Από τα έπιπλα στο real estate ο Σωτήρης Θεοδωρίδης

Δημιούργησε έναν κολοσσό στον τομέα των επίπλων και τώρα ξεκινάει πάλι από την αρχή, ως... μαθητευόμενος επιχειρηματίας στα ακίνητα. Η νέα εταιρεία του, η «Pasal», ετοιμάζει δυναμικά την είσοδό της στο Χρηματιστήριο. Ο ίδιος λέει με νόημα : «Οι περιουσίες δεν γίνονται από ανοίγματα, αλλά από στριμώγματα. Και οι ζημιές ποτέ δεν προέρχονται από ένα και μόνο λάθος. Συνήθως πρόκειται για σωρεία λαθών, τα οποία οι επιχειρηματίες είτε δεν αντιλαμβάνονται είτε δεν δίνουν την πρέπουσα σημασία»

Δημιούργησε έναν κολοσσό στον τομέα των επίπλων και τώρα ξεκινάει πάλι από την αρχή, ως... μαθητευόμενος επιχειρηματίας στα ακίνητα. Η νέα εταιρεία του, η «Pasal», ετοιμάζει δυναμικά την είσοδό της στο Χρηματιστήριο. Ο ίδιος λέει με νόημα : «Οι περιουσίες δεν γίνονται από ανοίγματα, αλλά από στριμώγματα. Και οι ζημιές ποτέ δεν προέρχονται από ένα και μόνο λάθος. Συνήθως πρόκειται για σωρεία λαθών, τα οποία οι επιχειρηματίες είτε δεν αντιλαμβάνονται είτε δεν δίνουν την πρέπουσα σημασία»

Οι άνθρωποι που αποφασίζουν να αλλάξουν καριέρα σε ώριμη ηλικία είναι συνήθως λίγοι και οι περισσότεροι από αυτούς το κάνουν εξ ανάγκης. Συνήθως πρόκειται για ανθρώπους που δεν μπορούν πλέον να κερδίσουν τα προς το ζην από τη δουλειά που είχαν μάθει σε όλη τους της ζωή και υποχρεωτικά στρέφονται σε κάτι διαφορετικό που μπορεί να τους εξασφαλίσει τα ένσημα που λείπουν μέχρι τη σύνταξη. Η περίπτωση του κ. Σωτήρη Θεοδωρίδη είναι τελείως διαφορετική. Εχοντας «χτίσει» μια εταιρεία-κολοσσό στον χώρο του εξοπλισμού γραφείων και του επίπλου, θα μπορούσε να απολαμβάνει όσα δημιούργησε. Για τον ιδρυτή της SATO όμως δεν αρκούσε ο τίτλος του «αυτοκράτορα του επίπλου», ο ίδιος βλέπει τον εαυτό του ως «μαθητευόμενο επιχειρηματία» και στρέφει την προσοχή του σε έναν εντελώς διαφορετικό κλάδο, αυτόν της εκμετάλλευσης ακινήτων. Η «Pasal» έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία της δημόσιας εγγραφής και απομένει να δούμε αν το επιχειρηματικό δαιμόνιο του Θεσσαλονικιού επιχειρηματία είναι ικανό να δημιουργήσει έναν κολοσσό από την αρχή.

Και εγένετο «Pasal»

Βεβαίως, ήδη η «Pasal» είναι μια μεγάλη εταιρεία με σημαντικές δραστηριότητες και ιστορία 17 ετών, οπότε το έργο του γίνεται κατά τι ευκολότερο. Οταν προχώρησε στην ίδρυσή της το 1991, η SATO ήταν ήδη γνωστή και ο Θεοδωρίδης ασχολούνταν κατά κύριο λόγο με τα έπιπλα. Ο λόγος που τον ώθησε να προχωρήσει στην ίδρυση μιας δεύτερης εταιρείας ήταν προφανής. Οντας άνθρωπος της αγοράς, αναζητούσε διαρκώς νέα σημεία για να στεγάσει τις αναπτυσσόμενες δραστηριότητες της SATO. Καθημερινά ερχόταν σε επαφή με πωλητές, μεσίτες και κατασκευαστές ακινήτων, έχοντας συνειδητοποιήσει ότι είχε ξεκινήσει η δημιουργία μιας σημαντικής αγοράς που θα μπορούσε να αναπτυχθεί ραγδαία αν ακολουθούσε τους ρυθμούς των αντίστοιχων αγορών του εξωτερικού. Eτσι ιδρύθηκε η «Θεοδωρίδης Α.Ε.», που πριν από έναν χρόνο άλλαξε την επωνυμία της σε «Pasal» και με γοργά βήματα ετοιμάζεται να περάσει το κατώφλι του Χρηματιστηρίου Αθηνών.

Πουλώντας ράφια Dexion στη Θεσσαλονίκη

Προφανώς, για τον κ. Θεοδωρίδη χρειάστηκε ένα ισχυρό κίνητρο για να αφήσει τη δραστηριότητα με την οποία ασχολήθηκε σχεδόν σε όλη του τη ζωή. Το όνομα SATO ήταν συναισθηματικά φορτισμένο για τον ίδιο, δεδομένου ότι ξεκίνησε κυριολεκτικά από το μηδέν, πουλώντας ράφια Dexion, ένα πρωτόγονο σύστημα «εξοπλισμού» γραφείων και καταστημάτων.

Η SΑΤΟ ιδρύθηκε στις 5 Νοεμβρίου 1964 στη Θεσσαλονίκη, όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε ο επιχειρηματίας, καθώς οι γονείς του εγκαταστάθηκαν εκεί μετά την καταστροφή της πόλης τους, της Σμύρνης. Με διαρκή προσπάθεια και σωστή διαχείριση η εταιρεία μετατράπηκε σε κολοσσό. «Οι περιουσίες δεν γίνονται από ανοίγματα, αλλά από στριμώγματα», λέει σήμερα ο επιχειρηματίας και θυμάται την εποχή που επένδυε στην εταιρεία του και ζούσε με την οικογένειά του σε σπίτι με ενοίκιο. Το να αποσυρθεί λοιπόν από το τιμόνι της SATO δεν ήταν απλό.

Ο διάδοχος, τα «Bo Concept» και τα «Divani & Divani»

Το κίνητρο που αναζητούσε βρέθηκε στο πρόσωπο του γιου του, που ανέλαβε τη διοίκηση πριν από σχεδόν δέκα χρόνια. Ο ίδιος διατηρεί τη θέση του προέδρου της εταιρείας, αλλά έχει αφήσει «χώρο» στον γιο του, που φαίνεται να τα καταφέρνει αρκετά καλά. Αλλωστε, το επιχειρηματικό δαιμόνιο και η πολύ στενή επαφή με τον χώρο του επίπλου από μικρή ηλικία επέτρεψαν στον κ. Γιώργο Θεοδωρίδη να προχωρήσει από πολύ νωρίς στη δημιουργία των δικών του εταιρειών, «Divani & Divani» και «Bo Concept», που στη συνέχεια και όταν ανέλαβε τη SATO   εντάχθηκαν στην εισηγμένη. Η ουσιαστική αποχώρησή του από τη SATO άφησε στον γιο του «γήπεδο» για να ασκήσει τη διοίκηση όπως αυτός νομίζει.

Εχοντας εξασφαλίσει τα νώτα του στη SATO, ο κ. Σωτήρης Θεοδωρίδης μπορούσε απρόσκοπτα να ασχοληθεί με τη νέα του δραστηριότητα. Τα προηγούμενα χρόνια η Pasal ζούσε στη «σκιά» της SATO καθώς ο επιχειρηματίας δεν ήθελε να «μοιράσει» τον χρόνο του μεταξύ των δύο, θεωρώντας ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να αποβεί μοιραίο και για τις δύο δραστηριότητες. Ετσι κι αλλιώς, η αγορά των ακινήτων είχε αρχίσει από τις αρχές της χιλιετίας να κινείται έντονα ανοδικά και στην Ελλάδα, ενώ οι πρωτόγνωροι ρυθμοί ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας αύξησαν τις ανάγκες για επαγγελματική στέγη. Οι Ελληνες την τελευταία δεκαετία έμαθαν τι σημαίνει development ακινήτων και ο κ. Θεοδωρίδης ήταν εκεί για να πιάσει ακόμη μια φορά την ευκαιρία.

Σημείο-κλειδί για την πορεία της «Pasal» ήταν η αγορά του κτιρίου της «προβληματικής» βιομηχανίας χαλιών «Perfil». Στον χώρο του εργοστασίου στην οδό Πειραιώς, o κ. Θεοδωρίδης άνοιξε το 1998 ένα εμπορικό κέντρο, σε μια περιοχή που τότε βρισκόταν στο επίκεντρο των συζητήσεων ως μελλοντικό φιλέτο και σήμερα αποτελεί την ταχύτερα ίσως αναπτυσσόμενη περιοχή του λεκανοπεδίου. Σε είκοσι μέρες το εμπορικό κέντρο κάηκε και η ζημιά για την «Pasal» ήταν μεγάλη. Σύμφωνα με τον κ. Θεοδωρίδη, όμως, μια φυσική καταστροφή ή μια αιτία που δεν σχετίζεται με την επιχείρηση δεν είναι ικανές να την καταστρέψουν. «Οι ζημιές», έλεγε αργότερα, «δεν προέρχονται από ένα λάθος. Καμία εταιρεία δεν καταστρέφεται από ένα και μόνο λάθος. Συνήθως πρόκειται για σωρεία λαθών, τα οποία οι επιχειρηματίες είτε δεν αντιλαμβάνονται είτε δεν τους δίνουν την πρέπουσα σημασία».

ΑΚΙΝΗΤΑ ΑΞΙΑΣ 80 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ ΣΤΟ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΟ ΤΗΣ PASAL

Σήμερα η «Pasal» έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα αξιόλογο χαρτοφυλάκιο ακινήτων, συνολικής εκτιμώμενης αξίας περίπου 80 εκατ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου αφορά ακίνητα εμπορικής χρήσης, τα οποία βρίσκονται σε διάφορες φάσεις ανάπτυξης. Το μεγαλύτερο μέρος του χαρτοφυλακίου (περίπου 75% του συνόλου) αποτελείται από ακίνητα εμπορικής χρήσης τα οποία βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και στη Θεσσαλονίκη.

Το σημαντικότερο εν εξελίξει έργο της «Pasal» είναι ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο συνολικής επιφάνειας 58.000 τ.μ. (προς εμπορική εκμετάλλευση τα 23.500 τ.μ.) επί της οδού Πειραιώς 180 στον Ταύρο, με εκτιμώμενο ύψος επένδυσης 50 εκατ. ευρώ. Το εμπορικό κέντρο θα διαθέτει περισσότερες από 870 θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων και εκτιμάται πως θα είναι έτοιμο τον Δεκέμβριο του 2008. Ηδη, χώρο στο εν λόγω εμπορικό κέντρο φέρεται να έχει εξασφαλίσει ο οίκος «Dixons».

Αυτή τη στιγμή η εταιρεία εξασφαλίζει έσοδα από την εκμετάλλευση έξι εμπορικών ακινήτων (καταστήματα, κέντρα  logistics), ενώ σύντομα ολοκληρώνει την κατασκευή ακόμη δύο που στη συνέχεια θα μισθωθούν. Μεταξύ των έργων της επιχείρησης περιλαμβάνεται, επίσης, η ανακατασκευή και διαχείριση για περίοδο 26 ετών διατηρητέου κτιρίου στο Κολωνάκι, ιδιοκτησίας του ΤΕΑΠ ΕΥΔΑΠ.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της διοίκησης, η «Pasal Development» επιδιώκει να εξασφαλίζει σε ετήσια βάση περί τα 100 εκατ. ευρώ ως έσοδα, τόσο από τη μίσθωση όσο και από την πώληση των ακινήτων της.

Δεδομένης και της εισαγωγής στο Χ.Α. το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας είναι ιδιαίτερα φιλόδοξο και θα περιλαμβάνει την ανάπτυξη μιας σειράς εμπορικών ακινήτων και αποθηκευτικών χώρων. Το συνολικό ύψος της επένδυσης για την επόμενη διετία είναι της τάξης των 120 εκατ. ευρώ.

Η εταιρεία ήδη έχει ολοκληρώσει την εξαγορά έκτασης δίπλα στο νεοαναγειρόμενο γήπεδο του Παναθηναϊκού στον Βοτανικό. Πρόκειται για έκταση συνολικής επιφάνειας 10.800 τ.μ., πρώην ιδιοκτησίας της εταιρείας «Soulis».

Στόχος του κ. Θεοδωρίδη είναι να αποκτήσει σταδιακά η εταιρεία του παρουσία σε όλες τις μεγάλες πόλεις (Πάτρα, Λάρισα, Ξάνθη, Αλεξανδρούπολη κ.λπ.) με κρίσιμη μάζα πληθυσμού αλλά και η επέκταση στην αγορά των Βαλκανίων, που εκτιμά ότι τα επόμενα χρόνια θα γνωρίσουν σημαντική ανάπτυξη.

Τα σχέδια για το εξωτερικό περιλαμβάνουν συνεργασία με τοπικούς παράγοντες αλλά και τις ελληνικές τράπεζες που βρίσκονται ήδη εκεί, ενώ για την Ελλάδα το target group αφορά μεγάλες εταιρείες που θέλουν να αποκτήσουν πανελλαδικό δίκτυο και για τον λόγο αυτό αναζητά ακίνητα στις εισόδους των πόλεων που προαναφέρθηκαν.

Εκτός από τα επαγγελματικά ακίνητα, η «Pasal» σχεδιάζει και ανάπτυξη δεύτερης κατοικίας με στόχο την πώλησή τους σε ξένους κυρίως αγοραστές. Πρόκειται για μια αγορά που δεν έχει ακόμη γνωρίσει σημαντική ανάπτυξη στη χώρα μας, αλλά είναι κοινός τόπος μεταξύ των ανθρώπων της αγοράς ότι θα αναπτυχθεί με ταχύτατα βήματα στα επόμενα χρόνια. Ηδη η «Pasal» διαθέτει έκταση 39 στρεμμάτων κοντά στο λιμάνι του Λαυρίου, κατάλληλο για οικιστική ανάπτυξη.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr