Κρυφή... βόμβα για την ανάπτυξη και την απασχόληση οι αυξήσεις στα καύσιμα

Μία τρύπα στο νερό η αύξηση στα καύσιμα (και λόγω λαθρεμπορίου) - Επτά στα δέκα ευρώ της βενζίνης είναι φόροι 


Πληγή ανοιχτή οι έμμεσοι φόροι στην Ελλάδα που, μάλιστα, ξεπερνούν κατά 6 δισεκατομμύρια ευρώ τους άμεσους και ταυτόχρονα αποτελούν μία κρυφή... βόμβα για την ανάπτυξη και την απασχόληση.  Το 2017 ήρθε με νέες αυξήσεις φόρων
και υπολογίζεται ότι ένα μέσο νοικοκυριό μπορεί να απολέσει περί τα 1.500 ευρώ το χρόνο από αύξηση του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.

Η αύξηση στην τιμή της βενζίνης είναι κατά περίπου 4 λεπτά, ενώ η μεγαλύτερη επιβάρυνση αναμένεται να καταγραφεί στα νησιά. Το κόστος για ένα νοικοκυριό από την αύξηση των φόρων στα καύσιμα αναμένεται στα 50 ευρώ: Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στη βενζίνη θα αυξηθεί 3 λεπτά το λίτρο, από 0,67 σε 0,70 ευρώ, ενώ στο πετρέλαιο κίνησης κατά 8 λεπτά, από 0,33 σε 0,41 ευρώ. Ο ΕΦΚ στο υγραέριο κίνησης θα αυξηθεί 10 λεπτά το λίτρο, από 0,33 σε 0,43 ευρώ. Μια οικογένεια που κινείται με πολλή οικονομία και διανύει 10.000 χλμ. τον χρόνο με ένα ή περισσότερα αυτοκίνητα (μέση κατανάλωση 8 λίτρα στα 100 χλμ.) χάνει περίπου 50 ευρώ τον χρόνο σε επιπλέον φόρους.  Αν χρησιμοποιεί πετρέλαιο κίνησης, μπορεί να καταναλώνει μόλις 5 λίτρα ανά 100 χλμ. Η αύξηση φόρου όμως είναι υπερδιπλάσια σε σχέση με τη βενζίνη και η απώλεια ξεπερνά τα 50 ευρώ. 

Μία «τρύπα» στο νερό οι αυξήσεις στα καύσιμα

Έτσι, μπορεί το 70% της τιμής του καυσίμου που πληρώνουν οι Έλληνες καταναλωτές να είναι φόροι αλλά τα κρατικά ταμεία δεν θα επωφεληθούν, αφού οι εξαγγελίες του ίδιου του πρωθυπουργού για πάταξη του λαθρεμπορίου και της φοροδιαφυγής - που θα έφερναν έσοδα 1 δισ. ευρώ-  έμειναν στα «θα» της κυβέρνησης.

Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, η προστιθέμενη αξία για την οικονομία, λόγω της αύξησης, εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 530 εκατ. ευρώ, η απασχόληση κατά 10.700 θέσεις εργασίας και τα έσοδα από φόρους και εισφορές κατά 178 εκατ. ευρώ. Στους παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα, είναι η αύξηση του λαθρεμπορίου κατά 4% στο ντίζελ και 1% στις βενζίνες λόγω αύξησης των ΕΦΚ. 

Επίσης, έρευνα του ΙΟΒΕ έχει δείξει πως αύξηση της μέσης τιμής του πετρελαίου κίνησης κατά 10% οδηγεί σε πτώση της ζητούμενης ποσότητας κατά 2,6%, όταν η μείωση του ΑΕΠ κατά 10% οδηγεί σε πτώση της ζήτησης κατά 7,7%. Πιθανή αύξηση της τιμής του πετρελαίου κατά 35% από το 1 ευρώ στο 1,35 ευρώ θα οδηγούσε σε μείωση της κατανάλωσης καυσίμου κατά 8% περίπου. Έτσι, αντί να κερδίσει πρόσθετα έσοδα το Δημόσιο, χάνει. 

Το παράλογο; Αν και έχει τοποθετηθεί στην πλειονότητα των πρατηρίων το σύστημα εισροών-εκροών για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίο, τελικά τα στοιχεία δεν αξιοποιούνται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, με αποτέλεσμα να συνεχίζει το κράτος χάνει έσοδα.  

Σύμφωνα με το ΣΕΕΠΕ, τα διαφυγόντα έσοδα για το Δημόσιο από το λαθρεμπόριο υπολογίζονται σε 250-300 εκατ. ευρώ. Υπερφορολόγηση και παραβατικότητα εμφανίστηκαν από τον Σύνδεσμο ως τα δύο κυρίαρχα προβλήματα της αγοράς, η οποία μέσα την περίοδο 2009-2013 συρρικνώθηκε σε ποσοστό 37%.  Έρευνα του Πολυτεχνείου διαπίστωνε ότι οι «πειραγμένες» αντλίες στα πρατήρια έχουν τριπλασιαστεί συγκριτικά με το 2012. Το ποσοστό έδειχνε πως μία στις έξι (14,5%) κλέβουν τον καταναλωτή, έναντι ποσοστού 4,5%, της αντίστοιχης μελέτης του ΕΜΠ πριν από τέσσερα χρόνια.













Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr