“Βλέπει” άνοδο 10% στους ναύλους φέτος η Τ.τ.Ε.

Άνοδο των ναύλων στα φορτηγά εμπορικά πλοία προβλέπει για το 2010 η Τράπεζα της Ελλάδας παρά το γεγονός ότι ο παγκόσμιος στόλος αναμένεται να ξεπεράσει το 10% το 2010 σε σύγκριση με το 2009.

Άνοδο των ναύλων στα φορτηγά εμπορικά πλοία προβλέπει για το 2010 η Τράπεζα της Ελλάδας παρά το γεγονός ότι ο παγκόσμιος στόλος αναμένεται να ξεπεράσει το 10% το 2010 σε σύγκριση με το 2009.

Στην έκθεσή της η Τ.τ.Ε. τονίζει ότι η εκτίμηση αυτή θεμελιώνεται αφενός «στην αύξηση της ζήτησης υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών ξηρού φορτίου κατά περίπου 5% ―η μεγαλύτερη αύξηση αναμένεται να σημειωθεί στη ζήτηση για μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος - και αφετέρου στην ήδη παρατηρούμενη καθυστέρηση (λόγω συμφόρησης) στη φόρτωση και εκφόρτωση των πλοίων στους λιμένες της Αυστραλίας και της Κίνας αντίστοιχα, η οποία περιορίζει την προσφορά διαθέσιμων πλοίων».

Η προβλεπόμενη αύξηση της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων πλοίων κατά περίπου 10% σε συνδυασμό με την μικρή άνοδο της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου (κατά 1,9%) εκτιμάται ότι θα ασκήσουν πιέσεις στους ναύλους των πετρελαιοφόρων πλοίων.

Ωστόσο, εκτιμά η Τράπεζα της Ελλάδος, αν επιταχυνθεί ―εκ μέρους των ναυτιλιακών εταιριών― η απόσυρση των πετρελαιοφόρων πλοίων μονού κύτους, η αύξηση της χωρητικότητας του στόλου μπορεί να περιοριστεί στο 2-3% και συνεπώς να αποφευχθεί η μείωση των ναύλων.

Οι  εισπράξεις

Το ύψος των εισπράξεων από υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών  εξαρτάται αφενός από το μέγεθος  των δραστηριοτήτων του ναυτιλιακού πλέγματος (maritime cluster) της χώρας και αφετέρου από το επίπεδο των ναύλων.

Ο ελληνικός εφοπλισμός δραστηριοποιείται κυρίως στους  κλάδους των πλοίων μεταφοράς  ξηρού (χύδην) φορτίου και των  πετρελαιοφόρων, οι οποίοι εμφανίζουν χαρακτηριστικά ανταγωνιστικής αγοράς,  και επομένως οι ναύλοι καθορίζονται στην παγκόσμια ναυλαγορά (price takers).

Συνεπώς, επισημαίνεται από την ΤτΕ «η αύξηση των εισπράξεων από την παροχή υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών μόνιμου χαρακτήρα μπορεί να επιτευχθεί μέσω της ενίσχυσης και επέκτασης του ναυτιλιακού πλέγματος και της προσέλκυση νέων εταιριών.

Παραδοσιακά, η κύρια  πολιτική προσέλκυσης ναυτιλιακών  εταιριών συνδέεται με την ένταξη πλοίων στην ελληνική σημαία. Θα πρέπει όμως να εξεταστούν πολιτικές που  ενισχύουν το ναυτιλιακό πλέγμα, μέσω της ανάπτυξης συμπληρωματικών προς τη ναυτιλία υπηρεσιών, όπως είναι οι τραπεζικές υπηρεσίες, οι υπηρεσίες ασφάλισης (π.χ. P & I clubs) και διαμεσολάβησης (π.χ. cargo and vessel brokerage). Παράλληλα, βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη και διατήρηση του ναυτιλιακού πλέγματος αποτελεί η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα και η ενίσχυση του ανθρώπινου κεφαλαίου στον κλάδο της εμπορικής ναυτιλίας».  
 
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr