Οι Τούρκοι μπαίνουν στο ελληνοϊταλικό αγωγό

Συμμετοχή στον αγωγό φυσικού αερίου IGI Ποσειδών, που θα συνδέει υποθαλασσίως την χώρα μας με την Ιταλία αναμένεται να αποκτήσουν οι Τούρκοι, σε μία προσπάθεια να ...δελεαστούν και να εγκαταλείψουν τα διάφορα προσκόμματα της διπλωματίας τους, ώστε να απεμπλακεί το συνολικότερο έργο του αγωγού ITGI, o οποίος μέσω Τουρκίας και Ελλάδας θα μεταφέρει αέριο...

Συμμετοχή στον αγωγό φυσικού αερίου IGI Ποσειδών, που θα συνδέει υποθαλασσίως την χώρα μας με την Ιταλία αναμένεται να αποκτήσουν οι Τούρκοι, σε μία προσπάθεια να ...δελεαστούν και να εγκαταλείψουν τα διάφορα προσκόμματα της διπλωματίας τους, ώστε να απεμπλακεί το συνολικότερο έργο του αγωγού ITGI, o οποίος μέσω Τουρκίας και Ελλάδας θα μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην ιταλική “μπότα”. 

Σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες, αναμένεται αν υπογραφεί την Τετάρτη, στο περιθώριο της συνάντησης των πρωθυπουργών της Ιταλίας Σίλβιο Μπερλουσκόνι και της Τουρκίας Ρετζέπ Νταγίπ Ερντογάν στην Ρώμη, σχετικό Μνημόνιο Συνεννόησης. 

Το Μνημόνιο (Memorandum of Understanding)  αναμένεται να υπογραφεί ανάμεσα στην ιταλική Edison, την τουρκική Botas και την Δημόσια Επιχείρηση Αερίου, αλλά είναι πιθανό τελικώς στην ιταλική πρωτεύουσα να υπογράψουν Ιταλοί και Τούρκοι και η ελληνική εταιρεία να θέσει την υπογραφή της στο πλαίσιο της προγραμματισμένης για τον Μάιο επίσκεψης του Τούρκου πρωθυπουργού στην Αθήνα.

Στην εταιρεία Ποσειδών, η οποία θα έχει υπό την ιδιοκτησία της τον αγωγό IGI, κατέχουν από 50% η Edison και η ΔΕΠΑ. Επιπλέον, ως προς το εμπορικό σκέλος, το 80% των ποσοτήτων που θα διατίθενται στην ιταλική αγορά θα ανήκουν στους Ιταλούς, το υπόλοιπο 20% στην ελληνική πλευρά, ενώ έχει προβλεφθεί και πρόσβαση τρίτων για μικρές, πάντως, ποσότητες.

Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η συμμετοχή της Botas πρόκειται, το πιθανότερο, να αφορά και το ιδιοκτησιακό αλλά και την εμπορία φυσικού αερίου. 

Οι ίδιε ςπηγές χαρακτηρίζουν στο protothema gr. την εξέλιξη ως “μία έξυπνη κίνηση της ελληνοϊταλικής πλευράς, η οποία με αυτόν τον τρόπο καθιστά το συνολικό εγχείρημα του τουρκοελληνοϊταλικού αγωγού ITGI (ο IGI – Ποσειδών αποτελεί μέρος του) ως ιδιαίτερα ελκυστικό, πλέον, και για τους Τούρκους, οι οποίοι άλλωστε είναι μέτοχοι και στον ανταγωνιστικό αγωγό Nabucco”.

Τόσο ο ITGI και ο Nabucco έχουν σχεδιαστεί με πρώτη πηγή τροφοδοσίας το αέριο του Αζερμπαϊτζάν, το οποίο ωστόσο είναι σαφές ότι δεν φτάνει για την πλήρωση του Nabucco, ο οποίος καταλήγει στην κεντρική Ευρώπη παρακάμπτοντας την Ελλάδα. Οι τελικές συμφωνίες για τον ITGI (υπογραφή 4μερους διακρατικής σύμβασης) παραμένουν κολλημένες επί μία διετία και πλέον, καθώς οι Τούρκοι έχουν αξιώσει να παρακρατούν το 15% των διερχόμενων από τον αγωγό προς την Δύση ποσοτήτων αερίου, κάτι με το οποίο διαφωνούν οι Αζέροι.

Μεταξύ των δύο πλευρών υπάρχει και διαφωνία ως προς τα τέλη διέλευσης και η προοπτική εισόδου της Botas στον IGI αλλά και αυτές καθαυτές οι επαφές Μπερλουσκόνι – Ερντογάν εκτιμάται ότι θα άρουν αρκετά από τα εμπόδια που αντιμετωπίζει το ευρύτερου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος σχέδιο.   
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr