Έρευνα: Οι Έλληνες κόβουν ψωμί και γάλα για να τα βγάλουν πέρα
06.09.2017
11:35
Αδειάζει ολοένα και περισσότερο το καλάθι του σούπερ μάρκετ - Ακόμη και τα βασικά αγαθά πλέον θεωρούνται... πολυτέλεια - Αναλυτικά τα στοιχεία της Nielsen
Τη δυσκολία τα ελληνικά νοικοκυριά να ανταπεξέλθουν στα δυσβάσταχτα οικονομικά βάρη καταδεικνύει έρευνα της Nielsen, σύμφωνα με την οποία διαπιστώνεται κάμψη της κατανάλωσης ακόμη και σε βασικά αγαθά.
Οι τάσεις που καταγράφονται στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ δείχνει πως η ελληνική αγορά παρουσίασε απώλειες της τάξεως του -1,1% σε αξία κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017 (στοιχεία YTD έως 15 Ιουλίου 2017) σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο, ενώ τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά στο σύνολό τους υποχώρησαν κατά -2,2%.
Με βάση τα στοιχεία εντονότερες πτωτικές τάσεις εμφανίζουν τα Προϊόντα Προσωπικής Περιποίησης στο -4,4%, καθώς και τα Προϊόντα Οικιακής Χρήσης στο -3,5%, ενώ τη μοναδική θετική τάση από όλους τους επιμέρους κλάδους εμφάνισαν τα Φρέσκα/Χύμα προϊόντα, στο +2%.
Όπως αναφέρει η εταιρία ερευνών, για το σύνολο των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCGs) η προαναφερθείσα πτώση στις αξίες (-2,2%) οδηγείται κυρίως από τη συρρίκνωση των όγκων και της κατανάλωσης.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τη μελέτη, η μέση τιμή ανά τεμάχιο παρουσιάζει αποπληθωριστικές τάσεις της τάξεως του -0,5%.
Στον κλάδο των Τροφίμων και Ποτών, σημαντικές απώλειες σε αξία συνεχίζουν να παρουσιάζουν οι κατηγορίες του Γάλακτος (-8,6%), το Συσκευασμένο ψωμί (-5,3%), καθώς και το ουίσκι (-6,8%).
Από τις κατηγορίες του κλάδου των Προϊόντων Προσωπικής Περιποίησης, τα Αποσμητικά και οι Πάνες είναι μεταξύ άλλων δύο κατηγορίες με σημαντικές απώλειες, στο -7,3% & -7,2% αντίστοιχα, ενώ από τις κατηγορίες Οικιακής Χρήσης, υποχωρούν κατά -8,9% οι Χλωρίνες, ενώ με -7,7% το χαρτί Κουζίνας.
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση τα ακόμη πιο πρόσφατα στοιχεία της Nielsen (στοιχεία YTD έως 19 Αυγούστου 2017), η αγορά παρουσιάζει συγκριτικά λιγότερο αρνητική τάση, στο -0,4%, όπως επίσης και τα FMCGs στο -1,3%.
Δεν είναι η πρώτη φορά που αποτυπώνονται τον τελευταίο χρόνο τέτοια στοιχεία. Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών IRI, τον Ιανουάριο ο τζίρος από πωλήσεις τροφίμων στα σούπερ μάρκετ υποχώρησε κατά 10%, ενώ την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου η πτώση ανήλθε στο 15%, σε σύγκριση με τις αντίστοιχες περσινές περιόδους.
Την ίδια ώρα σύμφωνα με την ΤτΕ, η αποταμίευση των νοικοκυριών περιορίστηκε κατά την περίοδο της κρίσης, εν'ω το ποσοστό των νοικοκυριών που δήλωσαν ότι τα έξοδά τους είναι χαμηλότερα από το εισόδημά τους μειώθηκε από 21,9% το 2009 σε 13,5 % το 2014.
Τα ευρήματα αυτά αντανακλούν, στο μικροοικονομικό επίπεδο, τη μεγάλη μείωση της παραγωγικής δραστηριότητας στην ελληνική οικονομία κατά την περίοδο 2009-2014 και τη συνακόλουθη μείωση της απασχόλησης.
Οι τάσεις που καταγράφονται στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ δείχνει πως η ελληνική αγορά παρουσίασε απώλειες της τάξεως του -1,1% σε αξία κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017 (στοιχεία YTD έως 15 Ιουλίου 2017) σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο, ενώ τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά στο σύνολό τους υποχώρησαν κατά -2,2%.
Με βάση τα στοιχεία εντονότερες πτωτικές τάσεις εμφανίζουν τα Προϊόντα Προσωπικής Περιποίησης στο -4,4%, καθώς και τα Προϊόντα Οικιακής Χρήσης στο -3,5%, ενώ τη μοναδική θετική τάση από όλους τους επιμέρους κλάδους εμφάνισαν τα Φρέσκα/Χύμα προϊόντα, στο +2%.
Όπως αναφέρει η εταιρία ερευνών, για το σύνολο των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCGs) η προαναφερθείσα πτώση στις αξίες (-2,2%) οδηγείται κυρίως από τη συρρίκνωση των όγκων και της κατανάλωσης.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τη μελέτη, η μέση τιμή ανά τεμάχιο παρουσιάζει αποπληθωριστικές τάσεις της τάξεως του -0,5%.
Στον κλάδο των Τροφίμων και Ποτών, σημαντικές απώλειες σε αξία συνεχίζουν να παρουσιάζουν οι κατηγορίες του Γάλακτος (-8,6%), το Συσκευασμένο ψωμί (-5,3%), καθώς και το ουίσκι (-6,8%).
Από τις κατηγορίες του κλάδου των Προϊόντων Προσωπικής Περιποίησης, τα Αποσμητικά και οι Πάνες είναι μεταξύ άλλων δύο κατηγορίες με σημαντικές απώλειες, στο -7,3% & -7,2% αντίστοιχα, ενώ από τις κατηγορίες Οικιακής Χρήσης, υποχωρούν κατά -8,9% οι Χλωρίνες, ενώ με -7,7% το χαρτί Κουζίνας.
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση τα ακόμη πιο πρόσφατα στοιχεία της Nielsen (στοιχεία YTD έως 19 Αυγούστου 2017), η αγορά παρουσιάζει συγκριτικά λιγότερο αρνητική τάση, στο -0,4%, όπως επίσης και τα FMCGs στο -1,3%.
Δεν είναι η πρώτη φορά που αποτυπώνονται τον τελευταίο χρόνο τέτοια στοιχεία. Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών IRI, τον Ιανουάριο ο τζίρος από πωλήσεις τροφίμων στα σούπερ μάρκετ υποχώρησε κατά 10%, ενώ την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου η πτώση ανήλθε στο 15%, σε σύγκριση με τις αντίστοιχες περσινές περιόδους.
Την ίδια ώρα σύμφωνα με την ΤτΕ, η αποταμίευση των νοικοκυριών περιορίστηκε κατά την περίοδο της κρίσης, εν'ω το ποσοστό των νοικοκυριών που δήλωσαν ότι τα έξοδά τους είναι χαμηλότερα από το εισόδημά τους μειώθηκε από 21,9% το 2009 σε 13,5 % το 2014.
Τα ευρήματα αυτά αντανακλούν, στο μικροοικονομικό επίπεδο, τη μεγάλη μείωση της παραγωγικής δραστηριότητας στην ελληνική οικονομία κατά την περίοδο 2009-2014 και τη συνακόλουθη μείωση της απασχόλησης.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr