«Κολλημένη» στην ύφεση για έξι μήνες η ελληνική οικονομία
15.05.2017
12:20
Μείωση 0,5% στο ΑΕΠ σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2016 - Υφεσιακό και το τέταρτο τρίμηνο του 2016
Η παράταση της αβεβαιότητας για το κλείσιμο της β' αξιολόγησης είχε κόστος και στο α' τρίμηνο της χρονιάς καθώς η οικονομία, σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση της ΕΛΣΤΑΤ, διατηρήθηκε σε τροχιά ύφεσης.
Συγκεκριμένα το ΑΕΠ κατέγραψε μείωση 0,5% σε σχέση με το α' τρίμηνο του 2016 ενώ υπήρξε και μείωση 0,1% σε σχέση με το δ' τρίμηνο του 2016 που και αυτό ήταν υφεσιακό .
Τα στοιχεία αυτά είναι προσωρινά και αναμένεται να ανεθεωρηθούν στις 2 Ιουνίου οπότε θα δοθεί η νέα εκτίμηση της στατιστικής υπηρεσίας με επιπρόσθετα στοιχεία (όπως ισοζύγιο πληρωμών Μαρτίου).
Συγκεκριμένα το ΑΕΠ κατέγραψε μείωση 0,5% σε σχέση με το α' τρίμηνο του 2016 ενώ υπήρξε και μείωση 0,1% σε σχέση με το δ' τρίμηνο του 2016 που και αυτό ήταν υφεσιακό .
Τα στοιχεία αυτά είναι προσωρινά και αναμένεται να ανεθεωρηθούν στις 2 Ιουνίου οπότε θα δοθεί η νέα εκτίμηση της στατιστικής υπηρεσίας με επιπρόσθετα στοιχεία (όπως ισοζύγιο πληρωμών Μαρτίου).
Η ανακοίνωση έρχεται λίγα 24ωρα αφότου η ελληνική κυβέρνηση αναθεώρησε επί τα χείρω την πρόβλεψη για τη φετινή ανάπτυξη. Στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα που κατέθεσε στη Βουλή ως τμήμα του πολυνομοσχεδίου ο πήχης για φέτος περιορίστηκε στο 1,8% του ΑΕΠ έναντι 2,7% που ήταν η εκτίμηση στον προϋπολογισμό. Το ποσοστό αυτό είναι χαμηλότερο και από την (επίσης μειωμένη) εκτίμηση της Κομισιόν η οποία στις εαρινές προβλέψεις μιλούσε για ανάπτυξη 2,1% του ΑΕΠ φέτος.
Δεν πληρώνουν συντάξεις και επιδόματα για να εμφανίζουν πλεόνασμα
«Τρύπα» ενός δισ. ευρώ στην είσπραξη δημοσίων εσόδων από αποκρατικοποιήσεις και Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων άνοιξε στο α' τετράμηνο του 2017.
Παρά την γενική υστέρηση εσόδων, όμως, τα προσωρινά στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους εμφανίζουν πρωτογενές πλεόνασμα 1,735 δισ. ευρώ στον κρατικό προϋπολογισμό, επειδή δεν πληρώθηκαν συντάξεις και επιδόματα σε εκατοντάδες χιλιάδες δικαιούχους, που τα περίμεναν για να ζήσουν.
Συγκεκριμένα, τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου-Απριλίου δείχνουν υστέρηση 411 εκατ. ευρώ στα έσοδα αποκρατικοποιήσεων (εισπράχθηκαν 956 εκατ. ευρώ έναντι στόχου 1,367 δισ. ευρώ), υστέρηση 666 εκατ. ευρώ στα έσοδα του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, αλλά και υπέρβαση 284 εκατ. ευρώ στις επιστροφές φόρων από την ΑΑΔΕ (σε αντίθεση με τις πληρωμές των άλλων ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους που έχουν «παγώσει»). Έτσι, τα καθαρά έσοδα, μετά τις επιστροφές φόρου, είχαν υστέρηση 152 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, τα συνολικά έσοδα από φόρους (πριν τις επιστροφές φόρου) εμφανίζουν υπέρβαση 543 εκατ. ευρώ έναντι των στόχων. Και αυτό γιατί οι στόχοι είσπραξης των φόρων στο α' εξάμηνο είναι 50% χαμηλότεροι από εκείνους που έχουν τεθεί για το «βαρύ» β' εξάμηνο (δηλαδή 20 δισ. στο α' εξάμηνο έναντι 30 δισ. ευρώ στο β' εξάμηνο), κάτι που δείχνει πως τα μεγάλα βάρη θα πέσουν στους φορολογουμένους μετά τον Ιούλιο, όταν πληρώνουν παράλληλα και τα εκκαθαριστικά φόρου εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ.
Με όλα αυτά, στο τετράμηνο τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ήταν λιγότερα κατά 819 εκατ. ευρώ σε σχέση με το στόχο και ανήλθαν σε 15,309 δισ. ευρώ έναντι στόχου 16,127 δισ. ευρώ.
Πώς προκύπτει παρόλα αυτά πρωτογενές πλεόνασμα; Όχι μόνον από τη «στάση πληρωμών» για προμηθευτές του Δημοσίου κλπ, όπως είναι σύνηθες πια να συμβαίνει, αλλά ακόμα και για μισθούς, συντάξεις και επιδόματα.
Συνολικά στο α' τετράμηνο, οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ήταν μειωμένες κατά 1,728 δισ. ευρώ σε σχέση με το στόχο και ανήλθαν σε 16,442 δισ. ευρώ αντί για 18,170 δισ. ευρώ που είχαν προϋπολογιστεί. Ειδικά το πρωτογενές πλεόνασμα όμως ανήλθε σε 1,735 δισ. ευρώ. Ήταν μικρότερο σε σχέση με τα 1,906 δισ. ευρώ του αντίστοιχου περυσινού τετραμήνου αλλά υπερδιπλάσιο σε σχέση με τον επίσημο στόχο, για πλεόνασμα 798 εκατ. ευρώ στο τετράμηνο.
Και αυτό, κυρίως, επειδή ήταν μειωμένες κατά 1.159 εκατ. ευρώ έναντι του προϋπολογισθέντος στόχου οι πληρωμές σε νοικοκυριά-δικαιούχους επιδομάτων και συντάξεων. Συγκεκριμένα, δεν καταβλήθηκαν:
- για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης 169 εκατ. ευρώ,
- για αποδοχές και συντάξεις 134 εκατ. ευρώ,
- για τα επιδόματα πολυτέκνων 55 εκατ. ευρώ.
Μειωμένες ήταν επίσης:
- οι επιχορηγήσεις Υγείας (νοσοκομείων και ΠΕΔΥ) κατά 85 εκατ. ευρώ,
- οι επιδοτήσεις στη Γεωργία κατά 150 εκατ. ευρώ,
- οι αποδόσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά 332 εκατ. ευρώ
- οι δαπάνες για Δημόσιες Επενδύσεις (ΠΔΕ) κατά 569 εκατ. ευρώ ( ανήλθαν σε μόλις 535 εκατ. ευρώ αντί 1,1 δισ. ευρώ που ήταν ο στόχος δαπάνης στον προϋπολογισμό).
Δεν πληρώνουν συντάξεις και επιδόματα για να εμφανίζουν πλεόνασμα
«Τρύπα» ενός δισ. ευρώ στην είσπραξη δημοσίων εσόδων από αποκρατικοποιήσεις και Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων άνοιξε στο α' τετράμηνο του 2017.
Παρά την γενική υστέρηση εσόδων, όμως, τα προσωρινά στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους εμφανίζουν πρωτογενές πλεόνασμα 1,735 δισ. ευρώ στον κρατικό προϋπολογισμό, επειδή δεν πληρώθηκαν συντάξεις και επιδόματα σε εκατοντάδες χιλιάδες δικαιούχους, που τα περίμεναν για να ζήσουν.
Συγκεκριμένα, τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου-Απριλίου δείχνουν υστέρηση 411 εκατ. ευρώ στα έσοδα αποκρατικοποιήσεων (εισπράχθηκαν 956 εκατ. ευρώ έναντι στόχου 1,367 δισ. ευρώ), υστέρηση 666 εκατ. ευρώ στα έσοδα του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, αλλά και υπέρβαση 284 εκατ. ευρώ στις επιστροφές φόρων από την ΑΑΔΕ (σε αντίθεση με τις πληρωμές των άλλων ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους που έχουν «παγώσει»). Έτσι, τα καθαρά έσοδα, μετά τις επιστροφές φόρου, είχαν υστέρηση 152 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, τα συνολικά έσοδα από φόρους (πριν τις επιστροφές φόρου) εμφανίζουν υπέρβαση 543 εκατ. ευρώ έναντι των στόχων. Και αυτό γιατί οι στόχοι είσπραξης των φόρων στο α' εξάμηνο είναι 50% χαμηλότεροι από εκείνους που έχουν τεθεί για το «βαρύ» β' εξάμηνο (δηλαδή 20 δισ. στο α' εξάμηνο έναντι 30 δισ. ευρώ στο β' εξάμηνο), κάτι που δείχνει πως τα μεγάλα βάρη θα πέσουν στους φορολογουμένους μετά τον Ιούλιο, όταν πληρώνουν παράλληλα και τα εκκαθαριστικά φόρου εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ.
Με όλα αυτά, στο τετράμηνο τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ήταν λιγότερα κατά 819 εκατ. ευρώ σε σχέση με το στόχο και ανήλθαν σε 15,309 δισ. ευρώ έναντι στόχου 16,127 δισ. ευρώ.
Πώς προκύπτει παρόλα αυτά πρωτογενές πλεόνασμα; Όχι μόνον από τη «στάση πληρωμών» για προμηθευτές του Δημοσίου κλπ, όπως είναι σύνηθες πια να συμβαίνει, αλλά ακόμα και για μισθούς, συντάξεις και επιδόματα.
Συνολικά στο α' τετράμηνο, οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ήταν μειωμένες κατά 1,728 δισ. ευρώ σε σχέση με το στόχο και ανήλθαν σε 16,442 δισ. ευρώ αντί για 18,170 δισ. ευρώ που είχαν προϋπολογιστεί. Ειδικά το πρωτογενές πλεόνασμα όμως ανήλθε σε 1,735 δισ. ευρώ. Ήταν μικρότερο σε σχέση με τα 1,906 δισ. ευρώ του αντίστοιχου περυσινού τετραμήνου αλλά υπερδιπλάσιο σε σχέση με τον επίσημο στόχο, για πλεόνασμα 798 εκατ. ευρώ στο τετράμηνο.
Και αυτό, κυρίως, επειδή ήταν μειωμένες κατά 1.159 εκατ. ευρώ έναντι του προϋπολογισθέντος στόχου οι πληρωμές σε νοικοκυριά-δικαιούχους επιδομάτων και συντάξεων. Συγκεκριμένα, δεν καταβλήθηκαν:
- για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης 169 εκατ. ευρώ,
- για αποδοχές και συντάξεις 134 εκατ. ευρώ,
- για τα επιδόματα πολυτέκνων 55 εκατ. ευρώ.
Μειωμένες ήταν επίσης:
- οι επιχορηγήσεις Υγείας (νοσοκομείων και ΠΕΔΥ) κατά 85 εκατ. ευρώ,
- οι επιδοτήσεις στη Γεωργία κατά 150 εκατ. ευρώ,
- οι αποδόσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά 332 εκατ. ευρώ
- οι δαπάνες για Δημόσιες Επενδύσεις (ΠΔΕ) κατά 569 εκατ. ευρώ ( ανήλθαν σε μόλις 535 εκατ. ευρώ αντί 1,1 δισ. ευρώ που ήταν ο στόχος δαπάνης στον προϋπολογισμό).
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr