έτους 2017) στο διαχωρισμένο λογαριασμό του ΕΜΣ ως εσωτερικό προφυλακτήρα (internal buffer) για την μείωση μελλοντικών GFN
- Διαχείριση παθητικού-πρόωρη μερική αποπληρωμή των υπάρχοντών επισήμων δανείων προς την Ελλάδα με τη βοήθεια αχρησιμοποίητων πόρων εντός του προγράμματος του ESM, για να μειώσουν τα έξοδα που σχετίζονται με επιτόκια και να επεκτείνουν την ωρίμανση. Θα υπάρξει μέριμνα για τα κράτη που θα κληθούν να σηκώσουν ιδιαίτερα μεγάλα βάρη από αυτό.
- Αν είναι αναγκαίο, στοχευμένη μερική αναδιάρθρωση του ΤΧΣ (πχ. Επιμήκυνση των σταθμισμένων μέσων ωριμάνσεων, αναδιάρθρωση των χρεολυσίων του ΤΧΣ και ορισμός ταβανιού και αναβολή αποπληρωμής επιτοκίων) στο βαθμό που χρειάζεται για να κρατηθεί το GFN στο συμφωνηθέν επίπεδο, έτσι ώστε να δοθεί άνεση στο ΔΝΤ χωρίς να επιφέρει επιπρόσθετα κόστη σε πρώην προγραμματικές χώρες ή στο ΤΧΣ.
Για τη μακροπερίοδο, το Eurogroup είναι βέβαιο πως η εφαρμογή των κύριων σημείων της συμφωνίας για τα μέτρα του χρέους, μαζί με την επιτυχή εφαρμογή του ελληνικού προγράμματος του ΕΜΣ και η επίτευξη των στόχων του πρωτογενούς πλεονάσματος όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, θα φέρουν το δημόσιο χρέος της Ελλάδας σε μια βιώσιμη πορεία, από το μεσοπρόθεσμο στο μακροπρόθεσμο και θα διευκολύνουν τη σταδιακή επιστροφή στην ιδιωτική χρηματοδότηση. Την ίδια στιγμή το Eurogroup συμφωνεί σε ένα μηχανισμό έκτακτης ανάγκης για το χρέος που θα ενεργοποιηθεί μετά το πρόγραμμα του ESM για να σιγουρέψει βιωσιμότητα του χρέους στη μακροπερίοδο σε περίπτωση που ένα δυσμενές σενάριο επαληθευθεί. Το Eurogroup θα εξέταζε την ενεργοποίηση του μηχανισμού δεδομένου πως επιπλέον μέτρα του χρέους χρειάζονται για να φτάσουμε τους στόχους του GFN όπως υπογραμμίζεται πιο πάνω και θα βάσιζε την απόφαση αυτή στο ότι το Eurogroup επιβεβαιώνει πως η Ελλάδα συμμορφώνεται με τις προϋποθέσεις του Σύμφωνου Σταθερότητας. Ένας τέτοιος μηχανισμός θα μπορούσε να έχει μέτρα όπως μια περεταίρω αναδιάρθρωση του ΤΧΣ και αναβολή αποπληρωμής επιτοκίων. Επίσης το Eurogroup δεσμεύεται στην μακροπρόθεσμη τεχνική βοήθεια για να ενισχύσει την ελληνική ανάπτυξη.
Το Eurogroup αναγνωρίζει πως δεν μπορούν να γίνουν προβλέψεις, παρά εκτιμήσεις, σε ένα ιδιαίτερα μακρινό χρονικό ορίζοντα, στην εκτίμηση βιωσιμότητας του χρέους, δεδομένης της σημαντικής αβεβαιότητας γύρω από τις μακροοικονομικές εξελίξεις.
Στο πλαίσιο της επικείμενης επιτυχούς ολοκλήρωσης της πρώτης αξιολόγησης και της συμφωνίας στην ανακούφιση του χρέους, το Eurogroup καλωσορίζει την πρόθεση της διοίκησης του ΔΝΤ να προτείνει στο ΔΣ του Ταμείο να εγκρίνει μια χρηματοοικονομική συμφωνία πριν το τέλος του 2016 που θα ενισχύσει την εφαρμογή των συμφωνηθέντων δημοσιονομικών και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Αναγνωρίζεται πως, με συνέπεια στις πολιτικές του ΔΝΤ, η αποδοχή της συμφωνίας θα βασίζεται σε νέα ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους και σε εξέταση των πιθανών μέτρων αναδιάρθρωσης του χρέους που αναφέρθηκαν επάνω. Η πιθανή αναδιάρθρωση θα γίνει στο τέλος του προγράμματος, στα μέσα του 2018, και το εύρος της θα καθοριστεί από το Eurogorup στη βάση μιας επικαιροποιημένης ανάλυσης βιωσιμότητας του χρέους σε συνεργασία με του Ευρωπαϊκούς Θεσμούς με σκοπό να λαμβάνει υπόψη το Ευρωπαϊκό πλαίσιο πολιτικής, που υπόκειται στην πλήρη εφαρμογή του προγράμματος.
Το Eurogroup είναι έτοιμο, ως είθισται, να υποστηρίξει την ολοκλήρωση μελλοντικών αξιολογήσεων δεδομένου πως το πακέτο πολιτικών που εξετάζουμε σήμερα, συμπεριλαμβανομένου και του μηχανισμού έκτακτης ανάγκης, εφαρμόζεται όπως συμφωνήσαμε. Το Eurogroup επιβεβαιώνει πως η εφαρμογή του προγράμματος, και η αιρεσιμότητα της πολιτικής και των στόχων, θα επιβλέπεται συχνά, βάση των ενεργειών των Θεσμών.
Υπενθυμίζεται ότι κατά τη Handelsblatt «τη Δευτέρα, ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ θα παρουσιάσει τα σχετικά μέτρα στους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης» και περιέχονται τρία διαφορετικά μέτρα: Η περίοδος αποπληρωμής δανείων από τον παλαιό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθεροποίησης (EFSF) παρατείνεται κατά τέσσερα έτη, κατά μέσο όρο. Επιπλέον, θα μπορούσαν να διαγραφούν κάποια τέλη για την Ελλάδα, ώστε η χώρα να εξοικονομήσει τον επόμενο χρόνο 220 εκατομμύρια ευρώ. Αλλά το κεντρικό ζήτημα είναι να προστατευθεί η Αθήνα από τον κίνδυνο των αυξανόμενων επιτοκίων. (…) Για να επιτευχθεί αυτό, ο ESM θα μπορούσε να εκδώσει δάνεια με προθεσμία εξόφλησης 30 ετών ή να αξιοποιήσει τα λεγόμενα swaps επιτοκίων».
Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι τo Eurogroup συμφώνησε στις 24 Μαΐου 2016 να εξετάσει μέτρα, όπως: «Βραχυπρόθεσμα: Δυνατότητες για τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης του χρέους του προγράμματος. Μεσοπρόθεσμα: Το Eurogroup καλεί το EWG να ερευνήσει συγκεκριμένα μέτρα (όπως μεγαλύτερη περίοδο χάριτος και αποπληρωμής) που μπορούν να χρησιμοποιηθούν, εφόσον καταστεί αναγκαίο, στο τέλος του προγράμματος ESM, με την επιφύλαξη της επιτυχούς εφαρμογής του προγράμματος του ESM, καθώς και μέτρα όπως η χρήση των ισοδύναμων κερδών SMP και ANFA.Μακροπρόθεσμα: Το Eurogroup είναι έτοιμο, εφόσον καταστεί αναγκαίο και με την επιφύλαξη της συμμόρφωσης με τους στόχους για το πρωτογενές πλεόνασμα, να εκτιμήσει περαιτέρω στο τέλος του προγράμματος την ανάγκη πιθανών πρόσθετων μέτρων για το χρέος ώστε να διασφαλίσει πως οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας θα παραμείνουν σε ένα βιώσιμο δρόμο».
Τι σημαίνει η δήλωση του εκπροσώπου του Σόιμπλε
Στη δήλωσή του στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο εκπρόσωπος του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε Ντένις Κόλμπεργκ επιμένει στην εφαρμογή της απόφασης που έλαβε το Eurogroup στις 24 Μαΐου του 2016.
Ωστόσο,ο εκπρόσωπος του Γερμανού υπουργού Οικονομικών δεν διευκρινίζει πώς θα υλοποιηθεί η συμμετοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στο ελληνικό πρόγραμμα. Κι εδώ τα πράγματα περιπλέκονται, διότι: Η εκτίμηση του ΔΝΤ είναι πως τα προβλεπόμενα πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 3,5% είναι ανέφικτα.
Κι έτσι, δύο ενδεχόμενα προβάλουν ως πιθανά:
- Ή θα μειωθούν τα πρωτογενή πλεονάσματα κάτω από τον στόχο του 3,5%,
- ή αλλιώς θα χρειαστεί να ληφθούν νέα μέτρα.
Ο κ. Κόλμπεργκ, εκπρόσωπος του Βόλφγκαγκ Σόιμπλε, δεν εξηγεί αν τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους θα εφαρμοστούν με τις παραδοχές των Ευρωπαίων του ESM (Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας) για πλεονάσματα 3,5% ή με τα χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα που αξιώνει το ΔΝΤ, για τα οποία όμως θα απαιτηθεί να ληφθούν νέα μέτρα.
Διαβάστε στα αγγλικά τι προέβλεπε η απόφαση της 24ης Μαΐου του 2016 για το ελληνικό πρόγραμμα και το χρέος:
Eurogroup statement on Greece
25/05/2016 02:07
The Eurogroup welcomes that a full staff-level agreement has been reached between Greece and the institutions. Also, the Eurogroup notes with satisfaction that the Greek authorities and the European institutions have reached an agreement on the contingency fiscal mechanism, which is in line with the Eurogroup statement adopted on 9 May in particular as regard the possible adoption of permanent structural measures, including revenue measures, to be agreed with the institutions. It therefore provides further reassurances that Greece will meet the primary surplus targets of the ESM programme (3.5% of GDP in the medium-term), without prejudice to the obligations of Greece under the SGP and the Fiscal Compact.
The Eurogroup also welcomes the adoption by the Greek parliament of most of the agreed prior actions for the first review, notably the adoption of legislation to deliver fiscal parametric measures amounting to 3% of GDP that should allow to meet the fiscal targets in 2018, to open up the market for the sale of loans and to establish the agreed Greek Privatisation and Investment Fund that should operate in full independence. The Eurogroup mandates the EWG to verify in the next few days the full implementation of the outstanding prior actions on the basis of an assessment by the institutions, in particular the corrections to the legislation on the opening up of the market for the sale of loans, and on the pension reform, as well as the completion of all prior actions related to the government pending actions in the field of privatization.
Following the full implementation of all prior actions and subject to the completion of national procedures, the ESM governing bodies are expected to endorse the supplemental MoU and approve the disbursement of the second tranche of the ESM programme. The second tranche under the ESM programme amounting to EUR 10.3 bn will be disbursed to Greece in several disbursements, starting with a first disbursement in June (EUR 7.5 bn) to cover debt servicing needs and to allow a clearance of an initial part of arrears as a means to support the real economy. The subsequent disbursements to be used for arrears clearance and further debt servicing needs will be made after the summer. The disbursements for arrears clearance will be subject to a positive reporting by the European Institutions on the clearance of net arrears. The additional disbursement for debt servicing needs will be subject to milestones related to privatization, including the new Privatization and Investment Fund, bank governance, revenue agency and energy sector to be assessed by the European institutions and verified by the EWG and the ESM Board of Directors.
In line with the 9 May Eurogroup statement, and in view of the forthcoming full implementation of all the prior actions by Greece and completion of the first review, the Eurogroup considered today the sustainability of Greek public debt.
The Eurogroup agrees to assess debt sustainability with reference to the following benchmark for gross financing needs (GFN): under the baseline scenario, GFN should remain below 15% of GDP during the post programme period for the medium term, and below 20% of GDP thereafter.
The Eurogroup recalls the medium-term primary surplus target of 3.5% of GDP as of 2018 and underlines the importance of a fiscal trajectory consistent with the fiscal commitments under the EU framework.
The Eurogroup recalls the following general guiding principles agreed on 9 May for possible additional debt measures: (i) facilitating market access in order to replace over time public financed debt with privately financed debt; (ii) smoothening the repayment profile; (iii) incentivising the country's adjustment process even after the programme ends; and (iv) flexibility to accommodate uncertain GDP growth and interest rate developments in the future. On 9 May the Eurogroup also reconfirmed that nominal haircuts are excluded, and that all measures taken will be in line with existing EU law and the ESM and EFSF legal frameworks.
Guided by these principles and on the basis of technical work carried out by the EWG, the Eurogroup agreed today on a package of debt measures which will be phased in progressively, as necessary to meet the agreed benchmark on gross financing needs and will be subject to the pre-defined conditionality of the ESM programme.
For the short-term, the Eurogroup agrees on a first set of measures which will be implemented after the closure of the first review up to the end of the programme and which includes:
Smoothening the EFSF repayment profile under the current weighted average maturity
Use EFSF/ESM diversified funding strategy to reduce interest rate risk without incurring any additional costs for former programme countries
Waiver of the step-up interest rate margin related to the debt buy-back tranche of the 2nd Greek programme for the year 2017
The Eurogroup asks the EFSF and ESM management to take these measures forward within their mandate, on the basis of preparatory work by the EWG, and where needed to prepare formal decision making by the relevant EFSF and ESM decision-making bodies. The decision on the smoothening of the EFSF repayment profile and the reduction of interest rate risks should be taken as a matter of priority.
For the medium term, the Eurogroup expects to implement a possible second set of measures following the successful implementation of the ESM programme. These measures will be implemented if an update of the debt sustainability analysis produced by the institutions at the end of the programme shows they are needed to meet the agreed GFN benchmark, subject to a positive assessment from the institutions and the Eurogroup on programme implementation.
Abolish the step-up interest rate margin related to the debt buy-back tranche of the 2nd Greek programme as of 2018
Use of 2014 SMP profits from the ESM segregated account and the restoration of the transfer of ANFA and SMP profits to Greece (as of budget year 2017) to the ESM segregated account as an ESM internal buffer to reduce future gross financing needs.
Liability management - early partial repayment of existing official loans to Greece by utilizing unused resources within the ESM programme to reduce interest rate costs and to extend maturities. Due account will be taken of exceptionally high burden of some Member States.
If necessary, some targeted EFSF re-profiling (e.g. extension of the weighted average maturities, re-profiling of the EFSF amortization as well as capping and deferral of interest payments) to the extent needed to keep GFN under the agreed benchmark in order to give comfort to the IMF and without incurring any additional costs for former programme countries or to the EFSF.
For the long-term, the Eurogroup is confident that the implementation of this agreement on the main features for debt measures, together with a successful implementation of the Greek ESM programme and the fulfilment of the primary surplus targets as mentioned above, will bring Greece's public debt back on a sustainable path over the medium to long run and will facilitate a gradual return to market financing. At the same time, the Eurogroup agrees on a contingency mechanism on debt which would be activated after the ESM programme to ensure debt sustainability in the long run in case a more adverse scenario were to materialize. The Eurogroup would consider the activation of the mechanism provided additional debt measures are needed to meet the GFN benchmark defined above and would be subject to a decision by the Eurogroup confirming that Greece complies with the requirements under the SGP. Such mechanism could entail measures such as a further EFSF re-profiling and capping and deferral of interest payments. Also, the Eurogroup commits to long-term technical assistance to boost Greek growth.
The Eurogroup recognises that over the exceptionally long time horizon of assessing debt sustainability there can be no forecasts, only assumptions, given the sizable degree of uncertainty over macroeconomic developments.
Against the background of the forthcoming successful completion of the first review and the agreement on debt relief, the Eurogroup welcomes the intention of the IMF management to recommend to the Fund's Executive Board to approve a financial arrangement before the end of 2016 that will support the implementation of the agreed fiscal and structural reforms. It is recognised that, consistent with IMF policies, approval of this arrangement will also be based on a new DSA and the assessment of possible debt relief measures mentioned above. The possible debt relief will be delivered at the end of the programme in mid-2018 and the scope will be determined by the Eurogroup on the basis of a revised DSA in cooperation with the European Institutions for purposes of taking into account the European policy framework, subject to full implementation of the programme.
The Eurogroup stands ready, in line with usual practice, to support the completion of future reviews provided that the policy package considered today, including the contingency mechanism, is implemented as planned. The Eurogroup confirms that programme implementation, as well as policy conditionality and targets, will be reviewed regularly based on input from the institutions.
Διαβάστε στα ελληνικά τι προέβλεπε η απόφαση της 24ης Μαΐου του 2016 για το ελληνικό πρόγραμμα και το χρέος:
Το Eurogroup καλωσορίζει την συμφωνία τεχνικού επιπέδου που επετεύχθη από την Ελλάδα και τους Θεσμούς. Επίσης το Eurogroup καταγράφει με ικανοποίηση πως οι Ελληνικές Αρχές και οι Ευρωπαϊκοί Θεσμοί έχουν φτάσει σε συμφωνία στον δημοσιονομικό μηχανισμό έκτακτης ανάγκης, που είναι σύμφωνος με τη δήλωση του Eurogroup της 9ης Μαΐου, και συγκεκριμένα ως προς την πιθανή λήψη μόνιμων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, μαζί με εισπρακτικά μέτρα, τα οποία θα συμφωνηθούν από τους Θεσμούς. Συνεπώς, παρέχονται επιπλέον εγγυήσεις πως η Ελλάδα θα καταφέρει να ανταποκριθεί στον στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) (3.5% του ΑΕΠ στο μεσοπρόθεσμο) χωρίς προκαταλήψεις για την Ελλάδα ως προς το Σύμφωνο Σταθερότητας και το Δημοσιονομικό Σύμφωνο.
Το Eurogroup επίσης καλωσορίζει την υιοθέτηση από την Ελληνική Βουλή της πλειονότητας των συμφωνηθέντων προαπαιτουμένων για την πρώτη αξιολόγηση, ιδιαίτερα την υιοθέτηση νομοθεσίας για παροχή δημοσιονομικών παραμετρικών μέτρων ύψους 3% επί του ΑΕΠ, που θα επιτρέψουν την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για το 2018, το άνοιγμα των αγορών για πωλήσεις δανείων και την εγκαθίδρυση του Ελληνικού Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων που θα δρα πλήρως αυτόνομα. Το Eurogroup εξουσιοδοτεί το EWG να διαπιστώσει τις επόμενες ημέρες την πλήρη εφαρμογή των εναπομεινάντων προαπαιτουμένων στη βάση της αξιολόγησης των θεσμών, ιδιαίτερα τις διορθώσεις στη νομοθεσία και το άνοιγμα των αγορών για πώληση δανείων, τις συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις και την ολοκλήρωση όλων των προαπαιτουμένων που συνδέονται με τις κυβερνητικές δεσμεύσεις για ιδιωτικοποιήσεις.
Έπειτα από την πλήρη εφαρμογή των προπαιτούμενων που υπόκεινται στην ολοκλήρωση κρατικών διαδικασιών, ο ESM και το ΔΣ αναμένονται να υιοθετήσουν ένα επικαιροποιημένο Μηνημόνιο Κατανόησης και να αποδεχθούν την εκταμίευση της δεύτερης δόσης του προγράμματος του ESM. Η δεύτερη δόση του ESM ύψους 10.3 δισ. θα εκταμιευτεί στην Ελλάδα σε διαφορετικά κομμάτια, ξεκινώντας από μια πρώτη δόση ύψους 7.5 δισ. τον Ιούνιο, που θα καλύψει τις ανάγκες εξυπηρέτησης του χρέους και θα επιτρέψει μια πρώτη αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών για την υποστήριξη της πραγματικής οικονομίας. Οι υπόλοιπες εκταμιεύσεις θα χρησιμοποιηθούν για αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών και άλλες εξυπηρετήσεις τους χρέους μετά το καλοκαίρι. Οι εκταμιεύσεις των ληξιπρόθεσμων θα υπόκεινται σε ελέγχους από τους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς. Οι επιπλέον εκταμιεύσεις που αφορούν την αποπληρωμή του χρέους είναι συνδεδεμένες με τα προαπαιτούμενα που αφορούν τις ιδιωτικοποιήσεις, μαζί με το νέο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων, την τραπεζική διακυβέρνηση, τη Γενική Γραμματεία Εσόδων και τον τομέα της ενέργειας που θα εξεταστούν από του Ευρωπαϊκούς Θεσμούς και θα επαληθευθούν από το EWG και το ΔΣ του ΕSM.
Σε συμμόρφωση με την απόφαση του Eurogroup της 9ης Μαίου και με την επικείμενη πλήρη εφαρμογή όλων των προαπαιτούμενων από την Ελλάδα και την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, το Eurogroup εξέτασε σήμερα τη βιωσιμότητα του Ελληνικού δημοσίου χρέους.
Το Eurogroup συμφώνησε να εξετάσει την βιωσιμότητα του χρέους με μνεία στην ακόλουθη ρήτρα Ακαθάριστων Χρηματοδοτικών Αναγκών (GFN): υπό το βασικό σενάριο οι GFN πρέπει να παραμένουν υπό του 15% του ΑΕΠ κατά την μεταπρογραμματική περίοδο του μεσοπρόθεσμου και κάτω από το 20% έπειτα.
Το Eurogroup υπενθυμίζει το στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος στο μεσοπρόθεσμο, ύψους 3.5% του ΑΕΠ το 2018 και υπογραμμίζει την σημασία μιας σταθερής δημοσιονομική πορείας, υπό τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις στο Ευρωπαϊκό πλαίσιο.
Το Eurogroup υπενθυμίζει τις ακόλουθες γενικές αρχές που συμφωνήθηκαν στις 9 Μαΐου για πιθανά επιπλέον μέτρα για το χρέος:
(i) Διευκόλυνση της εισόδου στην αγορά έτσι ώστε το δημοσίως χρηματοδοτούμενο χρέος να αντικατασταθεί με ιδιωτικά χρηματοδοτούμενο χρέος,
(ii) ομαλοποίηση της μεθόδου αποπληρωμής
(iii) παροχή κινήτρων για την διαδικασία εξορθολογισμού της χώρας ακόμα και μετά τη λήξη του προγράμματος και
(iv) ευελιξία για να συμπεριληφθούν η αβέβαιη πορεία του ΑΕΠ και των επιτοκίων στο μέλλον.
Στις 9 Μαΐου το Eurogroup επίσης επιβεβαίωσε εκ νέου πως κουρέματα της ονομαστικής αξίας αποκλείονται και πως όλα τα μέτρα που λαμβάνονται πρέπει να είναι σύμφωνα με τον υφιστάμενο Ευρωπαϊκό νομοθετικό κώδικα και τους νομοθετικούς κώδικες του ESM και ΤΧΣ.
Οδηγούμενοι από αυτές τις αρχές και στη βάση της τεχνικής εργασίας που έγινε από το EWG, το Eurogroup συμφώνησε σήμερα ένα πακέτο μέτρων του χρέους που θα εκτυλίσσεται σταδιακά, για να διευκολύνει τις Ακαθάριστες Χρηματοδοτικές Ανάγκες που συμφωνήθηκαν και υπόκειται στην προκαθορισμένη αιρεσιμότητα του προγράμματος του ESM.
Για το βραχυπρόθεσμο, το Eurogroup συμφώνησε μια πρώτη λίστα μέτρων που θα εφαρμοστούν μετά την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, ως το τέλος του προγράμματος η οποία περιλαμβάνει:
- Ομαλοποίηση της μεθόδου αποπληρωμής προς το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας υπό την τωρινή σταθμισμένη μέση ωρίμανση
- Χρησιμοποίηση των διαφοροποιημένων στρατηγικών χρηματοδότησης ΤΧΣ/ESM για απομείωση του ρίσκου των επιτοκίων χωρίς να επιφέρονται επιπλέον έξοδα σε κράτη που ολοκλήρωσαν το πρόγραμμα τους
- Πάγωμα των κυμαινόμενων επιτοκίων που σχετίζονται με την επαναγορά της δόσης του χρέους του 2ου ελληνικού προγράμματος για το έτος 2017
Το Eurogroup ζητά από τις ηγεσίες του ΤΧΣ και ESM να λάβουν τα μέτρα αυτά εμπροσθοβαρώς στην εντολή που τους δόθηκε, στη βάση της προετοιμασίας του EWG, και όπου χρειάζεται να προετοιμάσουν επίσημες αποφάσεις από τις σχετικές δομές του ΤΧΣ και ESM. Η απόφαση για ομαλοποίηση της μεθόδου αποπληρωμής του ΤΧΣ και η μείωση των ρίσκων που σχετίζονται με τα επιτόκια πρέπει να ληφθούν ως προτεραιότητα.
Για το μεσοπρόθεσμο, το Eurogroup αναμένει να εφαρμοστεί μια πιθανή δεύτερη λίστα μέτρων έπειτα από την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος του ΕΜΣ. Αυτά τα μέτρα θα εφαρμοστούν, αν μια επικαιροποίηση της ανάλυσης βιωσιμότητας χρέους που παράγεται από τους Θεσμούς στο τέλος του προγράμματος καταδείξει πως χρειάζονται επιπλέον μέτρα για την επίτευξη του συμφωνηθέντος GFN, που υπόκειται στην θετική ανάλυση των Θεσμών και του Eurogroup στην εφαρμογή του προγράμματος.
- Κατάργηση του κυμαινόμενου επιτοκίου που σχετίζεται με την επαναγορά δόσης του χρέους από το δεύτερο ελληνικό πρόγραμμα το 2018
- Χρήση των κερδών SMP υπό το διαχωρισμένο λογαριασμό του ΕΜΣ και αποκατάσταση της μεταφοράς των κερδών ANFA και SMP στην Ελλάδα (υπό τον προϋπολογισμό του έτους 2017) στο διαχωρισμένο λογαριασμό του ΕΜΣ ως εσωτερικό προφυλακτήρα (internal buffer) για την μείωση μελλοντικών GFN
- Διαχείριση παθητικού-πρόωρη μερική αποπληρωμή των υπάρχοντών επισήμων δανείων προς την Ελλάδα με τη βοήθεια αχρησιμοποίητων πόρων εντός του προγράμματος του ESM, για να μειώσουν τα έξοδα που σχετίζονται με επιτόκια και να επεκτείνουν την ωρίμανση. Θα υπάρξει μέριμνα για τα κράτη που θα κληθούν να σηκώσουν ιδιαίτερα μεγάλα βάρη από αυτό.
- Αν είναι αναγκαίο, στοχευμένη μερική αναδιάρθρωση του ΤΧΣ (πχ. Επιμήκυνση των σταθμισμένων μέσων ωριμάνσεων, αναδιάρθρωση των χρεολυσίων του ΤΧΣ και ορισμός ταβανιού και αναβολή αποπληρωμής επιτοκίων) στο βαθμό που χρειάζεται για να κρατηθεί το GFN στο συμφωνηθέν επίπεδο, έτσι ώστε να δοθεί άνεση στο ΔΝΤ χωρίς να επιφέρει επιπρόσθετα κόστη σε πρώην προγραμματικές χώρες ή στο ΤΧΣ.
Για τη μακροπερίοδο, το Eurogroup είναι βέβαιο πως η εφαρμογή των κύριων σημείων της συμφωνίας για τα μέτρα του χρέους, μαζί με την επιτυχή εφαρμογή του ελληνικού προγράμματος του ΕΜΣ και η επίτευξη των στόχων του πρωτογενούς πλεονάσματος όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, θα φέρουν το δημόσιο χρέος της Ελλάδας σε μια βιώσιμη πορεία, από το μεσοπρόθεσμο στο μακροπρόθεσμο και θα διευκολύνουν τη σταδιακή επιστροφή στην ιδιωτική χρηματοδότηση. Την ίδια στιγμή το Eurogroup συμφωνεί σε ένα μηχανισμό έκτακτης ανάγκης για το χρέος που θα ενεργοποιηθεί μετά το πρόγραμμα του ESM για να σιγουρέψει βιωσιμότητα του χρέους στη μακροπερίοδο σε περίπτωση που ένα δυσμενές σενάριο επαληθευθεί. Το Eurogroup θα εξέταζε την ενεργοποίηση του μηχανισμού δεδομένου πως επιπλέον μέτρα του χρέους χρειάζονται για να φτάσουμε τους στόχους του GFN όπως υπογραμμίζεται πιο πάνω και θα βάσιζε την απόφαση αυτή στο ότι το Eurogroup επιβεβαιώνει πως η Ελλάδα συμμορφώνεται με τις προϋποθέσεις του Σύμφωνου Σταθερότητας. Ένας τέτοιος μηχανισμός θα μπορούσε να έχει μέτρα όπως μια περεταίρω αναδιάρθρωση του ΤΧΣ και αναβολή αποπληρωμής επιτοκίων. Επίσης το Eurogroup δεσμεύεται στην μακροπρόθεσμη τεχνική βοήθεια για να ενισχύσει την ελληνική ανάπτυξη.
Το Eurogroup αναγνωρίζει πως δεν μπορούν να γίνουν προβλέψεις, παρά εκτιμήσεις, σε ένα ιδιαίτερα μακρινό χρονικό ορίζοντα, στην εκτίμηση βιωσιμότητας του χρέους, δεδομένης της σημαντικής αβεβαιότητας γύρω από τις μακροοικονομικές εξελίξεις.
Στο πλαίσιο της επικείμενης επιτυχούς ολοκλήρωσης της πρώτης αξιολόγησης και της συμφωνίας στην ανακούφιση του χρέους, το Eurogroup καλωσορίζει την πρόθεση της διοίκησης του ΔΝΤ να προτείνει στο ΔΣ του Ταμείο να εγκρίνει μια χρηματοοικονομική συμφωνία πριν το τέλος του 2016 που θα ενισχύσει την εφαρμογή των συμφωνηθέντων δημοσιονομικών και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Αναγνωρίζεται πως, με συνέπεια στις πολιτικές του ΔΝΤ, η αποδοχή της συμφωνίας θα βασίζεται σε νέα ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους και σε εξέταση των πιθανών μέτρων αναδιάρθρωσης του χρέους που αναφέρθηκαν επάνω. Η πιθανή αναδιάρθρωση θα γίνει στο τέλος του προγράμματος, στα μέσα του 2018, και το εύρος της θα καθοριστεί από το Eurogorup στη βάση μιας επικαιροποιημένης ανάλυσης βιωσιμότητας του χρέους σε συνεργασία με του Ευρωπαϊκούς Θεσμούς με σκοπό να λαμβάνει υπόψη το Ευρωπαϊκό πλαίσιο πολιτικής, που υπόκειται στην πλήρη εφαρμογή του προγράμματος.
Το Eurogroup είναι έτοιμο, ως είθισται, να υποστηρίξει την ολοκλήρωση μελλοντικών αξιολογήσεων δεδομένου πως το πακέτο πολιτικών που εξετάζουμε σήμερα, συμπεριλαμβανομένου και του μηχανισμού έκτακτης ανάγκης, εφαρμόζεται όπως συμφωνήσαμε. Το Eurogroup επιβεβαιώνει πως η εφαρμογή του προγράμματος, και η αιρεσιμότητα της πολιτικής και των στόχων, θα επιβλέπεται συχνά, βάση των ενεργειών των Θεσμών.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr